Crisisdruk op ‘Brussel’ opgevoerd

De Europese Commissie wordt van steeds meer kanten onder druk gezet om te erkennen dat er in de binnenvaart sprake is van een structurele crisis. België gaat na overleg met binnenvaartorganisaties de ‘structurele marktverstoring’ aanmelden, in Nederland dringen Binnenvaart Branche Unie (BBU) en Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) er bij minister Schultz (Infrastructuur) op aan datzelfde te doen. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft de Europese Commissie gevraagd met spoed opnieuw de crisis te laten onderzoeken.

Crisisdruk op Brussel

België meldt crisis aan bij EU

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Goedemorgen Hein,

    Ik ben het volkomen met je eens, hier bereik je niet veel mee. Oorlogswinst is nooit bestendig, dus enkel maar verliezers. En goede en trouwe klanten (en die zijn er echt wel)laat je in de kou staan.

    En als je dan toch je agressie kwijt wil/moet, ga dan is een dagje bij Rijnaarde of Noordbrabant op het kantoor zitten, die bepalen uiteindelijk toch de prijs voor de grote bulktransporten.

    Mvgr,

    Geplaatst door: john v op
  • Stel in Brussel krijgen de schippers op hun verschillende eisen gehoor. En dan??
    Een paar reparaties voor de CCR eisen hoeven we niet te doen.
    Worden wat schepen gesloopt.
    We mogen een prijsafspraak maken enz.
    Maar dat moeten we wel zelf doen! Tot nu toe hebben we zelf als schippers nog weinig gedaan. Voor een betere vrachtprijs. En die schakelaar wordt dan nu wel ineens gevonden?
    Ik persoonlijk had veel liever tegen de kant gelegen ,voor strijden: een beter vrachtprijs. Want met crisis aanmelden zijn we er nog niet!

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • lees met verbazing de redeneringen van hornbach.
    Laten we nou gewoon de koeien bij de horens pakken en gewoon eens zeggen dat de tussenpersonen de grootste boosdoeners zijn in het afromen van de tarieven op de vrachtmarkt.
    Als je op de vrije markt vaart is dat wel een stuk eigen verantwoording je hoef niet te varen voor de aangeboden prijs,maar door druk van hypotheken en andere zaken is men geneigt om alles te pakken om maar maandelijks aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
    Daarbij is het te stom voor woorden dat de banken het vrijstellen van aflossingen heb geaccepteerd de stok achter de deur om die tussenpersonen te dwingen om normale tarieven aan te bieden aan de vervoerders.
    Dus ook de banken zijn fout bezig,het enige druk middel is nu gewoon allemaal in dagvaart gaan varen en zaterdagavond tot maandagmorgen de boot stil te leggen om zo de vrachten op te drijven.
    Hoop dat er nu eens een oplossing kom voor iedereen zodat we met deze mooie tak van vervoer gewoon onze boterham kunnen verdienen geen crisis of wel crisis dat moet niet uitmaken.

    Geplaatst door: harmen leegwater op
  • Het langjarig gemiddelde van de waterstand op de Rijn is 265 cm.
    Een schip van ca 1500 ton is een altijd renderend schip.
    Daarom hadden rederijen dan ook voornamelijk schepen voor de Rijnvaart van die maat.
    De grotere waren meestal van particulieren die en als heden in de jaren 20 en begin 30 dachten dat dat de bomen tot in de hemel groeiden.
    Maar helaas is dat niet zo.
    Dus een ieder die dacht en denkt dat hij/zij met een groot schip een voldoende rendement maakt om op zeker moment het te verkopen en met pensioen te gaan.
    Heeft enige lessen van boekhouden en gezonde bedrijf voering niet helemaal begrepen en moet net als zovele andere in een crisis op de blaren zitten.
    Uithuilen en opnieuw beginnen noemt men dat.
    En de samenleving voor zijn of haar blunders laten opdraaien helaas ook dat is verleden tijd.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • mr hornbach;het gaat hier niet alleen om nieuwbouw of dergelijke de mensen beginnen het stilletjes aan beu te worden om verder blijven uitgemolken te worden en telkenmale te horen er kan niet meer betaald worden ,de mensen willen dat iedereen aan prijzen kunnen varen om geld opzij te kunnen zetten om te kunnen leven of iets te vernieuwen of als ze hun carriere willen afsluiten om van hun welverdiend pensioen te kunnen genieten en hun schip toch mooi te kunnen verkopen aan de volgende generatie maar zoals het er nu aan toe gaat en met de ccr normen op komst mogen die mensen dat allemaal vergeten en hun schip richting sloperij brengen voor een prik en dan van de bijstand leven in pensioen ,is het dat wat u wil voor u collegas gegroet een duizendtonnertje

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Beste heer Hornbach,
    U kent mij niet personlijk, en uw veronderstellingen slaan volledig de plank mis. En wanneer u goed leest dan zou u moeten begrijpen dat ik zou willen dat inderdaad de ondernemers die het niet redden hun schip stil zouden liggen. Maar de banken zien dit niet zitten omdat zij niet af willen schrijven omdat de schepen door hun eigen beleid onverkoopbaar zijn. En daar mee is het probleem niet opgelost. Want wanneer een binnenvaart onderneming failliet gaat is het schip nog steeds op de markt en niet zo als doorgaans bij een onderneming aan de wal het los en vastgoed verkocht en verdwijnt uit de markt. Wij zouden waarschijnlijk al lang een gezonde markt hebben gehad wanneer dat was gebeurd. Ik neem de ondernemers die wel geinversteerd hebben in de toekomst hun beslissing niet kwalijk gezien de toekomst visie ie er op het moment van de beslissing om deze stap te zetten er toch wel heel roskleurig er uit zag. Immers het mobieltje dat in china wordt gemaakt moet wel bij u thuis komen. De auto die in korea gemaakt word en hier de fabrieken moeten sluiten ook vervoert moeten worden.
    En ik ben het met u eens ondernemen is uitdagingen aan te gaan en stappen te nemen. Dit kan wel eens mis gaan. Wonden likken en weer op nieuw kijken naar je mogelijk heden.
    Nu word heel de bedrijfstak vernaggelt, en niet omdat wij slechte ondernemers zijn maar door het beleid van overheid en de banken.
    Tjalling Langius

    Geplaatst door: Tjalling Langius op
  • Nou ,menner Hornbach.Langius heeft toch wel gelijk dat de banken in ieder geval medeschuldif zijn.Ik ben 6 jaar geleden geweest om een nieuwe motor te zetten en een keer voor een nieuwe buikdenning in mijn 600 tonnertje.Bij de keren afgewezen met de begronding,u zit al 17 jaar op uw schip,heeft u geen zin in een 1500 tonner,dat financieren we wel.En dat terwijl ik zolang ik Hypotheek had nooit een aflossing heb overgeslagen.Grote schepen zijn ook nodig.Maar we moeten er niet allemaal 1 hebben.Maar als er morgen verlengt mag worden naar 150 meter zijn alle werven gelijk besproken en binnen het jaar is het zooitje verlengt.En ik heb tot nu toe een gezond bedrijf gehad en krijg dus geen hypothek meer als ik hem gebruik en de ongzonde bedrijven worden verder gefinancierd want ja,dat is een jong schip,dat sloop je niet.Ik weet van een 135 meter die met 500 ton veevoer in Rees lag want het moest van de bank.En zolang dat gebeurt kan je zeggen,ik vaar niet voor die prijs.Maar dan lig je gewoon stil en moet je op het laast wel meedoen.

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Geachte heer Langius,

    U haalt er verschillende anecdotes bij die absoluut niets met het onderhavige onderwerp te maken hebben maar het is wel duidelijk dat u exact hetzelfde bent als al die andere types die u kennelijk zo verguist, het probleem is kennelijkl alleen dat u op dit moment tot uw frustratie niet in de gelegenheid bent uw hand in de beurs van een ander te steken!
    Volgens is niet de schipper maar de Rabobank verantwoordelijk voor de overcapaciteit, en moeten de verliezen van de ondoordachte, te groot denkende en/of flamboyante ondernemers daarom ‘gesocialiseerd’ worden door de gemeenschap – bijvoorbeeld doordat de huizenbezitters dan maar wat meer hypotheek moeten gaan betalen zodat de Rabo uw verliezen kan goedmaken. Maar wat is dan nog ondernemen? Veel winst maken, en als het fout loopt net zo lang blokkeren, afpersen en chanteren tot u toch weer gewoon een leuk nieuw autootje kunt aanschaffen op kosten van de bakker, slager, huizenbezitter of arbeider – wie betaalt zal u een worst zijn?
    Mijn idee is dat iedereen die het niet red gewoon eindelijk eens toegeeft het ZELF fout gedaan te hebben en dan FAILLIET gaat. DAT zal de overcapaciteit op een natuurlijke wijze reduceren, en bovendien hou je daarmee dan de ondernemer over die het WEL kan. Dat *u* niets gespaard heeft toen het goed ging, daar heb IK toch niks mee te maken? Ga nou niet het spaargeld van andere mensen vragen om uw eigen levensstijl te kunnen voortzetten.
    Maar uiteraard bent u het met dit alles niet mee eens, want terwijl u zonder twijfel kapitalist ten top was in de goede tijden bent u ineens een hardcore communist geworden nu u denkt op die manier meer geld in het laatje te krijgen.
    En een communist vindt dat een ander best wel wat minder maar zeker niet méér mag verdienen dan hijzelf! Als dat wel zo is, dan doet die ander zonder meer oneerlijke dingen en moet die hard worden gestraft! En het lijkt erop dat u heel veel steun heeft voor uw gedachtengoed althans bij het hersenloze deel van uw collagas heer Langius. Het was alleen als communist wel iets eerlijker geweest om in de topjaren dan speciaal gevraagd te hebben meer belasting af te mogen dragen. Oh maar ik vergeet dat u toen natuurlijk nog kapitalist was.

    Geplaatst door: Adri C Hornbach op
  • Meneer Honbach,
    Ik weet niet uit welk vatje jij tapt maar niet het onze. Wij kunnen nu wijzen naar al die nieuwbouwschepen die verkeerd hebben geinvesteert. Ja achteraf weten we het allemaal. Dat de rekenkemers en alle knappe economen de crisis niet hadden zien komen, dat rijmt maar is wel een fijt. Maar wat er nu werkelijk aan de hand! Wij moeten globaliseren en liberaalseren zo dat er over heel de wereld welvaart komt. En het midden en klein berdijf elkaar kapot concureren. Nee. Het gaat hier om grote multinationals met aan het hoofd betuurders die niet aansprakelijkheid nemen voor hun (wan)daden over de ruggen van de arbeider en middenstand hun zakken lopen te vullen. Nu daar weer een mooi voorbeeld van; De duitse bank zegt al haar klanten op die minder dan een miljoen omzetten. Ja daar kunnen ze niet genoeg aan verdienen. Voor het kleine schip is na genoeg geen financiering te krijgen. Waarom, omdat zo’n dosier te weinig opleverd voor de heren zakkenvullers. Gezonde bedrijven met veel al klienere schepen (dit speelt niet alleen in de binnenvaart) niet helpen omdat er niet genoeg aan verdient kan worden. Nee verantwoording nemen voor hun daden dat is er niet bij. De hele binnenvaart had al lang weer uit het slob geweest wanneer zij de schepen die niet renderen uit de vaart hadden genomen en de verliezen hadden afgeschreven (scheepvaart devisie RABO bank 4 miljard). De banken kunnen betrekkelijk goedkoop aan geld komen waar ze dan inplaats van in het midden en kleinbedrijf stoppen liever mee gaan speculeren op de beurs om zo weer de multinaionals te spekken en daar mee de volgende zeepbel (crisis) aan het maken zijn. Het word tijd dat we het heft in eigen handen nemen en contant gaan afrekenen en ons geld van de bank halen. Ook de fiscus zou dit heel leuk vinden kunnen ze niet meer over je schouder mee kijken. Wanneer heel de middenstand dit zo zou doen tappen ze wel uit een ander vaatje.
    Dat zootje in brussel die daar met boter op hun hoofd zit en zelfs in deze tijden nog het lef hebben om nog meer geld te vragen moet even goed wakker worden geschut. We zouden er beter aan doen allemaal ons aan te sluiten bij onze belsche collega’s. We zijn lang genoeg met een kluitje het riet ingestuurd. Zij kunnen beter praten dan wij, dat is hun vak. Ze weten donders goed waar de kleppel hangt. Het is tijd voor daden. Wanneer wij Nederlanders ballen hadden gaan we ook stil liggen tot er een oplossing is. Moet je kijken hoe snel het dan kan gaan.
    Dat stel daar bij de EVO heeft lang genoeg het spelletje verdeel en heers gespeelt. En dan nog verder de heren bevrachters die over onze rug zakken zitten te vullen. Wanneer ze zo eerlijk zijn moet je ze voor de gein eens vragen of je in hun boeken mag kijken. Ze krijgen te plekken een oprisping en hartrvezakking te gelijk. Vervolgens wordt je op het srafbankje gezet. Heb het lef eens. Het is tijd om op te staan tegen dit onrecht meneer de ondernemer.

    Tjalling Langius

    Geplaatst door: Tjalling Langius op
  • Altijd hetzelfde verhaal. Of het nu boten of landen of huizen zijn. In de topjaren hoor je niemand en worden er waanzinnge bedragen verspild, in de slechte jaren moet degene die niets gespaard en veel te veel verteerd door anderen geholpen worden die er helemaal NIKS mee te maken hebben. En dan het feit dat een clubje losers gaat bepalen of JIJ wel genoeg verdient aan je lading, allemachtig! Is er soms nog een communistische partij in Belgie? Of is dit gewoon de nieuwste versie van de partij ‘geen gezeiek iedereen rijk’ ?
    Maar ja de Belgen weten natuurlijk ook goed wanneer en hoe ze moeten staken met de SABENA in het achterhoofd. Conclusie, als het je aan verstand ontbreekt zul je altijd zonder geld eindigen.

    Geplaatst door: Adri C Hornbach op
  • groot gelijk deze schippers het kan zo niet langer,dat een paar boeven rijk worden over de ruggen van hard werkende mensen die geen kant opkunnen.
    Sucses Mensen en hoop dat het nu een kentering teweeg zal brengen.

    Geplaatst door: harmen leegwater op

Reageer

Crisisdruk op ‘Brussel’ opgevoerd | Schuttevaer.nl

Crisisdruk op ‘Brussel’ opgevoerd

De Europese Commissie wordt van steeds meer kanten onder druk gezet om te erkennen dat er in de binnenvaart sprake is van een structurele crisis. België gaat na overleg met binnenvaartorganisaties de ‘structurele marktverstoring’ aanmelden, in Nederland dringen Binnenvaart Branche Unie (BBU) en Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) er bij minister Schultz (Infrastructuur) op aan datzelfde te doen. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft de Europese Commissie gevraagd met spoed opnieuw de crisis te laten onderzoeken.

Crisisdruk op Brussel
  • België meldt crisis aan bij EU
  • Acties breiden zich uit
  • Europarlementariër vraagt nieuw crisisonderzoek

Door Marja de Vet
De acties van boze Belgische schippers breiden zich uit. In Antwerpen lagen donderdag rond de 150 schepen van actievoerders en tegengehouden schippers. Ook in Monsin, Doornik en Evergem liggen steeds meer schepen en worden acties gehouden die zich de komende dagen verder gaan verscherpen. Tot nu toe mag zeevaart doorvaren, evenals de tankvaart en de passagiersvaart. Geladen droge ladingschepen mogen in de meeste gevallen doorvaren, maar lege schepen worden tegengehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Goedemorgen Hein,

    Ik ben het volkomen met je eens, hier bereik je niet veel mee. Oorlogswinst is nooit bestendig, dus enkel maar verliezers. En goede en trouwe klanten (en die zijn er echt wel)laat je in de kou staan.

    En als je dan toch je agressie kwijt wil/moet, ga dan is een dagje bij Rijnaarde of Noordbrabant op het kantoor zitten, die bepalen uiteindelijk toch de prijs voor de grote bulktransporten.

    Mvgr,

    Geplaatst door: john v op
  • Stel in Brussel krijgen de schippers op hun verschillende eisen gehoor. En dan??
    Een paar reparaties voor de CCR eisen hoeven we niet te doen.
    Worden wat schepen gesloopt.
    We mogen een prijsafspraak maken enz.
    Maar dat moeten we wel zelf doen! Tot nu toe hebben we zelf als schippers nog weinig gedaan. Voor een betere vrachtprijs. En die schakelaar wordt dan nu wel ineens gevonden?
    Ik persoonlijk had veel liever tegen de kant gelegen ,voor strijden: een beter vrachtprijs. Want met crisis aanmelden zijn we er nog niet!

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • lees met verbazing de redeneringen van hornbach.
    Laten we nou gewoon de koeien bij de horens pakken en gewoon eens zeggen dat de tussenpersonen de grootste boosdoeners zijn in het afromen van de tarieven op de vrachtmarkt.
    Als je op de vrije markt vaart is dat wel een stuk eigen verantwoording je hoef niet te varen voor de aangeboden prijs,maar door druk van hypotheken en andere zaken is men geneigt om alles te pakken om maar maandelijks aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
    Daarbij is het te stom voor woorden dat de banken het vrijstellen van aflossingen heb geaccepteerd de stok achter de deur om die tussenpersonen te dwingen om normale tarieven aan te bieden aan de vervoerders.
    Dus ook de banken zijn fout bezig,het enige druk middel is nu gewoon allemaal in dagvaart gaan varen en zaterdagavond tot maandagmorgen de boot stil te leggen om zo de vrachten op te drijven.
    Hoop dat er nu eens een oplossing kom voor iedereen zodat we met deze mooie tak van vervoer gewoon onze boterham kunnen verdienen geen crisis of wel crisis dat moet niet uitmaken.

    Geplaatst door: harmen leegwater op
  • Het langjarig gemiddelde van de waterstand op de Rijn is 265 cm.
    Een schip van ca 1500 ton is een altijd renderend schip.
    Daarom hadden rederijen dan ook voornamelijk schepen voor de Rijnvaart van die maat.
    De grotere waren meestal van particulieren die en als heden in de jaren 20 en begin 30 dachten dat dat de bomen tot in de hemel groeiden.
    Maar helaas is dat niet zo.
    Dus een ieder die dacht en denkt dat hij/zij met een groot schip een voldoende rendement maakt om op zeker moment het te verkopen en met pensioen te gaan.
    Heeft enige lessen van boekhouden en gezonde bedrijf voering niet helemaal begrepen en moet net als zovele andere in een crisis op de blaren zitten.
    Uithuilen en opnieuw beginnen noemt men dat.
    En de samenleving voor zijn of haar blunders laten opdraaien helaas ook dat is verleden tijd.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • mr hornbach;het gaat hier niet alleen om nieuwbouw of dergelijke de mensen beginnen het stilletjes aan beu te worden om verder blijven uitgemolken te worden en telkenmale te horen er kan niet meer betaald worden ,de mensen willen dat iedereen aan prijzen kunnen varen om geld opzij te kunnen zetten om te kunnen leven of iets te vernieuwen of als ze hun carriere willen afsluiten om van hun welverdiend pensioen te kunnen genieten en hun schip toch mooi te kunnen verkopen aan de volgende generatie maar zoals het er nu aan toe gaat en met de ccr normen op komst mogen die mensen dat allemaal vergeten en hun schip richting sloperij brengen voor een prik en dan van de bijstand leven in pensioen ,is het dat wat u wil voor u collegas gegroet een duizendtonnertje

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Beste heer Hornbach,
    U kent mij niet personlijk, en uw veronderstellingen slaan volledig de plank mis. En wanneer u goed leest dan zou u moeten begrijpen dat ik zou willen dat inderdaad de ondernemers die het niet redden hun schip stil zouden liggen. Maar de banken zien dit niet zitten omdat zij niet af willen schrijven omdat de schepen door hun eigen beleid onverkoopbaar zijn. En daar mee is het probleem niet opgelost. Want wanneer een binnenvaart onderneming failliet gaat is het schip nog steeds op de markt en niet zo als doorgaans bij een onderneming aan de wal het los en vastgoed verkocht en verdwijnt uit de markt. Wij zouden waarschijnlijk al lang een gezonde markt hebben gehad wanneer dat was gebeurd. Ik neem de ondernemers die wel geinversteerd hebben in de toekomst hun beslissing niet kwalijk gezien de toekomst visie ie er op het moment van de beslissing om deze stap te zetten er toch wel heel roskleurig er uit zag. Immers het mobieltje dat in china wordt gemaakt moet wel bij u thuis komen. De auto die in korea gemaakt word en hier de fabrieken moeten sluiten ook vervoert moeten worden.
    En ik ben het met u eens ondernemen is uitdagingen aan te gaan en stappen te nemen. Dit kan wel eens mis gaan. Wonden likken en weer op nieuw kijken naar je mogelijk heden.
    Nu word heel de bedrijfstak vernaggelt, en niet omdat wij slechte ondernemers zijn maar door het beleid van overheid en de banken.
    Tjalling Langius

    Geplaatst door: Tjalling Langius op
  • Nou ,menner Hornbach.Langius heeft toch wel gelijk dat de banken in ieder geval medeschuldif zijn.Ik ben 6 jaar geleden geweest om een nieuwe motor te zetten en een keer voor een nieuwe buikdenning in mijn 600 tonnertje.Bij de keren afgewezen met de begronding,u zit al 17 jaar op uw schip,heeft u geen zin in een 1500 tonner,dat financieren we wel.En dat terwijl ik zolang ik Hypotheek had nooit een aflossing heb overgeslagen.Grote schepen zijn ook nodig.Maar we moeten er niet allemaal 1 hebben.Maar als er morgen verlengt mag worden naar 150 meter zijn alle werven gelijk besproken en binnen het jaar is het zooitje verlengt.En ik heb tot nu toe een gezond bedrijf gehad en krijg dus geen hypothek meer als ik hem gebruik en de ongzonde bedrijven worden verder gefinancierd want ja,dat is een jong schip,dat sloop je niet.Ik weet van een 135 meter die met 500 ton veevoer in Rees lag want het moest van de bank.En zolang dat gebeurt kan je zeggen,ik vaar niet voor die prijs.Maar dan lig je gewoon stil en moet je op het laast wel meedoen.

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Geachte heer Langius,

    U haalt er verschillende anecdotes bij die absoluut niets met het onderhavige onderwerp te maken hebben maar het is wel duidelijk dat u exact hetzelfde bent als al die andere types die u kennelijk zo verguist, het probleem is kennelijkl alleen dat u op dit moment tot uw frustratie niet in de gelegenheid bent uw hand in de beurs van een ander te steken!
    Volgens is niet de schipper maar de Rabobank verantwoordelijk voor de overcapaciteit, en moeten de verliezen van de ondoordachte, te groot denkende en/of flamboyante ondernemers daarom ‘gesocialiseerd’ worden door de gemeenschap – bijvoorbeeld doordat de huizenbezitters dan maar wat meer hypotheek moeten gaan betalen zodat de Rabo uw verliezen kan goedmaken. Maar wat is dan nog ondernemen? Veel winst maken, en als het fout loopt net zo lang blokkeren, afpersen en chanteren tot u toch weer gewoon een leuk nieuw autootje kunt aanschaffen op kosten van de bakker, slager, huizenbezitter of arbeider – wie betaalt zal u een worst zijn?
    Mijn idee is dat iedereen die het niet red gewoon eindelijk eens toegeeft het ZELF fout gedaan te hebben en dan FAILLIET gaat. DAT zal de overcapaciteit op een natuurlijke wijze reduceren, en bovendien hou je daarmee dan de ondernemer over die het WEL kan. Dat *u* niets gespaard heeft toen het goed ging, daar heb IK toch niks mee te maken? Ga nou niet het spaargeld van andere mensen vragen om uw eigen levensstijl te kunnen voortzetten.
    Maar uiteraard bent u het met dit alles niet mee eens, want terwijl u zonder twijfel kapitalist ten top was in de goede tijden bent u ineens een hardcore communist geworden nu u denkt op die manier meer geld in het laatje te krijgen.
    En een communist vindt dat een ander best wel wat minder maar zeker niet méér mag verdienen dan hijzelf! Als dat wel zo is, dan doet die ander zonder meer oneerlijke dingen en moet die hard worden gestraft! En het lijkt erop dat u heel veel steun heeft voor uw gedachtengoed althans bij het hersenloze deel van uw collagas heer Langius. Het was alleen als communist wel iets eerlijker geweest om in de topjaren dan speciaal gevraagd te hebben meer belasting af te mogen dragen. Oh maar ik vergeet dat u toen natuurlijk nog kapitalist was.

    Geplaatst door: Adri C Hornbach op
  • Meneer Honbach,
    Ik weet niet uit welk vatje jij tapt maar niet het onze. Wij kunnen nu wijzen naar al die nieuwbouwschepen die verkeerd hebben geinvesteert. Ja achteraf weten we het allemaal. Dat de rekenkemers en alle knappe economen de crisis niet hadden zien komen, dat rijmt maar is wel een fijt. Maar wat er nu werkelijk aan de hand! Wij moeten globaliseren en liberaalseren zo dat er over heel de wereld welvaart komt. En het midden en klein berdijf elkaar kapot concureren. Nee. Het gaat hier om grote multinationals met aan het hoofd betuurders die niet aansprakelijkheid nemen voor hun (wan)daden over de ruggen van de arbeider en middenstand hun zakken lopen te vullen. Nu daar weer een mooi voorbeeld van; De duitse bank zegt al haar klanten op die minder dan een miljoen omzetten. Ja daar kunnen ze niet genoeg aan verdienen. Voor het kleine schip is na genoeg geen financiering te krijgen. Waarom, omdat zo’n dosier te weinig opleverd voor de heren zakkenvullers. Gezonde bedrijven met veel al klienere schepen (dit speelt niet alleen in de binnenvaart) niet helpen omdat er niet genoeg aan verdient kan worden. Nee verantwoording nemen voor hun daden dat is er niet bij. De hele binnenvaart had al lang weer uit het slob geweest wanneer zij de schepen die niet renderen uit de vaart hadden genomen en de verliezen hadden afgeschreven (scheepvaart devisie RABO bank 4 miljard). De banken kunnen betrekkelijk goedkoop aan geld komen waar ze dan inplaats van in het midden en kleinbedrijf stoppen liever mee gaan speculeren op de beurs om zo weer de multinaionals te spekken en daar mee de volgende zeepbel (crisis) aan het maken zijn. Het word tijd dat we het heft in eigen handen nemen en contant gaan afrekenen en ons geld van de bank halen. Ook de fiscus zou dit heel leuk vinden kunnen ze niet meer over je schouder mee kijken. Wanneer heel de middenstand dit zo zou doen tappen ze wel uit een ander vaatje.
    Dat zootje in brussel die daar met boter op hun hoofd zit en zelfs in deze tijden nog het lef hebben om nog meer geld te vragen moet even goed wakker worden geschut. We zouden er beter aan doen allemaal ons aan te sluiten bij onze belsche collega’s. We zijn lang genoeg met een kluitje het riet ingestuurd. Zij kunnen beter praten dan wij, dat is hun vak. Ze weten donders goed waar de kleppel hangt. Het is tijd voor daden. Wanneer wij Nederlanders ballen hadden gaan we ook stil liggen tot er een oplossing is. Moet je kijken hoe snel het dan kan gaan.
    Dat stel daar bij de EVO heeft lang genoeg het spelletje verdeel en heers gespeelt. En dan nog verder de heren bevrachters die over onze rug zakken zitten te vullen. Wanneer ze zo eerlijk zijn moet je ze voor de gein eens vragen of je in hun boeken mag kijken. Ze krijgen te plekken een oprisping en hartrvezakking te gelijk. Vervolgens wordt je op het srafbankje gezet. Heb het lef eens. Het is tijd om op te staan tegen dit onrecht meneer de ondernemer.

    Tjalling Langius

    Geplaatst door: Tjalling Langius op
  • Altijd hetzelfde verhaal. Of het nu boten of landen of huizen zijn. In de topjaren hoor je niemand en worden er waanzinnge bedragen verspild, in de slechte jaren moet degene die niets gespaard en veel te veel verteerd door anderen geholpen worden die er helemaal NIKS mee te maken hebben. En dan het feit dat een clubje losers gaat bepalen of JIJ wel genoeg verdient aan je lading, allemachtig! Is er soms nog een communistische partij in Belgie? Of is dit gewoon de nieuwste versie van de partij ‘geen gezeiek iedereen rijk’ ?
    Maar ja de Belgen weten natuurlijk ook goed wanneer en hoe ze moeten staken met de SABENA in het achterhoofd. Conclusie, als het je aan verstand ontbreekt zul je altijd zonder geld eindigen.

    Geplaatst door: Adri C Hornbach op
  • groot gelijk deze schippers het kan zo niet langer,dat een paar boeven rijk worden over de ruggen van hard werkende mensen die geen kant opkunnen.
    Sucses Mensen en hoop dat het nu een kentering teweeg zal brengen.

    Geplaatst door: harmen leegwater op

Reageer