Door
Hans Heynen
Op het S.S. Antoinette staat S.S. voor Super Ship’, zei president-directeur Guy Young van Uniworld. ‘Dit is het meest luxe rivierpassagiersschip ter wereld.’ Het vier dekken tellende passagiersschip neemt 164 passagiers mee in 73 staterooms, 8 suites en één koninklijke suite. De passagiersaccommodaties zijn ingericht in Louis XVI-stijl, (de man van Marie Antoinette), een stijl die eind 18de eeuw in zwang kwam. Aan de muren hangen schilderijen en litho’s van Amerikaanse kunstenaars als John Bellany en Russische schilders als Yuri Matushevski en Viktor Templi. Achter de receptie hangt een originele 19de eeuwse Venetiaanse spiegel en de lobby wordt gedomineerd door een 2,50 meter lange, met edelstenen afgezette, antieke New Yorkse kroonluchter.
-
De Hoop bouwt superschip voor Uniworld
De staterooms op het Prinsessendek en de suites, hebben met glazen puien afsluitbare balkons. In gesloten toestand horen ze bij de kamer. In geopende toestand kan er een glazen pui tussen kamer en balkon worden geschoven. ‘Je kunt de balkons vanuit je bed openen’, zegt technisch directeur Fré Drenth van Scheepswerf De Hoop. De uit twee delen bestaande pui zakt dan gedeeltelijk omlaag, waarna hij als reling fungeert, zodat geen aparte reling nodig is.
De staterooms op het La Duchesse dek hebben de meer gebruikelijke Franse balkons, waarvan de glazen pui ook met een druk op de knop omlaag schuift. Badkamers en gangen zijn afgewerkt met exclusief Braziliaans marmer. Butlers helpen de gasten bij het in- en uitpakken van hun koffers, brengen drankjes en ontbijt naar de suites, verzorgen de was en poetsen de schoenen.
Bios en zwembad
Het schip beschikt over een bioscoop met 20 fauteuils, Cinema Pigalle, de eerste bioscoop in een rivierpassagiersschip op de Rijn. Er is verder een overdekt en verwarmd zwembad met een door de Zuid-Afrikaanse kunstenares Jane du Rand ontworpen tegelmozaïek en onderwatermuziek. Uiteraard beschikt het schip over een fitnessruimte, een massagekamer, een cadeauboutique, bars, restaurants en een lounge.
Super Safe
S.S. staat volgens Drenth ook voor Super Safe en Super Silent. ‘De elektrische installatie is zo uitgevoerd dat elke voeding een back up heeft. ‘Niet alleen pompen en navigatieapparatuur hebben zo’n back up, ook alle passagiersruimten’, zegt Drenth. ‘Wanneer op een van de dekken iets gebeurt, blijft elders het licht branden.’
Bij een ernstige calamiteit kunnen de passagiers via een loopplank over het voordek snel aan land worden gezet. ‘De voormast is geschikt om deze loopplank uit te brengen. Je kunt het schip in noodgevallen dus met de kop in de wal zetten, zoals de Mississippi-schepen doen. Passagiers komen dan met droge voeten aan land.’
Het schip heeft drie gescheiden machinekamers, twee achter en één voor. De voortstuwingsinstallaties en generatoren staan dubbel flexibel opgesteld. ‘Dat resulteert in een zeer stil schip. In alle passagiershutten blijft het geluidsniveau onder de 45 dB. In de andere ruimtes onder de 55 dB’, zegt Drenth.
De voortstuwing wordt verzorgd door twee roerpropellers, aangedreven door twee 800 kW hoofdmotoren. In diep water haalt het 1,45 meter stekende schip een snelheid van 25 kilometer. ‘Ze is zeer snel, we hebben het onderwaterschip compleet nieuw ontworpen.’
Scheepswerf De Hoop levert deze maand nog twee riviercruiseschepen op, het dagpassagiersschip RheinFanthasie en het rivierpassagiersschip Amadeus Brilliant. In juli volgt het rivierpassagiersschip DSV Don Daniel. Het in 1992 gebouwde passagiersschip River Ambassador krijgt de komende tijd een ‘complete make over’. Ook bouwt De Hoop dit jaar vier suppliers, drie in Foxhol en één in Lobith. ‘En volgend jaar bouwen we weer vier passagiersschepen.’ (HH)