De achterste container aan stuurboord paste net niet onder de brug en kwam klem te zitten. Hoewel op het eerste gezicht de schade aan de brug leek mee te vallen en er volgens een ooggetuige vlak na de aanvaring nog een trein overheen reed, sprak ProRail kort daarop van forse schade. De draaibrug was ontzet en zou zelfs 20 tot 30 centimeter van zijn fundatie zijn geschoven. Zowel het spoor- al scheepvaartverkeer werd stilgelegd.
Er werd tot maandagnacht gewerkt om de brug zodanig te repareren dat er weer treinen over konden rijden. Dinsdag kon het dienstrooster weer worden gevolgd. Maar de brug kan voorlopig niet worden geopend voor de scheepvaart, zodat de doorvaarthoogte op de Gouwe beperkt is tot circa zeven meter. Dat was al langer het geval in verband met de renovatie van de andere spoorbrug ter plaatse. Dat betekent onder meer dat de enige staande-mastroute tussen noord en zuid langer dicht blijft.
Behoedzaam
De Gouwenaar II van Nedcargo liep, behoudens schade aan drie containers, geen averij op. Het schip onderhoudt een containerdienst tussen terminal Alpherium in Alphen aan den Rijn en de zeehaven van Rotterdam. Volgens directeur MultiModal Bert van Grieken van Nedcargo passeerde het schip de brug zoals altijd zeer behoedzaam. Tijdens de brugpassage stond een uitkijk op het voordek. De speling is altijd krap, maar niets wees erop dat het deze reis niet zou gaan. ‘Achteraf kun je vaststellen dat het achterschip iets te hoog lag’, zegt Van Grieken. ‘Het water in de Gouwe was iets hoger dan normaal, maar daar was ook ballast voor gezet.’
De containerlijndienst heeft geen grote hinder ondervonden van het incident. Van Grieken zegt blij te zijn dat niemand letsel heeft opgelopen. ‘Dit soort incidenten is altijd vervelend, maar we lossen het met z’n allen wel weer op.’ (BO/PN)