Vijf jaar vruchtenloos onderhandelen over CAO Binnenvaart

De binnenvaart zit ruim vijf jaar zonder Collectieve Arbeidsovereenkomst (cao). Een akkoord over een nieuwe cao tussen werkgevers- en werknemersorganisaties is er wel, maar niemand hoeft zich eraan te houden, want de overheid heeft de cao niet algemeen verbindend verklaard. Dat komt omdat er te weinig binnenvaartondernemers lid zijn van een werkgeversorganisatie. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) wil in een openbaar debat op Construction & Shipping Industry horen of binnenvaartondernemers genoegen nemen met een binnenvaart zonder cao, of dat ze zich beter gaan organiseren. De vraag is of de ongeorganiseerde schipper nu terecht de zwarte piet krijgt toegespeeld. Want waarom duurde het eigenlijk zo lang voordat er een nieuwe cao tot stand kwam?

CAO

Door Erik van Huizen
Dinsdag 16 september 2003 zetten werkgevers en werknemers hun handtekeningen onder de laatste cao voor de binnenscheepvaart die ook echt van kracht werd. Werkgeversorganisaties CBRB, de Vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel, het Nederlandsch Binnenvaartbureau, de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en de werknemersorganisaties CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten sloten een cao af die liep van 1 januari 2003 tot en met 31 december 2005.
In de aanloop naar het verstrijken van deze cao lukt het werkgevers en werknemers niet om een akkoord voor een nieuwe cao te sluiten. Nog voor het verlopen van de cao eind 2005 neemt de FNV al wel een voorschot op de onderhandelingen. De FNV wil af van het cao-voordeel voor ongeorganiseerde schippers, die zich er immers niet aan hoeven te houden. De bond dient daarvoor bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een aanvraag in voor het algemeen verbindend verklaren van de cao.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vijf jaar vruchtenloos onderhandelen over CAO Binnenvaart | Schuttevaer.nl

Vijf jaar vruchtenloos onderhandelen over CAO Binnenvaart

De binnenvaart zit ruim vijf jaar zonder Collectieve Arbeidsovereenkomst (cao). Een akkoord over een nieuwe cao tussen werkgevers- en werknemersorganisaties is er wel, maar niemand hoeft zich eraan te houden, want de overheid heeft de cao niet algemeen verbindend verklaard. Dat komt omdat er te weinig binnenvaartondernemers lid zijn van een werkgeversorganisatie. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) wil in een openbaar debat op Construction & Shipping Industry horen of binnenvaartondernemers genoegen nemen met een binnenvaart zonder cao, of dat ze zich beter gaan organiseren. De vraag is of de ongeorganiseerde schipper nu terecht de zwarte piet krijgt toegespeeld. Want waarom duurde het eigenlijk zo lang voordat er een nieuwe cao tot stand kwam?

Johan Groenewold

Door

Erik van Huizen

Dinsdag 16 september 2003 zetten werkgevers en werknemers hun handtekeningen onder de laatste cao voor de binnenscheepvaart die ook echt van kracht werd. Werkgeversorganisaties CBRB, de Vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel, het Nederlandsch Binnenvaartbureau, de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en de werknemersorganisaties CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten sloten een cao af die liep van 1 januari 2003 tot en met 31 december 2005.
In de aanloop naar het verstrijken van deze cao lukt het werkgevers en werknemers niet om een akkoord voor een nieuwe cao te sluiten. Nog voor het verlopen van de cao eind 2005 neemt de FNV al wel een voorschot op de onderhandelingen. De FNV wil af van het cao-voordeel voor ongeorganiseerde schippers, die zich er immers niet aan hoeven te houden. De bond dient daarvoor bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een aanvraag in voor het algemeen verbindend verklaren van de cao.

  • Minder dan 55% werkgevers is lid van vakorganisatie

Zo’n algemeen verbindend verklaring heeft grote gevolgen voor de binnenvaart. Alle Nederlandse werkgevers in de binnenvaart worden dan namelijk verplicht deze cao na te leven, niet alleen de werkgevers die zijn aangesloten bij een vakbond in de binnenvaart. De FNV voorziet dan al dat de algemeen verbindend verklaring er niet op tijd zal zijn voor het begin van de nieuwe cao.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer