Odfjell Rotterdam sluit terminal

Tankopslagbedrijf Odfjell in de Rotterdamse Botlek heeft haar werkzaamheden gestaakt middels een zogenoemde safety-shutdown. Reden hiervoor zijn de gebrekkige koel- en veiligheidsinstallaties op het terrein. Volgens onderzoek van DCMR heeft het bedrijf al dertig jaar geen onderhoud aan de tanks uitgevoerd.

OTR

Veiligheidsvoorzieningen ernstig in gebreke

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • ik vind het meer dan normaal dat ook alle grote bedrijven met de hoogst mogelijke veiligheids regels te maken krijgen.
    een bedrijf als odfjel kan alleen functioneren in een gebied zo dicht bij de mensen die er wonen.en de hoeveelheid mensen die er werken ,als ze veilig werken.
    ik kan uit ervaring spreken dat elke keer dat ik daar over het terein heb gelopen,steeds met vrij komende gassen in aanraking ben geweest.
    het stink er verschrikkelijk,naar mtbe en benzeen.als je van je schip naar de controle kamer loopt ruik je elke 10 meter wel weer een ander luchtje.
    en eenmaal in de controlekamer mag je eerst wachten tot de heren klaar zijn met hun huis tuin en keuken praatjes of ze moeten eerst hun boterhammetje eten.terwijl ze er met ze vijven zitten te kletsen.en je geen blik gunnen.
    komt niet echt verantwoordelijk over.
    maar ja je moet ze niet alleen aan wijzen als slechterikken.ik kan nog wel een tiental bedrijven noemen waar je als schipper wordt behandeld als een hond.

    gr.nek

    Geplaatst door: nek op
  • Geachte lezer,

    Odfjell heeft gewoon pech. Deze terminal is op ongelukkige wijze in het vizier van ambtenaren gekomen, die op hun beurt jaren hebben gedommeld en nu ineens ijverig worden. Zoals eerder reeds opgemerkt kennen tankerbemanningen genoeg bedrijven, waar de situatie gelijk is aan die van Odfjell. Deze bedrijven hebben echter het geluk nog geen bezoek te hebben gehad, of zijn dusdanig invloedrijk, dat zij ambtenaren buiten de deur kunnen houden, of van het terrein laten verdwijnen na een telefoontje richting Den Haag. Wat is de praktijk, die ervoor zorgde, dat installaties zo slecht onderhouden werden en worden? Simpel; de opslagterminals hebben als credo zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijk kosten, de raffinaderijen hebben als stelregel dat de fabriek moet draaien en daarbij speelt offsides een ondergeschikte rol.
    De rol van onze overheid is zeer zeker discutabel. Daar waar wij bijvoorbeeld reeds 30 jaar over een gasretourssyteem beschikken, zijn er nog steeds legio laadplaatsen (zelfs nieuwe) waar men deze voorziening niet heeft. Hier had de overheid op toe moeten zien.
    Aan de andere kant kan men ook overdrijven. Het plaatsen van hekjes en het trekken van gele en blauwe strepen, het hebben van oneindig veel vluchwegen in opdracht van de overheid maakt, dat de Rotterdamse haven onwerkbaar wordt. Ten zuiden van onze grens lacht men zich dagelijks rot om die gekke ‘Ollanders’, die het gezonde hart van de Nederlandse economie onherstelbare schade aan het toebrengen zijn. Een ieder weet, wat er inmiddels aan vracht uit Rotterdam is verdwenen en nooit meer zal terugkeren.
    In mijn ogen wordt van deze actie niemand beter. Zelfs deze krant schrijft “30 jaar geen onderhoud”. Ja, dat is waar, maar een ieder die bij Odjell komt, weet ook wat dit bedrijf inmiddels heeft geinvesteerd sinds het eigenaar werd van deze uitgeleefde terminal. Nee geachte lezer, in mijn ogen is men op hypocriete wijze bezig een pijler van de Nederlandse economie af te breken. Ik hoop dat anderen zich dit ook realizeren en een tussenoplossing vinden. Tevens hoop ik, dat andere bedrijven gewaarschuwd zijn en eindelijk eens iets aan onderhoud gaan doen i.p.v. spiksplinternieuwe tankers te controleren op de aanwezigheid van voldoende stickers!

    Geplaatst door: Ton op
  • Het word eens tijd dat die grote bedrijven zoals Odfjell en hopelijk ook de andere grote namen eens hard worden aangepakt! De eisen voor de binnenvaart-tankers worden steeds strenger maar de grote mannen pakken alleen maar geld! Bij de (ik zal de naam niet noemen maar begint met de S) Moerdijk mag je overal niet roken aan boord. Maar het kromme is dat je midden tussen alle tanks op het terrein wel mag roken in een zogenaamd: Rookhok (die helemaal open is..) Met een zelfdovende asbak(oftwel een oud olievat waar uitgebrande peuken omheen liggen) Mischien moeten ze daar eens eens camera ophangen om te kijken of hun eigen personeel de veiligheidsregels wel zo serieus nemen, inplaats van op elke tanker minimaal 2 camera’s al ingezoomd te hebben op de stuurhut. (die met de zonneschermen naar beneden zelfs s’avonds bijna elk haartje op je hoofd kunnen tellen). Als die zogenaamde D.C.R.M even streng was/is als de EBIS moet waarschijnlijk 80 a 90% van de grote bedrijven sluiten of serieus onderhoud verrichten! dus het word eens tijd dat die grote mannen ook eens gaan nadenken over de veiligheid en niet alleen maar over de jaarlijkse bonussen die ze krijgen.

    Geplaatst door: Tankmatroos op
  • Winstbejag, de binnentankvaart al meer dan 2 jaar uitpersen door ze onder de kostprijs te laten vervoeren om hun geldhonger te stillen is hen dwingen om onveilig te werken!

    Ook grote bedrijven spelen dit spelletje mee en dan nog uitpakken met BIO producten?
    Hier kan men spreken over gangster lobbyisme vanuit de petrowereld!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Idd, we vreten allemaal van de haven. Maar dat wil niet zeggen dat bedrijven daar niet gewoon wat onderhoud kunnen uitvoeren, dat doen we aan boord van schepen ook. Daarbij verdient Odfjell meer dan genoeg om normaal periodiek onder uit te voeren. Áls het een keer fout gaat, gaat het ook echt fout. Dan kan allemaal voorkomen worden door iets minder winst te maken. Prima toch?

    Geplaatst door: ook realist op
  • Ja overal de onderste steen boven.Allemaal sluiten.
    Dan zijn we dadelijk net zo rijk al Griekenland.
    We vergeten geloof ik allemaal dat we van de haven vreten.
    zoveel rampen zijn er nou ook weer niet geweest in het Rijnmondgebied.
    Je moet heus wel controleren maar hou het wel werkbaar.
    Nu is het Odfjell morgen geeft Frans Swartau teveel stof.
    En nog later zitten we allemaal thuis zonder werk en zonder geld maar gezond dat we zijn.
    Worden we misschien wel 110 jaar oud maar hoe gaan we dat betalen?

    Geplaatst door: realist op
  • Wat is het vreemd dat D.C.M.R er nu pas achterkomt dat zo,n bedrijf als Odfjell zo lang kan blijven werken,en dat er zoveel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan in het Botlek gebied. Bij ons komen ze 3 xper jaar op bezoek en als er maar een dingetje niet goed is volgen er sancties en of een boete. Ik vind dat ze is goed moeten controleren bij de chemische bedrijven want daar is heel veel mis.

    Geplaatst door: Harm op
  • Echt genieten dit, als er ergens vieze aso’s werken dan is het wel bij de Odfjell.

    Geplaatst door: wesley op
  • gecontroleerd transport??
    als je met een tanker voor de kant komt met een kromme bolderpen, dan sta je 2 maanden op een black-list, zwemvest vergeten?, foei een waarschuwing.
    wij iets niet in orde; je wordt stilgelegd.
    odfjell iets niet in orde; ook gewoon stilleggen.
    in opvolging van een EBIS zou het mijns inziens ook tijd worden voor een jaarlijkse ETIS, zodat terminals die niet voldoen ook 2 maanden dicht moeten.
    maar het zal wel als vanouds zijn, geld en macht

    Geplaatst door: tankerman op

Reageer

Odfjell Rotterdam sluit terminal | Schuttevaer.nl

Odfjell Rotterdam sluit terminal

Tankopslagbedrijf Odfjell in de Rotterdamse Botlek heeft haar werkzaamheden gestaakt middels een zogenoemde safety-shutdown. Reden hiervoor zijn de gebrekkige koel- en veiligheidsinstallaties op het terrein. Volgens onderzoek van DCMR heeft het bedrijf al dertig jaar geen onderhoud aan de tanks uitgevoerd.

OTR
  • Veiligheidsvoorzieningen ernstig in gebreke
  • Al dertig jaar geen onderhoud

Door

Tobias Pieffers

Het opslagbedrijf gaat nu alle brandblusvoorzieningen testen voordat de operatie weer wordt opgestart. Gedurende deze testperiode zal Odfjell geen laad- en losactiviteiten van trucks, wagons, binnenvaart- en zeeschepen uitvoeren. Transporten van producten richting fabrieken gaan onder verscherpt toezicht wel door, meldt OTR. ‘Dit om te voorkomen dat fabrieken stilvallen, met alle veiligheidsrisico’s van dien.’ Naast het testen van de brandblusinstallaties zal OTR ook de koolstofstalen leidingen van koel- en blusvoorzieningen op meer dan 140 tanks vervangen door nieuwe. OTR beschikt in totaal over bijna 300 opslagtanks. ‘Tegelijkertijd zullen waar nodig ook onderhoud aan andere tankonderdelen plaatsvinden, zegt OTR in een persbericht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • ik vind het meer dan normaal dat ook alle grote bedrijven met de hoogst mogelijke veiligheids regels te maken krijgen.
    een bedrijf als odfjel kan alleen functioneren in een gebied zo dicht bij de mensen die er wonen.en de hoeveelheid mensen die er werken ,als ze veilig werken.
    ik kan uit ervaring spreken dat elke keer dat ik daar over het terein heb gelopen,steeds met vrij komende gassen in aanraking ben geweest.
    het stink er verschrikkelijk,naar mtbe en benzeen.als je van je schip naar de controle kamer loopt ruik je elke 10 meter wel weer een ander luchtje.
    en eenmaal in de controlekamer mag je eerst wachten tot de heren klaar zijn met hun huis tuin en keuken praatjes of ze moeten eerst hun boterhammetje eten.terwijl ze er met ze vijven zitten te kletsen.en je geen blik gunnen.
    komt niet echt verantwoordelijk over.
    maar ja je moet ze niet alleen aan wijzen als slechterikken.ik kan nog wel een tiental bedrijven noemen waar je als schipper wordt behandeld als een hond.

    gr.nek

    Geplaatst door: nek op
  • Geachte lezer,

    Odfjell heeft gewoon pech. Deze terminal is op ongelukkige wijze in het vizier van ambtenaren gekomen, die op hun beurt jaren hebben gedommeld en nu ineens ijverig worden. Zoals eerder reeds opgemerkt kennen tankerbemanningen genoeg bedrijven, waar de situatie gelijk is aan die van Odfjell. Deze bedrijven hebben echter het geluk nog geen bezoek te hebben gehad, of zijn dusdanig invloedrijk, dat zij ambtenaren buiten de deur kunnen houden, of van het terrein laten verdwijnen na een telefoontje richting Den Haag. Wat is de praktijk, die ervoor zorgde, dat installaties zo slecht onderhouden werden en worden? Simpel; de opslagterminals hebben als credo zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijk kosten, de raffinaderijen hebben als stelregel dat de fabriek moet draaien en daarbij speelt offsides een ondergeschikte rol.
    De rol van onze overheid is zeer zeker discutabel. Daar waar wij bijvoorbeeld reeds 30 jaar over een gasretourssyteem beschikken, zijn er nog steeds legio laadplaatsen (zelfs nieuwe) waar men deze voorziening niet heeft. Hier had de overheid op toe moeten zien.
    Aan de andere kant kan men ook overdrijven. Het plaatsen van hekjes en het trekken van gele en blauwe strepen, het hebben van oneindig veel vluchwegen in opdracht van de overheid maakt, dat de Rotterdamse haven onwerkbaar wordt. Ten zuiden van onze grens lacht men zich dagelijks rot om die gekke ‘Ollanders’, die het gezonde hart van de Nederlandse economie onherstelbare schade aan het toebrengen zijn. Een ieder weet, wat er inmiddels aan vracht uit Rotterdam is verdwenen en nooit meer zal terugkeren.
    In mijn ogen wordt van deze actie niemand beter. Zelfs deze krant schrijft “30 jaar geen onderhoud”. Ja, dat is waar, maar een ieder die bij Odjell komt, weet ook wat dit bedrijf inmiddels heeft geinvesteerd sinds het eigenaar werd van deze uitgeleefde terminal. Nee geachte lezer, in mijn ogen is men op hypocriete wijze bezig een pijler van de Nederlandse economie af te breken. Ik hoop dat anderen zich dit ook realizeren en een tussenoplossing vinden. Tevens hoop ik, dat andere bedrijven gewaarschuwd zijn en eindelijk eens iets aan onderhoud gaan doen i.p.v. spiksplinternieuwe tankers te controleren op de aanwezigheid van voldoende stickers!

    Geplaatst door: Ton op
  • Het word eens tijd dat die grote bedrijven zoals Odfjell en hopelijk ook de andere grote namen eens hard worden aangepakt! De eisen voor de binnenvaart-tankers worden steeds strenger maar de grote mannen pakken alleen maar geld! Bij de (ik zal de naam niet noemen maar begint met de S) Moerdijk mag je overal niet roken aan boord. Maar het kromme is dat je midden tussen alle tanks op het terrein wel mag roken in een zogenaamd: Rookhok (die helemaal open is..) Met een zelfdovende asbak(oftwel een oud olievat waar uitgebrande peuken omheen liggen) Mischien moeten ze daar eens eens camera ophangen om te kijken of hun eigen personeel de veiligheidsregels wel zo serieus nemen, inplaats van op elke tanker minimaal 2 camera’s al ingezoomd te hebben op de stuurhut. (die met de zonneschermen naar beneden zelfs s’avonds bijna elk haartje op je hoofd kunnen tellen). Als die zogenaamde D.C.R.M even streng was/is als de EBIS moet waarschijnlijk 80 a 90% van de grote bedrijven sluiten of serieus onderhoud verrichten! dus het word eens tijd dat die grote mannen ook eens gaan nadenken over de veiligheid en niet alleen maar over de jaarlijkse bonussen die ze krijgen.

    Geplaatst door: Tankmatroos op
  • Winstbejag, de binnentankvaart al meer dan 2 jaar uitpersen door ze onder de kostprijs te laten vervoeren om hun geldhonger te stillen is hen dwingen om onveilig te werken!

    Ook grote bedrijven spelen dit spelletje mee en dan nog uitpakken met BIO producten?
    Hier kan men spreken over gangster lobbyisme vanuit de petrowereld!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Idd, we vreten allemaal van de haven. Maar dat wil niet zeggen dat bedrijven daar niet gewoon wat onderhoud kunnen uitvoeren, dat doen we aan boord van schepen ook. Daarbij verdient Odfjell meer dan genoeg om normaal periodiek onder uit te voeren. Áls het een keer fout gaat, gaat het ook echt fout. Dan kan allemaal voorkomen worden door iets minder winst te maken. Prima toch?

    Geplaatst door: ook realist op
  • Ja overal de onderste steen boven.Allemaal sluiten.
    Dan zijn we dadelijk net zo rijk al Griekenland.
    We vergeten geloof ik allemaal dat we van de haven vreten.
    zoveel rampen zijn er nou ook weer niet geweest in het Rijnmondgebied.
    Je moet heus wel controleren maar hou het wel werkbaar.
    Nu is het Odfjell morgen geeft Frans Swartau teveel stof.
    En nog later zitten we allemaal thuis zonder werk en zonder geld maar gezond dat we zijn.
    Worden we misschien wel 110 jaar oud maar hoe gaan we dat betalen?

    Geplaatst door: realist op
  • Wat is het vreemd dat D.C.M.R er nu pas achterkomt dat zo,n bedrijf als Odfjell zo lang kan blijven werken,en dat er zoveel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan in het Botlek gebied. Bij ons komen ze 3 xper jaar op bezoek en als er maar een dingetje niet goed is volgen er sancties en of een boete. Ik vind dat ze is goed moeten controleren bij de chemische bedrijven want daar is heel veel mis.

    Geplaatst door: Harm op
  • Echt genieten dit, als er ergens vieze aso’s werken dan is het wel bij de Odfjell.

    Geplaatst door: wesley op
  • gecontroleerd transport??
    als je met een tanker voor de kant komt met een kromme bolderpen, dan sta je 2 maanden op een black-list, zwemvest vergeten?, foei een waarschuwing.
    wij iets niet in orde; je wordt stilgelegd.
    odfjell iets niet in orde; ook gewoon stilleggen.
    in opvolging van een EBIS zou het mijns inziens ook tijd worden voor een jaarlijkse ETIS, zodat terminals die niet voldoen ook 2 maanden dicht moeten.
    maar het zal wel als vanouds zijn, geld en macht

    Geplaatst door: tankerman op

Reageer