OPINIE: ‘Transitie Comité gaat ons niet redden’

Door Sunniva Fluitsma, namens het ASV-bestuur en denktank

Wat een mooi stuk stond er in de (digitale) Schuttevaer en wat werd het positief ontvangen. De heer Galle riep iedereen op het Transitie Comité te steunen. Want Galle is de binnenvaart goed gezind, dat weten we allemaal. Tenslotte heeft hij ook zoveel werk verricht in het Crisisberaad.
‘De grote stap voorwaarts: één sector, één huis, één lidmaatschap, één visie, één stem, één vuist’, noemt Galle dit. Mao had het niet beter kunnen verwoorden. Het leverde hem tientallen steunbetuigingen op van iedereen die het goed met de binnenvaart voor heeft. En her en der ook zelfs van een schipper. Want het is natuurlijk een aanlokkelijk idee als er iets zou ontstaan dat de binnenvaart uit het dal kan halen. Alweer wordt een draagvlak onder de binnenvaart gesuggereerd, net als bij de oplegregeling. Ook daarover horen we nog steeds dat slechts de NMa het heeft tegengehouden. Dat de meerderheid van de schippers het niet wilde is nog steeds niet doorgedrongen in Den Haag. Hoe zou dat komen?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Om tegemoet te komen aan de oproep: zeg nu eens wat je wel wilt in plaats van zeggen waarom je iets niet wilt reageer ik bij deze. Zoals al eerder opgemerkt zou je mijn reactie op wat we niet willen natuurlijk om kunnen draaien zodat je weet wat we wel willen.

    Maar voor de duidelijkheid: de positieve insteek met een kleine verduidelijking:
    Invulling transitiecomité

    Er wordt al veel gesproken over de invulling van een transitiecomité. De ASV heeft niet deelgenomen aan overleggen omdat het daar, ondanks verzoek van de ASV, niet voor uitgenodigd is. Toch heeft de ASV hier wel een mening over en wachtend op de uitnodiging ventileren we onze mening vast zodat de partijen weten waar ze aan toe zijn.

    Samenwerken ja graag, eenheid in matheid nee nooit!
    Samenwerken is altijd goed zolang het tot versterking leidt. Binnen die samenwerking zul je ervoor zorg moeten dragen dat alle sterke punten die de verschillende organisaties hebben behouden blijven. Samenwerken werkt volgens de ASV vooral goed als je vanuit een verschillend signatuur, verschillende achtergronden en verschillende inzichten je visie deelt en van daaruit tot beleid komt. Dat doe je niet door alles op een hoop te gooien en vervolgens via “meeste stemmen gelden” beleid te maken (of juist niet) De ASV wijst erop dat het verleden heeft laten zien dat dat niet werkt door het opgaan in één bond. Zie het CNBA (in Frankrijk)zoals eerder genoemd maar in zekere zin ook het KB (in Nederland) die toch echt niets aan deze crisis hebben kunnen doen. Wij willen hiervan leren en kiezen voor samenwerken waar de raakvlakken liggen in plaats van samenvoegen tot een grijze massa.

    Voorbeelden van samenwerken waar mogelijk;
    Tussen ASV en CBRB hebben we in het recente verleden gezien dat we elkaar goed aanvullen in verband met wet-en regelgeving (beperking regelgeving voorstellen, en bijvoorbeeld opmerkingen over het wetsvoorstel inhouding vaarbevoegdheid). De een vanuit de ‘juridische’hoek (CBRB) de ander vanuit de ervaringen (ASV) vanuit de praktijk.

    CCR
    Daar hadden we natuurlijk heel goed samen kunnen werken met de verschillende bonden dat dit niet is gebeurd is een gemiste kans om ons als eenheid te profileren naar buiten toe. Maar het kan nog…er is nog veel te doen wat dat betreft.
    Ook hier geldt wat de ASV betreft….kan misschien niet samen met alle bonden maar toch wel met een essentieel deel van de bonden die de particuliere schippers vertegenwoordigen.
    .
    de crisis
    We herhalen het nog maar eens. Waarom niet met alle bonden om de tafel zitten en frank en vrij hierover te brainstormen. Daar moet je toch beginnen als we tot welke vorm van samenwerking dan ook willen komen.

    Conclusie;
    Ja, we willen graag samenwerken waar het maar kan.
    Nee, we willen ons niet opheffen in de hoop dat men het wel voor ons zal regelen.

    Vervolg:
    Schipper aan het roer
    De schipper is verantwoordelijk voor zijn eigen toekomst. De ASV vindt daarom ook dat de schipper zelf een actieve rol moet spelen in het hele besluitvormingsproces, en ook in de latere uitvoering. Wij hopen dat de schippers het nog niet hebben opgegeven

    Het belang van de schipper
    Het gaat de ASV niet zozeer om het belang van het vervoer maar om het belang van de vervoerder, de schipper dus. Teveel gericht op het algemeen belang van binnenvaartvervoer, Nederland distributieland, kan de belangen van het individu (de schipper) schaden. Alleen daarom al is de stem van de schipper in het geheel onontbeerlijk, de aanwezigheid van die stem zou gewaarborgd moeten worden in welk voorstel dan ook.

    Actiebereidheid
    De crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt dat het vrije markt model in de binnenvaart niet werkt. Vele schippers waren bereid tot actie over te gaan. Na een crisisberaad die kwam met een oplegregeling, en een binnenvaartambassadeur die de schippers de oren waste werd het erg stil. Wij willen graag dat er wat verandert aan de zwakke sociaal/ economische positie van de binnenvaart.
    Wij willen zoeken naar concrete maatregelen voor (groepen) schippers om hun positie te versterken (op de vrije markt). Wat de ASV betreft blijven wij streven naar bodemtarieven en een marktordening. Dat niet alle partijen dat ook zo zien hoeft niet te betekenen dat we niet samen kunnen werken om er voor de schippers uit te halen wat er in zit.

    Draagvlak
    Om tot draagvlak te komen in de binnenvaart zullen de huidige organisaties moeten samenwerken. En dan bedoelen we écht samenwerken met álle schippers(organisaties). Als er nu al begonnen wordt met uitsluiten dan is er weinig kans op een groot draagvlak.
    De diverse bonden zullen in de visie van de ASV blijven bestaan zodat de leden zich kunnen identificeren met de specifieke doelstellingen en belangen. Er zal geen sprake zijn van een (verplicht) lidmaatschap van een (nieuwe) overkoepelende bond omdat die gevoed gaat worden door de bestaande bonden.Een nieuwe structuur die de diverse bonden verbindt zal het streefdoel zijn, aangezien het verleden keer op keer heeft aangetoond, dat clustering steeds de aanleiding blijft, waardoor verdeeldheid op basis van de oorspronkelijke organisaties de kop opsteekt.
    De bestaande organisaties laten voortbestaan heeft een meerwaarde omdat het de verschillende belangen niet laat ondersneeuwen in het grote geheel. Natuurlijk moet er dan wel respectvol omgegaan worden met de waarde van de verschillen die er zijn. De mogelijkheid voor ieder tot deelname aan deze centrale organisatie moet daarmee gegarandeerd zijn.

    Met een stem spreken
    Dit kan wat de ASV betreft niet voor álle onderwerpen door één overkoepelende organisatie.
    Wat wel kan is kijken waar de overeenkomsten zijn en bij die overeenkomsten een gezamenlijk standpunt innemen. Maar de vraag blijft waarom kon dat tot nu toe dan niet? Waarom doen we dat niet gewoon? Het wonderlijke is dat het wel lijkt te kunnen als we overleggen hebben bij I&M (het ministerie voor infrastructuur en milieu). Daar worden de meningen verzameld en iets uit gedestilleerd waar recht gedaan wordt aan de verschillen. Dat zouden we toch ook als binnenvaart moeten kunnen doen?

    De ASV roept op: zeggen we dat we willen samenwerken, laten we dat dan eens doen!

    ASV

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Hallo C de Vette.
    Op het epistel van Sunniva kun je je mening ventileren,volgens mij is het niet de bedoeling om te gaan discuteren.Je zegt het is een optelling van wat ze niet wil en dan blijft vanzelf over wat zij, ik en misschien nog een aantal anderen wel willen.En over een plan lees dan de laatste alinea dan nog maar eens goed.Daar staat dat ze wil dat de positie van de schipper versterk moet worden en ook voor de schippers die zo negatief op haar reageren.Ik kan me niet voorstellen dat er schippers zijndie hier niet achter kunnen staan. Gr Bobby.

    Geplaatst door: Bobby op
  • Beste Mevr. Fluitsma,

    Uw schrijfstijl verraad kwaliteit, ontegenzeggelijk.
    U zou die kwaliteit kunnen gebruiken om nu eindelijk eens wat te bereiken voor de gehele binnenvaart in de moderne voortrazende economie.

    Ik bedoel dan op alle vlakken, ook voor de kleine behoudende varende ondernemers, maar ook om de speculatieve toevoeging van tonnage een halt toe te roepen.
    Jammer genoeg vervalt u weer in een wat negatieve spiraal, die uw achterban natuurlijk zeer welgevallig is, maar tot op heden weinig positiefs heeft opgeleverd.

    U verwijt Frank Galle dat hij iedereen oproept zich aan te sluiten bij één organisatie.
    Wat is daar mis mee, vraag ik mij af! Eerst kijken of er bereidheid is in onze sector om dat ook financieel te steunen.Daarna moet je dan ook de bereidheid hebben om intern de neuzen de goede richting uit te krijgen, zodat het wel bekende schippers gekrakeel binnen die te vormen organisatie blijft en er binnen de politieke mogelijkheden kant en klare aanbevelingen, wensen of eisen gesteld kunnen worden.
    Ook ik heb de wijsheid niet in pacht en of e.e.a. lukt weet ik ook niet, maar ik kijk wel verder om me heen dan m’n schip lang en breed is.
    Zelfs in de politiek wordt het stilaan een behoorlijk moeizaam proces, door de verdeeldheid van de kiezers, een regering te vormen en een land te laten functioneren. Kijk eens naar België hoe het daar gesteld is, alleen over straat rollebollende partijen en er komt van alles, niets terecht.
    Als wij het onder elkaar, in brede zin niet eens willen worden, kunnen we het vergeten.
    We worden in de Europese politiek niet gezien als eenling, maar als kiftende organisaties, met erg weinig leden, mede daardoor zijn we in dit zware weer verzeild geraakt!

    Als iedereen betaald voor één organisatie is er meer kans van slagen dan nu.

    Antoine Rensen m.s. Springer

    Geplaatst door: Antoine Rensen op
  • Als dit doorgaat is dit het definitieve einde van het kleine schip onder de 1500 ton en het verlies van veel binnenvaart vervoer.
    Bij dit soort organisaties draait het alleen maar om de grote bedrijven

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • @Bobby
    Jij bent het met het epistel van Sunniva eens,mooi,
    maar waar lees jij ook maar iets over een plan van Sunniva.
    Het is toch weer alleen een optelling van de dingen die zij niet wil

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Suvinna,
    Samenwerken is goed, het grote probleem daaraan is dat als er 10 verschillende bonden willen samenwerken ze dit graag willen doen met behoud van eigen identiteit en zelfstandigheid waarmee ze zichzelf kunnen profileren.
    Dat gaat meestal (ja inderdaad niet altijd) tegen het grote algemene belang in.
    Men kan niet iedereen met zijn eigen specefieke wensen en ideeën bedienen.
    Grote bedrijven zijn eenvoudig sterker/machtiger maar hebben als nadeel dat ze minder flexibel en meestal ook minder klantgericht zijn.
    Maar wat heb je nu liever?
    Een machtige organisatie die duidelijk voor ons aanwezig is met goede mensen,veel kennis en een groot netwerk of een club waar je jezelf thuis voelt maar die niets meer kan dan mooie brieven schrijven en een paar vergaderingen aflopen om oppositie te spelen?

    Groet,

    ps;over die tijd zou je wel eens gelijk kunnen hebben maar een beurs komt er ook niet meer,of denk je van wel?

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Hallo Sunniva.
    Met grote belangstelling heb ik je boodschap op de Schuttevaer site gelezen. Ik steun je denk wijze. De kans is groot dat er nagenoeg niet positief op je epistel gereageerd gaat worden, waarom denk ik dat? De mensen die nu aan de touwtjes trekken en veel geld aan de binnenvaart ondernemers verdienen, kunnen aan jouw plan weinig verdienen, dit plan werkt vooral in het voordeel van de schipper. Alle positieve reacties op het plan van F Galle, zoveel en nagenoeg geen negatieve reactie geplaatst,dat kan gewoon niet waar zijn, mijn gevoel zegt dat dat naar de misdaad en naar corruptie riekt.
    Sympathiserende Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Beste Sunniva Fluitsma,

    Door zo negatief te blijven doen krijg je de binnenvaart nooit georganiseerd! Denk dat het tijd is uit je “denktank” te klimmen om te zien dat het 2 voor 12 is voor de binnenvaart. Niets doen is geen optie. En met dit soort negatieve berichten drijf je de sector alleen maar de afgrond in. Of is ASV bang dat er nu een organisatie ontstaat die de ASV leden gaat kosten omdat zij wel wat voor elkaar krijgen?

    Geplaatst door: Vaartbinnen op

Reageer

OPINIE: ‘Transitie Comité gaat ons niet redden’ | Schuttevaer.nl

OPINIE: ‘Transitie Comité gaat ons niet redden’

Door Sunniva Fluitsma, namens het ASV-bestuur en denktank

Wat een mooi stuk stond er in de (digitale) Schuttevaer en wat werd het positief ontvangen. De heer Galle riep iedereen op het Transitie Comité te steunen. Want Galle is de binnenvaart goed gezind, dat weten we allemaal. Tenslotte heeft hij ook zoveel werk verricht in het Crisisberaad.
‘De grote stap voorwaarts: één sector, één huis, één lidmaatschap, één visie, één stem, één vuist’, noemt Galle dit. Mao had het niet beter kunnen verwoorden. Het leverde hem tientallen steunbetuigingen op van iedereen die het goed met de binnenvaart voor heeft. En her en der ook zelfs van een schipper. Want het is natuurlijk een aanlokkelijk idee als er iets zou ontstaan dat de binnenvaart uit het dal kan halen. Alweer wordt een draagvlak onder de binnenvaart gesuggereerd, net als bij de oplegregeling. Ook daarover horen we nog steeds dat slechts de NMa het heeft tegengehouden. Dat de meerderheid van de schippers het niet wilde is nog steeds niet doorgedrongen in Den Haag. Hoe zou dat komen?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Om tegemoet te komen aan de oproep: zeg nu eens wat je wel wilt in plaats van zeggen waarom je iets niet wilt reageer ik bij deze. Zoals al eerder opgemerkt zou je mijn reactie op wat we niet willen natuurlijk om kunnen draaien zodat je weet wat we wel willen.

    Maar voor de duidelijkheid: de positieve insteek met een kleine verduidelijking:
    Invulling transitiecomité

    Er wordt al veel gesproken over de invulling van een transitiecomité. De ASV heeft niet deelgenomen aan overleggen omdat het daar, ondanks verzoek van de ASV, niet voor uitgenodigd is. Toch heeft de ASV hier wel een mening over en wachtend op de uitnodiging ventileren we onze mening vast zodat de partijen weten waar ze aan toe zijn.

    Samenwerken ja graag, eenheid in matheid nee nooit!
    Samenwerken is altijd goed zolang het tot versterking leidt. Binnen die samenwerking zul je ervoor zorg moeten dragen dat alle sterke punten die de verschillende organisaties hebben behouden blijven. Samenwerken werkt volgens de ASV vooral goed als je vanuit een verschillend signatuur, verschillende achtergronden en verschillende inzichten je visie deelt en van daaruit tot beleid komt. Dat doe je niet door alles op een hoop te gooien en vervolgens via “meeste stemmen gelden” beleid te maken (of juist niet) De ASV wijst erop dat het verleden heeft laten zien dat dat niet werkt door het opgaan in één bond. Zie het CNBA (in Frankrijk)zoals eerder genoemd maar in zekere zin ook het KB (in Nederland) die toch echt niets aan deze crisis hebben kunnen doen. Wij willen hiervan leren en kiezen voor samenwerken waar de raakvlakken liggen in plaats van samenvoegen tot een grijze massa.

    Voorbeelden van samenwerken waar mogelijk;
    Tussen ASV en CBRB hebben we in het recente verleden gezien dat we elkaar goed aanvullen in verband met wet-en regelgeving (beperking regelgeving voorstellen, en bijvoorbeeld opmerkingen over het wetsvoorstel inhouding vaarbevoegdheid). De een vanuit de ‘juridische’hoek (CBRB) de ander vanuit de ervaringen (ASV) vanuit de praktijk.

    CCR
    Daar hadden we natuurlijk heel goed samen kunnen werken met de verschillende bonden dat dit niet is gebeurd is een gemiste kans om ons als eenheid te profileren naar buiten toe. Maar het kan nog…er is nog veel te doen wat dat betreft.
    Ook hier geldt wat de ASV betreft….kan misschien niet samen met alle bonden maar toch wel met een essentieel deel van de bonden die de particuliere schippers vertegenwoordigen.
    .
    de crisis
    We herhalen het nog maar eens. Waarom niet met alle bonden om de tafel zitten en frank en vrij hierover te brainstormen. Daar moet je toch beginnen als we tot welke vorm van samenwerking dan ook willen komen.

    Conclusie;
    Ja, we willen graag samenwerken waar het maar kan.
    Nee, we willen ons niet opheffen in de hoop dat men het wel voor ons zal regelen.

    Vervolg:
    Schipper aan het roer
    De schipper is verantwoordelijk voor zijn eigen toekomst. De ASV vindt daarom ook dat de schipper zelf een actieve rol moet spelen in het hele besluitvormingsproces, en ook in de latere uitvoering. Wij hopen dat de schippers het nog niet hebben opgegeven

    Het belang van de schipper
    Het gaat de ASV niet zozeer om het belang van het vervoer maar om het belang van de vervoerder, de schipper dus. Teveel gericht op het algemeen belang van binnenvaartvervoer, Nederland distributieland, kan de belangen van het individu (de schipper) schaden. Alleen daarom al is de stem van de schipper in het geheel onontbeerlijk, de aanwezigheid van die stem zou gewaarborgd moeten worden in welk voorstel dan ook.

    Actiebereidheid
    De crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt dat het vrije markt model in de binnenvaart niet werkt. Vele schippers waren bereid tot actie over te gaan. Na een crisisberaad die kwam met een oplegregeling, en een binnenvaartambassadeur die de schippers de oren waste werd het erg stil. Wij willen graag dat er wat verandert aan de zwakke sociaal/ economische positie van de binnenvaart.
    Wij willen zoeken naar concrete maatregelen voor (groepen) schippers om hun positie te versterken (op de vrije markt). Wat de ASV betreft blijven wij streven naar bodemtarieven en een marktordening. Dat niet alle partijen dat ook zo zien hoeft niet te betekenen dat we niet samen kunnen werken om er voor de schippers uit te halen wat er in zit.

    Draagvlak
    Om tot draagvlak te komen in de binnenvaart zullen de huidige organisaties moeten samenwerken. En dan bedoelen we écht samenwerken met álle schippers(organisaties). Als er nu al begonnen wordt met uitsluiten dan is er weinig kans op een groot draagvlak.
    De diverse bonden zullen in de visie van de ASV blijven bestaan zodat de leden zich kunnen identificeren met de specifieke doelstellingen en belangen. Er zal geen sprake zijn van een (verplicht) lidmaatschap van een (nieuwe) overkoepelende bond omdat die gevoed gaat worden door de bestaande bonden.Een nieuwe structuur die de diverse bonden verbindt zal het streefdoel zijn, aangezien het verleden keer op keer heeft aangetoond, dat clustering steeds de aanleiding blijft, waardoor verdeeldheid op basis van de oorspronkelijke organisaties de kop opsteekt.
    De bestaande organisaties laten voortbestaan heeft een meerwaarde omdat het de verschillende belangen niet laat ondersneeuwen in het grote geheel. Natuurlijk moet er dan wel respectvol omgegaan worden met de waarde van de verschillen die er zijn. De mogelijkheid voor ieder tot deelname aan deze centrale organisatie moet daarmee gegarandeerd zijn.

    Met een stem spreken
    Dit kan wat de ASV betreft niet voor álle onderwerpen door één overkoepelende organisatie.
    Wat wel kan is kijken waar de overeenkomsten zijn en bij die overeenkomsten een gezamenlijk standpunt innemen. Maar de vraag blijft waarom kon dat tot nu toe dan niet? Waarom doen we dat niet gewoon? Het wonderlijke is dat het wel lijkt te kunnen als we overleggen hebben bij I&M (het ministerie voor infrastructuur en milieu). Daar worden de meningen verzameld en iets uit gedestilleerd waar recht gedaan wordt aan de verschillen. Dat zouden we toch ook als binnenvaart moeten kunnen doen?

    De ASV roept op: zeggen we dat we willen samenwerken, laten we dat dan eens doen!

    ASV

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Hallo C de Vette.
    Op het epistel van Sunniva kun je je mening ventileren,volgens mij is het niet de bedoeling om te gaan discuteren.Je zegt het is een optelling van wat ze niet wil en dan blijft vanzelf over wat zij, ik en misschien nog een aantal anderen wel willen.En over een plan lees dan de laatste alinea dan nog maar eens goed.Daar staat dat ze wil dat de positie van de schipper versterk moet worden en ook voor de schippers die zo negatief op haar reageren.Ik kan me niet voorstellen dat er schippers zijndie hier niet achter kunnen staan. Gr Bobby.

    Geplaatst door: Bobby op
  • Beste Mevr. Fluitsma,

    Uw schrijfstijl verraad kwaliteit, ontegenzeggelijk.
    U zou die kwaliteit kunnen gebruiken om nu eindelijk eens wat te bereiken voor de gehele binnenvaart in de moderne voortrazende economie.

    Ik bedoel dan op alle vlakken, ook voor de kleine behoudende varende ondernemers, maar ook om de speculatieve toevoeging van tonnage een halt toe te roepen.
    Jammer genoeg vervalt u weer in een wat negatieve spiraal, die uw achterban natuurlijk zeer welgevallig is, maar tot op heden weinig positiefs heeft opgeleverd.

    U verwijt Frank Galle dat hij iedereen oproept zich aan te sluiten bij één organisatie.
    Wat is daar mis mee, vraag ik mij af! Eerst kijken of er bereidheid is in onze sector om dat ook financieel te steunen.Daarna moet je dan ook de bereidheid hebben om intern de neuzen de goede richting uit te krijgen, zodat het wel bekende schippers gekrakeel binnen die te vormen organisatie blijft en er binnen de politieke mogelijkheden kant en klare aanbevelingen, wensen of eisen gesteld kunnen worden.
    Ook ik heb de wijsheid niet in pacht en of e.e.a. lukt weet ik ook niet, maar ik kijk wel verder om me heen dan m’n schip lang en breed is.
    Zelfs in de politiek wordt het stilaan een behoorlijk moeizaam proces, door de verdeeldheid van de kiezers, een regering te vormen en een land te laten functioneren. Kijk eens naar België hoe het daar gesteld is, alleen over straat rollebollende partijen en er komt van alles, niets terecht.
    Als wij het onder elkaar, in brede zin niet eens willen worden, kunnen we het vergeten.
    We worden in de Europese politiek niet gezien als eenling, maar als kiftende organisaties, met erg weinig leden, mede daardoor zijn we in dit zware weer verzeild geraakt!

    Als iedereen betaald voor één organisatie is er meer kans van slagen dan nu.

    Antoine Rensen m.s. Springer

    Geplaatst door: Antoine Rensen op
  • Als dit doorgaat is dit het definitieve einde van het kleine schip onder de 1500 ton en het verlies van veel binnenvaart vervoer.
    Bij dit soort organisaties draait het alleen maar om de grote bedrijven

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • @Bobby
    Jij bent het met het epistel van Sunniva eens,mooi,
    maar waar lees jij ook maar iets over een plan van Sunniva.
    Het is toch weer alleen een optelling van de dingen die zij niet wil

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Suvinna,
    Samenwerken is goed, het grote probleem daaraan is dat als er 10 verschillende bonden willen samenwerken ze dit graag willen doen met behoud van eigen identiteit en zelfstandigheid waarmee ze zichzelf kunnen profileren.
    Dat gaat meestal (ja inderdaad niet altijd) tegen het grote algemene belang in.
    Men kan niet iedereen met zijn eigen specefieke wensen en ideeën bedienen.
    Grote bedrijven zijn eenvoudig sterker/machtiger maar hebben als nadeel dat ze minder flexibel en meestal ook minder klantgericht zijn.
    Maar wat heb je nu liever?
    Een machtige organisatie die duidelijk voor ons aanwezig is met goede mensen,veel kennis en een groot netwerk of een club waar je jezelf thuis voelt maar die niets meer kan dan mooie brieven schrijven en een paar vergaderingen aflopen om oppositie te spelen?

    Groet,

    ps;over die tijd zou je wel eens gelijk kunnen hebben maar een beurs komt er ook niet meer,of denk je van wel?

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Hallo Sunniva.
    Met grote belangstelling heb ik je boodschap op de Schuttevaer site gelezen. Ik steun je denk wijze. De kans is groot dat er nagenoeg niet positief op je epistel gereageerd gaat worden, waarom denk ik dat? De mensen die nu aan de touwtjes trekken en veel geld aan de binnenvaart ondernemers verdienen, kunnen aan jouw plan weinig verdienen, dit plan werkt vooral in het voordeel van de schipper. Alle positieve reacties op het plan van F Galle, zoveel en nagenoeg geen negatieve reactie geplaatst,dat kan gewoon niet waar zijn, mijn gevoel zegt dat dat naar de misdaad en naar corruptie riekt.
    Sympathiserende Bobby

    Geplaatst door: Bobby op
  • Beste Sunniva Fluitsma,

    Door zo negatief te blijven doen krijg je de binnenvaart nooit georganiseerd! Denk dat het tijd is uit je “denktank” te klimmen om te zien dat het 2 voor 12 is voor de binnenvaart. Niets doen is geen optie. En met dit soort negatieve berichten drijf je de sector alleen maar de afgrond in. Of is ASV bang dat er nu een organisatie ontstaat die de ASV leden gaat kosten omdat zij wel wat voor elkaar krijgen?

    Geplaatst door: Vaartbinnen op

Reageer