Op het gebied van multimodaal vervoer willen beide partijen een modal shift van de meer milieuvriendelijke transportmodi binnenvaart en spoortransport ondersteunen. Hierbij zal bijvoorbeeld worden onderzocht of een introductie van het Antwerpse Barge Traffic System een meerwaarde kan betekenen voor de Luikse havenoperatoren. De jongste jaren is al een belangrijke vooruitgang geboekt. Zo werd in 1998 ongeveer 93 procent van de goederen tussen Antwerpen en Luik per vrachtwagen vervoerd, dat percentage is nu gedaald naar 64 procent. Op ICT-vlak zullen de partijen onderzoeken welke functionaliteiten van het onlangs gelanceerde Antwerp Port Community System ook voor havengebruikers in Luik een nuttige toepassing kunnen zijn, zoals het Export Control System en vooraanmelding van trucks. Tot slot zullen de partijen ook nagaan hoe de afhandeling van procedures en douaneformaliteiten (zoals vergunningen voor het havenentrepot, FAVV en GIP) efficiënter kan verlopen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?