Nekslag voor LNG in de binnenvaart

Nieuwe strenge Europese emissienormen voor scheepsmotoren maken een einde aan de ontwikkeling van LNG als brandstof in de binnenvaart. Zelfs de modernste LNG-motoren kunnen niet voldoen aan de strenge normen, die vanaf 2020 gaan gelden.

EVH STEMMING EU

Europees Parlement kiest voor afwijkende fijnstofnorm

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nekslag voor LNG in de binnenvaart | Schuttevaer.nl

Nekslag voor LNG in de binnenvaart

Nieuwe strenge Europese emissienormen voor scheepsmotoren maken een einde aan de ontwikkeling van LNG als brandstof in de binnenvaart. Zelfs de modernste LNG-motoren kunnen niet voldoen aan de strenge normen, die vanaf 2020 gaan gelden.

EVH STEMMING EU
  • Europees Parlement kiest voor afwijkende fijnstofnorm

Ook LNG-motoren hebben dan namelijk nageschakelde tchnieken nodig om te kunnen voldoen aan de nieuwe norm voor de uitstoot van fijnstof. Dat heeft een sterk prijsverhogend effect en leidt volgens voorzitter Gunther Jaegers van de Europese Binnenvaart Unie (EBU) tot een volledige stop in de ontwikkeling van LNG als brandstof in de binnenvaart. ‘Dit is een grote tegenslag. In plaats van haalbare doelen te stellen, zoals wel gebeurt voor het spoorvervoer, lijken de eisen voor de binnenvaart te berusten op theorie en niet op het echte leven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer