Het schip met een Tsjechische schipper en eigendom van een Poolse rederij was onderweg van Haren Ems naar Veendam in Nederland. De schipper verklaarde tegenover de Wasserschutzpolizei dat hij door een motorstoring in de Weener oever was gelopen. Met de boegschroef had hij geprobeerd het schip in de ebstroom op koers te houden, maar dat lukte niet. Door de gronding raakten het roer en de scheepsschroef beschadigd.
Het gevaar bestond dat de scheepsromp bij opkomend tij dwars zou vallen in de Ems. Daarom stuurde de Verkehrszentrale Ems twee sleepboten naar het schip. Uit een eerste politieonderzoek aan boord bleek dat alcoholgebruik niet aan de orde was. Het WSA-dienstvaartuig Leer en het kustvaartuig Wasserschutzpolizei 2 begeleidden de berging en aansluitend de sleep naar de haven van Papenburg.
Een stremming van de Ems roept bij vaarwegbeheerders en gebruikers nog altijd het schrikbeeld op van de dwarsgevallen Ilona-M waardoor rivier eind 2005 wekenlang gestremd was.