LNG is geldpakker voor binnenvaart

De binnenvaart profiteert het meest van een overstap naar LNG als brandstof in vergelijking met shortsea en havensleepdiensten. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van het Maritieme Innovatie Programma.

Arctic Voyager

Door Tobias Pieffers
In de LNG-ketenanalyse zijn de milieu- en economische aspecten van het gebruik van LNG of diesel in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar binnenvaart, kustvaart en havensleepdiensten. De overstap naar LNG heeft voor alle drie duidelijke voordelen op gebied van milieubelasting, maar op economisch vlak liggen de resultaten heel verschillend. Qua terugverdientijd scoort de binnenvaart het best, de kustvaart blijft niet ver achter. De sleepdiensten brengen het er echter slecht vanaf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

LNG is geldpakker voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

LNG is geldpakker voor binnenvaart

De binnenvaart profiteert het meest van een overstap naar LNG als brandstof in vergelijking met shortsea en havensleepdiensten. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van het Maritieme Innovatie Programma.

Arctic Voyager

Door

Tobias Pieffers

In de LNG-ketenanalyse zijn de milieu- en economische aspecten van het gebruik van LNG of diesel in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar binnenvaart, kustvaart en havensleepdiensten. De overstap naar LNG heeft voor alle drie duidelijke voordelen op gebied van milieubelasting, maar op economisch vlak liggen de resultaten heel verschillend. Qua terugverdientijd scoort de binnenvaart het best, de kustvaart blijft niet ver achter. De sleepdiensten brengen het er echter slecht vanaf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer