Rabobank hoogste bieder op online schepenveiling

De Rabobank heeft woensdag 19 november op een veiling van vier binnenvaartschepen drie schepen zelf gekocht, heeft Schuttevaer uit betrouwbare bron vernomen. De biedingen op de online veiling van BVA-Nautic waren voor de bank te laag. Verwachting is dat de binnenvaartbanken nog meer schepen gaan veilen.

Rabobank hoogste bieder op online schepenveiling

‘Goede nieuws is dat de aflossingscapaciteit stijgt’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rabobank hoogste bieder op online schepenveiling | Schuttevaer.nl

Rabobank hoogste bieder op online schepenveiling

De Rabobank heeft woensdag 19 november op een veiling van vier binnenvaartschepen drie schepen zelf gekocht, heeft Schuttevaer uit betrouwbare bron vernomen. De biedingen op de online veiling van BVA-Nautic waren voor de bank te laag. Verwachting is dat de binnenvaartbanken nog meer schepen gaan veilen.

Rabobank hoogste bieder op online schepenveiling
  • ‘Goede nieuws is dat de aflossingscapaciteit stijgt’
  • ‘We hebben het allemaal fout gedaan’

Door Marja de Vet
Er is ook goed nieuws: de aflossingscapaciteit van binnenvaartondernemers is de laatste anderhalf jaar gestegen. ‘Aflossingscapaciteit (de mate waarin de hypotheek kan worden afgelost) is een zeer belangrijke graadmeter’, zegt Wim Onderdelinden, directeur van administratiekantoor Stichting Abri. ‘We zien dat ook de eigenaren van grote schepen weer meer aflossen. Ze gaan dan bijvoorbeeld van 25% naar 50% van hun aflossing en dat is heel goed om te zien. Het is nog geen 100%, maar wel een teken van herstel.
‘Als het ladingaanbod dan ook nog groeit, zal de waarde van de schepen weer toenemen. En dat is iets wat we nu voorzichtig zien gebeuren. De CCR en de EU beginnen bovendien met een marktobservatiesysteem. Daarin wordt gekeken hoeveel tonnen een bepaalde deelmarkt exact kan hebben. Als dat gaat werken, zijn we ook weer een stapje verder. Van een aantrekkende economie moeten we het voorlopig niet hebben. De meeste economen gaan de komende 10 jaar uit van een groei tussen de 0 en 1,5%.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer