Motoren Copenhagen hangen onder water

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is een binnenvaartschip uitgerust met elektrische pod-propellers. Het is de volledig bij De Kaap in Meppel gebouwde binnenvaarttanker Copenhagen (110 x 11,45 meter, 3150 ton, 3800 kuub). Ze is in opdracht van de Verenigde Tankrederij (VT) gebouwd en werd vorige week in Meppel gedoopt.

Copenhagen

Door Hans Heynen
Werf en rederij verwachten dat dit voortstuwingssysteem een brandstofbesparing oplevert van zo’n 30%. Een pod-propeller is, net als en mechanische roerpropeller, naar alle kanten draaibaar, wat een apart roer overbodig maakt. Belangrijkste verschil met de roerpropeller is dat de elektromotor die de schroef aandrijft in de onderkast of gondel zit, waar de propeller direct achter hangt. De motor staat dus niet in het schip, zoals bij roerpropellers gebruikelijk is. Voordeel is dat geen tandwielen met haakse overbrengingen naar de schroefas nodig zijn. De elektromotor of elektromotoren zijn direct rond de schroefas gebouwd, wat de efficiëntie van de overbrenging aanzienlijk verhoogd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Motoren Copenhagen hangen onder water | Schuttevaer.nl

Motoren Copenhagen hangen onder water

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is een binnenvaartschip uitgerust met elektrische pod-propellers. Het is de volledig bij De Kaap in Meppel gebouwde binnenvaarttanker Copenhagen (110 x 11,45 meter, 3150 ton, 3800 kuub). Ze is in opdracht van de Verenigde Tankrederij (VT) gebouwd en werd vorige week in Meppel gedoopt.

Copenhagen

Door

Hans Heynen

Werf en rederij verwachten dat dit voortstuwingssysteem een brandstofbesparing oplevert van zo’n 30%. Een pod-propeller is, net als en mechanische roerpropeller, naar alle kanten draaibaar, wat een apart roer overbodig maakt. Belangrijkste verschil met de roerpropeller is dat de elektromotor die de schroef aandrijft in de onderkast of gondel zit, waar de propeller direct achter hangt. De motor staat dus niet in het schip, zoals bij roerpropellers gebruikelijk is. Voordeel is dat geen tandwielen met haakse overbrengingen naar de schroefas nodig zijn. De elektromotor of elektromotoren zijn direct rond de schroefas gebouwd, wat de efficiëntie van de overbrenging aanzienlijk verhoogd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer