Veel containerrederijen krijgen staatssteun

Container carriers maken veelvuldig gebruik van staatssteun om de coronacrisis door te komen. Acht van de twaalf grote containerrederijen krijgen financiële ondersteuning vanuit de overheid, blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau Alphaliner.

De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)
De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)

In haar wekelijkse nieuwsbrief meldt het bureau dat acht van de twaalf grootste carriers (deels) in bezit zijn van een of meerdere overheden of een andere vorm van staatssteun krijgen.

Zo hebben Zuid-Korea en Taiwan een flinke vinger in de pap bij respectievelijk HMM en Yang Ming, staat de Franse regering garant voor een gigantische lening aan CMA CGM en zit PIL momenteel om de tafel met het Singaporese staatsinvesteringsbedrijf Temasek voor een kapitaalinjectie.

Volstrekt onaanvaardbaar

Lars Jensen van Sea Intelligence Consulting wees er via LinkedIn op dat PIL de zesde van de tien grootste carriers is die na de coronapandemie dit jaar openlijk steun van de overheid zoekt, naast CMA CGM, Cosco, HMM, Evergreen, Yang Ming, en PIL. Bij elkaar zijn deze rederijen goed voor 43% van de totale capaciteit van de top tien.

Maersk-topman Søren Skou haalde onlangs fel uit naar zijn concurrenten, die steun genieten vanuit de overheid. Hij noemde het ‘volstrekt onaanvaardbaar’ en roept de Europese Commissie op een procedure te beginnen.

Veel containerrederijen krijgen staatssteun | Schuttevaer.nl

Veel containerrederijen krijgen staatssteun

Container carriers maken veelvuldig gebruik van staatssteun om de coronacrisis door te komen. Acht van de twaalf grote containerrederijen krijgen financiële ondersteuning vanuit de overheid, blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau Alphaliner.

De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)
De Franse regering staat garant voor een gigantische lening aan CMA CGM. (Foto CMA CGM)

In haar wekelijkse nieuwsbrief meldt het bureau dat acht van de twaalf grootste carriers (deels) in bezit zijn van een of meerdere overheden of een andere vorm van staatssteun krijgen.

Zo hebben Zuid-Korea en Taiwan een flinke vinger in de pap bij respectievelijk HMM en Yang Ming, staat de Franse regering garant voor een gigantische lening aan CMA CGM en zit PIL momenteel om de tafel met het Singaporese staatsinvesteringsbedrijf Temasek voor een kapitaalinjectie.

Volstrekt onaanvaardbaar

Lars Jensen van Sea Intelligence Consulting wees er via LinkedIn op dat PIL de zesde van de tien grootste carriers is die na de coronapandemie dit jaar openlijk steun van de overheid zoekt, naast CMA CGM, Cosco, HMM, Evergreen, Yang Ming, en PIL. Bij elkaar zijn deze rederijen goed voor 43% van de totale capaciteit van de top tien.

Maersk-topman Søren Skou haalde onlangs fel uit naar zijn concurrenten, die steun genieten vanuit de overheid. Hij noemde het ‘volstrekt onaanvaardbaar’ en roept de Europese Commissie op een procedure te beginnen.