Ergste misère binnenvaart voorbij

De eerste helft van 2011 is voor de binnenvaart ver boven verwachting gelopen. ‘Er is de eerste helft van dit jaar weer volop afgelost en dat had niemand eind 2010 durven dromen’, zegt Wim Onderdelinden, directeur van binnenvaartboekhoudkantoor Stichting ABRI in Zwijndrecht met veel particuliere klanten. ‘Het herstel is onverwacht en heel snel.’

Wim Onderlinden

Door Marja de Vet
‘Het is natuurlijk vooral een verhaal van cijfers en geld, maar ik zie ook het  mentale effect. De spanning is minder en dat werkt door in alles. In de relatie met je vrouw, met de buurman en met derden. Dat voel ik dagelijks. De ergste misère is voorbij.’ Het jaar 2010 was volgens Onderdelinden een heel klein beetje beter dan 2009, maar onverminderd slecht en vooral de grote schepen sprongen er in negatieve zin uit. ‘Maar 2011 geeft een heel ander beeld, het is tot nu toe een jaar met 10 uitroeptekens.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • ABRI is gevestigd in Ridderkerk en niet in Zwijndrecht. Verder ben ik niet met eens met de conclusies van dhr. Onderdelinden. De misere in de scheepvaart is nog lang niet voorbij.

    Geplaatst door: een klant van ABRI op
  • heb je toch iets niet goed gedaan als je s,avonds weet dat je 1000 euro armer ben,had je die reis niet aan moeten nemen……hoezo rekeningcourant op peil 2 k.. jaren achter de rug geen rente en aflossing gedaan,varen beneden je kostprijs,een awbz lening van de gemeente,je bank betaalde de gasolie…..dus een toren hoge rekeningcourant zullen ze bedoelen ….die je niet in een goed half jaar weer op peil kunt brengen DROOM verder

    Geplaatst door: Henk op
  • Diverse schippers zijn de weg kwijt! Boeken een vakantie reisje bij een bevrachter waar zij het hele jaar niet voor varen (onkosten vergoeding)? Zijn dat de veroorzakers van de misere in vakantie tijd? Boek een vakantie bij een reisbureau! En verziek de vracht niet op plaatsen waar je anders ook niet komt!!!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • “De bank wordt zenuwachtig, de schipper wordt zenuwachtig en de gasolierekening wordt niet meer betaald omdat er geen saldo is. Een heel vervelende situatie. Die spanning zagen we veel en die is nu weg. De rekeningcouranten hebben weer een aanvaardbaar niveau. Er is weer ruimte om te leven en ik hoop en bid dat dit in 2012 ook echt gaat doorzetten.”

    Met hopen en bidden redden wij het helaas niet maar een goede financiële bril die ons op de gevolgen van onze keuzes drukt zou best aardig helpen.

    Meneer v/d Linde ik vind het een goed en informatief stuk. Bedankt voor deze (schaarse) vakinhoudelijke informatie.

    De data die u van uw representatieve klantenbestand zou kunnen gebruiken lijkt mij eveneens zeer waardevol om iets mee te doen.

    Geplaatst door: ff anoniem op
  • Waarom reken jij 12 leegdagen?? Er is genoeg werk voor iedereen, wanneer de gewone vaart de 14 uur hanteert. Nee wat gebeurd er nu,vrachtprijs gaat iets naar beneden en we gaan een nachtje door, om het netto daggeld op peil te houden.
    Doe je het georganiseerd, dan gaat de vrachtprijs helemaal niet naar beneden. Het valt me steeds op, dat veel mensen het NIET willen snappen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • We zijn er echt nog niet hoor ,er wordt weer even normaal verdient maar het is toch nog niets overdreven je moet eens wat repareren of bunkeren alles kost klauwen met geld een wij mogen niets vragen want dan wordt er gezegd is toch zo slecht nog niet .is wel slecht en het gaat gewoon door ,er is water en vacantietijd de prijzen gaan weer onderuit en wij doen het gewoon weer(we worden ertoe geprest want we willen varen ,als je 5 minuten wacht is het weg ) en de banken maar lekker lullen en vragen wat is u prognoze voor de toekomst, die kunnen we echt niet geven tezij we een eenhijd vormen en dat wil men niet ,zo zullen we altijd blijven tobben kijk maar hoe die Verberk over ons denkt ,het wordt nooit iets

    Geplaatst door: pieter op
  • “In theorie zou iedereen ervan geleerd moeten hebben, maar ik weet uit ervaring dat binnenvaartondernemers een kort geheugen hebben. “
    ZO daar haalt de beste man een PUNT aan ….en waar lijdt leid dat heen…Hoeft geen verdere uitleg dunkt mij

    “De meeste denken dat de prijzen nog wel weer gaan zakken, maar toch op een ander, hoger niveau zullen blijven hangen.’”
    waar heb ik dit vaker gehoord…Ja we waren zulke goede ondernemers…We zullen het zien

    “is het nu 1 à 2 miljoen minder waard. Zou je nu gedwongen moeten verkopen, dan ben je failliet. Maar als je kunt doorwerken, kun je dat negatieve kapitaal wegpoetsen. Als je daar een aantal jaren over kunt doen, dan komt het uiteindelijk wel goed.’”
    Ik denk dat ik maar overstap naar dit kantoor ……dan ben ik zo een paar miljoen rijker in een aantal jaar….even wegpoetsen…tsjah…..
    Moet dit een verdere uitleg….
    en dan maar zeggen dat de schipper het berekend ..en wat doet zijn accountant…even wegpoetsen en het komt allemaal goed…

    “‘In theorie zou iedereen ervan geleerd moeten hebben, maar ik weet uit ervaring dat binnenvaartondernemers een kort geheugen hebben. En wat is er mis mee als je eigen vermogen hebt, een vast putje en mooie exploitatiecijfers? Als ik zo’n schipper in de toekomst ga weigeren omdat ik inmiddels weet dat er tegenvallers kunnen komen die 40 tot 50% van de omzet wegsnoepen, dan gaat hij toch naar een ander?”
    Ja en….dus U doet dan ook weer vrolijk mee…Hoe bedoel je…is toch ook een manier ieder ander doet het dus ik ook…U gaat teveel met de binnenvaart ondernemer om… En dan praat U over een te korte termijn geheugen?!?!?!?!

    Ik hoop net als iedereen dat de lijn zo blijft Beter moet het absoluut niet gaan worden want dan slaat geheid de gekte weer toe
    Mijn mening is dat de crisis in de binnenvaart helaas tekort heeft geduurd Want links of rechts om we gaan er toch aan onderdoor want er wordt weer afgebouwd
    En kijk naar de tankvaart…Is toch ook voor een terug gang/duik gewaarschuwd Die hebben toch kunnen WILLEN zien dat het daar slecht is…EN toch bouwen we rustig door…..
    Er veranderd niets en ook niets zal er veranderen
    We gaan met zijn allen meer uren maken en dat allemaal voor het zelfde geld
    En daarom zal het een aflopende zaak zijn
    Want wie wil er zoveel uren maken en er niets extra’s voor terug krijgen

    Geplaatst door: Maria op
  • @subarurijder….ras plus tarieven klopt. maar als ik 12 dagen incl lege tijd doe over een reis duisburg voor een ras plus tarief is mijn reis toch best wel ras min geworden………

    Geplaatst door: Eduard op
  • Waardoor is 2011 tot nu toe beter verlopen? Niet door de kracht van onderhandelen van de schippers! Nee, door het laagwater periode was aanbod en vraag gunstig voor ons schippers. Kijk wat er nu gebeurd, met een paar golfjes water! Vrachtprijs naar beneden!

    En vaak nog onnodig, schippers beginnen al met de woorden: je er is niet veel te doen, naar de bevrachter toe??? Zo begin je toch NIET met onderhandelen?

    Ook doordat er meer tonnen zijn te vervoeren met minder ledige tijd en dus gewoon veel uren gemaakt kan worden, vaak met te weinig personeel,( dat zie je niet in het boekhouders rapport) lijken de bruto opbrengsten leuk. Ook door de nieuwe regels van afschrijving, heb je op papier nu winst gedraaid, waar je in het verleden gewoon verlies had gedraaid.

    Er zijn veel jonge schepen in de vaart , met weinig reparatie. Dus al zouden we het niveau van 2011 aanhouden, en over 5 jaar krijgen die jonge schepen meer reparatie uitgaven. Ziet het plaatje er al heel anders uit.

    Nu het wat beter gaat, zouden we juist iets op moeten zetten, voor als het straks misschien wat slechter gaat. We hebben nu een beetje financiële ruimte.

    Daar bedoel ik mee, omdat er ook wel werk is, kun je makkelijker je poot stijf houden en ondanks dat, krijg je niet veel ledige tijd. Want er wordt op dit moment gewoon RAS plus tarieven betaald. Dus we prijzen onszelf niet uit de markt. Volgens mij is het nu tijd voor de EUBO, om het RAS plan opnieuw op te starten.

    Een schipper met lange termijn visie.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Begin met langzame klim maar zorg dat je niet terug valt in de oude prijzen .

    Geplaatst door: JDM op

Reageer

Ergste misère binnenvaart voorbij | Schuttevaer.nl

Ergste misère binnenvaart voorbij

De eerste helft van 2011 is voor de binnenvaart ver boven verwachting gelopen. ‘Er is de eerste helft van dit jaar weer volop afgelost en dat had niemand eind 2010 durven dromen’, zegt Wim Onderdelinden, directeur van binnenvaartboekhoudkantoor Stichting ABRI in Zwijndrecht met veel particuliere klanten. ‘Het herstel is onverwacht en heel snel.’

Wim Onderlinden

Door

Marja de Vet

‘Het is natuurlijk vooral een verhaal van cijfers en geld, maar ik zie ook het  mentale effect. De spanning is minder en dat werkt door in alles. In de relatie met je vrouw, met de buurman en met derden. Dat voel ik dagelijks. De ergste misère is voorbij.’ Het jaar 2010 was volgens Onderdelinden een heel klein beetje beter dan 2009, maar onverminderd slecht en vooral de grote schepen sprongen er in negatieve zin uit. ‘Maar 2011 geeft een heel ander beeld, het is tot nu toe een jaar met 10 uitroeptekens.’

  • ‘Het lage water heeft ons enorm geholpen’

‘De mensen hebben het zwaar gehad. Het valt niet mee om ’s morgens om vier uur op te staan en dan de hele dag aan het werk te gaan, terwijl je weet dat je ’s avonds 1000 euro armer bent. Dat houd je niet eeuwig vol, daar word je agressief en chagrijnig van. Maar het viel me wel op hoe snel iedereen aan de slechte situatie gewend was en het accepteerde. Even snel werd er trouwens ook weer positief gereageerd toen het ietsje beter ging. "Jongens, we hebben het lek boven", werd er al heel snel geroepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • ABRI is gevestigd in Ridderkerk en niet in Zwijndrecht. Verder ben ik niet met eens met de conclusies van dhr. Onderdelinden. De misere in de scheepvaart is nog lang niet voorbij.

    Geplaatst door: een klant van ABRI op
  • heb je toch iets niet goed gedaan als je s,avonds weet dat je 1000 euro armer ben,had je die reis niet aan moeten nemen……hoezo rekeningcourant op peil 2 k.. jaren achter de rug geen rente en aflossing gedaan,varen beneden je kostprijs,een awbz lening van de gemeente,je bank betaalde de gasolie…..dus een toren hoge rekeningcourant zullen ze bedoelen ….die je niet in een goed half jaar weer op peil kunt brengen DROOM verder

    Geplaatst door: Henk op
  • Diverse schippers zijn de weg kwijt! Boeken een vakantie reisje bij een bevrachter waar zij het hele jaar niet voor varen (onkosten vergoeding)? Zijn dat de veroorzakers van de misere in vakantie tijd? Boek een vakantie bij een reisbureau! En verziek de vracht niet op plaatsen waar je anders ook niet komt!!!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • “De bank wordt zenuwachtig, de schipper wordt zenuwachtig en de gasolierekening wordt niet meer betaald omdat er geen saldo is. Een heel vervelende situatie. Die spanning zagen we veel en die is nu weg. De rekeningcouranten hebben weer een aanvaardbaar niveau. Er is weer ruimte om te leven en ik hoop en bid dat dit in 2012 ook echt gaat doorzetten.”

    Met hopen en bidden redden wij het helaas niet maar een goede financiële bril die ons op de gevolgen van onze keuzes drukt zou best aardig helpen.

    Meneer v/d Linde ik vind het een goed en informatief stuk. Bedankt voor deze (schaarse) vakinhoudelijke informatie.

    De data die u van uw representatieve klantenbestand zou kunnen gebruiken lijkt mij eveneens zeer waardevol om iets mee te doen.

    Geplaatst door: ff anoniem op
  • Waarom reken jij 12 leegdagen?? Er is genoeg werk voor iedereen, wanneer de gewone vaart de 14 uur hanteert. Nee wat gebeurd er nu,vrachtprijs gaat iets naar beneden en we gaan een nachtje door, om het netto daggeld op peil te houden.
    Doe je het georganiseerd, dan gaat de vrachtprijs helemaal niet naar beneden. Het valt me steeds op, dat veel mensen het NIET willen snappen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • We zijn er echt nog niet hoor ,er wordt weer even normaal verdient maar het is toch nog niets overdreven je moet eens wat repareren of bunkeren alles kost klauwen met geld een wij mogen niets vragen want dan wordt er gezegd is toch zo slecht nog niet .is wel slecht en het gaat gewoon door ,er is water en vacantietijd de prijzen gaan weer onderuit en wij doen het gewoon weer(we worden ertoe geprest want we willen varen ,als je 5 minuten wacht is het weg ) en de banken maar lekker lullen en vragen wat is u prognoze voor de toekomst, die kunnen we echt niet geven tezij we een eenhijd vormen en dat wil men niet ,zo zullen we altijd blijven tobben kijk maar hoe die Verberk over ons denkt ,het wordt nooit iets

    Geplaatst door: pieter op
  • “In theorie zou iedereen ervan geleerd moeten hebben, maar ik weet uit ervaring dat binnenvaartondernemers een kort geheugen hebben. “
    ZO daar haalt de beste man een PUNT aan ….en waar lijdt leid dat heen…Hoeft geen verdere uitleg dunkt mij

    “De meeste denken dat de prijzen nog wel weer gaan zakken, maar toch op een ander, hoger niveau zullen blijven hangen.’”
    waar heb ik dit vaker gehoord…Ja we waren zulke goede ondernemers…We zullen het zien

    “is het nu 1 à 2 miljoen minder waard. Zou je nu gedwongen moeten verkopen, dan ben je failliet. Maar als je kunt doorwerken, kun je dat negatieve kapitaal wegpoetsen. Als je daar een aantal jaren over kunt doen, dan komt het uiteindelijk wel goed.’”
    Ik denk dat ik maar overstap naar dit kantoor ……dan ben ik zo een paar miljoen rijker in een aantal jaar….even wegpoetsen…tsjah…..
    Moet dit een verdere uitleg….
    en dan maar zeggen dat de schipper het berekend ..en wat doet zijn accountant…even wegpoetsen en het komt allemaal goed…

    “‘In theorie zou iedereen ervan geleerd moeten hebben, maar ik weet uit ervaring dat binnenvaartondernemers een kort geheugen hebben. En wat is er mis mee als je eigen vermogen hebt, een vast putje en mooie exploitatiecijfers? Als ik zo’n schipper in de toekomst ga weigeren omdat ik inmiddels weet dat er tegenvallers kunnen komen die 40 tot 50% van de omzet wegsnoepen, dan gaat hij toch naar een ander?”
    Ja en….dus U doet dan ook weer vrolijk mee…Hoe bedoel je…is toch ook een manier ieder ander doet het dus ik ook…U gaat teveel met de binnenvaart ondernemer om… En dan praat U over een te korte termijn geheugen?!?!?!?!

    Ik hoop net als iedereen dat de lijn zo blijft Beter moet het absoluut niet gaan worden want dan slaat geheid de gekte weer toe
    Mijn mening is dat de crisis in de binnenvaart helaas tekort heeft geduurd Want links of rechts om we gaan er toch aan onderdoor want er wordt weer afgebouwd
    En kijk naar de tankvaart…Is toch ook voor een terug gang/duik gewaarschuwd Die hebben toch kunnen WILLEN zien dat het daar slecht is…EN toch bouwen we rustig door…..
    Er veranderd niets en ook niets zal er veranderen
    We gaan met zijn allen meer uren maken en dat allemaal voor het zelfde geld
    En daarom zal het een aflopende zaak zijn
    Want wie wil er zoveel uren maken en er niets extra’s voor terug krijgen

    Geplaatst door: Maria op
  • @subarurijder….ras plus tarieven klopt. maar als ik 12 dagen incl lege tijd doe over een reis duisburg voor een ras plus tarief is mijn reis toch best wel ras min geworden………

    Geplaatst door: Eduard op
  • Waardoor is 2011 tot nu toe beter verlopen? Niet door de kracht van onderhandelen van de schippers! Nee, door het laagwater periode was aanbod en vraag gunstig voor ons schippers. Kijk wat er nu gebeurd, met een paar golfjes water! Vrachtprijs naar beneden!

    En vaak nog onnodig, schippers beginnen al met de woorden: je er is niet veel te doen, naar de bevrachter toe??? Zo begin je toch NIET met onderhandelen?

    Ook doordat er meer tonnen zijn te vervoeren met minder ledige tijd en dus gewoon veel uren gemaakt kan worden, vaak met te weinig personeel,( dat zie je niet in het boekhouders rapport) lijken de bruto opbrengsten leuk. Ook door de nieuwe regels van afschrijving, heb je op papier nu winst gedraaid, waar je in het verleden gewoon verlies had gedraaid.

    Er zijn veel jonge schepen in de vaart , met weinig reparatie. Dus al zouden we het niveau van 2011 aanhouden, en over 5 jaar krijgen die jonge schepen meer reparatie uitgaven. Ziet het plaatje er al heel anders uit.

    Nu het wat beter gaat, zouden we juist iets op moeten zetten, voor als het straks misschien wat slechter gaat. We hebben nu een beetje financiële ruimte.

    Daar bedoel ik mee, omdat er ook wel werk is, kun je makkelijker je poot stijf houden en ondanks dat, krijg je niet veel ledige tijd. Want er wordt op dit moment gewoon RAS plus tarieven betaald. Dus we prijzen onszelf niet uit de markt. Volgens mij is het nu tijd voor de EUBO, om het RAS plan opnieuw op te starten.

    Een schipper met lange termijn visie.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Begin met langzame klim maar zorg dat je niet terug valt in de oude prijzen .

    Geplaatst door: JDM op

Reageer