Op de Kooren Terminal in Rotterdam lanceerde Van Nieuwenhuizen in aanwezigheid van alle betrokken maritieme partijen SMASH!, zoals het Forum Smart Shipping als afkorting is genoemd.
Wat is smart shipping?
Schepen krijgen bijvoorbeeld steeds vaker systemen die de schipper ondersteunen. Smart shipping gaat verder dan het slimme schip: ook aan de vaaromgeving zijn aanpassingen nodig om het slimme schip zijn werk te laten doen.
In haar speech noemde Van Nieuwenhuizen smart shipping ook een containerbegrip. ‘Het gaat over een nieuwe generatie zee- en binnenvaartschepen die duurzamer zijn dan de huidige, over onbemande vaartuigen voor gevaarlijk werk in havens, over geautomatiseerde goederenoverslag. Het gaat over innovaties die de stap naar efficiënter en schoner transport over water nog aantrekkelijker maken’, zo legde ze haar gehoor uit.
De minister vreest niet voor de positie van binnenvaartschippers. ‘De romantiek van het samenvaren blijft. Het gaat in veel gevallen vooral om systemen die de schipper ondersteunen, zoals je dat ook bij moderne auto’s hebt. Het varen wordt er alleen maar veiliger en makkelijker door.’
Lees ook: Binnenvaartorganisaties willen jongeren verwelkomen in de sector
Ook de werkgelegenheid komt niet in het gedrang, zegt Van Nieuwenhuizen. ‘Nu al is het lastig om personeel te vinden.’
Citybarge en RT Borkum
Om duidelijk te maken hoe divers de toepassingen van smart shipping zijn, waren al vijf voorbeelden van “smart ships” te zien op het lanceringsevenement. De slimme schepen RT Borkum, CityBarge, RPA-3, VO:X Metiri en het ms Auris waren present. Voor de CityBarge, een autonoom vaartuig dat in een pilotproject goederentransport in de binnenstad van Leiden gaat verzorgen, was het zelfs de publieke onthulling. De RT Borkum is een sleepboot die op afstand kan worden bestuurd. Ook experimenteert de bemanning momenteel met autonome functies.
De varende drone VO:X Metiri wordt onder meer ingezet voor bodemmetingen op plekken waar bemande voertuigen niet kunnen komen. De RPA 3 is een patrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam dat ook zonder kapitein kan varen en onder andere de waterdiepte in de haven in beeld kan brengen. De Auris is een vaartuig van onderzoeksinstelling Marin waarop autonome technieken in praktijk worden getest.
SMASH! is een initiatief van Nederland Maritiem Land, TKI Maritiem, TKI Dinalog, ministerie van IenW, NMT, KVNR, EICB, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Groningen SeaPorts, Maritime Delta, Innovation Quarter, TU Delft en Marin.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?