EVO vreest explosieve prijsstijging zeevaart

Verladersorganisatie EVO maakt zich ernstig zorgen over de voorgenomen aanscherping van de normen voor zwaveluitstoot door zeeschepen op de Noordzee. In navolging van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan om de uitstootnorm op de Noordzee, Baltische zee en in Het Kanaal per 1 januari 2015 te stellen op 0,1% in plaats van de nu geldende 1%. Hierdoor stijgen volgens EVO de kosten van vervoer over zee met 40 procent.

Volgens de verladersorganisatie zullen de druiven voor met name Noordwest Europese bedrijven zuur zijn. ‘En in het bijzonder voor bedrijven die afhankelijk zijn van het vervoer van laagwaardige grondstoffen of eindproducten over zee, zoals de papier- of staalindustrie, is het concurrentienadeel enorm. Op de Verenigde Staten na voert geen enkel ander continent op 1 januari 2015 de 0,1% norm in. Hierdoor kunnen concurrenten in landen waar deze norm niet geldt straks tegen veel lagere kosten hun producten laten vervoeren. Op lange termijn gaan bedrijven hun kapitaal elders investeren omdat dat meer rendeert. Dit gaat ten koste van kennis en banen in Nederland en de rest van Noordwest-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EVO vreest explosieve prijsstijging zeevaart | Schuttevaer.nl

EVO vreest explosieve prijsstijging zeevaart

Verladersorganisatie EVO maakt zich ernstig zorgen over de voorgenomen aanscherping van de normen voor zwaveluitstoot door zeeschepen op de Noordzee. In navolging van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan om de uitstootnorm op de Noordzee, Baltische zee en in Het Kanaal per 1 januari 2015 te stellen op 0,1% in plaats van de nu geldende 1%. Hierdoor stijgen volgens EVO de kosten van vervoer over zee met 40 procent.

Volgens de verladersorganisatie zullen de druiven voor met name Noordwest Europese bedrijven zuur zijn. ‘En in het bijzonder voor bedrijven die afhankelijk zijn van het vervoer van laagwaardige grondstoffen of eindproducten over zee, zoals de papier- of staalindustrie, is het concurrentienadeel enorm. Op de Verenigde Staten na voert geen enkel ander continent op 1 januari 2015 de 0,1% norm in. Hierdoor kunnen concurrenten in landen waar deze norm niet geldt straks tegen veel lagere kosten hun producten laten vervoeren. Op lange termijn gaan bedrijven hun kapitaal elders investeren omdat dat meer rendeert. Dit gaat ten koste van kennis en banen in Nederland en de rest van Noordwest-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer