De Stichting MS Noordborg, ontstaan uit het Bronsmotoren Museum, zet zich al jaren in om de 1962 voor Royal Wagenborg gebouwde coaster met een Brons 4ED motor van 220 pk te behouden. De stichting wil er een deel van de collectie van het Bronsmotoren Museum in onderbrengen. Beoogde ligplaats is aan het Oude Eemskanaal in Farmsum.
Voorzitter Anne Nijboer van het Bronsmotoren Museum en bestuurslid van de stichting MS Noorborg, hoopt dat door de prijsverlaging en de betalingsregeling de crowdfunding een stimulans krijgt. ‘Mensen zagen dat 120.000 euro nodig was en dat daarvan 10% was gedoneerd. Zo kunnen ze het idee hebben gekregen dat het niks werd. Nu komt alles ineens veel dichterbij. Van de 50 mille aanbetaling hebben we zo’n 30 à 35.000 euro beschikbaar. Met de aanbetaling zijn we er natuurlijk niet, want de rest moet ook worden betaald en er moet aan het schip het nodige gebeuren. Maar als het eerst maar eens in Delfzijl ligt, dan komt het voor de mensen een stuk dichterbij en gaan ze er ook weer in geloven. We hebben in de afgelopen jaren van zoveel mensen gehoord dat ze er wel wat voor over hebben. Die mensen hebben nog lang niet allemaal gedoneerd, mogelijk omdat ze nog niet overtuigd waren van het slagen van het plan.’
5000 euro
In de lijst van donaties springt er één uit, die van Jacco de Beijer met een bijdrage van 5000 euro. Gevraagd naar zijn beweegreden zegt de schipper van het beunschip Gendtia: ‘Omdat in mijn schip een Brons staat, een 6GB-C van 400 pk uit 1973, de laatste zescilinder die Brons bouwde. En als ik al eens een onderdeel nodig heb, wat niet zo vaak is, doe ik nooit vergeefs een beroep op Anne Nijboer, die met zijn bedrijf Brons onderdelen verkoopt. En mede daarom vind ik dat de Noordborg een tweede leven verdient. Het is echt een stuk scheepsbouwhistorie.’
Sinds enige tijd zet ook Dirk Jan Habig zich als vrijwilliger-fondsenwerver in voor de Noordborg. Econoom Habig woont in Den Haag, maar komt uit Groningen. Hij schreef een groot aantal fondsen aan, maar kreeg tot nu toe nul op rekest. ‘Het is tot nu toe een moeizame zaak. Ik heb ook wel ideeën hoe het verder moet als de Noordborg eenmaal in Groningen is. Want dan is er ook geld nodig voor de verbouwing, het hellingen, knippen en scheren, noem maar op. En in de tijd waarin we leven trekken niet veel bedrijven de knip. Maar als je hulp vraagt in de vorm van dienstverlening, arbeidsuren, maak je volgens mij wel een kans. En dan hoop je in zo’n geval natuurlijk ook op sponsoring in natura. Verder is zo’n schip een mooi leer-werkproject voor studenten op elk niveau van metaal- en houtbewerking tot het onderhoud van de motor en elektrische installaties. Als de Noordborg eerst maar eens in Delfzijl is.’