Ongeorganiseerden ontbreken in cao-debat

‘Begin eens met het wegnemen van ergernissen bij ongeorganiseerden. Zolang we Luxemburgconstructies en Filippijnse matrozen gedogen, komen we geen stap verder. Als alle organisaties zich daartegen zouden uitspreken, waren we sterker’, zei binnenvaartondernemer Kees van den Berg van het koppelverband Wilhelmina I en II dinsdag in het Cao Debat in Gorinchem.

CSI

Door Dirk van der Meulen
De binnenvaartorganisaties CBRB en Kantoor Binnenvaart organiseerden het debat om ongeorganiseerde werkgevers als lid binnen te halen. Dat lukte niet erg, want onder de ongeveer 70 aanwezigen waren slechts twee ondernemers niet georganiseerd. Het debat in Lagerhuis-opstelling leverde vooral veel eensgezindheid op. Ook de ‘opening’ van Van den Berg leidde niet tot merkbare acties, maar de Filippijnse matrozen bleven een rode draad in het debat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Ja tuurlijk kun je praten over een Cao maar diegene die onder t huidige Cao werken staan sinds 2005 STIL qua loon,en om je heen word alles veel duurder.Gek he dat niemand de sector nog aantrekelijk vind met name de jeugd,je MOET t aantrekkelijk maken voor een ieder en niet allemaal clubjes die een Cao niet willen om zo hun dikke mercedes etc te kunne betalen.En als je minimum loon betaald tegen woordig voldoe je aan de wet…omdat we geen cao hebben alleen diegene van voor 2005 hebben nog recht op bestaande regels en loon met daarbij de Prijscompensatie die belachelijk is…

    Ga zo door organisatie,s in deze sector en straks is alles weg wat er ooit was in de sector plezier ervaring,en VAK MENSEN.

    Geplaatst door: ikke op
  • we zijn het tot zover eens een aantal jaartjes werdt er met veel uurtjes en hard werken met varen geld verdient , wat nu is, er wordt alleen maar aan het varen geld verdient er zijn zoveel mensen die zijn bijna ontelbaar geworden, dus de inkomsten worden gedrukt personeel wordt minder betaald enz, je moet van varen houden maar ik begrijp de jeugd wel, dus we worden allemaal in de maling genomen alles plat maar ook alles ik wil wel een paar maanden loon inleveren voor een goede zaak zowel voor de werkgever als werknemer,maar geloof mij dit gebeurt nooit we dromen voort ,ik vindt dit jammer voor het vak we hebben ons alles maar aan geleerd nooit naar uurtjes gekeken enz als je dit tegen iemand aan de wal verteld staan ze je aan tekijken en zeggen je had al lang met pensioen moeten zijn, maar ja je houdt er van of niet voor mij is het nog een vak apart en zeker de sleep en duwvaart de laatste jaartjes op de vinotra 10 en dan heb ik het gezien dat rijmt nog ook , ik blijf van jullie houden. gr trouwens was dat die van de berg die met zijn koppelverband op t.v.rijnmond was en het personeel niet mocht vertellen hoeveel ze wel niet verdienden .

    Geplaatst door: bas.v.nes op
  • @ Jacques Storm

    en toch zijn er veel mensen die zich wel informeren,
    zich zorgen maken en zich inzetten voor mensen
    in bv India, Bangla Desh, enzovoort,
    voor de mensen die voor een hongerloon onze kleren maken, onder vaak verschrikkelijke omstandigheden……..

    kijk eens bij:
    http://www.schonekleren.nl/

    en toch, ja je hebt gelijk,
    er wordt in nederland veel geluld,
    links en rechts
    en zakken gevuld,
    links en rechts…

    Geplaatst door: jacob op
  • Werken al jaren met filippijns dekpersoneel ,betalen hun goed niet minder als oost europees dekpersoneel maar vinden ook geen nederlands personeel voor cao lonen dus blijft het bij de bestaande situatie.De goedkope broek die je bij C& A koopt wordt volgens mij ook niet in Nederland gemaakt,maar wel door iedereen gekocht wordt zonder te vragen of dat indiase vrouwtje die dat broekje gemaakt heeft of haar pensioen wel goed geregeld is,typisch nederlands links lullen rechts vullen.

    Geplaatst door: Jacques Storm op
  • gaat nergens meer over personeel wordt bij veel bedrijven zwaar onderbetaald.
    ik wil graag werken!maar ik vind wel dat er een evenredige beloning tegenover mag staan.
    onlangs bood een bedrijf mij 1900 euro netto per maand voor vier dagen op vier dagen af ik kan mijzelf daar dus niet in vinden ik ben een week op proef mee geweest maar je maakt dagen van zo n 16 uur per dag is op zich niet erg maar als je dan je salaris gaat berekenen wordt je gemolken.
    of eigenlijk je werkt en van wat ze op je salaris besparen schilderen ze het schip en gaan ze zelf op vacantie want tja het schip ziet er wel erg peuk uit en kost het nodige jammer dat het personeel niets mag kosten en hoe ze zijn hoe slechter ze betalen
    skipperke

    Geplaatst door: skipperke op
  • In de toekomst” een europees cao” , lijkt me goed idee. Maar geen CAO, met gevolg , geen Pensioen, is gewoon a-sociaal, terug naar af,( 80 jaar), mensen worden uitgebuit en hebben weinig rechten straks. Het is al begonnen, sommige werkgevers passen de lonen al niet meer aan!Schande, grote schande.Een ongeorganiseerde werkgever kan denken dat hij een modern bedrijf voert, maar sociaal loopt het bedrijf achter.Daar zou ik niet trots op zijn, maar schamen, heel diep.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • @Duh!
    tja, ach…’t is de vraag waardoor en door wie een meerderheid wordt bepaald,
    en..
    “nationalisme” en nationalitisch denken, handelen en je zo opstellen naar “anderen” heeft nog nooit wat echt goeds opgeleverd….

    alleen een schijn-zekerheid, …
    vanwege (onbewuste?) angsten..

    goeie vaart en een open omgang 🙂

    Geplaatst door: jacob op
  • beste mensen in nederland wilde iedereen meer verdienen .maar ook goedkopere producten
    dus werd bv de televisie in china gemaakt omdat de lonen daar lager liggen .met als gevolg dat bv philips zijn tv divisie ook naar china bracht en er dus in nederland fabrieken dicht gingen ,waardoor je dus jezelf de markt uitprijst
    in de binnenvaart is dit niet anders de verlader wil steeds meer product voor minder geld ,dus worden er andere wegen gezocht om toch de winst een beetje zeker te stellen .
    dit gebeurt in elke branche vandaar dat nederland nog weinig grote bedrijven over heeft.
    je houdt dit niet tegen met het openstellen van de oost grens zijn de mogelheden groter .
    maar nu de nederlanders zien dat ze geen werk meer krijgen moet in eens alles weer teruggedraaid worden sorry mensen dit heet nu je uit de markt prijzen
    onze bedrijfstak is en vechtmarkt geworden wen daar maar aan ,dit is door dehele scheepvaart inc personeel zelf in de hand gewerkt

    Geplaatst door: b op
  • Jacob, ik denk dat niet zo veel Nederlandse zeelieden het met je eens zijn..
    En hHuip ik denk dat je Leon zijn verhaal niet op de letter moet nemen maar naar de strekking moet kijken!

    Geplaatst door: Duh! op
  • varen met andere nationaliteiten kan ook een enorme verrijking zijn !!

    uit uitervaring!
    op zee 🙂

    Geplaatst door: jacob op
  • @Leon,
    Dus je hebt nu ook geen toeslag alleen 500 meer????
    En hoe is dat met je secundaire voorwaarden???
    Ik vind dan 500 te weinig.
    En 23 jarige schipper is het feit dat je begint op je 16 a 17 jaar.
    Dan wil je wel opklimmen binnen het bedrijf toch?
    Vind dat je met twee maten meet vooral in je eigen voordeel.
    Begrijp me niet verkeert hoor, ik hoop dat er snel een cao komt, maar jou argumenten zijn discutabel.
    Ik overleg met mijn baas en krijg waar ik denk recht op te hebben. dus geen overuren maar een goed vast salaris.
    Vergis je niet overuren is lastig, geen werk geen geld, en met een hypotheek voor je huisje worden overuren ook niet voledig meegenomen.
    Dus ik zeg praat met je baas en je komt een eind…

    Geplaatst door: huip op
  • Beste Herren Schippers/Werkgevers,
    Ik werk niet meer in Nederland omdat de Binnenvaart CAO een grap is. Ik werk nu in Luxemburg en daar ben ik heel blij mee.
    En waarom, omdat hier gewoon goed betaald wordt. De 500,- die ik meer verdien t.o.v. het nederlandse loon, compenseren dat er geen overtijd en continue toeslag wordt. Maar onder nederlandse voorwaarden wordt er gezegd van je werkt volgens de binnenvaart CAO en aansluitend wordt er geen continuetoeslag, geen overtijd etc, etc betaald. Dit soort dingen staan ook in de CAO en zijn net zo bindend als het loon, maar dat wordt door de baas/schipper even makkelijk vergeten. “Ik krijg ook geen overuren betaald” zegt de schipper, ja maar hij is ondernemer en dat is wat anders dan werknemer. Met deze instelling neemt dus de interesse van een nederlandse matroos op ’t werk in de binnenvaart snel af, dit is tevens de reden dat er steeds meer fillipijnen of andere buitenlanders aan het werk zijn in de binnenvaart. Want voor hun is het hollandse matrozen loon een dijk van een salaris. Die matrozen staan ook rustig 14 of 16 uur in hun broek, zonder klagen of zeuren om continuetoeslag en overuren betaling. En ja op deze manier helpen onder andere de ongeorganiseerden de boel langzamer maar zeker om zeep.
    En inderdaad zoals meneer Langius al zegt we gaan geleidelijk aan richting de omstandigheden in de zeevaart, bij sommige binnenvaartrederijen en ondernemers zijn we er al zover: Nederlandse kaptein van 23(lekker goedkoop), tjechische stuurman en fillipijnse matrozen (ook lekker goedkoop). Ik geef ook eerlijk toe als ik ondernemer was zou ik dat ook doen en dan ook nog even uitvlagen naar Malta, luxemburg of een dergelijk land.
    Ik heb de hoop opgegeven voor de binnenvaart CAO want het hangt allemaal met elkaar samen, de ondernemers kunnen geen vuist maken; niet voor een CAO, niet voor bevrachters/verladers en niet voor banken.
    Dus succes en goede vaart iedereen!

    Geplaatst door: Leon op
  • Beste colega’s
    Het zou toch geweldig zijn iedereen lid van een organisatie. Een CAO, te mooi om waar te zijn. Ik denk dat het pijn punt hoger ligt. Zo lang er mogelijk heden zijn om via allerlij constructies een goed koper bruto loon te betalen zal een COA moeilijk haalbaar zijn. Ik weet het is ver weg maar ik ben een voorstander van een europees CAO, dan zijn er een hoop dingen verbetert. Gelijke cocurentie, een de werknemer heeft een goed pensioen. Want vandaag werken we onder NL conditie’s en bij de volgende werknemer onder luxembourg. Iedere keer een pensioen onder breking. HEt zou idiaal zijn,toch? Wanneer ik met vrienden in de zeevaart spreek hebben zij het niet meer zo naar hun zin. Want het is niet meer gezellig aan boord. Russische stuurman, filipijnse metrozen, enz. Dit is ook onze toekomst wanneer wij zo door gaan. Een verarming van de bedrijfstak.
    Vaart voort collega’s en overweg het een en ander eens.

    Geplaatst door: Tjalling Langius op

Reageer

Ongeorganiseerden ontbreken in cao-debat | Schuttevaer.nl

Ongeorganiseerden ontbreken in cao-debat

‘Begin eens met het wegnemen van ergernissen bij ongeorganiseerden. Zolang we Luxemburgconstructies en Filippijnse matrozen gedogen, komen we geen stap verder. Als alle organisaties zich daartegen zouden uitspreken, waren we sterker’, zei binnenvaartondernemer Kees van den Berg van het koppelverband Wilhelmina I en II dinsdag in het Cao Debat in Gorinchem.

CSI

Door Dirk van der Meulen
De binnenvaartorganisaties CBRB en Kantoor Binnenvaart organiseerden het debat om ongeorganiseerde werkgevers als lid binnen te halen. Dat lukte niet erg, want onder de ongeveer 70 aanwezigen waren slechts twee ondernemers niet georganiseerd. Het debat in Lagerhuis-opstelling leverde vooral veel eensgezindheid op. Ook de ‘opening’ van Van den Berg leidde niet tot merkbare acties, maar de Filippijnse matrozen bleven een rode draad in het debat.

  • Vakbondsman wil afsprakenpakket omarmen en uitwerken

Dagvoorzitter drs Rob Kasteel bracht het cao-probleem scherp voor het voetlicht. Met onvoldoende georganiseerde werkgevers (55% is nodig voor een algemeen verbindend verklaring) is er geen verplichte cao, moet worden gevreesd voor het voortbestaan van het Bedrijfstakpensioenfonds Rijn- en binnenvaart en zullen de scholingsactiviteiten vanuit de Stichting CAO Binnenscheepvaart moeten worden beëindigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Ja tuurlijk kun je praten over een Cao maar diegene die onder t huidige Cao werken staan sinds 2005 STIL qua loon,en om je heen word alles veel duurder.Gek he dat niemand de sector nog aantrekelijk vind met name de jeugd,je MOET t aantrekkelijk maken voor een ieder en niet allemaal clubjes die een Cao niet willen om zo hun dikke mercedes etc te kunne betalen.En als je minimum loon betaald tegen woordig voldoe je aan de wet…omdat we geen cao hebben alleen diegene van voor 2005 hebben nog recht op bestaande regels en loon met daarbij de Prijscompensatie die belachelijk is…

    Ga zo door organisatie,s in deze sector en straks is alles weg wat er ooit was in de sector plezier ervaring,en VAK MENSEN.

    Geplaatst door: ikke op
  • we zijn het tot zover eens een aantal jaartjes werdt er met veel uurtjes en hard werken met varen geld verdient , wat nu is, er wordt alleen maar aan het varen geld verdient er zijn zoveel mensen die zijn bijna ontelbaar geworden, dus de inkomsten worden gedrukt personeel wordt minder betaald enz, je moet van varen houden maar ik begrijp de jeugd wel, dus we worden allemaal in de maling genomen alles plat maar ook alles ik wil wel een paar maanden loon inleveren voor een goede zaak zowel voor de werkgever als werknemer,maar geloof mij dit gebeurt nooit we dromen voort ,ik vindt dit jammer voor het vak we hebben ons alles maar aan geleerd nooit naar uurtjes gekeken enz als je dit tegen iemand aan de wal verteld staan ze je aan tekijken en zeggen je had al lang met pensioen moeten zijn, maar ja je houdt er van of niet voor mij is het nog een vak apart en zeker de sleep en duwvaart de laatste jaartjes op de vinotra 10 en dan heb ik het gezien dat rijmt nog ook , ik blijf van jullie houden. gr trouwens was dat die van de berg die met zijn koppelverband op t.v.rijnmond was en het personeel niet mocht vertellen hoeveel ze wel niet verdienden .

    Geplaatst door: bas.v.nes op
  • @ Jacques Storm

    en toch zijn er veel mensen die zich wel informeren,
    zich zorgen maken en zich inzetten voor mensen
    in bv India, Bangla Desh, enzovoort,
    voor de mensen die voor een hongerloon onze kleren maken, onder vaak verschrikkelijke omstandigheden……..

    kijk eens bij:
    http://www.schonekleren.nl/

    en toch, ja je hebt gelijk,
    er wordt in nederland veel geluld,
    links en rechts
    en zakken gevuld,
    links en rechts…

    Geplaatst door: jacob op
  • Werken al jaren met filippijns dekpersoneel ,betalen hun goed niet minder als oost europees dekpersoneel maar vinden ook geen nederlands personeel voor cao lonen dus blijft het bij de bestaande situatie.De goedkope broek die je bij C& A koopt wordt volgens mij ook niet in Nederland gemaakt,maar wel door iedereen gekocht wordt zonder te vragen of dat indiase vrouwtje die dat broekje gemaakt heeft of haar pensioen wel goed geregeld is,typisch nederlands links lullen rechts vullen.

    Geplaatst door: Jacques Storm op
  • gaat nergens meer over personeel wordt bij veel bedrijven zwaar onderbetaald.
    ik wil graag werken!maar ik vind wel dat er een evenredige beloning tegenover mag staan.
    onlangs bood een bedrijf mij 1900 euro netto per maand voor vier dagen op vier dagen af ik kan mijzelf daar dus niet in vinden ik ben een week op proef mee geweest maar je maakt dagen van zo n 16 uur per dag is op zich niet erg maar als je dan je salaris gaat berekenen wordt je gemolken.
    of eigenlijk je werkt en van wat ze op je salaris besparen schilderen ze het schip en gaan ze zelf op vacantie want tja het schip ziet er wel erg peuk uit en kost het nodige jammer dat het personeel niets mag kosten en hoe ze zijn hoe slechter ze betalen
    skipperke

    Geplaatst door: skipperke op
  • In de toekomst” een europees cao” , lijkt me goed idee. Maar geen CAO, met gevolg , geen Pensioen, is gewoon a-sociaal, terug naar af,( 80 jaar), mensen worden uitgebuit en hebben weinig rechten straks. Het is al begonnen, sommige werkgevers passen de lonen al niet meer aan!Schande, grote schande.Een ongeorganiseerde werkgever kan denken dat hij een modern bedrijf voert, maar sociaal loopt het bedrijf achter.Daar zou ik niet trots op zijn, maar schamen, heel diep.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • @Duh!
    tja, ach…’t is de vraag waardoor en door wie een meerderheid wordt bepaald,
    en..
    “nationalisme” en nationalitisch denken, handelen en je zo opstellen naar “anderen” heeft nog nooit wat echt goeds opgeleverd….

    alleen een schijn-zekerheid, …
    vanwege (onbewuste?) angsten..

    goeie vaart en een open omgang 🙂

    Geplaatst door: jacob op
  • beste mensen in nederland wilde iedereen meer verdienen .maar ook goedkopere producten
    dus werd bv de televisie in china gemaakt omdat de lonen daar lager liggen .met als gevolg dat bv philips zijn tv divisie ook naar china bracht en er dus in nederland fabrieken dicht gingen ,waardoor je dus jezelf de markt uitprijst
    in de binnenvaart is dit niet anders de verlader wil steeds meer product voor minder geld ,dus worden er andere wegen gezocht om toch de winst een beetje zeker te stellen .
    dit gebeurt in elke branche vandaar dat nederland nog weinig grote bedrijven over heeft.
    je houdt dit niet tegen met het openstellen van de oost grens zijn de mogelheden groter .
    maar nu de nederlanders zien dat ze geen werk meer krijgen moet in eens alles weer teruggedraaid worden sorry mensen dit heet nu je uit de markt prijzen
    onze bedrijfstak is en vechtmarkt geworden wen daar maar aan ,dit is door dehele scheepvaart inc personeel zelf in de hand gewerkt

    Geplaatst door: b op
  • Jacob, ik denk dat niet zo veel Nederlandse zeelieden het met je eens zijn..
    En hHuip ik denk dat je Leon zijn verhaal niet op de letter moet nemen maar naar de strekking moet kijken!

    Geplaatst door: Duh! op
  • varen met andere nationaliteiten kan ook een enorme verrijking zijn !!

    uit uitervaring!
    op zee 🙂

    Geplaatst door: jacob op
  • @Leon,
    Dus je hebt nu ook geen toeslag alleen 500 meer????
    En hoe is dat met je secundaire voorwaarden???
    Ik vind dan 500 te weinig.
    En 23 jarige schipper is het feit dat je begint op je 16 a 17 jaar.
    Dan wil je wel opklimmen binnen het bedrijf toch?
    Vind dat je met twee maten meet vooral in je eigen voordeel.
    Begrijp me niet verkeert hoor, ik hoop dat er snel een cao komt, maar jou argumenten zijn discutabel.
    Ik overleg met mijn baas en krijg waar ik denk recht op te hebben. dus geen overuren maar een goed vast salaris.
    Vergis je niet overuren is lastig, geen werk geen geld, en met een hypotheek voor je huisje worden overuren ook niet voledig meegenomen.
    Dus ik zeg praat met je baas en je komt een eind…

    Geplaatst door: huip op
  • Beste Herren Schippers/Werkgevers,
    Ik werk niet meer in Nederland omdat de Binnenvaart CAO een grap is. Ik werk nu in Luxemburg en daar ben ik heel blij mee.
    En waarom, omdat hier gewoon goed betaald wordt. De 500,- die ik meer verdien t.o.v. het nederlandse loon, compenseren dat er geen overtijd en continue toeslag wordt. Maar onder nederlandse voorwaarden wordt er gezegd van je werkt volgens de binnenvaart CAO en aansluitend wordt er geen continuetoeslag, geen overtijd etc, etc betaald. Dit soort dingen staan ook in de CAO en zijn net zo bindend als het loon, maar dat wordt door de baas/schipper even makkelijk vergeten. “Ik krijg ook geen overuren betaald” zegt de schipper, ja maar hij is ondernemer en dat is wat anders dan werknemer. Met deze instelling neemt dus de interesse van een nederlandse matroos op ’t werk in de binnenvaart snel af, dit is tevens de reden dat er steeds meer fillipijnen of andere buitenlanders aan het werk zijn in de binnenvaart. Want voor hun is het hollandse matrozen loon een dijk van een salaris. Die matrozen staan ook rustig 14 of 16 uur in hun broek, zonder klagen of zeuren om continuetoeslag en overuren betaling. En ja op deze manier helpen onder andere de ongeorganiseerden de boel langzamer maar zeker om zeep.
    En inderdaad zoals meneer Langius al zegt we gaan geleidelijk aan richting de omstandigheden in de zeevaart, bij sommige binnenvaartrederijen en ondernemers zijn we er al zover: Nederlandse kaptein van 23(lekker goedkoop), tjechische stuurman en fillipijnse matrozen (ook lekker goedkoop). Ik geef ook eerlijk toe als ik ondernemer was zou ik dat ook doen en dan ook nog even uitvlagen naar Malta, luxemburg of een dergelijk land.
    Ik heb de hoop opgegeven voor de binnenvaart CAO want het hangt allemaal met elkaar samen, de ondernemers kunnen geen vuist maken; niet voor een CAO, niet voor bevrachters/verladers en niet voor banken.
    Dus succes en goede vaart iedereen!

    Geplaatst door: Leon op
  • Beste colega’s
    Het zou toch geweldig zijn iedereen lid van een organisatie. Een CAO, te mooi om waar te zijn. Ik denk dat het pijn punt hoger ligt. Zo lang er mogelijk heden zijn om via allerlij constructies een goed koper bruto loon te betalen zal een COA moeilijk haalbaar zijn. Ik weet het is ver weg maar ik ben een voorstander van een europees CAO, dan zijn er een hoop dingen verbetert. Gelijke cocurentie, een de werknemer heeft een goed pensioen. Want vandaag werken we onder NL conditie’s en bij de volgende werknemer onder luxembourg. Iedere keer een pensioen onder breking. HEt zou idiaal zijn,toch? Wanneer ik met vrienden in de zeevaart spreek hebben zij het niet meer zo naar hun zin. Want het is niet meer gezellig aan boord. Russische stuurman, filipijnse metrozen, enz. Dit is ook onze toekomst wanneer wij zo door gaan. Een verarming van de bedrijfstak.
    Vaart voort collega’s en overweg het een en ander eens.

    Geplaatst door: Tjalling Langius op

Reageer