In juni werd al gesproken over een reductie van het tarief. Alexander Geisler, directeur van het centraal orgaan voor Duitse scheepmakelaars ZVDS is ‘buitengewoon blij’.
‘Reders laten, mede door de lage brandstofprijzen, hun schepen nu om de Noord omvaren via Sont en Kattegat. Varen via het NOK betekent circa 750 minder kilometer afleggen. Dat scheelt tijd en brandstof en dus uitstoot. Het is verder een grote steun voor de shortsea sector’, zegt hij tegen Binnenschiffahrt Online
Geisler is nog niet tevreden. ‘Om het shortsea verkeer meer concurrerend te maken ten opzichte van andere modaliteiten zou het kanaalgeld permanent afgeschaft moeten worden, net zoals dat voor de binnenwateren per 1 januari 2019 is ingevoerd.’
Door de coronacrisis en de lage brandstofprijzen is het aantal schepen op het kanaal fors gedaald. In mei van dit jaar waren dat er 1730 tegen 2482 een jaar eerder, een daling van 30% In april was het verschil 25%. (WdN)
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?