Water staat binnenvaartschippers tot boven de lippen

Alleen lege schepen waarvan de verladers aantonen dat zij die niet onder de kostprijs hebben betaald mogen doorvaren. De rest van de lege schepen wordt vastgehouden. Dat heeft Laurent De Bijl van het het ms Lauwens op 17 april in het Straatsburgdok in Antwerpen verteld. De Bijl, bestuurslid van Ons Recht, is de lokale actieleider van de blokkade in het Straatsburgdok. Hij en zijn collega’s voeren actie, omdat het water veel binnenvaartschippers tot boven de lippen staat.

Water staat binnenvaartschippers tot boven de lippen

Nederlandse schippers nemen advocaat in de arm

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • ik heb er alle begrip voor ,en kan er ook achter staan
    maar men praat over kostprijs en onder de kostprijs
    maar is het wel mogelijk om tot een kostprijs berekening te komen
    kijk een kostprijs word gebaseerd op kostprijs ikzelf heb een oud schip dus weinig schuld
    velen hebben een betrekkelijk jong schip.of nieuwbouw
    er zijn schepen bij die betalen per maand meer aflossing en rente dan ik per jaar
    dus voor mij ligt de kostprijs veel lager dan die van hun
    dit is niet negatief bedoeld ,zelf word ik ook al wat ouder en heb geen behoefte meer om te veranderen
    ik heb zohier mijn gedachten over laten gaan
    en dacht eigenlijk zouden we niet eerder moeten zoeken
    naar een minimale vervoersprijs bij voorbeeld een reis naar thionville
    3000 ton x0,015 cent x670km =30150€
    als men uitgaat van 0.015 cent per ton/km is dat toch peanuts voor het transport
    dan blijft het voor iedere tonnage toch een belegde boterham
    let wel veel van onze ladingen bv maïs .tarwe /kunstmest /enz
    zijn wel 700€ pt waard dus wat is 1,5 cent per ton /km voor transport

    Geplaatst door: arend visser op
  • Zolang die tussenpersonen en bevrachters zich maar blijven splitsen en er steeds meer bijkomen zal het alleen maar verslechteren.
    Hetzelfde geldt voor de tankvaart een paar grote partijen zou beter zijn deze grote partijen zien meestal ook wel in dat een gezonde markt het bestte is voor allemaal.
    Maar je hoor en ziet het aan de lopende band bevrachters die over de kop gaan en die miljoenen achterover hebben gedrukt beginenn onder andere naam weer een kantoor of het bestaande kantoor wordt overgenomen door bestaande kantoren onder andere naam.
    Zo zal er weinig kunnen veranderen,er is egwoon een structurele schoonmaak nodig op en om de vrachtmarkt alle rotte appels moeten eruit goedschiks of kwaadschiks,de bestte weg is de goedwillende bevrachtes benaderen en met hun een oplossing zoeken uit deze rotzooi,
    sucses mensen ik gun jullie zo de beloning voor het ahrde werken met jullie schepen.

    Geplaatst door: harmen leegwater op
  • Beste allemaal, naar aanleiding van mijn schrijven enorm veel reacties gehad. Zelfs uit verschillende hoeken wat mij genoeg zegt…”het leeft”.
    Mooiste resultaat van vandaag was toch wel het telefoon gesprek met Dhr Boerman van het m/s Linquenda welke afgelopen week flink besmeurd is geweest met teer. Met deze collega (die mij benaderde) een goed gesprek gehad. Hij was onder de indruk van mijn brief aan de binnenvaart, en is uiteindelijk tot de conclusie gekomen om mee te doen en wilde graag dat wij hem bij de SOLIDAIRE schippers zetten. Hij zei er ook duidelijk bij…”Laat hetgeen wat mij overkomen is dan ook AUB niet voor niets zijn geweest!!” Een enorm gebaar van deze man, en diep respect van mijn kant hiervoor.
    Een hoop van de Nederlandse schippers heeft nog net dat ENE zetje in de rug nodig. En laat ik die nu uit respect voor Dhr Boerman met zijn woorden uitdrukken…”LAAT HET AUB NIET VOOR NIETS ZIJN GEWEEST”!!

    Vanaf morgen de eerste gesprekken een feit en gaan we met de collega’s hier VOL aan de bak om vooruitgang te boeken. AUB sluit je aan!

    We liggen momenteel aan de Volkerak met 3 Nederlanders, 1 Fransman en 13 Belgen. Een aantal heeft zich solidair gemeld en blijft in een thuishaven of waar dan ook leeg liggen. GRAAG zouden wij nog VEEL schepen verwelkomen aan de Volkerak sluizen………Al was het maar om bij de Floralia de JUPILER op de maken (ha ha)

    Mvg, Bas Hoogendoorn m/s Amoureus

    Geplaatst door: Bas Hoogendoorn op
  • Daniella
    Vraag hulp ieder schip zend een atis signaal uit.
    daarmee is hij gelijk gelocaliseerd en weten jullie wie het is.

    Geplaatst door: P Kroezen op
  • Dus even over de actieleider Danny die doet de begeleiding en doet dit wel heel kalm en probeert met de mensen te praten, ze uit te leggen waarom we hier liggen en ze te vragen om eventueel met ons allen hier te komen praten en/of te steunen. Maar als er dan zo iemand probeert om via de marifoon telkens te storen en de mensen probeert uit te dagen dat is zeker niet prettig en bevorderd de samenwerking en kalmte niet. Dat is vooral heel onprofessioneel van die persoon in kwestie en kinderachtig.

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Inderdaad die “valse” Jan Geluk is volgens mij dezelfde die hier en op fb allerlei negatieve dingen zit te schrijven en over de marifoon ook het verkeer ligt te storen met allerlei negatieve uitspraken of met het knipperen met de marifoon zodat we de mensen niet kunnen verstaan. Hij doet dit dan ook telkens als we de collega’s willen doorlaten en moeten begeleiden zodat het wat vlotter kan gaan. Heel kinderachtig.
    Ik vind dat hij zich wel eens bekend mag maken aan iedereen en zeker niet een ander zijn naam moet gebruiken omdat hij te laf is om voor zijn mening uit te komen.
    Wat denken jullie collega’s?

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Collega’s willen jullie nu eens stoppen met dingen op de fb en in de kranten te zetten die niet waar zijn. Wat schieten jullie er nu mee op om de actie zo negatief naar voor te schuiven? Willen jullie niet dat er iets bereikt wordt? Er is hier in het Straatsburgdok een Nederlandse collega die iedere dag van alles negatief over de marifoon ligt te vertellen en de begeleiding voor de doorvaart op de marifoon ligt te storen met allerlei negatieve uitspraken. We hebben hem al gevraagd om tot bij ons te komen om te praten maar dat durft hij niet. Hij maakt zich ook niet bekend maar zet wel andere collega’s op tegen de actie met zijn indianenverhalen. Dat betreuren wij ten zeerste. Hij zou beter zijn energie steken in samen aan tafel te gaan zitten en oplossingen te zoeken. Met hoe meer we zijn hoe sneller het zal in orde zijn. Wij zijn immers niet van plan te gaan varen vooraleer alles op papier staat. Met loze beloftes gaan wij niet varen. Maar blijkbaar denken veel collega’s nog steeds dat wij niet gaan slagen in onze opzet. We doen deze acties echt niet ondoordacht. We hebben contacten met allerlei verladers en jullie moeten echt stoppen met jullie te laten intimideren met het feit dat het werk naar de weg zal gaan. De wegen zitten immers vol en de binnenvaart blijft echt de betere weg. Op de weg en het spoor zijn er toch ook zo dikwijls vertragingen en stakingen? Nu wij eindelijk het lef hebben om voor onszelf en ALLE collega’s op te komen, nu krijgen we een hoop negatieve commentaar en geen steun van vele collega’s? Onbegrijpelijk. Dat jullie er nog niet zoveel vertrouwen in hadden ok maar jullie zien intussen zelf toch al wat we al wel bereikt hebben op deze week? Wordt het dan geen tijd om jullie mening te herzien en eindelijk mee te steunen. Samen zijn we veel sterker. We hebben jullie steun nodig en jullie die van ons ook. We zijn niet tegen jullie en doen dit voor ons allemaal. Als jullie eerlijk tegen jezelf bent dan moeten jullie toegeven dat jullie situatie ook veel beter kan of niet soms? Dus stop nu toch eens met al die onzin en met tegen ons te strijden en doe mee des te sneller kunnen we allemaal terug gaan varen. Wees solidair en doe mee, laat ons de binnenvaart veranderen in de positieve zin. Met zen alle.
    Daniella Stoop-Pols

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Beste demonstrerende en stakende schippers. Wat een moed heeft u samen verzameld om te protesteren tegen de marktsituatie in de binnenvaart, echter wat zal het resultaat op langere termijn van deze actie zijn? Want regeren is vooruitzien maar vooral terugkijken en lering trekken uit het verleden. Dan kunt u niet anders concluderen dat het middel staken tot heden voor de binnenvaart niet veel heeft opgeleverd. Bent u er van verzekerd dat bevrachters/verladers u beter zullen behandelen en belonen door deze acties wanneer u straks weer aanklopt bij “uw bevrachter?”

    Hoe zal de verlader zich voelen? Wellicht aangesproken, of juist aangetast? Of misschien een beetje glimlachend denkend: Och die schippertjes binden wel weer in. Ongetwijfeld zal hij naar de bevrachter bellen en zeggen : die schippers van de staking moet ge voorlopig maar geen reisje meer geven… Laat ze maar doppen……Ja .. ja.. zo gaat dat momenteel in de binnenvaart, mensen we hebben een stabiele machtspositie, ze binden wel in en over een paar maanden voegen ze zich weer volledig naar onze wensen…..toch? laat ik nog even contact opnemen met de EVO bestuurders, kunnen ze nog wat lobbyen in Den Haag en Brussel. We bellen de media over die zielig doende schippertjes en het loopt allemaal niet zo’n vaart.

    Wat zijn de oorzaken van het uit de hand lopen van de vrije markt?
    • Enorme controle door de marktpartijen.
    • Het geldstresssyndroom van de gemiddelde binnenvaartschipper. ( langer varen om rendement te halen) terwijl rustiger aandoen veel lonender is op termijn. Vandaar dat strenge toezicht op de vaartijden.
    • Enorme verwevenheid in de bevrachtingsmarkt waardoor er nauwelijks ruimte is voor het reëel uit handelen van een fatsoenlijke vrachtprijs.
    • Gebrek aan moed om met partijen een nieuw marktsysteem op te zetten wat bestand is tegen deze marktmacht en de exploitatie van de gehele binnenvaart bevorderd.

    BEVRACHTING
    Het beroep van bevrachter is bijna uitgestorven. Welke bevrachter werkt er nog zuiver op inkomsten uit provisie? De meeste bevrachtingskantoren hebben een gedeelte “eigen werk” van een verlader gekregen en dus zorgt die bevrachter er te allen tijde voor dat hij genoeg marge heeft op dit “eigen werk”. Hierdoor zijn de verlader in staat om middels de “bevrachters” de markt stabiel, lees lekker laag te houden.

    U bent die schipper die over een paar weken weer in aan de deur van uw “eigen” bevrachter moet kloppen voor een reisje, omdat de bankrekening wat te ver aan het zakken is en we toch maar weer moeten gaan varen…… Zeker als de EVO bestuurders hun belang bij de banken laten gelden…..Dan gaat de bank u zeker bellen van: “zeg manneke ge moet wel gaan varen hoor, anders gaat het wat vervelend voor u worden hoor”.

    DENKEN IN OPLOSSINGEN
    Herkent u dit beeld? Is dit dan geen uitgelezen moment om samen met uw collega’s eens na te denken om vanaf heden een nieuwe vorm van bevrachting te realiseren. Eén waarbij u als binnenvaartondernemers uw prijs op basis van een economische gezonde formule kunt calculeren en deze aan de verladers en de inmiddels meer commerciële handeldrijvende en naar winstbejag hunkerende bevrachters kunt aanbieden als een feit? Hier ligt het probleem: Schippers worden als kleine kinderen behandeld en professioneel uitgebuit (definitie van uitbuiting:“ het gebruik van iemand maken zonder daar naar waarde voor te belonen”) door bevrachters en verladers. De schippers worden gestraft als ze een te grote mond krijgen met een weekje zonder werk liggen en mogen daarna bij de gratie van de bevrachter weer een reisje doen tegen een tarief welke door een ander word bepaald.

    Dit is geen smoesje, ik heb dit zelf gelezen in een rapport dat de schippers welke zich hadden aangesloten bij de EUBO door hun bevrachters “weer in genade terg zijn genomen door hun bevrachter”!!

    DE STRUCTUREN
    Als u een klein onderzoekje doet naar de verwevenheid van de financiële belangen en aandeelstructuren binnen de bevrachtingswereld dat ziet u al snel door de bomen het bos niet meer en zult niet anders concluderen dat de NMA maar een goed moet gaan kijken naar deze verwevenheid. Het is één groot imperium aan het worden……..waarbij de schipper het middel is wat het doel van één miljard euro winst over 2012 heiligt.

    De enigste weg naar een gezonde binnenvaart is in mijn optiek:
    • Wettelijke bepalingen rond vaar en rusttijden naleven en een strenge handhaven middels een draadloos controlesysteem.
    • Vanaf heden uitsluitend zaken doen met een bevrachter welke u garandeert dat er uitsluitend o.b.v. bemiddeling tegen een vooraf afgesproken provisie vergoeding word bevracht. Deze partij mag verder geen enkel ander commercieel belang in het vervoer of transport bezitten. ( u moet heel goed zoeken want die zijn er nl. bijna niet meer)
    • Afrekenen bij de opdrachtgever en niet bij de bevrachter.

    CONCLUSIE

    De binnenvaartsector zal zelf aan de bak moeten en z’n kaarten schudden. Ga aan de slag om een gezond bevrachtingssysteem te ontwikkelen waar ook de verladers mee kunnen leven, maar neem zelf het initiatief!

    Veel sterkte.

    Geplaatst door: pieter Aarnoudse op
  • Ondernemers die onder de kostprijs werken, profiteren feitelijk van de belastingbetaler.

    Geplaatst door: Pieter Wierenga op
  • Goedemorgen,

    Ik vind ook dat er iets moet gebeuren, nl. niet de touwen losmaken voor er een fatsoenlijk tarief betaald word. Daar doe ik al jaren mijn best voor en verschillende collega’s met mij. Wanneer je dan ziet dat de VT wet bij de vleet word overtreden door grote schepen en men ook gerust de 1000 ton’s partijen er in gooit, omdat een volle bak grind nog minder oplevert, vind ik dus dat er iets moet gebeuren. Ik heb dan ook respect voor de mensen die nu het lef hebben om hem gewoon in de hoek te gooien. Vind het alleen waanzin om mensen te gaan bedreigen en al helemaal als deze mensen op een klein schip varen! Die hebben al helemaal niets bijgedragen aan de huidige problematiek in de binnenvaart. Op plaatsen waar dit soort waanzin gebeurt wil ik niet gezien worden. Ik wacht elders wel tot er een fatsoenlijk tarief betaald word.

    Iedereen veel succes en wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Meneer Geluk, ik betreur dat u zich bedreigd voelt. Maar ik denk niet dat ze u hebben proberen slaan. Als ze dat hadden geprobeerd hadden ze u wel geslaan. Dat er niks bereikt wordt klopt ook niet. Leest u de media niet? Er staan meerdere berichten in over wat er tot op heden al bereikt is. Het is naar mijn gevoel meer dan wat we al verwacht hadden en sneller dan verwacht. Ik ben hoopvol.

    Geplaatst door: Mchel Pols op
  • Beste Bas,mooi geschreven allemaal.We hadden een kostprijs! En daarvoor hebben we in 1993 gestreden voor het behoud van de beurzen! Maar de rijnvaart en de duwbakken,dachten we kunnen wel zonder! 7 weken gelegen,en wel zonder resultaat.Je bent waarschijnlijk een jonge gast,en begrijp wel ,dat je nu zegt het verleden moeten we achter ons laten.De meesten ouderen,zonder opvolging.die denken nu: Na mij de zondvloed,als je begrijpt wat ik bedoel.Schippers met een ouder schip,die reeds boekhoudkundig afgeschreven zijn! Wij vervoerden in die tijd veel naar Duitsland,maar toch zagen we het belang van de beurs in,want als de vrije markt slecht was,schreven we in op de beurs! Wat ik daarmee wil zeggen,die groep ouderen staan nu niet te springen om actie te voeren! En als ik dan hoor,dat er een collega in Merksem,het laden is belemmert,een klein schip notabene! Terwijl er in Antwerpen en Gent vollop de kolen wordt geladen.Dan denk ik,goed bezig,maar niet heus.Zijn lading zit nu in de vrachtwagen,opweg naar Veghel.

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • @ Bas,

    Super initiatief!

    Ik las dat je samen bent met een ervaren collega op dit gebied.
    Ik hoop dan ook dat in een mum van tijd de Volkerak gevuld is met grote schepen en dat gaat snel met jullie formaat, zodat er snel wat bereik kan worden.
    Hoe korter deze actie duurt hoe beter het voor iedereen is.

    Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

    P.S. John V als jij de juiste weg weet maak je werkelijke naam bekend en toon ook initiatief, misschien kunnen we wat van je leren daarvoor zijn we nooit te oud!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • mr john v, het kan zijn dat er misschien eens verkeerde woorden worden gezegdmaar dat gebeurt toch bij elke staking of dergelijke en dat er vanalles wordt gezegd over vernielingen of zo zal nog wel meevallen denk ik want niemand wil zijn materiaal kapot, hetgeen bas wil zeggen is dat er nu toch beweging begint te komen in hetgeen wat we met zen allen al enkele jaren willen bereiken en hij de nederlandse vloot wil aansporen om mee te doen om dat doel nog vlugger te bereiken.op vrachtindicator staan er altijd maar meer niet aangenomen reizen dat het niet meer zo verder kan en dat het hopeloos is en dergelijke, dan zou het toch maar een kleine stap zijn om solidair te zijn en m tegen de kant te gooien en hetzelfde te bereiken als de belgische collegas ipv te zagen over dat stakingsgedoe.als er effectief wat uit debus gaat komen dan zal dat voor jullie ook beter zijn of vinden jullie nog altij ddat het rozegeur en maneschijn is, alvast vind ik het mooie van ons beroep verdwenen of vind jullie het nog prachtig om met mooi materiaal vele uren te blijven kloppen en niks van sociaal leven te hebben

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Bas, zo`n bijzondere dag hadden wij vandaag ook en met een bijzonder gevoel erbij. Ben twee keer langs Antwerpen gevaren, en de marifoon standby op kanaal 10. Heb actieleider Danny of Denny enorm te keer horen gaan tegen een onschuldige spitsenschipperse, dat het niet mooi meer was. Zet zijn kornuiten ertoe aan, om schepen en schippers met hun gezinnen aan te vallen en te bekogelen met van alles en nog wat, tot en met vuurwerk toe. En zeg niet dat het niet zo is. Kan je er inmiddels wel genoeg over vertellen. Toen wist ik het weer, dit is niet de weg om je doel te bereiken.

    Je kwam met een goed gevoel terug van Antwerpen, een beetje gehersenspoeld dus. In 1993 had ik dat ook. Na een enorme speech van Nico Seine in de Ahoy, dacht ik ook er moet iets gebeuren. Voor ik thuis was, was het gelukkig over.

    Wat wel een feit is, dat de politiek pas gehoor geef, als je op het Malieveld staat. Dat is jammer.

    Verder veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: john v op
  • Tjonge wat was het vandaag een bijzondere dag. Aangekomen met ons schip aan de Volkerak waar we ons plaatsje voor onbepaalde tijd hebben ingenomen omdat we van mening zijn dat het zo niet langer verder kan in de binnenvaart.
    Iedereen is het erover eens dat er IETS moet veranderen, en ook iedereen vind dat het op een andere manier moet gebeuren. Lastig, maar uitvoerbaar. Dat heb ik vandaag gezien.
    Vanmiddag met een groepje schippers die aan de Volkerak liggen naar Antwerpen gereden waar we al snel ter plaatste in het Straatsburger dok aan de praat raakten over hetgeen er nu wel en niet al gebeurd was en zou zijn. Er zijn erge dingen gebeurd, wat ik verafschuw, en gezegd in delen van België wat naar mijn idee niet goed te praten is, maar zo blijken van een aantal gebeurtenissen ook werkelijk weer van een mug een olifant te zijn gemaakt.
    Ik voelde mij als (bijna) eenzame Hollander ERG WELKOM daar.
    Begin van de avond kwam Laurent Bijl samen met zijn mannen terug uit Brussel waar vandaag een heuse grote doorbraak behaald is. De Crisis wordt officieel afgeroepen, en er wordt naar ze geluisterd. Alle punten van aandacht worden ter discussie gebracht blijkt uit hun verhaal. De deuren staan werkelijk wagenwijd open waardoor je echt gaat denken…”hoe kan dit nou mogelijk zijn in zo’n korte tijd”.
    De mogelijkheden die geboden worden zijn enorm, maar hebben ook draagkracht nodig van de Nederlanders, welke naar mijn eigen beleving heel moeilijk te overtuigen zijn van het feit dat dit De kering van het tij kan zijn wat we als binnenvaart nodig hebben.
    Laten we nu AUB verstandig zijn, proberen de negatieve kanten achter ons te laten evenals het verleden waar dingen fout zijn gegaan tussen de beide Nationaliteiten. Laten we AUB stoppen naar elkaar te wijzen, en laten we AUB beseffen dat dit ECHT een grote positieve verandering kan worden. Ik heb er persoonlijk bijgestaan en geluisterd, gevoeld en geproefd wat er leeft. En dat gevoel was zo goed, dat ik er voor de volle 100% in geloof.
    Ik voelde mij helaas, samen met de Schippers van m/s Destinatie, zo VERDOMDE alleen daar als Nederlanders. Met gemengde gevoelens ging ik heen, maar ben er met een SUPER gevoel vandaan gekomen.
    Ik hoop dat dit een ieder toch nog eens aan het denken zet en serieus gaat overwegen om zich bij ons aan te sluiten in de Volkerak waar ZEKER geen vernielingen plaats vinden en gaan plaats vinden (evenals in het Straatsburger dok in Antwerpen).
    Voor een ieder die vragen heeft maak ik graag tijd en sta ik graag te woord. Ik wil mij hiervoor inzetten omdat dit iets kan en gaat bereiken.

    Mvg, Bas Hoogendoorn m/s Amoureus (0031-627038808)

    Geplaatst door: Bas Hoogendoorn op
  • Mijn ervaring is dat als de Nederlanders staken de Belgen het niet doen (staking voor behoud van de beurzen in de jaren ’90) en omgekeerd. Ik denk dat iedereen er belang bij heeft dat de vrachtprijs niet bij de bevrachters blijft hangen. De gasolie (en reparaties) moet(en) ook betaald worden.

    Geplaatst door: Petra Grashoff op
  • Halveer de grote schepen op kosten van de bank.
    Dan is er al een groot probleem opgelost.
    Calculeer een vrachtprijs en laat de Rijn oever staten dat ondertekenen en wettelijk vast leggen, denk dat dan de pijn voor een groot gedeelte is opgelost.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • wel mooi hoe de hollanders nu lopen te janken,ergens hebben die belgen gelijk.
    Het is hier echt begonnen steeds groter,steeds mooier,steeds goekoper.
    En dat is tenkoste gegaan van de kleine ondernemers met oudere schepen en kleine bedrijven.
    Welkom in the real world van uitbuiting en totaal geen harmonie.

    Geplaatst door: harmen leegwater op

Reageer

Water staat binnenvaartschippers tot boven de lippen | Schuttevaer.nl

Water staat binnenvaartschippers tot boven de lippen

Alleen lege schepen waarvan de verladers aantonen dat zij die niet onder de kostprijs hebben betaald mogen doorvaren. De rest van de lege schepen wordt vastgehouden. Dat heeft Laurent De Bijl van het het ms Lauwens op 17 april in het Straatsburgdok in Antwerpen verteld. De Bijl, bestuurslid van Ons Recht, is de lokale actieleider van de blokkade in het Straatsburgdok. Hij en zijn collega’s voeren actie, omdat het water veel binnenvaartschippers tot boven de lippen staat.

Water staat binnenvaartschippers tot boven de lippen
  • Nederlandse schippers nemen advocaat in de arm

Om aan te tonen dat schepen niet onder de kostprijs zijn betaald is het noodzakelijk dat de verlader met bewijs naar de blokkade reist. Daar zal de actiegroep over de gegevens beslissen. ‘Het mailen van een charter is niet voldoende’, bevestigt De Bijl.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • ik heb er alle begrip voor ,en kan er ook achter staan
    maar men praat over kostprijs en onder de kostprijs
    maar is het wel mogelijk om tot een kostprijs berekening te komen
    kijk een kostprijs word gebaseerd op kostprijs ikzelf heb een oud schip dus weinig schuld
    velen hebben een betrekkelijk jong schip.of nieuwbouw
    er zijn schepen bij die betalen per maand meer aflossing en rente dan ik per jaar
    dus voor mij ligt de kostprijs veel lager dan die van hun
    dit is niet negatief bedoeld ,zelf word ik ook al wat ouder en heb geen behoefte meer om te veranderen
    ik heb zohier mijn gedachten over laten gaan
    en dacht eigenlijk zouden we niet eerder moeten zoeken
    naar een minimale vervoersprijs bij voorbeeld een reis naar thionville
    3000 ton x0,015 cent x670km =30150€
    als men uitgaat van 0.015 cent per ton/km is dat toch peanuts voor het transport
    dan blijft het voor iedere tonnage toch een belegde boterham
    let wel veel van onze ladingen bv maïs .tarwe /kunstmest /enz
    zijn wel 700€ pt waard dus wat is 1,5 cent per ton /km voor transport

    Geplaatst door: arend visser op
  • Zolang die tussenpersonen en bevrachters zich maar blijven splitsen en er steeds meer bijkomen zal het alleen maar verslechteren.
    Hetzelfde geldt voor de tankvaart een paar grote partijen zou beter zijn deze grote partijen zien meestal ook wel in dat een gezonde markt het bestte is voor allemaal.
    Maar je hoor en ziet het aan de lopende band bevrachters die over de kop gaan en die miljoenen achterover hebben gedrukt beginenn onder andere naam weer een kantoor of het bestaande kantoor wordt overgenomen door bestaande kantoren onder andere naam.
    Zo zal er weinig kunnen veranderen,er is egwoon een structurele schoonmaak nodig op en om de vrachtmarkt alle rotte appels moeten eruit goedschiks of kwaadschiks,de bestte weg is de goedwillende bevrachtes benaderen en met hun een oplossing zoeken uit deze rotzooi,
    sucses mensen ik gun jullie zo de beloning voor het ahrde werken met jullie schepen.

    Geplaatst door: harmen leegwater op
  • Beste allemaal, naar aanleiding van mijn schrijven enorm veel reacties gehad. Zelfs uit verschillende hoeken wat mij genoeg zegt…”het leeft”.
    Mooiste resultaat van vandaag was toch wel het telefoon gesprek met Dhr Boerman van het m/s Linquenda welke afgelopen week flink besmeurd is geweest met teer. Met deze collega (die mij benaderde) een goed gesprek gehad. Hij was onder de indruk van mijn brief aan de binnenvaart, en is uiteindelijk tot de conclusie gekomen om mee te doen en wilde graag dat wij hem bij de SOLIDAIRE schippers zetten. Hij zei er ook duidelijk bij…”Laat hetgeen wat mij overkomen is dan ook AUB niet voor niets zijn geweest!!” Een enorm gebaar van deze man, en diep respect van mijn kant hiervoor.
    Een hoop van de Nederlandse schippers heeft nog net dat ENE zetje in de rug nodig. En laat ik die nu uit respect voor Dhr Boerman met zijn woorden uitdrukken…”LAAT HET AUB NIET VOOR NIETS ZIJN GEWEEST”!!

    Vanaf morgen de eerste gesprekken een feit en gaan we met de collega’s hier VOL aan de bak om vooruitgang te boeken. AUB sluit je aan!

    We liggen momenteel aan de Volkerak met 3 Nederlanders, 1 Fransman en 13 Belgen. Een aantal heeft zich solidair gemeld en blijft in een thuishaven of waar dan ook leeg liggen. GRAAG zouden wij nog VEEL schepen verwelkomen aan de Volkerak sluizen………Al was het maar om bij de Floralia de JUPILER op de maken (ha ha)

    Mvg, Bas Hoogendoorn m/s Amoureus

    Geplaatst door: Bas Hoogendoorn op
  • Daniella
    Vraag hulp ieder schip zend een atis signaal uit.
    daarmee is hij gelijk gelocaliseerd en weten jullie wie het is.

    Geplaatst door: P Kroezen op
  • Dus even over de actieleider Danny die doet de begeleiding en doet dit wel heel kalm en probeert met de mensen te praten, ze uit te leggen waarom we hier liggen en ze te vragen om eventueel met ons allen hier te komen praten en/of te steunen. Maar als er dan zo iemand probeert om via de marifoon telkens te storen en de mensen probeert uit te dagen dat is zeker niet prettig en bevorderd de samenwerking en kalmte niet. Dat is vooral heel onprofessioneel van die persoon in kwestie en kinderachtig.

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Inderdaad die “valse” Jan Geluk is volgens mij dezelfde die hier en op fb allerlei negatieve dingen zit te schrijven en over de marifoon ook het verkeer ligt te storen met allerlei negatieve uitspraken of met het knipperen met de marifoon zodat we de mensen niet kunnen verstaan. Hij doet dit dan ook telkens als we de collega’s willen doorlaten en moeten begeleiden zodat het wat vlotter kan gaan. Heel kinderachtig.
    Ik vind dat hij zich wel eens bekend mag maken aan iedereen en zeker niet een ander zijn naam moet gebruiken omdat hij te laf is om voor zijn mening uit te komen.
    Wat denken jullie collega’s?

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Collega’s willen jullie nu eens stoppen met dingen op de fb en in de kranten te zetten die niet waar zijn. Wat schieten jullie er nu mee op om de actie zo negatief naar voor te schuiven? Willen jullie niet dat er iets bereikt wordt? Er is hier in het Straatsburgdok een Nederlandse collega die iedere dag van alles negatief over de marifoon ligt te vertellen en de begeleiding voor de doorvaart op de marifoon ligt te storen met allerlei negatieve uitspraken. We hebben hem al gevraagd om tot bij ons te komen om te praten maar dat durft hij niet. Hij maakt zich ook niet bekend maar zet wel andere collega’s op tegen de actie met zijn indianenverhalen. Dat betreuren wij ten zeerste. Hij zou beter zijn energie steken in samen aan tafel te gaan zitten en oplossingen te zoeken. Met hoe meer we zijn hoe sneller het zal in orde zijn. Wij zijn immers niet van plan te gaan varen vooraleer alles op papier staat. Met loze beloftes gaan wij niet varen. Maar blijkbaar denken veel collega’s nog steeds dat wij niet gaan slagen in onze opzet. We doen deze acties echt niet ondoordacht. We hebben contacten met allerlei verladers en jullie moeten echt stoppen met jullie te laten intimideren met het feit dat het werk naar de weg zal gaan. De wegen zitten immers vol en de binnenvaart blijft echt de betere weg. Op de weg en het spoor zijn er toch ook zo dikwijls vertragingen en stakingen? Nu wij eindelijk het lef hebben om voor onszelf en ALLE collega’s op te komen, nu krijgen we een hoop negatieve commentaar en geen steun van vele collega’s? Onbegrijpelijk. Dat jullie er nog niet zoveel vertrouwen in hadden ok maar jullie zien intussen zelf toch al wat we al wel bereikt hebben op deze week? Wordt het dan geen tijd om jullie mening te herzien en eindelijk mee te steunen. Samen zijn we veel sterker. We hebben jullie steun nodig en jullie die van ons ook. We zijn niet tegen jullie en doen dit voor ons allemaal. Als jullie eerlijk tegen jezelf bent dan moeten jullie toegeven dat jullie situatie ook veel beter kan of niet soms? Dus stop nu toch eens met al die onzin en met tegen ons te strijden en doe mee des te sneller kunnen we allemaal terug gaan varen. Wees solidair en doe mee, laat ons de binnenvaart veranderen in de positieve zin. Met zen alle.
    Daniella Stoop-Pols

    Geplaatst door: Daniella Stoop-Pols op
  • Beste demonstrerende en stakende schippers. Wat een moed heeft u samen verzameld om te protesteren tegen de marktsituatie in de binnenvaart, echter wat zal het resultaat op langere termijn van deze actie zijn? Want regeren is vooruitzien maar vooral terugkijken en lering trekken uit het verleden. Dan kunt u niet anders concluderen dat het middel staken tot heden voor de binnenvaart niet veel heeft opgeleverd. Bent u er van verzekerd dat bevrachters/verladers u beter zullen behandelen en belonen door deze acties wanneer u straks weer aanklopt bij “uw bevrachter?”

    Hoe zal de verlader zich voelen? Wellicht aangesproken, of juist aangetast? Of misschien een beetje glimlachend denkend: Och die schippertjes binden wel weer in. Ongetwijfeld zal hij naar de bevrachter bellen en zeggen : die schippers van de staking moet ge voorlopig maar geen reisje meer geven… Laat ze maar doppen……Ja .. ja.. zo gaat dat momenteel in de binnenvaart, mensen we hebben een stabiele machtspositie, ze binden wel in en over een paar maanden voegen ze zich weer volledig naar onze wensen…..toch? laat ik nog even contact opnemen met de EVO bestuurders, kunnen ze nog wat lobbyen in Den Haag en Brussel. We bellen de media over die zielig doende schippertjes en het loopt allemaal niet zo’n vaart.

    Wat zijn de oorzaken van het uit de hand lopen van de vrije markt?
    • Enorme controle door de marktpartijen.
    • Het geldstresssyndroom van de gemiddelde binnenvaartschipper. ( langer varen om rendement te halen) terwijl rustiger aandoen veel lonender is op termijn. Vandaar dat strenge toezicht op de vaartijden.
    • Enorme verwevenheid in de bevrachtingsmarkt waardoor er nauwelijks ruimte is voor het reëel uit handelen van een fatsoenlijke vrachtprijs.
    • Gebrek aan moed om met partijen een nieuw marktsysteem op te zetten wat bestand is tegen deze marktmacht en de exploitatie van de gehele binnenvaart bevorderd.

    BEVRACHTING
    Het beroep van bevrachter is bijna uitgestorven. Welke bevrachter werkt er nog zuiver op inkomsten uit provisie? De meeste bevrachtingskantoren hebben een gedeelte “eigen werk” van een verlader gekregen en dus zorgt die bevrachter er te allen tijde voor dat hij genoeg marge heeft op dit “eigen werk”. Hierdoor zijn de verlader in staat om middels de “bevrachters” de markt stabiel, lees lekker laag te houden.

    U bent die schipper die over een paar weken weer in aan de deur van uw “eigen” bevrachter moet kloppen voor een reisje, omdat de bankrekening wat te ver aan het zakken is en we toch maar weer moeten gaan varen…… Zeker als de EVO bestuurders hun belang bij de banken laten gelden…..Dan gaat de bank u zeker bellen van: “zeg manneke ge moet wel gaan varen hoor, anders gaat het wat vervelend voor u worden hoor”.

    DENKEN IN OPLOSSINGEN
    Herkent u dit beeld? Is dit dan geen uitgelezen moment om samen met uw collega’s eens na te denken om vanaf heden een nieuwe vorm van bevrachting te realiseren. Eén waarbij u als binnenvaartondernemers uw prijs op basis van een economische gezonde formule kunt calculeren en deze aan de verladers en de inmiddels meer commerciële handeldrijvende en naar winstbejag hunkerende bevrachters kunt aanbieden als een feit? Hier ligt het probleem: Schippers worden als kleine kinderen behandeld en professioneel uitgebuit (definitie van uitbuiting:“ het gebruik van iemand maken zonder daar naar waarde voor te belonen”) door bevrachters en verladers. De schippers worden gestraft als ze een te grote mond krijgen met een weekje zonder werk liggen en mogen daarna bij de gratie van de bevrachter weer een reisje doen tegen een tarief welke door een ander word bepaald.

    Dit is geen smoesje, ik heb dit zelf gelezen in een rapport dat de schippers welke zich hadden aangesloten bij de EUBO door hun bevrachters “weer in genade terg zijn genomen door hun bevrachter”!!

    DE STRUCTUREN
    Als u een klein onderzoekje doet naar de verwevenheid van de financiële belangen en aandeelstructuren binnen de bevrachtingswereld dat ziet u al snel door de bomen het bos niet meer en zult niet anders concluderen dat de NMA maar een goed moet gaan kijken naar deze verwevenheid. Het is één groot imperium aan het worden……..waarbij de schipper het middel is wat het doel van één miljard euro winst over 2012 heiligt.

    De enigste weg naar een gezonde binnenvaart is in mijn optiek:
    • Wettelijke bepalingen rond vaar en rusttijden naleven en een strenge handhaven middels een draadloos controlesysteem.
    • Vanaf heden uitsluitend zaken doen met een bevrachter welke u garandeert dat er uitsluitend o.b.v. bemiddeling tegen een vooraf afgesproken provisie vergoeding word bevracht. Deze partij mag verder geen enkel ander commercieel belang in het vervoer of transport bezitten. ( u moet heel goed zoeken want die zijn er nl. bijna niet meer)
    • Afrekenen bij de opdrachtgever en niet bij de bevrachter.

    CONCLUSIE

    De binnenvaartsector zal zelf aan de bak moeten en z’n kaarten schudden. Ga aan de slag om een gezond bevrachtingssysteem te ontwikkelen waar ook de verladers mee kunnen leven, maar neem zelf het initiatief!

    Veel sterkte.

    Geplaatst door: pieter Aarnoudse op
  • Ondernemers die onder de kostprijs werken, profiteren feitelijk van de belastingbetaler.

    Geplaatst door: Pieter Wierenga op
  • Goedemorgen,

    Ik vind ook dat er iets moet gebeuren, nl. niet de touwen losmaken voor er een fatsoenlijk tarief betaald word. Daar doe ik al jaren mijn best voor en verschillende collega’s met mij. Wanneer je dan ziet dat de VT wet bij de vleet word overtreden door grote schepen en men ook gerust de 1000 ton’s partijen er in gooit, omdat een volle bak grind nog minder oplevert, vind ik dus dat er iets moet gebeuren. Ik heb dan ook respect voor de mensen die nu het lef hebben om hem gewoon in de hoek te gooien. Vind het alleen waanzin om mensen te gaan bedreigen en al helemaal als deze mensen op een klein schip varen! Die hebben al helemaal niets bijgedragen aan de huidige problematiek in de binnenvaart. Op plaatsen waar dit soort waanzin gebeurt wil ik niet gezien worden. Ik wacht elders wel tot er een fatsoenlijk tarief betaald word.

    Iedereen veel succes en wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Meneer Geluk, ik betreur dat u zich bedreigd voelt. Maar ik denk niet dat ze u hebben proberen slaan. Als ze dat hadden geprobeerd hadden ze u wel geslaan. Dat er niks bereikt wordt klopt ook niet. Leest u de media niet? Er staan meerdere berichten in over wat er tot op heden al bereikt is. Het is naar mijn gevoel meer dan wat we al verwacht hadden en sneller dan verwacht. Ik ben hoopvol.

    Geplaatst door: Mchel Pols op
  • Beste Bas,mooi geschreven allemaal.We hadden een kostprijs! En daarvoor hebben we in 1993 gestreden voor het behoud van de beurzen! Maar de rijnvaart en de duwbakken,dachten we kunnen wel zonder! 7 weken gelegen,en wel zonder resultaat.Je bent waarschijnlijk een jonge gast,en begrijp wel ,dat je nu zegt het verleden moeten we achter ons laten.De meesten ouderen,zonder opvolging.die denken nu: Na mij de zondvloed,als je begrijpt wat ik bedoel.Schippers met een ouder schip,die reeds boekhoudkundig afgeschreven zijn! Wij vervoerden in die tijd veel naar Duitsland,maar toch zagen we het belang van de beurs in,want als de vrije markt slecht was,schreven we in op de beurs! Wat ik daarmee wil zeggen,die groep ouderen staan nu niet te springen om actie te voeren! En als ik dan hoor,dat er een collega in Merksem,het laden is belemmert,een klein schip notabene! Terwijl er in Antwerpen en Gent vollop de kolen wordt geladen.Dan denk ik,goed bezig,maar niet heus.Zijn lading zit nu in de vrachtwagen,opweg naar Veghel.

    Geplaatst door: M Sijbrands op
  • @ Bas,

    Super initiatief!

    Ik las dat je samen bent met een ervaren collega op dit gebied.
    Ik hoop dan ook dat in een mum van tijd de Volkerak gevuld is met grote schepen en dat gaat snel met jullie formaat, zodat er snel wat bereik kan worden.
    Hoe korter deze actie duurt hoe beter het voor iedereen is.

    Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

    P.S. John V als jij de juiste weg weet maak je werkelijke naam bekend en toon ook initiatief, misschien kunnen we wat van je leren daarvoor zijn we nooit te oud!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • mr john v, het kan zijn dat er misschien eens verkeerde woorden worden gezegdmaar dat gebeurt toch bij elke staking of dergelijke en dat er vanalles wordt gezegd over vernielingen of zo zal nog wel meevallen denk ik want niemand wil zijn materiaal kapot, hetgeen bas wil zeggen is dat er nu toch beweging begint te komen in hetgeen wat we met zen allen al enkele jaren willen bereiken en hij de nederlandse vloot wil aansporen om mee te doen om dat doel nog vlugger te bereiken.op vrachtindicator staan er altijd maar meer niet aangenomen reizen dat het niet meer zo verder kan en dat het hopeloos is en dergelijke, dan zou het toch maar een kleine stap zijn om solidair te zijn en m tegen de kant te gooien en hetzelfde te bereiken als de belgische collegas ipv te zagen over dat stakingsgedoe.als er effectief wat uit debus gaat komen dan zal dat voor jullie ook beter zijn of vinden jullie nog altij ddat het rozegeur en maneschijn is, alvast vind ik het mooie van ons beroep verdwenen of vind jullie het nog prachtig om met mooi materiaal vele uren te blijven kloppen en niks van sociaal leven te hebben

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Bas, zo`n bijzondere dag hadden wij vandaag ook en met een bijzonder gevoel erbij. Ben twee keer langs Antwerpen gevaren, en de marifoon standby op kanaal 10. Heb actieleider Danny of Denny enorm te keer horen gaan tegen een onschuldige spitsenschipperse, dat het niet mooi meer was. Zet zijn kornuiten ertoe aan, om schepen en schippers met hun gezinnen aan te vallen en te bekogelen met van alles en nog wat, tot en met vuurwerk toe. En zeg niet dat het niet zo is. Kan je er inmiddels wel genoeg over vertellen. Toen wist ik het weer, dit is niet de weg om je doel te bereiken.

    Je kwam met een goed gevoel terug van Antwerpen, een beetje gehersenspoeld dus. In 1993 had ik dat ook. Na een enorme speech van Nico Seine in de Ahoy, dacht ik ook er moet iets gebeuren. Voor ik thuis was, was het gelukkig over.

    Wat wel een feit is, dat de politiek pas gehoor geef, als je op het Malieveld staat. Dat is jammer.

    Verder veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: john v op
  • Tjonge wat was het vandaag een bijzondere dag. Aangekomen met ons schip aan de Volkerak waar we ons plaatsje voor onbepaalde tijd hebben ingenomen omdat we van mening zijn dat het zo niet langer verder kan in de binnenvaart.
    Iedereen is het erover eens dat er IETS moet veranderen, en ook iedereen vind dat het op een andere manier moet gebeuren. Lastig, maar uitvoerbaar. Dat heb ik vandaag gezien.
    Vanmiddag met een groepje schippers die aan de Volkerak liggen naar Antwerpen gereden waar we al snel ter plaatste in het Straatsburger dok aan de praat raakten over hetgeen er nu wel en niet al gebeurd was en zou zijn. Er zijn erge dingen gebeurd, wat ik verafschuw, en gezegd in delen van België wat naar mijn idee niet goed te praten is, maar zo blijken van een aantal gebeurtenissen ook werkelijk weer van een mug een olifant te zijn gemaakt.
    Ik voelde mij als (bijna) eenzame Hollander ERG WELKOM daar.
    Begin van de avond kwam Laurent Bijl samen met zijn mannen terug uit Brussel waar vandaag een heuse grote doorbraak behaald is. De Crisis wordt officieel afgeroepen, en er wordt naar ze geluisterd. Alle punten van aandacht worden ter discussie gebracht blijkt uit hun verhaal. De deuren staan werkelijk wagenwijd open waardoor je echt gaat denken…”hoe kan dit nou mogelijk zijn in zo’n korte tijd”.
    De mogelijkheden die geboden worden zijn enorm, maar hebben ook draagkracht nodig van de Nederlanders, welke naar mijn eigen beleving heel moeilijk te overtuigen zijn van het feit dat dit De kering van het tij kan zijn wat we als binnenvaart nodig hebben.
    Laten we nu AUB verstandig zijn, proberen de negatieve kanten achter ons te laten evenals het verleden waar dingen fout zijn gegaan tussen de beide Nationaliteiten. Laten we AUB stoppen naar elkaar te wijzen, en laten we AUB beseffen dat dit ECHT een grote positieve verandering kan worden. Ik heb er persoonlijk bijgestaan en geluisterd, gevoeld en geproefd wat er leeft. En dat gevoel was zo goed, dat ik er voor de volle 100% in geloof.
    Ik voelde mij helaas, samen met de Schippers van m/s Destinatie, zo VERDOMDE alleen daar als Nederlanders. Met gemengde gevoelens ging ik heen, maar ben er met een SUPER gevoel vandaan gekomen.
    Ik hoop dat dit een ieder toch nog eens aan het denken zet en serieus gaat overwegen om zich bij ons aan te sluiten in de Volkerak waar ZEKER geen vernielingen plaats vinden en gaan plaats vinden (evenals in het Straatsburger dok in Antwerpen).
    Voor een ieder die vragen heeft maak ik graag tijd en sta ik graag te woord. Ik wil mij hiervoor inzetten omdat dit iets kan en gaat bereiken.

    Mvg, Bas Hoogendoorn m/s Amoureus (0031-627038808)

    Geplaatst door: Bas Hoogendoorn op
  • Mijn ervaring is dat als de Nederlanders staken de Belgen het niet doen (staking voor behoud van de beurzen in de jaren ’90) en omgekeerd. Ik denk dat iedereen er belang bij heeft dat de vrachtprijs niet bij de bevrachters blijft hangen. De gasolie (en reparaties) moet(en) ook betaald worden.

    Geplaatst door: Petra Grashoff op
  • Halveer de grote schepen op kosten van de bank.
    Dan is er al een groot probleem opgelost.
    Calculeer een vrachtprijs en laat de Rijn oever staten dat ondertekenen en wettelijk vast leggen, denk dat dan de pijn voor een groot gedeelte is opgelost.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • wel mooi hoe de hollanders nu lopen te janken,ergens hebben die belgen gelijk.
    Het is hier echt begonnen steeds groter,steeds mooier,steeds goekoper.
    En dat is tenkoste gegaan van de kleine ondernemers met oudere schepen en kleine bedrijven.
    Welkom in the real world van uitbuiting en totaal geen harmonie.

    Geplaatst door: harmen leegwater op

Reageer