Kolen tot 2015 niet onder ADN

Het vervoer van kolen, cokes en antracietkolen valt tot 2015 niet onder de bepalingen van het ADN-verdrag voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, op voorwaarde dat enkele voorzorgsmaatregelen worden genomen. Kolen worden wel als gevaarlijke lading beschouwd.

Kolen tot 2015 niet onder ADN

Instructies hoe te handelen bij broei verplicht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kolen tot 2015 niet onder ADN | Schuttevaer.nl

Kolen tot 2015 niet onder ADN

Het vervoer van kolen, cokes en antracietkolen valt tot 2015 niet onder de bepalingen van het ADN-verdrag voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, op voorwaarde dat enkele voorzorgsmaatregelen worden genomen. Kolen worden wel als gevaarlijke lading beschouwd.

Kolen tot 2015 niet onder ADN
  • Instructies hoe te handelen bij broei verplicht
  • Temperatuur meten bij reizen langer dan 20 dagen

Door Marja de Vet
Begin 2012 werden kolenschepen na een aantal gevallen van kolenbroei veelvuldig gecontroleerd door de Wasserschutzpolizei (WSP). De vrees bestond sindsdien dat het kolenvervoer aan veel zwaardere voorwaarden zou moeten voldoen. De Duitse binnenvaartorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) heeft er naar eigen zeggen samen met de Verein der Kohleimporteure alles aan gedaan om in samenwerking met het Bundesverkehrsministerium een ‘voor de binnenvaart werkbare oplossing’ te bereiken. Hiervoor zijn voorschriften opgesteld. Eén daarvan is dat de schipper instructies dient te ontvangen van het overslagbedrijf hoe te handelen bij een wezenlijke verwarming van de lading. Het BDB heeft intussen een handleiding voor stuwadoors opgesteld en die onder de leden verspreid. De bond raadt overslagbedrijven aan deze handleiding aan kolenschepen mee te geven, zodat de bemanning zich vertrouwd kan maken met de inhoud. Schippers kunnen de handleiding bij controle aan de politie laten zien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer