Ook dit jaar werd de binnenvaartbeurs, die op 20 maart in de Waagnatie had moeten openen, afgelast nadat de eerste corona-lockdown zich aankondigde. Organisator Het Rijn- en Binnenvaartmuseum, dat met de opbrengst het onderhoud van de museumschepen in het Bonapartedok bekostigt, heeft geen zekerheid dat evenementen zoals jaarbeurzen volgend jaar wel worden toegestaan.
Dit jaar hadden 66 exposanten een stand gereserveerd. Voor de editie van 2022 is nog geen datum vastgelegd, ook al omdat de Waagnatie als vertrouwde locatie aan de Scheldekaai onzeker is geworden. De concessie voor de Waagnatie, een voormalige goederenloods, vervalt. De vraag is of een eventuele nieuwe exploitant de OSD wil faciliteren.
Onderhoudskosten
Het onderhoud aan de museumschepen van het Rijn- en Binnenvaartmuseum, de Liomar, Mon Désir en Angèle, staat ondertussen flink onder druk. Enkele sponsors kwamen het museum al wel te hulp.
Of het museum zijn ligplaats in het Bonapartedok kan behouden, is overigens ook nog maar de vraag. Volgens de plannen van de Stadshaven moeten de schepen naar het Houtdok verhalen, naar dezelfde kaai waaraan het Kerkschip is gemeerd. Daar voelt het Binnenvaartmuseum niets voor. Het is te ver weg van het stadscentrum (minder bezoekers) en de schepen zijn daar moeilijker toegankelijk. Het museum hoopt de schepen permanent droog te kunnen zetten op het droogdokkenterrein. Hierover lopen de onderhandelingen nog.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?