Royal Bodewes bouwt hybride tweetal voor Hagland

Scheepswerf Royal Bodewes in Hoogezand heeft een order voor de bouw van twee zelflossende 5000 dwt bulkers in de wacht gesleept van Hagland Shipping uit het Noorse Haugesund. Aan het contract is tevens de optie op de bouw van nog twee zusterschepen gekoppeld. Het worden hybride schepen die voor het manoeuvreren in havens en fjorden de beschikking hebben over een accupakket.

De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)
De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)

Vooral in de fjorden heeft Noorwegen de eisen wat betreft uitstoot fors aangescherpt. Ferry’s worden meer en meer elektrisch en voor andere schepen zijn en worden de walstroominstallaties fors uitgebreid.

Hagland wil met de nieuwe schepen, die voldoen aan de IMO Tier III-eisen, zowel de uitstoot als de geluidsoverlast sterk beperken. Het gaat er vanuit, dat de uitstoot van CO2 met 30% vermindert, die van NOx met 90%.
‘Noorwegen loopt op het punt van vergroening bepaald niet achteraan’, zegt business developement manager Martijn Beunk van Royal Bodewes. ‘En er zijn dan ook forse subsidies en soepele financieringen te krijgen voor groene schepen. We waren met Hagland al geruime tijd in gesprek, maar het bedrijf wilde eerst zekerheid over de subsidie.’

Miljoenensubsidie

Bij het verkrijgen van de subsidie heeft het subsidiebureau Enova een belangrijke rol gespeeld. Enova is onderdeel van het Noorse ministerie van Klimaat en Milieu en subsidieert klimaatvriendelijke projecten. Jaarlijks investeert het enkele honderden miljoenen euro’s in Noorse vergroeningsprojecten op allerhande terreinen. Voor de bouw van de twee schepen voor Hagland verstrekte het bureau ruim € 2,6 miljoen euro subsidie, ongeveer 10% van de bouwprijs. Verder was er een gunstige financiering van Innovation Norway dat duurzame initiatieven financiert in het kader van innovatie en ontwikkeling.
Interessant is dat een aantal technieken, dat in de nieuw te bouwen schepen worden toegepast al worden geïmplementeerd tijdens de retrofit van het 4700 DWT droge ladingschip Captain Hagland die op dit moment wordt uitgevoerd. Het schip werd in 2012 in India gebouwd.

Houtproducten

Hagland heeft 14 schepen in de vaart. Daarvan heeft het er vijf in eigendom, de overige worden gecharterd. De nieuwe schepen gaan twee oudere vervangen. Het bedrijf vervoert hout, houtproducten, zand en stenen in het vaargebied Oostzee en Noordzee. De nieuwe schepen krijgen twee luikenwagens en een eigen hydraulische kraan voor de overslag van lading. Ook zijn voorzieningen aangebracht om een deklast hout veilig te kunnen sjorren.
De schepen krijgen een MaK M625E hoofdmotor van 1800 kW met een reductiekast van Renk, het accupakket krijgt een vermogen van 1000 kW. Een leverancier is nog niet bekend. De boegschroef is 450 kW sterk. Twee generatoren van 118 kW en een noodaggregaat van 65 kW leveren de benodigde elektriciteit aan boord.

Flaproer

Een regionaal, beter gezegd lokaal geleverd onderdeel van het schip is de ‘achterschipmodule’ met daarin de schroefaskoker en flaproer voor betere manoeuvreereigenschappen en lift. De module wordt geleverd door de Benes Groep uit Hoogezand. Het gaat om een zeven vierkante meter groot BMT flaproer. De straalbuis en verstelbare schroef worden geleverd door Caterpillar. Het Duitse Renk levert de reductiekast, de stuurmachine is van Rolls-Royce.

Voor de bemanning zijn negen hutten met eigen sanitair beschikbaar.

Het ruim van het net geen 87 meter lange (86,93 meter) en 15 meter brede schip met een maximale diepgang van 7,15 meter is 57,45 x 12,40 meter met een hoogte van 8,65 meter, resulterend in een inhoud van ruim 6000 m3.
Hagland Shipping is opgericht door reder en scheepsmakelaar Rasmus Gautsen Hagland in 1872. De rederij heeft kantoren in Haugesund, Esbjerg, Hamburg en Aberdeen.

De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)
De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)

Lees ook:

Royal Bodewes levert Elisabeth K op aan K&T Holland

Scot Ranger aftrap 2021 voor Royal Bodewes

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Royal Bodewes bouwt hybride tweetal voor Hagland | Schuttevaer.nl

Royal Bodewes bouwt hybride tweetal voor Hagland

Scheepswerf Royal Bodewes in Hoogezand heeft een order voor de bouw van twee zelflossende 5000 dwt bulkers in de wacht gesleept van Hagland Shipping uit het Noorse Haugesund. Aan het contract is tevens de optie op de bouw van nog twee zusterschepen gekoppeld. Het worden hybride schepen die voor het manoeuvreren in havens en fjorden de beschikking hebben over een accupakket.

De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)
De zelflossende hybride bulker waarvan Royal Bodewes er twee gaat bouwen voor het Noorse Hagland Shipping met een optie voor nog eens twee exemplaren. (Illustratie Royal Bodewes)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer