Volgens Eric Adan, die bij Rijkswaterstaat over het scheepvaartverkeer over de Westerschelde gaat, was het schip bestemd voor de Steenbank om daar haar loods af te zetten. ‘Men heeft vrij laat besloten om via de Sardijngeul en het Oostgat te gaan in plaats van Westrond. Door de volle ebstroom werd dat een moeilijke manoeuvre waarbij het schip in de Sardijngeul buiten de boeienlijn kwam en zodoende dichter bij het strand dan normaal. Het schip heeft haar reis kunnen voortzetten. Het voorval zal in de Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied worden geëvalueerd’, zo zegt hij tegen de PZC.
Aan de hand van opgenomen radarbeelden en de communicatie via de marifoon, gaat de Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied het incident evalueren, zegt Adan tegen de PZC ‘We kijken alleen of we er nautisch technisch iets van kunnen leren en of er nieuwe regels moeten komen.”
Volgens de politie ging het om omhandige stuurkunst. De manoeuvre leidde wel tot een levensgevaarlijke situatie die veel slechter had kunnen aflopen, zegt directeur Tim Wouters van de Stichting Strandexploitatie Veere in de PZC. ‘De strandwachten hebben kunnen voorkomen dat tientallen mensen door de golven zouden zijn meegesleurd. Onze mensen hebben naar iedereen die nog in het water zat geschreeuwd. Jongeren hebben nog meegeholpen en kinderen uit het water gehaald.”
Het schip was om 15.49 uur vertrokken uit de haven van Antwerpen en heeft Helsinki als eindbestemming.
https://www.facebook.com/100000828990477/posts/2934982953205976/?sfnsn=wa&d=w&vh=i