Door Erik van Huizen
Dinsdag 16 september 2003 zetten werkgevers en werknemers hun handtekeningen onder de laatste cao voor de binnenscheepvaart die ook echt van kracht werd. Werkgeversorganisaties CBRB, de Vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel, het Nederlandsch Binnenvaartbureau, de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en de werknemersorganisaties CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten sloten een cao af die liep van 1 januari 2003 tot en met 31 december 2005.
In de aanloop naar het verstrijken van deze cao lukt het werkgevers en werknemers niet om een akkoord voor een nieuwe cao te sluiten. Nog voor het verlopen van de cao eind 2005 neemt de FNV al wel een voorschot op de onderhandelingen. De FNV wil af van het cao-voordeel voor ongeorganiseerde schippers, die zich er immers niet aan hoeven te houden. De bond dient daarvoor bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een aanvraag in voor het algemeen verbindend verklaren van de cao.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?