‘Huisvuil wordt veel te duur’

De binnenvaart reageert afkeurend op het bericht dat de afgifte van huisvuil voor een gemiddeld schip 500 tot 600 euro per jaar gaat kosten. Rijkswaterstaat vervangt momenteel alle open inzamelcontainers door gesloten containers. Om ze te openen is vanaf maart een chip op de SAB Ecocard nodig. Vanaf 1 juli moet worden betaald.

‘Huisvuil wordt veel te duur’

Binnenvaart reageert afkeurend op sluiting vuilcontainers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Ik denk niet dat ze kunnen verplichten om te betalen als ik er geen gebruik van maak.

    Geplaatst door: JJ Den Breejen Den Breejen op
  • Beste Johan, als ik in een haven kom waar ik 200 euro betaal en soms na 4 uurtjes weer weg ben en waar ze voor mij niets doen mag ik dan aub een vuilniszak wegzetten en daar zijn havens bij waar amper gebaggerd word als ik geladen naar een auto steiger vaar dat ik omoog loop.

    Geplaatst door: toon willemsen op
  • Ging het maar in de vorm van een verplichte belasting! Dat zou veel beter zijn. Hoe duur moet zo’n container met chip lezer wel niet zijn en wat gebeurt er met de oude containers? Wat als de chip weigert? Hoe lossen onze buitenlandse collega’s dit op? En dan nog het feit dat je altijd je kaart op zak moet hebben om even ‘spontaan’ een vuilniszak kwijt te kunnen! Gewoon open containers op de sluizen waar je je afval dumpt is in combinatie met een verplichte belasting veel efficiënter en dus goedkoper. Daar wil ik best voor betalen! Het gaat mij erom dat de drempel nu gewoon veel te hoog komt te liggen en de kosten met dit belachelijke systeem de pan uit reizen. Maar ons land heeft blijkbaar geld teveel en denkt dat de gemiddelde binnenvaart ondernemer dat ook heeft.
    En ja, als ik zulke acties zie, dan ga ik daar over lopen ‘zeiken’, los gezien van hoe ze het aan de wal oplossen!

    mvg. Roel Eerkes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • hoezo verplichten wanneer het een eenzijdige maatregel is vanuit nederland? kijk maar naar de tijd dat men in nederland F 50,= per ton bilgewater moest betalen. Toen werd er in Duitsland en in Basel meer gebilgt. En wat er ´s nachts overboord ging weet geen mens. Zou het nu anders zijn? Negeren die toko op het vasteland en het huisvuil ofwel in het buitenland wegbrengen, ofwel thuis of naast de gesloten kontainer zetten. niets met verplichten zolang het nog niet internationaal is zoals de eco card.

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Ik neem iedergal geen chip.
    We nemen ons zakje wel mee naar huis.
    Lege verf blikken enzo. Gaan gewoon bij het oude ijzer dat doen ze bij de had ook.
    Maar ik ben bang dat je zometeen verplicht word om te betalen en daar kom je niet zomaar omheen want het word een belasting.
    We hebben dus weer geen keuze denk ik zoals met zovele opleggingen van RWS of de overheid uit helaas.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik neem iedergal geen chip.
    We nemen ons zakje wel mee naar huis.
    Lege verf blikken enzo. Gaan gewoon bij het oude ijzer dat doen ze bij de had ook.
    Maar ik ben bang dat je zometeen verplicht word om te betalen en daar kom je niet zomaar omheen want het word een belasting.
    We hebben dus weer geen keuze denk ik zoals met zovele opleggingen van RWS of de overheid uit helaas.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Wat kunnen we weer lekker zeiken met z’n allen. Wat een triest volk is de binnenvaart!! Een gemiddeld klein bedrijf aan de wal is 65 euro per week kwijt voor zijn afval!! En dan mag daar allen huisvuil in.

    Geplaatst door: Johan K op
  • Juist, wat gaan bijvoorbeeld onze zuiderburen, die dit soort zaken over het algemeen keurig op orde hebben, straks tegen ons zeggen? We slaan als Nederlanders weer een mooi figuur zo! Maar lekker zo doorgaan. Ik ga zo’n abonnement NIET afsluiten. Ga het ook niet buitenboord gooien, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel waar het terecht komt als de vogels de zakken open gaan pikken! Typisch weer iets dat achter een bureau bedacht is! Dit moeten (mogen) we niet slikken!

    Gr. Roel Eerkes (m/s Lydia)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Zomaar wat gedachten:
    – Hoe gaat de door NL varende buitenlander dit oplossen ?
    – Waarom deze regelgeving die weer extra burocratie te weeg brengt ?
    – Er zal een verschuiving plaats gaan vinden, dus andere punten zullen zwaarder belast gaan worden.
    – We betalen voor ons gezin al bij ons huis, waar we spaarzamelijk gebruik van maken, dadelijk ook nog vanuit ons schip = dubbel dus.
    – Het ontbreekt nog aan een lijst met stoffen die direct overboord geloosd mogen worden. Schillen van aardappels wel, schillen van sinasappels niet ? 😉

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • Denk dat het tijd wordt dat het SAB transparant wordt. Ook zal duidelijk moeten worden hoe de inzamelaars betaald worden.Gaat het per kilo of per liter? Wij moeten tenslotte het geld opbrengen voor het inzamelen en verwerken. Het valt mij op dat alles wat we aan de bilgeboot afgeven altijd heel zwaar geworden is als het S-formulier wordt afgegeven. Wat zijn de organisatiekosten bij het SAB? ik weet het niet. Het enigste wat ik wel weet, dat vuil afgeven een serieuze post geworden is op onze balans en dat mij geheel onduidelijk is hoe het één en ander wordt gecontroleerd in dit land.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Het lijkt mij een prima idee, een vaste dag in de week afspreken om het huisvuil te droppen op het Vasteland nummer 12. Hoeft wat mij betrefd niet alleen bij het SAB

    Geplaatst door: David twigt op
  • Kijk over abonnementsprijzen hadden ze me niets verteld. als buitenlander kon ik wel een pasje met chip krijgen, als ik een Sepa machtiging af gaf,
    Als buitenlander kan ik dan ook stroom nemen in de havens.
    Zou het zo slim verzonnen zijn, dat als ik geen huisvuil abbonement neem dat ik dan ook geen stroom krijg?

    op deze manier gaat er weer een hoop vuil in de rivieren komen.
    en raken de vuilnisbakken op de duitse sluizen weer overbelast.

    Geplaatst door: johnny van Maren op
  • Grapjassen,
    We gaan er weer lekker op vooruit, maar goed waar is het SAB nog voor nodig? WANT
    We hebben over het algemeen geen bilgewater meer in de machinekamer.
    Smeerolie mag je gratis afgeven en dat blijft ook zo.
    in Amsterdam mag je toch alleen maar oliehoudend afval afgeven, (dus gooi een emmer smeerolie over je huisvuil.
    en laten we eerlijk wezen wat heb je aan huisvuil wat betaald moet worden?
    In elke gemeente kun je gratis Plastic, Oude kleding, lege flessen en oud papier weggooien.
    etensrestanten worden wel door koeien of vissen opgegeten.
    dus we betalen als je je afval goed scheidt € 600 voor ca 60 vuilniszakken per jaar. Ik denk dat de firma Bek & Verburg er best over wil praten over het ophalen van huisvuil. en anders zou ik denken heeft iedereen een post of huisadres dus kun je aantonen dat je al gemeentelijke belastingen betaald, en nu niet aankomen dat wij bedrijfsafval hebben want wat we aan boord in de vuilniszak doen dat doen we thuis niet.

    Geplaatst door: Teun van der Plas op
  • Weet nog een mooie stortplaats vasteland 12 te Rotterdam.
    Gewoon niemand zo’n nieuwe kaart kopen blijven ze met hun waarschijnlijk achterlijk dure containers zitten.bij ons komt er iig niet zo’n kaart…

    Geplaatst door: dave de groot op
  • Het is allemaal totaal belachelijk en daar komt nog bij hoe gaat het werken? Moet ik voor een tweepersoons situatie het zelfde betalen als een schip met drie of vier complete bmanningen? Ik vind het voor mij zelf al veel maar vier keer 600 euro is nog erger.
    Maar geen angst Kees de Vries heeft het al weer weg gegeven.

    Geplaatst door: David twigt op
  • de beste methode is te handelen zoals destijds in Zelzate aan de grens: container op slot of vol: gewoon de boel ernaast zetten.Dat is beter dan overboord(hoewel dat logischer is). Laat ze dan eerst maar eens de kamerabeelden bekijken en uitzoeken wie de vuilniszakken heeft neergezet. Voor buitenlandse schepen wordt het nog moeilijker: geen chip kaart en niet verstaan.

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Hoe moet dat straks met buitenlandse schepen vuil aanboord houden tot je weer terug bent in je thuishaven. Ik betaal al 7euro50 per 1000 liter als ik 120ton gasolie op jaarbasis bunker dan ben ik al 900 euro kwijt, ik betaal al gemiddeld 200 euro havengeld, daar krijg ik niets voor terug. Mij wordt verplicht electriciteit te betalen, wil ik water in een haven weer betalen, bilgeboot betalen en als je dan in zo’n haven bent is er geen ligplaats schipper of je mag hier maar 72uur liggen maar wel een briefje voor een week laten betalen. Snappen ze bij rijkswaterstaat niet dat het bij ons ook een keer op is. Je kan van de binnenvaart niet blijven plukken, wij worden al langs alle kanten BESTOLEN. Volgens mij maar één oplossing… alles overboord. Puur uit protest Toon Willemsen m/s Nautilus

    Geplaatst door: toon willemsen op
  • Het moet ook mogelijk worden om geen abonnement te krijgen, inderdaad krijgen het word gewoon door je keel heen geduwd!

    Wij geven bijna geen afval af. Die ene vuilniszak per week kunnen we thuis in de gewone container wel kwijt.

    Als het niet mogelijk is om van het verplichte abonnement af te komen. word het tijd voor actie.

    Geplaatst door: Cornelis Heuvelman op
  • ‘De service holt achteruit, en ik moet gaan betalen?? Ik betaal toch al 7,5 euri per 1 m3 1000 Liter gasolie, voor de nieuwe bilgeboten,die ik met droge bilg niet nodig ben. varen overal met gang. En door deze regel, wordt ik wakker met 10 vuilniszakken aan dek van de buurman. Ik zou zeggen, ga nog even door, zo met de binnenvaart. Ik kan je op een briefje geven,de bom barst nog in 2013 misschien wel letterlijk.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Pardon??? Dit is weer puur plukgedrag!
    In mijn gemeente betaal ik 128 euro per jaar, mag ik ook nog gebruik maken van de milieustraat.

    Geplaatst door: H. Bohle op

Reageer

‘Huisvuil wordt veel te duur’ | Schuttevaer.nl

‘Huisvuil wordt veel te duur’

De binnenvaart reageert afkeurend op het bericht dat de afgifte van huisvuil voor een gemiddeld schip 500 tot 600 euro per jaar gaat kosten. Rijkswaterstaat vervangt momenteel alle open inzamelcontainers door gesloten containers. Om ze te openen is vanaf maart een chip op de SAB Ecocard nodig. Vanaf 1 juli moet worden betaald.

‘Huisvuil wordt veel te duur’
  • Binnenvaart reageert afkeurend op sluiting vuilcontainers
  • ‘Dit is in strijd met internationale regels’

Door Marja de Vet
Het gaat vooralsnog om de containers op het Amsterdam-Rijnkanaal, de Volkeraksluizen, ‘s-Gravendeel en de sluizen in Maasbracht. Volgens de Stichting Afvalstoffen Vaardocumenten Binnenvaart (SAB), die de inzameling namens Rijkswaterstaat gaat uitvoeren, zijn de containers bij de middensluizen van de Volkeraksluizen al verdwenen en komen die ook niet meer terug. ‘De nieuwe containers komen alleen aan de buitenzijde van de sluizen’, zegt Rianne van Heemst namens de SAB.
De SAB maakt pas eind februari de abonnementsprijzen bekend, maar Rijkswaterstaat liet al weten dat het basistarief op 500 tot 600 euro per jaar zal uitkomen. ‘Dit bedrag is vergelijkbaar met de jaarlijkse kosten voor particulieren en kleine bedrijven’, zegt RWS.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Ik denk niet dat ze kunnen verplichten om te betalen als ik er geen gebruik van maak.

    Geplaatst door: JJ Den Breejen Den Breejen op
  • Beste Johan, als ik in een haven kom waar ik 200 euro betaal en soms na 4 uurtjes weer weg ben en waar ze voor mij niets doen mag ik dan aub een vuilniszak wegzetten en daar zijn havens bij waar amper gebaggerd word als ik geladen naar een auto steiger vaar dat ik omoog loop.

    Geplaatst door: toon willemsen op
  • Ging het maar in de vorm van een verplichte belasting! Dat zou veel beter zijn. Hoe duur moet zo’n container met chip lezer wel niet zijn en wat gebeurt er met de oude containers? Wat als de chip weigert? Hoe lossen onze buitenlandse collega’s dit op? En dan nog het feit dat je altijd je kaart op zak moet hebben om even ‘spontaan’ een vuilniszak kwijt te kunnen! Gewoon open containers op de sluizen waar je je afval dumpt is in combinatie met een verplichte belasting veel efficiënter en dus goedkoper. Daar wil ik best voor betalen! Het gaat mij erom dat de drempel nu gewoon veel te hoog komt te liggen en de kosten met dit belachelijke systeem de pan uit reizen. Maar ons land heeft blijkbaar geld teveel en denkt dat de gemiddelde binnenvaart ondernemer dat ook heeft.
    En ja, als ik zulke acties zie, dan ga ik daar over lopen ‘zeiken’, los gezien van hoe ze het aan de wal oplossen!

    mvg. Roel Eerkes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • hoezo verplichten wanneer het een eenzijdige maatregel is vanuit nederland? kijk maar naar de tijd dat men in nederland F 50,= per ton bilgewater moest betalen. Toen werd er in Duitsland en in Basel meer gebilgt. En wat er ´s nachts overboord ging weet geen mens. Zou het nu anders zijn? Negeren die toko op het vasteland en het huisvuil ofwel in het buitenland wegbrengen, ofwel thuis of naast de gesloten kontainer zetten. niets met verplichten zolang het nog niet internationaal is zoals de eco card.

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Ik neem iedergal geen chip.
    We nemen ons zakje wel mee naar huis.
    Lege verf blikken enzo. Gaan gewoon bij het oude ijzer dat doen ze bij de had ook.
    Maar ik ben bang dat je zometeen verplicht word om te betalen en daar kom je niet zomaar omheen want het word een belasting.
    We hebben dus weer geen keuze denk ik zoals met zovele opleggingen van RWS of de overheid uit helaas.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik neem iedergal geen chip.
    We nemen ons zakje wel mee naar huis.
    Lege verf blikken enzo. Gaan gewoon bij het oude ijzer dat doen ze bij de had ook.
    Maar ik ben bang dat je zometeen verplicht word om te betalen en daar kom je niet zomaar omheen want het word een belasting.
    We hebben dus weer geen keuze denk ik zoals met zovele opleggingen van RWS of de overheid uit helaas.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Wat kunnen we weer lekker zeiken met z’n allen. Wat een triest volk is de binnenvaart!! Een gemiddeld klein bedrijf aan de wal is 65 euro per week kwijt voor zijn afval!! En dan mag daar allen huisvuil in.

    Geplaatst door: Johan K op
  • Juist, wat gaan bijvoorbeeld onze zuiderburen, die dit soort zaken over het algemeen keurig op orde hebben, straks tegen ons zeggen? We slaan als Nederlanders weer een mooi figuur zo! Maar lekker zo doorgaan. Ik ga zo’n abonnement NIET afsluiten. Ga het ook niet buitenboord gooien, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel waar het terecht komt als de vogels de zakken open gaan pikken! Typisch weer iets dat achter een bureau bedacht is! Dit moeten (mogen) we niet slikken!

    Gr. Roel Eerkes (m/s Lydia)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Zomaar wat gedachten:
    – Hoe gaat de door NL varende buitenlander dit oplossen ?
    – Waarom deze regelgeving die weer extra burocratie te weeg brengt ?
    – Er zal een verschuiving plaats gaan vinden, dus andere punten zullen zwaarder belast gaan worden.
    – We betalen voor ons gezin al bij ons huis, waar we spaarzamelijk gebruik van maken, dadelijk ook nog vanuit ons schip = dubbel dus.
    – Het ontbreekt nog aan een lijst met stoffen die direct overboord geloosd mogen worden. Schillen van aardappels wel, schillen van sinasappels niet ? 😉

    Geplaatst door: Cornelis Blonk op
  • Denk dat het tijd wordt dat het SAB transparant wordt. Ook zal duidelijk moeten worden hoe de inzamelaars betaald worden.Gaat het per kilo of per liter? Wij moeten tenslotte het geld opbrengen voor het inzamelen en verwerken. Het valt mij op dat alles wat we aan de bilgeboot afgeven altijd heel zwaar geworden is als het S-formulier wordt afgegeven. Wat zijn de organisatiekosten bij het SAB? ik weet het niet. Het enigste wat ik wel weet, dat vuil afgeven een serieuze post geworden is op onze balans en dat mij geheel onduidelijk is hoe het één en ander wordt gecontroleerd in dit land.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Het lijkt mij een prima idee, een vaste dag in de week afspreken om het huisvuil te droppen op het Vasteland nummer 12. Hoeft wat mij betrefd niet alleen bij het SAB

    Geplaatst door: David twigt op
  • Kijk over abonnementsprijzen hadden ze me niets verteld. als buitenlander kon ik wel een pasje met chip krijgen, als ik een Sepa machtiging af gaf,
    Als buitenlander kan ik dan ook stroom nemen in de havens.
    Zou het zo slim verzonnen zijn, dat als ik geen huisvuil abbonement neem dat ik dan ook geen stroom krijg?

    op deze manier gaat er weer een hoop vuil in de rivieren komen.
    en raken de vuilnisbakken op de duitse sluizen weer overbelast.

    Geplaatst door: johnny van Maren op
  • Grapjassen,
    We gaan er weer lekker op vooruit, maar goed waar is het SAB nog voor nodig? WANT
    We hebben over het algemeen geen bilgewater meer in de machinekamer.
    Smeerolie mag je gratis afgeven en dat blijft ook zo.
    in Amsterdam mag je toch alleen maar oliehoudend afval afgeven, (dus gooi een emmer smeerolie over je huisvuil.
    en laten we eerlijk wezen wat heb je aan huisvuil wat betaald moet worden?
    In elke gemeente kun je gratis Plastic, Oude kleding, lege flessen en oud papier weggooien.
    etensrestanten worden wel door koeien of vissen opgegeten.
    dus we betalen als je je afval goed scheidt € 600 voor ca 60 vuilniszakken per jaar. Ik denk dat de firma Bek & Verburg er best over wil praten over het ophalen van huisvuil. en anders zou ik denken heeft iedereen een post of huisadres dus kun je aantonen dat je al gemeentelijke belastingen betaald, en nu niet aankomen dat wij bedrijfsafval hebben want wat we aan boord in de vuilniszak doen dat doen we thuis niet.

    Geplaatst door: Teun van der Plas op
  • Weet nog een mooie stortplaats vasteland 12 te Rotterdam.
    Gewoon niemand zo’n nieuwe kaart kopen blijven ze met hun waarschijnlijk achterlijk dure containers zitten.bij ons komt er iig niet zo’n kaart…

    Geplaatst door: dave de groot op
  • Het is allemaal totaal belachelijk en daar komt nog bij hoe gaat het werken? Moet ik voor een tweepersoons situatie het zelfde betalen als een schip met drie of vier complete bmanningen? Ik vind het voor mij zelf al veel maar vier keer 600 euro is nog erger.
    Maar geen angst Kees de Vries heeft het al weer weg gegeven.

    Geplaatst door: David twigt op
  • de beste methode is te handelen zoals destijds in Zelzate aan de grens: container op slot of vol: gewoon de boel ernaast zetten.Dat is beter dan overboord(hoewel dat logischer is). Laat ze dan eerst maar eens de kamerabeelden bekijken en uitzoeken wie de vuilniszakken heeft neergezet. Voor buitenlandse schepen wordt het nog moeilijker: geen chip kaart en niet verstaan.

    Geplaatst door: jozef hompus op
  • Hoe moet dat straks met buitenlandse schepen vuil aanboord houden tot je weer terug bent in je thuishaven. Ik betaal al 7euro50 per 1000 liter als ik 120ton gasolie op jaarbasis bunker dan ben ik al 900 euro kwijt, ik betaal al gemiddeld 200 euro havengeld, daar krijg ik niets voor terug. Mij wordt verplicht electriciteit te betalen, wil ik water in een haven weer betalen, bilgeboot betalen en als je dan in zo’n haven bent is er geen ligplaats schipper of je mag hier maar 72uur liggen maar wel een briefje voor een week laten betalen. Snappen ze bij rijkswaterstaat niet dat het bij ons ook een keer op is. Je kan van de binnenvaart niet blijven plukken, wij worden al langs alle kanten BESTOLEN. Volgens mij maar één oplossing… alles overboord. Puur uit protest Toon Willemsen m/s Nautilus

    Geplaatst door: toon willemsen op
  • Het moet ook mogelijk worden om geen abonnement te krijgen, inderdaad krijgen het word gewoon door je keel heen geduwd!

    Wij geven bijna geen afval af. Die ene vuilniszak per week kunnen we thuis in de gewone container wel kwijt.

    Als het niet mogelijk is om van het verplichte abonnement af te komen. word het tijd voor actie.

    Geplaatst door: Cornelis Heuvelman op
  • ‘De service holt achteruit, en ik moet gaan betalen?? Ik betaal toch al 7,5 euri per 1 m3 1000 Liter gasolie, voor de nieuwe bilgeboten,die ik met droge bilg niet nodig ben. varen overal met gang. En door deze regel, wordt ik wakker met 10 vuilniszakken aan dek van de buurman. Ik zou zeggen, ga nog even door, zo met de binnenvaart. Ik kan je op een briefje geven,de bom barst nog in 2013 misschien wel letterlijk.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Pardon??? Dit is weer puur plukgedrag!
    In mijn gemeente betaal ik 128 euro per jaar, mag ik ook nog gebruik maken van de milieustraat.

    Geplaatst door: H. Bohle op

Reageer