Maritieme sector vraagt nieuw kabinet steun bij verduurzaming

Zeevaartreders, binnenvaartondernemers, verladers en scheepsbouwers vragen het nieuwe kabinet steun voor verduurzaming van de scheepvaart. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), verladersorganisatie Evofenedex en NMT (scheepsbouw) zien de Green Deals die het kabinet aankondigde in het regeerakkoord als een goede eerste stap, maar willen meer. Ook volgens binnenvaartbrancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer moet er ‘veel werk nog verzet’ worden, maar het vertrouwen overheerst.

Reders en verladers vragen nieuw kabinet steun bij verduurzaming

‘Liever een innovatiefonds binnenvaart’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maritieme sector vraagt nieuw kabinet steun bij verduurzaming | Schuttevaer.nl

Maritieme sector vraagt nieuw kabinet steun bij verduurzaming

Zeevaartreders, binnenvaartondernemers, verladers en scheepsbouwers vragen het nieuwe kabinet steun voor verduurzaming van de scheepvaart. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), verladersorganisatie Evofenedex en NMT (scheepsbouw) zien de Green Deals die het kabinet aankondigde in het regeerakkoord als een goede eerste stap, maar willen meer. Ook volgens binnenvaartbrancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer moet er ‘veel werk nog verzet’ worden, maar het vertrouwen overheerst.

Reders en verladers vragen nieuw kabinet steun bij verduurzaming
  • ‘Liever een innovatiefonds binnenvaart’

  • COV: ‘Behoefte aan ruimere bedieningsvensters’

Door Erik van Huizen
Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) is tevreden met de twee miljard die het kabinet de komende regeerperiode investeert in infrastructuur, zegt voorzitter Erik Schultz. ‘Het coalitieakkoord is ambitieus, evenwichtig en kiest voor groei en vooruitgang. Voor een inhaalslag in infrastructuur stelt het kabinet cumulatief 2 miljard euro beschikbaar in de komende drie jaar. Daarna wordt het structurele budget met 100 miljoen euro verhoogd. Het COV wil graag meedenken over de besteding van het deel dat naar vaarwegen gaat.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer