Deymann en Jaegers kopen tankers failliete tankvaartbevrachter Oeltrans

De Harense Rederij Martin Deymann heeft drie dubbelwandige tankers van de failliete tankvaartbevrachter Oeltrans overgenomen. Het gaat om de Victoria, Caroline en Albert, die intussen zijn omgedoopt in respectievelijk Günther Deymann, Walter Deymann en Bernd Deymann.

Door Hans Heynen
Het zijn alle drie voor de kanaalvaart (86 x 9,60 meter, 1500 ton) gebouwde tankers. Drie andere dubbelwandige tankers zijn naar rederij Jaegers gegaan. Oeltrans bezat er in totaal zeven. Waar de laatste tanker, de Julia, heengaat is nog niet bekend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deymann en Jaegers kopen tankers failliete tankvaartbevrachter Oeltrans | Schuttevaer.nl

Deymann en Jaegers kopen tankers failliete tankvaartbevrachter Oeltrans

De Harense Rederij Martin Deymann heeft drie dubbelwandige tankers van de failliete tankvaartbevrachter Oeltrans overgenomen. Het gaat om de Victoria, Caroline en Albert, die intussen zijn omgedoopt in respectievelijk Günther Deymann, Walter Deymann en Bernd Deymann.

Door Ha

ns Heynen

Het zijn alle drie voor de kanaalvaart (86 x 9,60 meter, 1500 ton) gebouwde tankers. Drie andere dubbelwandige tankers zijn naar rederij Jaegers gegaan. Oeltrans bezat er in totaal zeven. Waar de laatste tanker, de Julia, heengaat is nog niet bekend.

  • Bank blokkeert doorstart via Green Tank

Kort voor het faillissement van Oeltrans en haar zusterbedrijven Tankfracht en Max Sötje werd uitgesproken, probeerde aandeelhouder VeKa de zeven tankers te kopen en zo buiten het faillissement te houden. VeKa wilde de tankers onderbrengen in een door Oeltransvoorman Stefan Gerken geleid nieuw bedrijf, Green Tank. De Duitse curator en de bank die de tankers financierde, gingen hier echter niet in mee. De bank bood Deymann en Jaegers de tankers aan. ‘De banken wilden de tankers snel in de vaart brengen, omdat ze stilliggend veel verlies opleverden. De door ons gekochte tankers lagen al drie maanden bij VeKa in Lemmer en waren omgedoopt in Green Tank 3, 4 en 6′, zegt reder Deyman. Hij wil met de tankers niet alleen zijn positie versterken. ‘Met de aankoop van de tankers verzwak ik ook de positie van een concurrent waar niemand in de markt op zit te wachten en die ook niet echt door de markt wordt geaccepteerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer