Waalse sluizen gestremd na demonstratie in Brussel

De internationale schippersdemonstratie bij het Europees Parlement in Brussel heeft donderdag 11 april zeker 500 demonstranten getrokken. Onder hen viel vooral het relatief grote aantal eigenaren van grotere schepen (110 meter) op. Na de demonstratie werden in Wallonië sluizen voor enige tijd gestremd.

Waalse sluizen gestremd na demonstratie in Brussel

Belgen leggen schepen stil

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • @Kees de Waardt
    Even kort ik vond de schipper niet zielig maar zo als het publiek naar ons kijkt.
    Bij de vorige acties gebeurde pressies het zelfde bovendien was ik toen solider maar de ellende, agressie, families die uit elkaar vielen en de maatschappij die zich van ons afkeerde dacht ik dit niet weer.
    Het enige wat helpt is dat die participatie van de grond komt,maar dat lijkt nu verder dan ooit.
    Want dat het werkt blijkt uit uw eigen relaas in uw woonplaats, door gezamenlijk de politiek te bewerken bereik je wat.
    En over die ligplaatsen bijvoorbeeld op de H.IJsel zie je dat er niks berijkt werd tot dat anderen er zich mee gingen bemoeien.
    die miljoenen waar over u het heeft zijn die schippers toch zelf aan gegaan hoop ik.
    Ze hadden die accountmanager ook de deur uit kunnen schoppen maar ja het kittelde wel natuurlik.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Bedankt Ed Landsmeer om me een zielige schipper te noemen, ik hoop dat U voor een benefiet actie kan zorgen voor de zielige schipper het liefst met een tv inzamelingsactie.
    Inderdaad het hele mkb zit in een crisis, maar ook diezelfde mkb zie ik regelmatig op tv om hulp te vragen.
    1 voorbeeld van hulp kan ik U wel geven uit mijn woonplaats hier wordt met hulp van de gemeente kantoren opgekocht en verbouwd tot betaalbare woningen, dus wie weet is mijn schip, met hulp van overheidsgeld, om te bouwen tot drijvende luxueuze appartementen, zie ss Rotterdam
    Publieke opinie, ja wat moet ik daar van zeggen, Het publiek kent ons helemaal niet, ja alleen maar om aan het water te wonen en dan tot de ontdekking te komen dat zo’n boot ook weleens vast moet maken. Dat was nou net niet de bedoeling van aan het water wonen want we wilde alleen bootjes kijken en niet tegen bootjes aankijken.
    Dus over de publieke opinie maak ik me niet zo’n zorgen.
    Voordat ik dieper in ga op Uw stelling over de potsierlijke dure auto op het achterdek, wat is in Uw ogen een potsierlijke dure auto ?
    Als directeur van mijn scheepvaartonderneming moet ik natuurlijk mijn relatie’s regelmatig bezoeken,dan denk ik op het parkeerterrein, als ik uit mijn auto stap, die doen het beter dan mij.
    Voordat U deze uitspraak deed over potsierlijk dure auto’s, had U eerst een klein onderzoekje moeten doen over de verhouding auto’s schippers en auto’s van onze opdrachtgevers cq toeleveranciers aan de binnenvaart.
    Mij persoonlijk interesseert het me geen bal waar iemand in rijdt, het is een transportmiddel oftewel een koektrommel met 4 wielen.
    Het is wel een goede tip van U dat als de pers uiteindelijk komt dat ik op marktplaats maar gauw een koektrommel van 600 euro koop en die op mijn roefdek zet dan krijgen we dus wel hulp, sorry Hr Landsmeer een beetje dom.
    Weet U wat ik potsierlijk duur vind, tot de ontdekking komen, na het lezen van een faillisementverslag, dat bepaalde staatsbanken in 2 jaar tijd 1 miljoen ja U leest het goed 1 miljoen in een verliesgevend scheepvaartonderneming hebben gepompt, dat vind ik potsierlijk duur.
    De opmerking van U over auto’s is een bijzaak die alleen maar afleidt van de hoofdoorzaak.
    De vrachtvergoedingen zijn te laag om een veilige en duurzame scheepvaartonderneming te runnen in een, op papier, vrije markt.

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Voor alle reageerders
    Is het u niet opgevallen dat ondanks de protesten in Brussel bij de sluizen in de diverse scheepvaart kranten het oorverdovend stil is in de landelijke pers en nieuws bulletins.
    Wellicht is het niet interessant genoeg omdat het hele midden en kleinbedrijf worstelt met de crises.
    Jammer dat die participatie maar niet van de grond wil komen door dit alles, door dit soort acties vervreemden we ons steeds verder van de maatschappij.
    Als de pers uiteindelijk hier aandacht aan zullen geven komen die zielige schippers in beeld met een potsierlijke dure auto op het achterdek en weet ik nu al wat de algemene opinie word van het publiek en voelt de kamer en de minister zich gesterkt om vooral niks te doen.
    Jammer.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Mijnheer Kingma, wat is u toch een zuurpruim met een uiterst negatieve houding en bovendien ook nog eens een lelijke houding naar sommige mensen toe. Natuurlijk mag u een eigen mening hebben maar zou u de mening van anderen ook kunnen respecteren alstublieft?
    Wie weet heeft het protest in Brussel niet meteen gevolgen, wie weet hebben de acties in België niet morgen al resultaat, er wordt in ieder geval iets ondernomen en ik hoop dat het binnenkort wel iets oplevert.
    Een beetje vals zingen langs de zijlijn heeft in ieder geval geen kans van slagen.

    Geplaatst door: Anja Molegraaf op
  • Bij deze nodig ik meneer roeloef kingma enn alle anderen die,de oplossing wete te kennen uit , om al jullie mooie praatjes en spreuken hier te komen verkondigen en vertel ons wa jullie willen wat jullie denken je kan wel steeds op artikeltjes reagere en zegge hoe het moet maar vanuit jullie stoel ga je het niet verandere hoor … dus de koffie staat,klaar ….. alleen de vraag gaan we iemand zien van jullie ? waarschijnlijk niet maar daar zul je wel weer een gepast spreukje als antwoord hebben … in blijde verwachting van weer een heel leuke reactie van u gegroet

    Geplaatst door: steven peleman op
  • Uit het feit dat je hier voor zolang de crisis duurt geen idee naar voren kan brengen zegt genoeg.Ik wacht gespannen op nog meer geweldige ideeen en reactie,s. Succes ermee

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • @Cees van de Heuvel
    De balans tussen de optimist en de pessimist wordt gevonden in de realist.

    Fijne dag,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • @David Twigt

    Zolang dat uit jouw mond komt maak ik me nog geen zorgen.

    Niettemin een fijne dag en een vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • L d B.Dus we blijven maar zo aanmodderen zoals we nu doen.Met een volledige blokkade zoals jij schrijft zoeken de bedrijven een andere manier om hun spullen voor de wal te krijgen en met deze manier haal je een deel van de overcapaciteit weg. Je hoeft het niet met me eens te zijn,maar ik vindt het een poging waardt.Met alleen een grote bek tegen je collega,s kom je er in ieder geval niet

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Cees van den Heuvel: Bull shit wat je schrijft. Destijds is Dhr. A van Meegen met een geweldig plan komen aanzetten, wat denk je…. juist, er was weinig of geen draagvlak. Moet men nu na zovele jaren van aanmodderen nu alles plat gooien en iedereen ertoe dwingen om hier aan mee te doen?? Toen waren er ideeén, men wilde niet, nu ook niet zeuren en laat een ieder die vaart, zijn eigen keuzes maken. Waarom A1 varen als je A2 of B mag varen ??

    Geplaatst door: L d B op
  • Ik ben een pessimist,ik weet het.Maar een pessimist is een optimist mer ervaring

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • @Cees van den Heuvel
    Dat geeft dus hoop voor de toekomst.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Van mij mogen ze.Alleen al door de uiteenzettingen hieronder zie je dat er geen eenheid is.Aan de oproep van de BBU om allemaal A1 te gaan varen wordt ook geen gehoor gegeven.Dat lijkt mij een redelijke poging maar iedereen denkt alleen aan z,n eigen portomonee en denkt de buurman lost het maar op.En de EVO ligt in een deuk van de lach.Hoe langer wij bekvechten hoe beter het hun uitkomt.O,ja,in 2030 moeten nu ook de oude moteren schoon zijn van de CCR en europa.Die denken blijkbaar dat er in 2030 met dit beleid nog binenvaart is

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Denkt men op deze manier een samenwerking te kunnen creéren?? Diegene die niet bereid zijn om hieraan mee te doen worden benadeeld door hun collega’s. Wat schiet men ermee op, ga gewoon een aantal weken stil liggen. Daar bereikt men meer mee, en dwingt toch zeker respect af. Er zijn nog velen die wel normale vergoedingen hebben, zegt inweze genoeg als men ziet wat voor schepen er liggen. Het kon niet op destijds. We zijn met z’n alle zo dom geweest om voor minder te gaan, met die verstandhouding van “als we maar varen”. Dwingt een ander niet om met zulke actie’s te komen waar diegene zich niet in kan vinden. Denk na, en doe het anders!

    Geplaatst door: L d B op
  • Zelfreflectie Roelof Kingma is in ieder geval niet jouw grootste deugd.

    Geplaatst door: David twigt op
  • Met alle steun en support aan de actievoerders
    Wij staan volledig achter u maar let wel op
    Er is een spreekwoord wat zegt veel beloven en weinig geven doet gekken in vreugde leven en dat is juist hetgeen wat bij de vorige schippersacties gebeurd
    Wij kregen allerlij toezegingen en beloftes alleen ze werden nooit nagekomen en het lijkt mij ivp acties en blokkades meer eensgezindheid en begrip voor elkaar op te brengen en masaal elke vorm van transpoort te weigeren
    Dit voor een duur van een week misschien 2 dit zal een zeer grote schade voor alle deelnemende verladers zijn
    Mvg

    Geplaatst door: lesly visser op
  • Als ik nadenk op 27 maart jl lagen wij in de haven van metz met een 80 meter schip en zag ik tot mijn verbazing met 135meter schip duc in altum 1000 ton tarwe laden voor wageningen leg mijeens uit hoe dit uitkan met een kwart beladen tonnage of wordt dit puur gedaan om de vrachtprijs nog verder te ondermijnen en om op deze manier broodroof te plegen ten opzichtin van de kleinere schepen want je kan mij niet vertellen dat het voor hem rendabel kan zijn mvg

    Geplaatst door: lesly visser op
  • Wat is het actiedoel precies?
    Wanneer en hoe is het doel bereikt?

    Ik heb me er ook niet erg mee bezig gehouden maar dat was me nog niet helemaal duidelijk.
    Ik weet dat ‘ze’ het niet eens zijn met de huidige economische situatie maar wanneer en hoe is het stakingsdoel bereikt?
    Kan iemand me dat netjes uitleggen?

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • @Jos Evens
    citaat Jos: ‘En als aanvulling op wat dhr. Breedveld schrijft, vind ik het het van een grote minachting getuigen, dat die mensen uit het Europees parlement, die er volgens u voor de binnenvaart toe doen, de demonstrerende schippers weigeren te woord te staan of zich zelfs maar te tonen.’

    Dag Jos,

    Als dit zo zou zijn, dan zou je inderdaad hiervan kunnen spreken. Echter, ik geloof in ‘oorzaak en gevolg’ en weet hoe sommige (zichzelf benoemde) voormannen/vrouwen zich gedragen in gesprekken op dit niveau; ook uit de stukken die ze zelf ‘on-line’ plaatsen.

    En als mijn bewering klopt, zou dit een goed moment kunnen zijn voor zelfreflectie voor hen die het aangaat.

    De Fransen hebben een prachtige uitdrukking die gewicht geeft aan wat ik bedoel: C’est le ton qui fait la musique. Het lijkt mij dat ik aan schippers met uitgebreide ervaring in het Franse geen vertaling hoef te verstrekken.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • ze zouden de bevrachters aan moeten pakken wij als schippers zijnde proberen nog enig sinds de vrachten hoog te houden. maaaar de bevrachters steken ook een hoop in hun zak en nu worden wij er de dupe van inplaats dat het ook anders kan. ik snap zelf ook wel dat ze staken maar pak de bevrachters eens aan

    Geplaatst door: STEPHAN HAGENAAR op
  • André en Hein, ik ben het met jullie eens dat het de schipper zelf is die voor deze tarieven blijft varen. Maar die wetenschap gaat je geen extra vracht op leveren. Daar is meer voor nodig. Wij rekenen ook voor elke reis uit hoeveel we nodig hebben. Maar jullie weten zelf net zo goed dat je het vaak gewoon niet krijgt en dat het werk wel weg is op een gegeven moment. Daarbij komt nog dat de grote schepen er ook helemaal niet vies van zijn om een 1000ton partij te laden, wat wil je dan beginnen? Er moet dan toch iets meer gebeuren als alleen je prijs uitrekenen…

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • Beste mensen, er is geen spraak van dreigementen, er wordt vrijwillig stilgelegd omdat we niet meer onder de kostprijs willen varen, en aangezien dat wanneer wij blijven liggen de overcapaciteit zal verdwijnen gaan de vrachtprijzen stijgen zoals bij het opstarten van EUBO. Wanneer wij terug zouden vertrekken zou de vrachtprijs terug ver beneden de kostprijs zakken, enigste oplossing is met zijn allen stil tot alles wettelijk vastgesteld is door de bevoegde instanties, wij zijn vastberaden en niemand is verplicht maar zou toch mooi zijn dat dit gerealiseerd kan worden zonder blokkades en dat is ook ons doel !!!! Wel te begrijpen dat wanneer een groot aantal schepen aan de kant liggen en de rest maar blijft rond varen en misbruik gaat maken van de actie, uiteindelijk zullen de solidaire ondernemers die weigeren onder de kostprijs te varen het niet kunnen aanvaarden dat ze misbruikt worden !!! Stof om over na te denken.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Heren,wordt het nu eens geen tijd om de neuzen een richting in te zetten inplaats naar elkaar toe,
    we kunnen zo machtig zijn als het moet,gooi de schelde op slot,de volkerak,en rotterdam doe dat een week en het is klaar,nu verdienen we ook niets.

    Geplaatst door: peter de Boer op
  • Overzicht van de crisis vanaf november 2008 tot heden.
    2009 was een ramp jaar voor iedereen, vrachtprijzen gedaald met 50% of meer….. maar er was ook geen werk. 2010 trok het werk weer aan maar de vrachtprijzen zijn nauwelijks gestegen maar onze onkosten daarentegen wel. 2011 door het laagwaterperiode is de omzet voor iedereen behoorlijk gestegen en dacht iedereen (bijna iedereen) we zijn erdoor tot we aan 2012 begon enz….. Er zijn in de loop der jaren crisis niet echt minder vervoerd maar wel schepen bij gekomen die voor de crisis besteld waren en kon het evenwicht tussen vraag en aanbod niet meer herstellen. Oplossingen die mogelijk de sector had kunnen reden waren:
    1. De crisis aanmelding in Europa (overgefinancierde capaciteit tijdelijk uit markt)
    2. De actie die alleen in Frankrijk plaats gevonden heeft.
    3. Eubo
    4. Zich aansluiten bij bestaande coöperatie.
    5. Wettelijk varen.
    6. Nieuwe coöperatie oprichten.
    7. Stil liggen tot de eisen door Europa ingewilligd zijn en niet als dreigement maar omdat ze meer dan 10 jaar het beloofde Europese transportbeleid niet uitvoeren!!
    Het is volgens mij al behoorlijk wat maar toch is alles gefaald of door de overheden of door de sector zelf (wij allen).
    5 en 6 zijn nog in oprichting maar komen niet erg vooruit omdat de sector verdeeld is en de gelatenheid na de jaren (crisis) heel erg aanwezig is. De banken blijven overgefinancierde ondernemingen steunen dus die denken nu, ach mij laten ze met rust ik heb dan niks meer te verliezen maar heb onderdak en een moei loon!!!! Daarentegen zijn de ondernemers die geen risico’s genomen hebben de dupe van het systeem, kleinere of oudere schepen krijgen haast geen steun van de banken wanneer er kosten aankomen en worden in de steek gelaten en gaan uiteindelijk failliet en zo niet zal het later door de CCR eisen een koude sanering of goedkope sloop ronde, maar wel in de verkeerde categorie schepen, is dit de uitwerking van een heerlijke vrije markt beleid ?
    Is het niet hoog tijd om tot bezinning te komen bij elkaar te gaan liggen en punt 5,6,7 samen te voegen en uit te werken voor een betere toekomst? Ik ben ervan overtuigt als je die 3 punten samen kunt verwezenlijken dat het transport over water nog eeuwen gezond zal blijven bestaan. Het is niet alleen ons recht maar ook ons plicht, tegenover ons zelf en nabestaande. Ik wens iedereen heel veel wijsheid toe, en weet dat ASV,La Glissoir en OR/ND het beste voor heeft voor de binnenvaart en staan open voor elk voorstel.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Goedeavond, hier een ondernemer met ongezond verstand aldus de heer Peleman. Staken ga ik niet.
    Het is onze eigen schuld dat we aan deze tarieven werken. Er is niemand die ons dat verplicht. Wees eerlijk als je een nieuwe auto gaat kopen vraag je ook niet aan de dealer kunt u voor deze prijs u onderneming laten draaien. Maar koop je de auto daar waar het jou het voordeligst uitkomt of een nette service wordt verleend.
    Met al dat gestaakt en geschreeuw gaan we er zeker niet komen. Maar dat is mijn mening en we leven in een Europa met vrije meningsuiting of niet? En Hein het is precies zoals jij het zegt een ondernemer moet een ondernemer blijven en geen kleuter met z’n vinger in z’n mond. Allemaal veel wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: André Fase op
  • er wordt niet gedreigd .. wat u doet is dreigen want als wij actie verder doen zegt u dat u stopt met wettelijk varen . een beetje hypocriet NEE ? en er zou zelfs,niks gedreigd moete worden want als je je gezond verstand gebruikt leg,je,hem er gewoon bij …. er komen meer en meer schepen solidair samenliggen op verschillende plaatsen antw luik evergem en doornik merelbeke volgt ook … misschien lukt het ons om SAMEN met de nederlanders volkrak ook te bereiken … ik hoop dat als we allemaal handen bij elkaar steken dat we iets bereiken maar dat,moet ieder voorzich uitmaken

    Geplaatst door: steven peleman op
  • Beste Belgische collega`s,

    Met intimideren en dreigen zoals het vandaag in Antwerpen en Luik het geval is, bereik je niks. Stop daarmee en kies voor WETTELIJK VAREN. Als jullie hiermee doorgaan, dan stop ik(wij) met wettelik varen.

    Dit is op persoonlijke titel.

    Geplaatst door: john v op
  • mijnheer danser; ik denk dat het sowieso wel de bedoeling is van elke ondernemer om een betere nettowinst te hebben dan al de onkosten die moeten gemaakt om ons materiaal up to data te houden;maar die mogelijkheid wordt ons door veel vrachtaanbieders gewoon niet gegund omdat ze vinden dat er nog genoeg verdiend wordt in de scheepvaart en daardoor alles aan dumpingprijzen blijft aanbieden.bij velen kan alles nog juist betaald ;leningen rente en fakturen van gasolie en dergelijke maar als er grote stukken zijn wordt het voor velen van ons een probleem ;maar zolang velen onder ons vrijstelling van bank krijgen voor lening en rente blijft het voor de goede ondernemers dweilen met de kraan open tegen zo een oneerlijke concurentie;als iedereen zou betalen wat moet betaald worden zou het voor velen game over zijn en blijven de strijders over want dan krijgen we tenminste loon naar werken;maar nu doen die niks te verliezen hebben maar lekker verder er wordt ze toch niks afgenomen want die sponsors van van hen hebben liever nog een aalmoes binnen dan niks

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Wanneer ik het goed begrijp, is iedereen schuldig aan de lage tarieven in de binnenvaart, Behalve de schippers zelf??

    Ik vind als ondernemer, ben je ook strateeg. Daar bedoel ik mee, geen energie steken in een doelstelling, waarbij de kans op resultaat heel klein is. Ook al heb je het gevoel van – -ik heb gelijk– De wereld hangt aan elkaar van oneerlijk/onredelijkheid.
    Dan nog de imago van de binnenvaart, in Den Haag is hij veranderd, en nu gaan we weer 30 jaar terug in de tijd bij het publiek, die nog over boten praat.

    Begrijp me goed, ik ben het ook met veel regels niet eens. Maar ik vind, dan moet je slimmer zijn als de tegenpartij. Mijn doel is: veel meer netto omzet, zodat ik elk jaar mijn schip/ boot up to date kan houden. En dat ga je niet redden met een spandoek van 4 x 2 m. en rookbommen.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @Roelof Kingma,
    En als aanvulling op wat dhr. Breedveld schrijft, vind ik het het van een grote minachting getuigen, dat die mensen uit het Europees parlement, die er volgens u voor de binnenvaart toe doen, de demonstrerende schippers weigeren te woord te staan of zich zelfs maar te tonen. Of je het nu met stakingen en demonstraties eens bent of niet, er zijn toch honderden mensen uit onze bedrijfstak naar Brussel gekomen om daar de ernst van de situatie te onderstrepen. Dan plaats je je als volksvertegenwoordiger toch een paar eeuwen in de tijd terug door te laten merken, dat je met het “gepeupel” niets te maken wilt hebben. Je bent dan ook mede verantwoordelijk als zaken uit de hand lopen. Dat heeft het verleden meermaals bewezen.

    grs.,

    Jos Evens.

    Geplaatst door: Jos Evens op
  • @Roelof Kingma,

    Jammer dat u mij niet begrijpt. Misschien spreken we wel twee verschillende talen. Of gesprek was niet het juiste woord door mij gekozen.

    Er wordt niet bekend gemaakt waarom dat deze bijeenkomsten zijn afgezegd, maar opvallend is het wel dat het tot twee keer toe gebeurd als er een demonstratie wordt gepland. Dat belletje rinkelt bij mij.

    U heeft het over bepaalde personen. Daar zal ik verder niet op ingaan, want ik denk te weten waar u naartoe wilt en daar pas ik voor.

    Europa maakt Richtlijnen en Verordeningen. Daarin zijn mogelijkheden opgenomen om bij een ernstige verstoring van de markt maatregelen te nemen op Europees vlak. Van daaruit kan Europa dingen mogelijk maken die de binnenvaartschippers kunnen helpen zich te richten op een betere toekomst.

    Europarlementariërs kunnen geen problemen oplossen. Wel druk uitvoeren op de commissie, zodat een herhaling van 2010, toen het crisisberaad met de staart tussen de benen moest opgeven, niet gebeurd.

    Het gebeurt allemaal niet van de ene op de andere dag, maar veel schippers zijn het zat. Die zien waar ze jarenlang/decennialang zich voor ingezet hebben om op te bouwen langzaam kapot gaan. Ik vind het terecht dat ze van zich willen laten horen in Brussel dat het zo niet langer kan. Zolang er niks gebeurt zal 11 april denk ik ook niet de laatste keer zijn dat schippers van zich laten horen. Voor mij is dat al beter als stilletjes in een hoekje gaan zitten, met je armen over elkaar en wachten tot het overgaat. Of tot iemand zegt, misschien zie je zelf geen andere mogelijkheid, dat het over en sluiten is.

    Wie de problemen veroorzaakt hebben laat ik in het midden, want dat zijn niet alleen de schippers en zeker ook niet het overgrote merendeel daarvan.

    Het probleem wat u schetst met de banken, kan ik me in vinden. Er is echter niet 1 echt probleem, er zijn er meerderen. U stelt, meen ik, voor om failliete schepen op te leggen voor een bepaalde periode. Dat is al eens voorgesteld door iemand, drie/vier jaar geleden en is niks mee gedaan. Ik bang dat banken daar niet vrijwillig aan mee gaan werken. Vanuit hun oogpunt vind ik dat ook begrijpelijk.

    Ik wens u ook een prettig weekend.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Ron Breedveld
    Beste Ron,

    Kijk nu eens wat je opschrijft:
    Daarnaast stond er binnenvaart op de agenda in Brussel, maar werd afgezegd. De datum 11 april is niet uit de lucht komen vallen en de demonstranten waren er wel.

    Is het niet bij je opgekomen dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat vanwege zekere personen in dit gezelschap, ze in Brussel jullie helemaal niet wilden spreken?
    Als dit op 8 november 2012 ook al het geval was, dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen.

    Maar goed, er is een gesprek geweest. Leuk, dat doe ik ook wel eens. Maar leg mij nu eens uit waarom het Europarlement problemen moet oplossen die jullie zelf veroorzaken?

    Ik snap jullie niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Het lijkt mij dat ik recentelijk voldoende heb uitgelegd wat het echte probleem is, ook in de kranten.

    Vriendelijke groet en een prettig weekend,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Rijn en Binnenvaart tot 2 maal met gemeenschapsgeld gesaneerd en toen kwam er een hausse wat tot gevolg had dat er mensen waren die dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden.
    Helaas vallen bomen die te groot worden op zeker moment om wat heden reeds gebeurd is.
    He we vragen de gemeenschap om steun om onze onrendabele bedrijven te redden maar daar is heden geen geld voor.
    Wie niet luisteren wil moet maar voelen en op de blaren zitten.
    Een vrije markt is alleen te doen voor een ondernemer als er langdurig voldoende werk en of vervoer is.
    En dat is in het vervoer een utopie denk maar aan elke crisis uit het verleden.
    Het gevolg van dit alles zal zijn dat wat in het verleden met veel zweet en tranen is opgebouwd vernietigd word.
    Dit alles is weer het gevolg van het neo liberaal kapitalisme wat ook op zijn laatste benen loopt.
    Het is voorbij mijne heren en of dames het is uit met de pret.
    De verliezers van het verleden, communisme en sociaal democratie zal de winnaar van de toekomst zijn.
    HET GELD IS OP.

    GROETJES BEREND

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • jammer dat er geen kleinere schepen bij zijn zij worden er later ook nog beter van en wat betreft schepen van voor 1985 die hebben niet mee gemodernizeerd maar blijven nu ook met oude troep zitten waar ze niet meer vanaf kommen t(of zitten ze nu te wachten tot er koppen rollen om een nieuw schip voor een prikje te kopen van de bank)
    het is maar zo we staan alemaal voor de zelfste botterham dus eenheid maakt macht

    Geplaatst door: frank vda van den abbeele op
  • Goh lees ik nou net dat er een relatief groot aantal schippers van grote schepen aanwezig was, was dat niet het slag schippers dat in het verleden voorstander was van een vrije markt, nou daar istie dan de vrije markt!!!

    Geplaatst door: Jan van Putten op
  • @Roelof Kingma,

    Ik kan het niet eens zijn met wat u schrijft over de demonstratie in Brussel. Blijkbaar bent u niet op de hoogte van hoe en wat.

    De mensen zijn niet met een Tweede Kamerlid gegaan, maar het Kamerlid was een genodigde.

    Daarnaast stond er binnenvaart op de agenda in Brussel, maar werd afgezegd. De datum 11 april is niet uit de lucht komen vallen en de demonstranten waren er wel.

    Ook is er een europarlementariër (die er toe doet) gevonden die bereid was om de deuren van het Europees Parlement te openen en kon een transportdelegatie naar binnen, wat weer verdere gesprekken gaat opleveren. Het zelfde effect in wezen als 8 november 2012 bij de Europese Commissie.

    Ik ben het met u eens dat sabotage (vermeende) onacceptabel is, maar vind wel dat dat los gezien moet worden van de intentie van de demonstratie.

    Uw laatste opmerking is vatbaar voor interpretatie. Wat is de echte problematiek? Of beter, wat u en ik vinden dat de echte problematiek is, kan sterk verschillen.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Piet Bennik
    Mijn laatste reactie.

    Ten aanzien van jouw waarheid kijken we door een verschillende bril. En wat jouw mening is over de invloed van de EVO en wat mijn ideeën hierover zijn, daarin hoeven we niet overeen te stemmen. Ik zou zeggen: Let’s agree to disagree.

    Je kunt er nog zo prat op gaan dat je met een Tweede Kamerlid naar Brussel bent geweest en dat die de hete kolen wel voor je uit het vuur zal halen, maar als je geen afspraak hebt met iemand die er toe doet in Brussel (en ik ken er een paar), dan is zo’n actie net zo leuk als uitstapje als zinloos waar het gaat om beoogd resultaat.

    Een hoop lawaai maken door de straten van Brussel levert volgens mij echt geen sympathie- of adhesiebetuigingen op.

    Tot slot: Als ik dan lees dat er mogelijk sabotage is gepleegd aan sluizen ter versterking van het effect op reis door Brussel naar het Parlement, dan ….. zucht.

    Ten aanzien van dhr. Farshad Bashir heb ik twee tweets geplaatst, waarvan de eerste aan hem:
    @FarshadBashir Na verdieping in de echte(!) binnenvaart problematiek, had uw voortVARENDheid u niet in Brussel gebracht. In de boot genomen?

    I rest my case.

    Vriendelijke groet en een fijn weekend gewenst,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • @ Roelof Kingma,

    Dus jij denkt dat de EVO zoveel macht heeft dat die de NMA kunnen sturen!
    Misschien wel of niet.
    Het is maar net hoe je iets schrijft.

    Ik blijf bij mijn eerdere verhaal en dat is geen mening maar dat zijn geconstateerde feiten.
    Je hebt zelf de sheads gezien, dus weet je wat er speelt.
    De vervoersprijs bepaald de NMA niet, die word bepaalt door de ondernemer zelf.
    Maar diezelfde ondernemer was niet in Brussel, dus heeft hij blijkbaar geen fiducie in een fatsoenlijk Europees vervoersbeleid.

    Veel wijsheid toegewenst,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hulde aan de 500 mensen die er waren !!!! Dank jullie voor toch iets te proberen om dit beroep staande te houden !!! En ik weet niet wat die P.v.d.M doet voor de kost ???? Maar punten weg en het word pvdm Partij voor DOM MAUWEN !!!! Sorry beste man maar het slaat NERGENS op!!!!

    Geplaatst door: Henk Knol op
  • @Piet Bennik
    Op de EVO website:
    NMa verwerpt voorstel binnenvaart: Besparing verladers 1 miljard per jaar.
    Je mag best een andere mening hebben hoor, maar daarvoor trakteer ik niet op koffie en gebak 🙂

    Groet en succes!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Verder blijft het hier wel opvallend stil… Is het uitgelopen en zou er nog niemand terug aanboord zijn? Ik kan niet wachten op de reacties van de deelnemers hier! Misschien krijgen we nog de yell’s te horen? Zoiets van: Wij zijn het zat, wij zijn het zat, Alstublieft help de binnenvaart, of het vervoer ligt plat!? Of misschien: Wij gaan failliet, wij gaan failliet, Als iemand die wel kan rekenen ons schip opkoopt trekken wij dat niet!?

    Oh ja: misschien kunnen jullie ook nog een facebook/twitter account aanmaken en daar dan foto’s van elkaar en elkaars spandoeken uitwisselen. Daar kunnen jullie ook nog in alle vrijheid discussiëren over wie het beste lunchpakketje bij zich had, want jullie hadden toch wel jullie broodtrommeltje mee hè?

    Geplaatst door: Peter v.d. Meulen op
  • Mmmmm,

    Ik lust wel mocca want uw stelling dat de EVO via NMA 1 miljard uit de mond van de binnenvaart heeft gestoten klopt niet in het geheel.
    Ik stel het anders, namelijk de met name grote binnenvaart ondernemers kunnen niet rekenen blijkt.
    Dat heeft u wellicht bij de BBU op 25 maart j.l kunnen zien.
    Daar zit het grote knelpunt een groot schip laten bouwen voor vele miljoenen.
    De een nog mooier (lees duurder)dan de ander en nu moeten ze op de blaren zitten want ze zijn 50% in waarde gedaald.
    En daarnaast hobbyen ze ook nog want een hobby mag geld kosten.
    Lachende derde is de EVO die vinden het uiteraard puike ondernemers van de toekomst.

    Oh, ja die oude schepen van voor 1985?
    Ach daar is geen handel meer in dus die saneren we koud weg.
    Jammer, want met die schepen met schippers erop zijn geen “ondernemers”, maar staan wel nog steeds met beide benen op de grond, terwijl de andere onder water liggen om maar eens een term van de ABRI te nemen.
    Dan ben je toch al gezonken of niet?!

    Volgens mij moeten die grote ondernemers maar eens een fatsoenlijke vrachtprijs vragen en niet onder de 80% beladingsgraad varen.
    Dan zou het wellicht wel eens kunnen voorkomen dat de tarieven stijgen zonder dat de NMA hier iets aan kan doen.
    En dan bespaart de EVO zich geen miljard meer op transport kosten.

    De mensen in Brussel hebben hun best gedaan om de Europeese overheid wakker te schudden om de overheid te wijzen op verantwoordelijkheden die ons 20 jaar geleden beloofd zijn.

    Hieronder vallen markttranparantie en een Europees vervoers beleid.

    Veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Zojuist heb ik een tweet gepost met de volgende inhoud:
    Op dit moment gaat er een schreeuwend binnenvaart uithangbord door de straten van Brussel: Wij wantrouwen elkaar en willen niet samenwerken.
    En Brussel mag de rotzooi opruimen? De banken doen niks, hoewel ze mede schuldig zijn! De EVO heeft de NMa voor haar karretje gespannen en de binnenvaart €1 miljard uit de mond gestoten! Word eens wakker!
    Wie in het bovenstaande een leugen kan vinden, krijgt van mij koffie en gebak!
    Volgende demonstraties bij de banken en de EVO?

    Geplaatst door: Roelof Kingma op

Reageer

Waalse sluizen gestremd na demonstratie in Brussel | Schuttevaer.nl

Waalse sluizen gestremd na demonstratie in Brussel

De internationale schippersdemonstratie bij het Europees Parlement in Brussel heeft donderdag 11 april zeker 500 demonstranten getrokken. Onder hen viel vooral het relatief grote aantal eigenaren van grotere schepen (110 meter) op. Na de demonstratie werden in Wallonië sluizen voor enige tijd gestremd.

Waalse sluizen gestremd na demonstratie in Brussel
  • Belgen leggen schepen stil
  • Roerige schippers-demonstratie in Brussel

Door Hans Heynen
De door Schippersvereniging Ons Recht/Notre Droit uit België, het Franse La Glissoire en de Algemene Schippers Vereniging (ASV) uit Nederland georganiseerde demonstratie bij het Europese Parlement in Brussel trok donderdag 11 april zo’n 500 demonstranten. Met vlaggen, pamfletten, rookbommen en donderslagen (zware rotjes) vroegen zij aandacht voor de crisis in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • @Kees de Waardt
    Even kort ik vond de schipper niet zielig maar zo als het publiek naar ons kijkt.
    Bij de vorige acties gebeurde pressies het zelfde bovendien was ik toen solider maar de ellende, agressie, families die uit elkaar vielen en de maatschappij die zich van ons afkeerde dacht ik dit niet weer.
    Het enige wat helpt is dat die participatie van de grond komt,maar dat lijkt nu verder dan ooit.
    Want dat het werkt blijkt uit uw eigen relaas in uw woonplaats, door gezamenlijk de politiek te bewerken bereik je wat.
    En over die ligplaatsen bijvoorbeeld op de H.IJsel zie je dat er niks berijkt werd tot dat anderen er zich mee gingen bemoeien.
    die miljoenen waar over u het heeft zijn die schippers toch zelf aan gegaan hoop ik.
    Ze hadden die accountmanager ook de deur uit kunnen schoppen maar ja het kittelde wel natuurlik.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Bedankt Ed Landsmeer om me een zielige schipper te noemen, ik hoop dat U voor een benefiet actie kan zorgen voor de zielige schipper het liefst met een tv inzamelingsactie.
    Inderdaad het hele mkb zit in een crisis, maar ook diezelfde mkb zie ik regelmatig op tv om hulp te vragen.
    1 voorbeeld van hulp kan ik U wel geven uit mijn woonplaats hier wordt met hulp van de gemeente kantoren opgekocht en verbouwd tot betaalbare woningen, dus wie weet is mijn schip, met hulp van overheidsgeld, om te bouwen tot drijvende luxueuze appartementen, zie ss Rotterdam
    Publieke opinie, ja wat moet ik daar van zeggen, Het publiek kent ons helemaal niet, ja alleen maar om aan het water te wonen en dan tot de ontdekking te komen dat zo’n boot ook weleens vast moet maken. Dat was nou net niet de bedoeling van aan het water wonen want we wilde alleen bootjes kijken en niet tegen bootjes aankijken.
    Dus over de publieke opinie maak ik me niet zo’n zorgen.
    Voordat ik dieper in ga op Uw stelling over de potsierlijke dure auto op het achterdek, wat is in Uw ogen een potsierlijke dure auto ?
    Als directeur van mijn scheepvaartonderneming moet ik natuurlijk mijn relatie’s regelmatig bezoeken,dan denk ik op het parkeerterrein, als ik uit mijn auto stap, die doen het beter dan mij.
    Voordat U deze uitspraak deed over potsierlijk dure auto’s, had U eerst een klein onderzoekje moeten doen over de verhouding auto’s schippers en auto’s van onze opdrachtgevers cq toeleveranciers aan de binnenvaart.
    Mij persoonlijk interesseert het me geen bal waar iemand in rijdt, het is een transportmiddel oftewel een koektrommel met 4 wielen.
    Het is wel een goede tip van U dat als de pers uiteindelijk komt dat ik op marktplaats maar gauw een koektrommel van 600 euro koop en die op mijn roefdek zet dan krijgen we dus wel hulp, sorry Hr Landsmeer een beetje dom.
    Weet U wat ik potsierlijk duur vind, tot de ontdekking komen, na het lezen van een faillisementverslag, dat bepaalde staatsbanken in 2 jaar tijd 1 miljoen ja U leest het goed 1 miljoen in een verliesgevend scheepvaartonderneming hebben gepompt, dat vind ik potsierlijk duur.
    De opmerking van U over auto’s is een bijzaak die alleen maar afleidt van de hoofdoorzaak.
    De vrachtvergoedingen zijn te laag om een veilige en duurzame scheepvaartonderneming te runnen in een, op papier, vrije markt.

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Voor alle reageerders
    Is het u niet opgevallen dat ondanks de protesten in Brussel bij de sluizen in de diverse scheepvaart kranten het oorverdovend stil is in de landelijke pers en nieuws bulletins.
    Wellicht is het niet interessant genoeg omdat het hele midden en kleinbedrijf worstelt met de crises.
    Jammer dat die participatie maar niet van de grond wil komen door dit alles, door dit soort acties vervreemden we ons steeds verder van de maatschappij.
    Als de pers uiteindelijk hier aandacht aan zullen geven komen die zielige schippers in beeld met een potsierlijke dure auto op het achterdek en weet ik nu al wat de algemene opinie word van het publiek en voelt de kamer en de minister zich gesterkt om vooral niks te doen.
    Jammer.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Mijnheer Kingma, wat is u toch een zuurpruim met een uiterst negatieve houding en bovendien ook nog eens een lelijke houding naar sommige mensen toe. Natuurlijk mag u een eigen mening hebben maar zou u de mening van anderen ook kunnen respecteren alstublieft?
    Wie weet heeft het protest in Brussel niet meteen gevolgen, wie weet hebben de acties in België niet morgen al resultaat, er wordt in ieder geval iets ondernomen en ik hoop dat het binnenkort wel iets oplevert.
    Een beetje vals zingen langs de zijlijn heeft in ieder geval geen kans van slagen.

    Geplaatst door: Anja Molegraaf op
  • Bij deze nodig ik meneer roeloef kingma enn alle anderen die,de oplossing wete te kennen uit , om al jullie mooie praatjes en spreuken hier te komen verkondigen en vertel ons wa jullie willen wat jullie denken je kan wel steeds op artikeltjes reagere en zegge hoe het moet maar vanuit jullie stoel ga je het niet verandere hoor … dus de koffie staat,klaar ….. alleen de vraag gaan we iemand zien van jullie ? waarschijnlijk niet maar daar zul je wel weer een gepast spreukje als antwoord hebben … in blijde verwachting van weer een heel leuke reactie van u gegroet

    Geplaatst door: steven peleman op
  • Uit het feit dat je hier voor zolang de crisis duurt geen idee naar voren kan brengen zegt genoeg.Ik wacht gespannen op nog meer geweldige ideeen en reactie,s. Succes ermee

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • @Cees van de Heuvel
    De balans tussen de optimist en de pessimist wordt gevonden in de realist.

    Fijne dag,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • @David Twigt

    Zolang dat uit jouw mond komt maak ik me nog geen zorgen.

    Niettemin een fijne dag en een vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • L d B.Dus we blijven maar zo aanmodderen zoals we nu doen.Met een volledige blokkade zoals jij schrijft zoeken de bedrijven een andere manier om hun spullen voor de wal te krijgen en met deze manier haal je een deel van de overcapaciteit weg. Je hoeft het niet met me eens te zijn,maar ik vindt het een poging waardt.Met alleen een grote bek tegen je collega,s kom je er in ieder geval niet

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Cees van den Heuvel: Bull shit wat je schrijft. Destijds is Dhr. A van Meegen met een geweldig plan komen aanzetten, wat denk je…. juist, er was weinig of geen draagvlak. Moet men nu na zovele jaren van aanmodderen nu alles plat gooien en iedereen ertoe dwingen om hier aan mee te doen?? Toen waren er ideeén, men wilde niet, nu ook niet zeuren en laat een ieder die vaart, zijn eigen keuzes maken. Waarom A1 varen als je A2 of B mag varen ??

    Geplaatst door: L d B op
  • Ik ben een pessimist,ik weet het.Maar een pessimist is een optimist mer ervaring

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • @Cees van den Heuvel
    Dat geeft dus hoop voor de toekomst.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Van mij mogen ze.Alleen al door de uiteenzettingen hieronder zie je dat er geen eenheid is.Aan de oproep van de BBU om allemaal A1 te gaan varen wordt ook geen gehoor gegeven.Dat lijkt mij een redelijke poging maar iedereen denkt alleen aan z,n eigen portomonee en denkt de buurman lost het maar op.En de EVO ligt in een deuk van de lach.Hoe langer wij bekvechten hoe beter het hun uitkomt.O,ja,in 2030 moeten nu ook de oude moteren schoon zijn van de CCR en europa.Die denken blijkbaar dat er in 2030 met dit beleid nog binenvaart is

    Geplaatst door: Cees van den Heuvel op
  • Denkt men op deze manier een samenwerking te kunnen creéren?? Diegene die niet bereid zijn om hieraan mee te doen worden benadeeld door hun collega’s. Wat schiet men ermee op, ga gewoon een aantal weken stil liggen. Daar bereikt men meer mee, en dwingt toch zeker respect af. Er zijn nog velen die wel normale vergoedingen hebben, zegt inweze genoeg als men ziet wat voor schepen er liggen. Het kon niet op destijds. We zijn met z’n alle zo dom geweest om voor minder te gaan, met die verstandhouding van “als we maar varen”. Dwingt een ander niet om met zulke actie’s te komen waar diegene zich niet in kan vinden. Denk na, en doe het anders!

    Geplaatst door: L d B op
  • Zelfreflectie Roelof Kingma is in ieder geval niet jouw grootste deugd.

    Geplaatst door: David twigt op
  • Met alle steun en support aan de actievoerders
    Wij staan volledig achter u maar let wel op
    Er is een spreekwoord wat zegt veel beloven en weinig geven doet gekken in vreugde leven en dat is juist hetgeen wat bij de vorige schippersacties gebeurd
    Wij kregen allerlij toezegingen en beloftes alleen ze werden nooit nagekomen en het lijkt mij ivp acties en blokkades meer eensgezindheid en begrip voor elkaar op te brengen en masaal elke vorm van transpoort te weigeren
    Dit voor een duur van een week misschien 2 dit zal een zeer grote schade voor alle deelnemende verladers zijn
    Mvg

    Geplaatst door: lesly visser op
  • Als ik nadenk op 27 maart jl lagen wij in de haven van metz met een 80 meter schip en zag ik tot mijn verbazing met 135meter schip duc in altum 1000 ton tarwe laden voor wageningen leg mijeens uit hoe dit uitkan met een kwart beladen tonnage of wordt dit puur gedaan om de vrachtprijs nog verder te ondermijnen en om op deze manier broodroof te plegen ten opzichtin van de kleinere schepen want je kan mij niet vertellen dat het voor hem rendabel kan zijn mvg

    Geplaatst door: lesly visser op
  • Wat is het actiedoel precies?
    Wanneer en hoe is het doel bereikt?

    Ik heb me er ook niet erg mee bezig gehouden maar dat was me nog niet helemaal duidelijk.
    Ik weet dat ‘ze’ het niet eens zijn met de huidige economische situatie maar wanneer en hoe is het stakingsdoel bereikt?
    Kan iemand me dat netjes uitleggen?

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • @Jos Evens
    citaat Jos: ‘En als aanvulling op wat dhr. Breedveld schrijft, vind ik het het van een grote minachting getuigen, dat die mensen uit het Europees parlement, die er volgens u voor de binnenvaart toe doen, de demonstrerende schippers weigeren te woord te staan of zich zelfs maar te tonen.’

    Dag Jos,

    Als dit zo zou zijn, dan zou je inderdaad hiervan kunnen spreken. Echter, ik geloof in ‘oorzaak en gevolg’ en weet hoe sommige (zichzelf benoemde) voormannen/vrouwen zich gedragen in gesprekken op dit niveau; ook uit de stukken die ze zelf ‘on-line’ plaatsen.

    En als mijn bewering klopt, zou dit een goed moment kunnen zijn voor zelfreflectie voor hen die het aangaat.

    De Fransen hebben een prachtige uitdrukking die gewicht geeft aan wat ik bedoel: C’est le ton qui fait la musique. Het lijkt mij dat ik aan schippers met uitgebreide ervaring in het Franse geen vertaling hoef te verstrekken.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • ze zouden de bevrachters aan moeten pakken wij als schippers zijnde proberen nog enig sinds de vrachten hoog te houden. maaaar de bevrachters steken ook een hoop in hun zak en nu worden wij er de dupe van inplaats dat het ook anders kan. ik snap zelf ook wel dat ze staken maar pak de bevrachters eens aan

    Geplaatst door: STEPHAN HAGENAAR op
  • André en Hein, ik ben het met jullie eens dat het de schipper zelf is die voor deze tarieven blijft varen. Maar die wetenschap gaat je geen extra vracht op leveren. Daar is meer voor nodig. Wij rekenen ook voor elke reis uit hoeveel we nodig hebben. Maar jullie weten zelf net zo goed dat je het vaak gewoon niet krijgt en dat het werk wel weg is op een gegeven moment. Daarbij komt nog dat de grote schepen er ook helemaal niet vies van zijn om een 1000ton partij te laden, wat wil je dan beginnen? Er moet dan toch iets meer gebeuren als alleen je prijs uitrekenen…

    Geplaatst door: Eddie van der Vliet op
  • Beste mensen, er is geen spraak van dreigementen, er wordt vrijwillig stilgelegd omdat we niet meer onder de kostprijs willen varen, en aangezien dat wanneer wij blijven liggen de overcapaciteit zal verdwijnen gaan de vrachtprijzen stijgen zoals bij het opstarten van EUBO. Wanneer wij terug zouden vertrekken zou de vrachtprijs terug ver beneden de kostprijs zakken, enigste oplossing is met zijn allen stil tot alles wettelijk vastgesteld is door de bevoegde instanties, wij zijn vastberaden en niemand is verplicht maar zou toch mooi zijn dat dit gerealiseerd kan worden zonder blokkades en dat is ook ons doel !!!! Wel te begrijpen dat wanneer een groot aantal schepen aan de kant liggen en de rest maar blijft rond varen en misbruik gaat maken van de actie, uiteindelijk zullen de solidaire ondernemers die weigeren onder de kostprijs te varen het niet kunnen aanvaarden dat ze misbruikt worden !!! Stof om over na te denken.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Heren,wordt het nu eens geen tijd om de neuzen een richting in te zetten inplaats naar elkaar toe,
    we kunnen zo machtig zijn als het moet,gooi de schelde op slot,de volkerak,en rotterdam doe dat een week en het is klaar,nu verdienen we ook niets.

    Geplaatst door: peter de Boer op
  • Overzicht van de crisis vanaf november 2008 tot heden.
    2009 was een ramp jaar voor iedereen, vrachtprijzen gedaald met 50% of meer….. maar er was ook geen werk. 2010 trok het werk weer aan maar de vrachtprijzen zijn nauwelijks gestegen maar onze onkosten daarentegen wel. 2011 door het laagwaterperiode is de omzet voor iedereen behoorlijk gestegen en dacht iedereen (bijna iedereen) we zijn erdoor tot we aan 2012 begon enz….. Er zijn in de loop der jaren crisis niet echt minder vervoerd maar wel schepen bij gekomen die voor de crisis besteld waren en kon het evenwicht tussen vraag en aanbod niet meer herstellen. Oplossingen die mogelijk de sector had kunnen reden waren:
    1. De crisis aanmelding in Europa (overgefinancierde capaciteit tijdelijk uit markt)
    2. De actie die alleen in Frankrijk plaats gevonden heeft.
    3. Eubo
    4. Zich aansluiten bij bestaande coöperatie.
    5. Wettelijk varen.
    6. Nieuwe coöperatie oprichten.
    7. Stil liggen tot de eisen door Europa ingewilligd zijn en niet als dreigement maar omdat ze meer dan 10 jaar het beloofde Europese transportbeleid niet uitvoeren!!
    Het is volgens mij al behoorlijk wat maar toch is alles gefaald of door de overheden of door de sector zelf (wij allen).
    5 en 6 zijn nog in oprichting maar komen niet erg vooruit omdat de sector verdeeld is en de gelatenheid na de jaren (crisis) heel erg aanwezig is. De banken blijven overgefinancierde ondernemingen steunen dus die denken nu, ach mij laten ze met rust ik heb dan niks meer te verliezen maar heb onderdak en een moei loon!!!! Daarentegen zijn de ondernemers die geen risico’s genomen hebben de dupe van het systeem, kleinere of oudere schepen krijgen haast geen steun van de banken wanneer er kosten aankomen en worden in de steek gelaten en gaan uiteindelijk failliet en zo niet zal het later door de CCR eisen een koude sanering of goedkope sloop ronde, maar wel in de verkeerde categorie schepen, is dit de uitwerking van een heerlijke vrije markt beleid ?
    Is het niet hoog tijd om tot bezinning te komen bij elkaar te gaan liggen en punt 5,6,7 samen te voegen en uit te werken voor een betere toekomst? Ik ben ervan overtuigt als je die 3 punten samen kunt verwezenlijken dat het transport over water nog eeuwen gezond zal blijven bestaan. Het is niet alleen ons recht maar ook ons plicht, tegenover ons zelf en nabestaande. Ik wens iedereen heel veel wijsheid toe, en weet dat ASV,La Glissoir en OR/ND het beste voor heeft voor de binnenvaart en staan open voor elk voorstel.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Goedeavond, hier een ondernemer met ongezond verstand aldus de heer Peleman. Staken ga ik niet.
    Het is onze eigen schuld dat we aan deze tarieven werken. Er is niemand die ons dat verplicht. Wees eerlijk als je een nieuwe auto gaat kopen vraag je ook niet aan de dealer kunt u voor deze prijs u onderneming laten draaien. Maar koop je de auto daar waar het jou het voordeligst uitkomt of een nette service wordt verleend.
    Met al dat gestaakt en geschreeuw gaan we er zeker niet komen. Maar dat is mijn mening en we leven in een Europa met vrije meningsuiting of niet? En Hein het is precies zoals jij het zegt een ondernemer moet een ondernemer blijven en geen kleuter met z’n vinger in z’n mond. Allemaal veel wijsheid gewenst.

    Geplaatst door: André Fase op
  • er wordt niet gedreigd .. wat u doet is dreigen want als wij actie verder doen zegt u dat u stopt met wettelijk varen . een beetje hypocriet NEE ? en er zou zelfs,niks gedreigd moete worden want als je je gezond verstand gebruikt leg,je,hem er gewoon bij …. er komen meer en meer schepen solidair samenliggen op verschillende plaatsen antw luik evergem en doornik merelbeke volgt ook … misschien lukt het ons om SAMEN met de nederlanders volkrak ook te bereiken … ik hoop dat als we allemaal handen bij elkaar steken dat we iets bereiken maar dat,moet ieder voorzich uitmaken

    Geplaatst door: steven peleman op
  • Beste Belgische collega`s,

    Met intimideren en dreigen zoals het vandaag in Antwerpen en Luik het geval is, bereik je niks. Stop daarmee en kies voor WETTELIJK VAREN. Als jullie hiermee doorgaan, dan stop ik(wij) met wettelik varen.

    Dit is op persoonlijke titel.

    Geplaatst door: john v op
  • mijnheer danser; ik denk dat het sowieso wel de bedoeling is van elke ondernemer om een betere nettowinst te hebben dan al de onkosten die moeten gemaakt om ons materiaal up to data te houden;maar die mogelijkheid wordt ons door veel vrachtaanbieders gewoon niet gegund omdat ze vinden dat er nog genoeg verdiend wordt in de scheepvaart en daardoor alles aan dumpingprijzen blijft aanbieden.bij velen kan alles nog juist betaald ;leningen rente en fakturen van gasolie en dergelijke maar als er grote stukken zijn wordt het voor velen van ons een probleem ;maar zolang velen onder ons vrijstelling van bank krijgen voor lening en rente blijft het voor de goede ondernemers dweilen met de kraan open tegen zo een oneerlijke concurentie;als iedereen zou betalen wat moet betaald worden zou het voor velen game over zijn en blijven de strijders over want dan krijgen we tenminste loon naar werken;maar nu doen die niks te verliezen hebben maar lekker verder er wordt ze toch niks afgenomen want die sponsors van van hen hebben liever nog een aalmoes binnen dan niks

    Geplaatst door: Johan Vandeweghe op
  • Wanneer ik het goed begrijp, is iedereen schuldig aan de lage tarieven in de binnenvaart, Behalve de schippers zelf??

    Ik vind als ondernemer, ben je ook strateeg. Daar bedoel ik mee, geen energie steken in een doelstelling, waarbij de kans op resultaat heel klein is. Ook al heb je het gevoel van – -ik heb gelijk– De wereld hangt aan elkaar van oneerlijk/onredelijkheid.
    Dan nog de imago van de binnenvaart, in Den Haag is hij veranderd, en nu gaan we weer 30 jaar terug in de tijd bij het publiek, die nog over boten praat.

    Begrijp me goed, ik ben het ook met veel regels niet eens. Maar ik vind, dan moet je slimmer zijn als de tegenpartij. Mijn doel is: veel meer netto omzet, zodat ik elk jaar mijn schip/ boot up to date kan houden. En dat ga je niet redden met een spandoek van 4 x 2 m. en rookbommen.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @Roelof Kingma,
    En als aanvulling op wat dhr. Breedveld schrijft, vind ik het het van een grote minachting getuigen, dat die mensen uit het Europees parlement, die er volgens u voor de binnenvaart toe doen, de demonstrerende schippers weigeren te woord te staan of zich zelfs maar te tonen. Of je het nu met stakingen en demonstraties eens bent of niet, er zijn toch honderden mensen uit onze bedrijfstak naar Brussel gekomen om daar de ernst van de situatie te onderstrepen. Dan plaats je je als volksvertegenwoordiger toch een paar eeuwen in de tijd terug door te laten merken, dat je met het “gepeupel” niets te maken wilt hebben. Je bent dan ook mede verantwoordelijk als zaken uit de hand lopen. Dat heeft het verleden meermaals bewezen.

    grs.,

    Jos Evens.

    Geplaatst door: Jos Evens op
  • @Roelof Kingma,

    Jammer dat u mij niet begrijpt. Misschien spreken we wel twee verschillende talen. Of gesprek was niet het juiste woord door mij gekozen.

    Er wordt niet bekend gemaakt waarom dat deze bijeenkomsten zijn afgezegd, maar opvallend is het wel dat het tot twee keer toe gebeurd als er een demonstratie wordt gepland. Dat belletje rinkelt bij mij.

    U heeft het over bepaalde personen. Daar zal ik verder niet op ingaan, want ik denk te weten waar u naartoe wilt en daar pas ik voor.

    Europa maakt Richtlijnen en Verordeningen. Daarin zijn mogelijkheden opgenomen om bij een ernstige verstoring van de markt maatregelen te nemen op Europees vlak. Van daaruit kan Europa dingen mogelijk maken die de binnenvaartschippers kunnen helpen zich te richten op een betere toekomst.

    Europarlementariërs kunnen geen problemen oplossen. Wel druk uitvoeren op de commissie, zodat een herhaling van 2010, toen het crisisberaad met de staart tussen de benen moest opgeven, niet gebeurd.

    Het gebeurt allemaal niet van de ene op de andere dag, maar veel schippers zijn het zat. Die zien waar ze jarenlang/decennialang zich voor ingezet hebben om op te bouwen langzaam kapot gaan. Ik vind het terecht dat ze van zich willen laten horen in Brussel dat het zo niet langer kan. Zolang er niks gebeurt zal 11 april denk ik ook niet de laatste keer zijn dat schippers van zich laten horen. Voor mij is dat al beter als stilletjes in een hoekje gaan zitten, met je armen over elkaar en wachten tot het overgaat. Of tot iemand zegt, misschien zie je zelf geen andere mogelijkheid, dat het over en sluiten is.

    Wie de problemen veroorzaakt hebben laat ik in het midden, want dat zijn niet alleen de schippers en zeker ook niet het overgrote merendeel daarvan.

    Het probleem wat u schetst met de banken, kan ik me in vinden. Er is echter niet 1 echt probleem, er zijn er meerderen. U stelt, meen ik, voor om failliete schepen op te leggen voor een bepaalde periode. Dat is al eens voorgesteld door iemand, drie/vier jaar geleden en is niks mee gedaan. Ik bang dat banken daar niet vrijwillig aan mee gaan werken. Vanuit hun oogpunt vind ik dat ook begrijpelijk.

    Ik wens u ook een prettig weekend.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Ron Breedveld
    Beste Ron,

    Kijk nu eens wat je opschrijft:
    Daarnaast stond er binnenvaart op de agenda in Brussel, maar werd afgezegd. De datum 11 april is niet uit de lucht komen vallen en de demonstranten waren er wel.

    Is het niet bij je opgekomen dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat vanwege zekere personen in dit gezelschap, ze in Brussel jullie helemaal niet wilden spreken?
    Als dit op 8 november 2012 ook al het geval was, dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen.

    Maar goed, er is een gesprek geweest. Leuk, dat doe ik ook wel eens. Maar leg mij nu eens uit waarom het Europarlement problemen moet oplossen die jullie zelf veroorzaken?

    Ik snap jullie niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Het lijkt mij dat ik recentelijk voldoende heb uitgelegd wat het echte probleem is, ook in de kranten.

    Vriendelijke groet en een prettig weekend,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Rijn en Binnenvaart tot 2 maal met gemeenschapsgeld gesaneerd en toen kwam er een hausse wat tot gevolg had dat er mensen waren die dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden.
    Helaas vallen bomen die te groot worden op zeker moment om wat heden reeds gebeurd is.
    He we vragen de gemeenschap om steun om onze onrendabele bedrijven te redden maar daar is heden geen geld voor.
    Wie niet luisteren wil moet maar voelen en op de blaren zitten.
    Een vrije markt is alleen te doen voor een ondernemer als er langdurig voldoende werk en of vervoer is.
    En dat is in het vervoer een utopie denk maar aan elke crisis uit het verleden.
    Het gevolg van dit alles zal zijn dat wat in het verleden met veel zweet en tranen is opgebouwd vernietigd word.
    Dit alles is weer het gevolg van het neo liberaal kapitalisme wat ook op zijn laatste benen loopt.
    Het is voorbij mijne heren en of dames het is uit met de pret.
    De verliezers van het verleden, communisme en sociaal democratie zal de winnaar van de toekomst zijn.
    HET GELD IS OP.

    GROETJES BEREND

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • jammer dat er geen kleinere schepen bij zijn zij worden er later ook nog beter van en wat betreft schepen van voor 1985 die hebben niet mee gemodernizeerd maar blijven nu ook met oude troep zitten waar ze niet meer vanaf kommen t(of zitten ze nu te wachten tot er koppen rollen om een nieuw schip voor een prikje te kopen van de bank)
    het is maar zo we staan alemaal voor de zelfste botterham dus eenheid maakt macht

    Geplaatst door: frank vda van den abbeele op
  • Goh lees ik nou net dat er een relatief groot aantal schippers van grote schepen aanwezig was, was dat niet het slag schippers dat in het verleden voorstander was van een vrije markt, nou daar istie dan de vrije markt!!!

    Geplaatst door: Jan van Putten op
  • @Roelof Kingma,

    Ik kan het niet eens zijn met wat u schrijft over de demonstratie in Brussel. Blijkbaar bent u niet op de hoogte van hoe en wat.

    De mensen zijn niet met een Tweede Kamerlid gegaan, maar het Kamerlid was een genodigde.

    Daarnaast stond er binnenvaart op de agenda in Brussel, maar werd afgezegd. De datum 11 april is niet uit de lucht komen vallen en de demonstranten waren er wel.

    Ook is er een europarlementariër (die er toe doet) gevonden die bereid was om de deuren van het Europees Parlement te openen en kon een transportdelegatie naar binnen, wat weer verdere gesprekken gaat opleveren. Het zelfde effect in wezen als 8 november 2012 bij de Europese Commissie.

    Ik ben het met u eens dat sabotage (vermeende) onacceptabel is, maar vind wel dat dat los gezien moet worden van de intentie van de demonstratie.

    Uw laatste opmerking is vatbaar voor interpretatie. Wat is de echte problematiek? Of beter, wat u en ik vinden dat de echte problematiek is, kan sterk verschillen.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Piet Bennik
    Mijn laatste reactie.

    Ten aanzien van jouw waarheid kijken we door een verschillende bril. En wat jouw mening is over de invloed van de EVO en wat mijn ideeën hierover zijn, daarin hoeven we niet overeen te stemmen. Ik zou zeggen: Let’s agree to disagree.

    Je kunt er nog zo prat op gaan dat je met een Tweede Kamerlid naar Brussel bent geweest en dat die de hete kolen wel voor je uit het vuur zal halen, maar als je geen afspraak hebt met iemand die er toe doet in Brussel (en ik ken er een paar), dan is zo’n actie net zo leuk als uitstapje als zinloos waar het gaat om beoogd resultaat.

    Een hoop lawaai maken door de straten van Brussel levert volgens mij echt geen sympathie- of adhesiebetuigingen op.

    Tot slot: Als ik dan lees dat er mogelijk sabotage is gepleegd aan sluizen ter versterking van het effect op reis door Brussel naar het Parlement, dan ….. zucht.

    Ten aanzien van dhr. Farshad Bashir heb ik twee tweets geplaatst, waarvan de eerste aan hem:
    @FarshadBashir Na verdieping in de echte(!) binnenvaart problematiek, had uw voortVARENDheid u niet in Brussel gebracht. In de boot genomen?

    I rest my case.

    Vriendelijke groet en een fijn weekend gewenst,

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • @ Roelof Kingma,

    Dus jij denkt dat de EVO zoveel macht heeft dat die de NMA kunnen sturen!
    Misschien wel of niet.
    Het is maar net hoe je iets schrijft.

    Ik blijf bij mijn eerdere verhaal en dat is geen mening maar dat zijn geconstateerde feiten.
    Je hebt zelf de sheads gezien, dus weet je wat er speelt.
    De vervoersprijs bepaald de NMA niet, die word bepaalt door de ondernemer zelf.
    Maar diezelfde ondernemer was niet in Brussel, dus heeft hij blijkbaar geen fiducie in een fatsoenlijk Europees vervoersbeleid.

    Veel wijsheid toegewenst,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hulde aan de 500 mensen die er waren !!!! Dank jullie voor toch iets te proberen om dit beroep staande te houden !!! En ik weet niet wat die P.v.d.M doet voor de kost ???? Maar punten weg en het word pvdm Partij voor DOM MAUWEN !!!! Sorry beste man maar het slaat NERGENS op!!!!

    Geplaatst door: Henk Knol op
  • @Piet Bennik
    Op de EVO website:
    NMa verwerpt voorstel binnenvaart: Besparing verladers 1 miljard per jaar.
    Je mag best een andere mening hebben hoor, maar daarvoor trakteer ik niet op koffie en gebak 🙂

    Groet en succes!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • Verder blijft het hier wel opvallend stil… Is het uitgelopen en zou er nog niemand terug aanboord zijn? Ik kan niet wachten op de reacties van de deelnemers hier! Misschien krijgen we nog de yell’s te horen? Zoiets van: Wij zijn het zat, wij zijn het zat, Alstublieft help de binnenvaart, of het vervoer ligt plat!? Of misschien: Wij gaan failliet, wij gaan failliet, Als iemand die wel kan rekenen ons schip opkoopt trekken wij dat niet!?

    Oh ja: misschien kunnen jullie ook nog een facebook/twitter account aanmaken en daar dan foto’s van elkaar en elkaars spandoeken uitwisselen. Daar kunnen jullie ook nog in alle vrijheid discussiëren over wie het beste lunchpakketje bij zich had, want jullie hadden toch wel jullie broodtrommeltje mee hè?

    Geplaatst door: Peter v.d. Meulen op
  • Mmmmm,

    Ik lust wel mocca want uw stelling dat de EVO via NMA 1 miljard uit de mond van de binnenvaart heeft gestoten klopt niet in het geheel.
    Ik stel het anders, namelijk de met name grote binnenvaart ondernemers kunnen niet rekenen blijkt.
    Dat heeft u wellicht bij de BBU op 25 maart j.l kunnen zien.
    Daar zit het grote knelpunt een groot schip laten bouwen voor vele miljoenen.
    De een nog mooier (lees duurder)dan de ander en nu moeten ze op de blaren zitten want ze zijn 50% in waarde gedaald.
    En daarnaast hobbyen ze ook nog want een hobby mag geld kosten.
    Lachende derde is de EVO die vinden het uiteraard puike ondernemers van de toekomst.

    Oh, ja die oude schepen van voor 1985?
    Ach daar is geen handel meer in dus die saneren we koud weg.
    Jammer, want met die schepen met schippers erop zijn geen “ondernemers”, maar staan wel nog steeds met beide benen op de grond, terwijl de andere onder water liggen om maar eens een term van de ABRI te nemen.
    Dan ben je toch al gezonken of niet?!

    Volgens mij moeten die grote ondernemers maar eens een fatsoenlijke vrachtprijs vragen en niet onder de 80% beladingsgraad varen.
    Dan zou het wellicht wel eens kunnen voorkomen dat de tarieven stijgen zonder dat de NMA hier iets aan kan doen.
    En dan bespaart de EVO zich geen miljard meer op transport kosten.

    De mensen in Brussel hebben hun best gedaan om de Europeese overheid wakker te schudden om de overheid te wijzen op verantwoordelijkheden die ons 20 jaar geleden beloofd zijn.

    Hieronder vallen markttranparantie en een Europees vervoers beleid.

    Veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Zojuist heb ik een tweet gepost met de volgende inhoud:
    Op dit moment gaat er een schreeuwend binnenvaart uithangbord door de straten van Brussel: Wij wantrouwen elkaar en willen niet samenwerken.
    En Brussel mag de rotzooi opruimen? De banken doen niks, hoewel ze mede schuldig zijn! De EVO heeft de NMa voor haar karretje gespannen en de binnenvaart €1 miljard uit de mond gestoten! Word eens wakker!
    Wie in het bovenstaande een leugen kan vinden, krijgt van mij koffie en gebak!
    Volgende demonstraties bij de banken en de EVO?

    Geplaatst door: Roelof Kingma op

Reageer