Maandag belde Bos die toen ergens op de Middellandse Zee voer, dat zijn Oekraïense en Filipijnse zeelieden nog steeds niet naar huis mochten. Ondanks het feit dat ze letterlijk al maanden over hun contractstermijn zaten. Volgens een mail van de marechaussee mocht de Nederlandse en EU-bemanning wel van het schip, maar de Oekraïners en Filipino’s niet.
Alleen als de mv Anet een Nederlandse haven aandeed om te laden of te lossen, mochten deze bemanningsleden van boord. Het schip is op weg naar Zweden en wil voor de rede van Scheveningen een bemanningswissel doen.
Nederlandse ankerplaats
Vrijdag kreeg kapitein Bos weer een mail van de marechaussee. Dit keer met goed nieuws. ‘Nederlandse gevlagde schepen op doorreis die voor anker gaan op een Nederlandse ankerplaats mogen de bemanning wisselen.’
Voorwaarden
Wel zijn er nog een aantal voorwaarden waar de zeevarenden aan moeten voldoen.
- Alle gegevens op voorhand bekend gesteld middels (MSW)/Dutch Immigration mailbox voor wisselingen op de rede)
- Zeevarende over de juiste documentatie beschikken.
- Visa afgifte is mogelijk op grond van Artikel 36 Visumcode.
- Zeevarende in het bezit zijn van een vliegticket voor hun vlucht naar het land van herkomst.
- De rederij ten alle tijden garant staat voor de zeevarende.