Eerste LNG-tanker lost in Rotterdam

De LNG tanker British Trader (280 x 42 meter, 138.000 kuub), heeft Tweede Pinksterdag de eerste lading vloeibaar aardgas afgeleverd bij de Gate Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte. De terminal draait de komende maanden op proef en wordt in september commercieel in gebruik genomen. De Gate Terminal is een joint venture van Gasunie en Koninklijke Vopak.

British Trader

Door Hans Heynen
Het vloeibare aardgas uit de British Trader wordt opgeslagen in één van de drie geïsoleerde opslagtanks van de terminal die elk een capaciteit van 180.000 kubieke meter hebben. Tank en leidingwerk moeten daarvoor worden afgekoeld tot -162 graden Celsius, de temperatuur waarbij aardgas onder atmosferische druk vloeibaar blijft. Omdat nog niet alle apparatuur in gebruik is moet de eerste 10 dagen tot aardgas verdampend LNG (de boil-off) worden afgefakkeld om te voorkomen dat de opslagtank onder druk komt te staan. ‘Dat gebeurt in overleg met de vergunningverlener DCMR Milieudienst Rijnmond en is een standaard procedure bij het opstarten van een LNG-terminal’, zegt voorlichter Peter Bassa van de Gate Terminal. ‘Normaal wordt de boil-off terug in het systeem gevoerd, maar dat kan de eerste dagen nog niet.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste LNG-tanker lost in Rotterdam | Schuttevaer.nl

Eerste LNG-tanker lost in Rotterdam

De LNG tanker British Trader (280 x 42 meter, 138.000 kuub), heeft Tweede Pinksterdag de eerste lading vloeibaar aardgas afgeleverd bij de Gate Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte. De terminal draait de komende maanden op proef en wordt in september commercieel in gebruik genomen. De Gate Terminal is een joint venture van Gasunie en Koninklijke Vopak.

British Trader

Door

Hans Heynen

Het vloeibare aardgas uit de British Trader wordt opgeslagen in één van de drie geïsoleerde opslagtanks van de terminal die elk een capaciteit van 180.000 kubieke meter hebben. Tank en leidingwerk moeten daarvoor worden afgekoeld tot -162 graden Celsius, de temperatuur waarbij aardgas onder atmosferische druk vloeibaar blijft. Omdat nog niet alle apparatuur in gebruik is moet de eerste 10 dagen tot aardgas verdampend LNG (de boil-off) worden afgefakkeld om te voorkomen dat de opslagtank onder druk komt te staan. ‘Dat gebeurt in overleg met de vergunningverlener DCMR Milieudienst Rijnmond en is een standaard procedure bij het opstarten van een LNG-terminal’, zegt voorlichter Peter Bassa van de Gate Terminal. ‘Normaal wordt de boil-off terug in het systeem gevoerd, maar dat kan de eerste dagen nog niet.’

  • Terminal verwerkt straks 12 miljard kuub aardgas per jaar

Boil-off ontstaat doordat het LNG in de tanks langzaam opwarmt. Wanneer de terminal eenmaal volledig in gebruik is, levert de boil-off geen probleem meer op. Omdat LNG alleen gasvormig kan worden getransporteerd in het aardgasnet, moet het dan juist versneld gasvormig worden gemaakt. ‘We hervergassen het LNG dan in grote warmtewisselaars met behulp van koelwater uit de kolengestookte EON-centrale op de Maasvlakte. Dat water is warmer dan het oppervlaktewater en kan daarna afgekoeld in zee worden geloosd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer