In slaap gevallen: containerschip bij Karlsruhe omhoog

Een 178 meter lang koppelverband, geladen met 109 containers, is in de nacht van zaterdag op zondag op de Rijn bij Karlsruhe omhoog gevaren. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor, een paar containers raakten verschoven. De schade beloopt naar verluidt zo’n 100.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (49)

  • Kan iedereen overkomen of je nu jong of oud bent!
    En kwa 2 man in de hut in de nachtelijke uren is zeker geen overbodige luxe, ze praten allemaal welover eenmanbediening maar seint die ook een ander aan boord van hij valt in slaap denk het niet.
    En betereft die wachten 6/6 en 8/8 zie je het al voor je heb dat nog nooit mee gemaakt en al zeker niet op die nieuwbouw vloot die lui voelen hun eigen te goed wachten te lopen wand stel je voort dat je eens net zoveel moet werken als de rest van je maatjes (personeel zoals ze voor die mensen beschouwd worden aan boord en je vrouwtje alleen moet laten in de nacht.
    Met die arrogantie die er heerst tegenwoordig en jaloezie zien de meeste niet in dat dit iedereen kan overkomen.

    Geplaatst door: MattB op
  • Binnenkort krijgen we weer een dag van 25 uur,kunnen jullie de verloren tijd inhalen.

    Geplaatst door: Bertus op
  • Sorry, er overheen gelezen,het is `s nachts gebeurd,maar er zijn meer zware momenten.

    Geplaatst door: bla op
  • Waar staat dat het `s nachts is gebeurd???
    verder ben ik het met a en la eens, het kan iedereen gebeuren het heeft vaak niet eens met slaap te maken,verveling of `s middags na het warme eten of de warme zon op het raam.
    Ik vind het geweldig dat deze schipper eerlijk heeft gezegt dat hij in slaap is gevallen, want we hebben al zoveel onzinnige wetgeving door alle smoesjes ( roeruitval, blackout enz.) die vertelt zijn bij het onderzoek naar het ongeluk, oud en jong en blaaskaken, dat is gewoon niet mooi meer.
    Verder blijf wakker en een behouden vaart aan allen.

    Geplaatst door: Bla op
  • In slaap vallen tijdens de vaart heeft niets met leeftijd te maken! Heb het zelf al 3x meegemaakt met schippers/stuurlui jonger dan 25 jaar. Het was wél op maandag, na het weekend.

    Geplaatst door: lonelycaptain op
  • Er is altijd een moment van de dienst tussen 5 u. en 6.3u dat men in slaap kan vallen.
    Dat heeft NIETS met leeftijd te maken.
    In die tijd gebeuren ook de meeste ongevallen

    Geplaatst door: bartje op
  • Dat er mensen zijn die van der baas niet op dr bed komen vind ik wel een sterk verhaal.
    Anderzeids snap ik soms ook niet waar die exeptioneel hoge salarissen vandaan komen voor een half jaartje werken per jaar.
    Het moet ergens vandaan komen.

    Gelukkig kan ik zeggen dat bij onze schepen iedereen fatsoenlijk 8 uurtjes rust geniet.
    Misschien betalen we wel te weinig…

    Geplaatst door: Ingrid op
  • Dag linda, hebben jullie nog een stuurman met patent nodig..? Heb namelijk in me 6 jarige carriere nog nooit op een schip gewerkt die goed bemand is. Ook bij vrienden klasgenoten ex-collega’s is het een puinhoop. Als ik twee weken aan boord ben zie ik MAXIMAAL 6 uur me bed per dag. Dit zal voor velen herkenbaar zijn.

    Geplaatst door: barry op
  • Alleen al een stukje verantwoordingsgevoel of plichtsbesef zou al voldoende moeten zijn om je doppes 6 of 8 uurtjes open te houden,,en als je dat niet kunt dan ga maar in de supermarkt werken.

    Geplaatst door: raymond op
  • wat n onzin,met zijn 2e in de hut.blijf dan lekker liggen als je het niet kan.heet toch niet voor niets EENMANSBEDIENING.weltrusten

    Geplaatst door: TvD op
  • @ 007.

    Ik heb zeker in de gaten hoe het er aan boord aan toe gaat.
    Ik heb ook zelf gevaren en wij liepen geen 8 op 8 of iets dergelijks.
    En wij waren altijd aan boord dus ook geen 14 op 14 af.
    Moet ik wel bij vermelden dat wij nachten deden varen maar niet alle nachten.
    Dus ik weet dat het een aanslag kan zijn op je lichaam als je te weinig nachtrust hebt en zeker als je daarbij nog de gehele nacht in een stuurhut aan het varen bent en stil zit en dan hadden wij nog een heleboel herrie om ons heen van de motoren ed.

    Het is gewoon een feit dat de nachten werken meer van een mens vergt als dat je alleen maar van 8 tot 5 werkt.
    Ook naarmate je ouder wordt vergt s’nachts werken meer van je lichaam en heeft je lichaam meer tijd nodig om te herstellen dan een jongere collegea’s.
    Helaas moet ik toegeven dat bij mij persoonlijk 14 jaar geleden nachten werken minder zwaar vielen dan nu.

    Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat nachten werken zwaarder is.

    Ik ben het gedeeltelijk met Dhr Hagens eens dat het veiliger is om in de nacht met 2 personen in de stuurhut te zitten alleen hier hangt een kostenplaatje aan.
    Alleen dat je s’nachts meer in je opneemt met een rustige rivier ben ik het niet mee eens want ook als je iets wil leren zul je fit en fris moeten zijn en dat is volgens mij in de nacht toch minder dan op de dag.

    Geplaatst door: Martien. op
  • @Linda.

    dus als je na je uren aan dek de jongens wat leert en misschien zelfs even helpt ben je een ezel.
    je kunt het ook hart voor de zaak noemen en niet dat gezeik van ben in loondienst mijn uren zitten erop dus doei, wat een instelling en mentaliteit.
    en ja ik ben een loonslaaf die in jou ogen dus een ezel is, maar doe het met liefde en toewijding

    Geplaatst door: Karel op
  • @niettegeloven ik vind het varen zelf veel te leuk, dus ik draai gewoon mee in die vreselijk zware diensten!

    Geplaatst door: linda op
  • Ik vind dit gewoon geen fout,…dit is vrij menselijk wat hier gebeurt is, tis die beste man overkomen.
    Maar wie mist er wel vaker eens een stukje?
    Haal eerst die balk uit eigen ogen…….

    Geplaatst door: rhm op
  • dit is een logisch gevolg van veiligheid die niet meer kan gegarandeerd worden door het varen aan veel te lage tarieven waardoor men geen fatsoenlijk personeel meer kan betalen en dan moet overschakelen naar 2 de rangs kapiteins ik hoop bij deze dat container vervoerders is eindelijk gaan zien dat het aan de huidige tarieven de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd . En inderdaad in slaap vallen kan iedereen overkomen maar de stomste eerst. ROEP DAN TOCH IEMAND WAKKER !!!!!

    Geplaatst door: d.o op
  • @Linda…

    Echt werken is wel iets meer dan alleen maar orders uitdelen aan je medewerkers.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Het was een loods..

    Geplaatst door: 008 op
  • wij zijn idd vol bemand en geen loonslaaf. ik spreek dus wel uit ervaring. zolang we met mensen te maken hebben, kun je alleen deze dingen nooit uitsluiten, maar wel zoveel mogelijk beperken.

    Geplaatst door: linda op
  • Ik lees opmerkingen die kant nog wal raken (figuurlijk , denk dat het verstandiger is om met oplossingen te komen, denk persoonlijk hierbij om vanaf 22.00 uur 2 man in de hut te hebben, waarbij de 2 de man een leerlingstuurman of volmatroos mag zijn dit i.v.m. dat je onder en bepaalde leeftijd niet in de nacht mag werken.
    Deze persoon zal dus gelijk beter leren varen in de nacht is de rivier rustiger en je neemt meer in je op, vergeet hierbij zeker niet dat een leerling niet zo duur is als u denkt, en tenslotte heb je doorstroming nodig.
    Ook ik vindt dat deze man op zijn leeftijd ontzien moest worden en aan had moeten geven dat het hem te zwaar was, maar misschien heeft die dit wel gedaan, en verder, als je zegt dat je stuuruitval hebt zit het snor, en val je in slaap krijg je ook het gezeur over je heen.
    Denk niet dat dit alleen in de scheepvaart gebeurd, of denkt u dat er voor niets een dodemansknop in de trein zit, of dat een vrachtwagenchauffer nooit naast de streep rijd of erger.
    Wat ik ook persoonlijk vindt: ieder schip een tachograaf, zal je zien dat de vrachtprijs omhoog gaat tenslotte zie je deze met hoog of laagwater fluctureren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • hoevaak komen die boven rijn loodsen niet van het ene schip op het andere dan weer door naar de volgende? biete grosse kanne cafe und all lampen an und radiop laut….

    Geplaatst door: loods op
  • het feit is dat je echt uitgerust naar huis gaat bij 8 op 8 af en dan twee weken de tijd om bij te komen thuis, wat een zwaar leven zeg,
    het is kut als je in slaap valt, maar dan moet je misschien toch maar andere baan zoeken als je daar niet tegen kunt of lekker als matroos blijven varen.
    of misschien bij de overheid beetje kaartje leggen achter de dijk om de beurt slapen tijdens je 8 uur dienst

    Geplaatst door: leegcontinu op
  • hoe vervelend ook, maar die man is in slaap gevallen, kan gebeuren. Maar ga hier nou niet een potje zielig lopen doen over de dag en nachtvaart. Op een normaal bemand schip, heb je in de continu vele malen meer rust, dan op een normaal bemand a1 varend schip. Velen willen zichzelf of hun omgeving wijsmaken, dat het zo zwaar is, maar als je baas zich aan de regels houdt, heb je als personeel een bereleven. En als je voor een baas de regels overtreedt en te weinig rust neemt, ben je een ezel.

    Geplaatst door: linda op
  • @Linda

    Het klinkt gek maar de mens is nu eenmaal geen machine die aan en afzet. Je moet slapen je moet waker zijn, alles staat op zijn kop, hoe ouder je wordt hoe moeilijker het is. En dat verhaal van een rederij daar werk ik dus niet. Ik hoop dat er alleen eens naar wordt gedacht over het hele onregelmatige leven op schepen.

    Geplaatst door: 007 op
  • Ja dat was ik die dat zei en daar blijf ik bij. Je moet verwachten dat degene die stuurt fris is en er op vertrouwen als hij dat niet is, dat hij/zij iemand erbij roept. Leeftijd speelt hierbij geen rol.
    @Linda, heb je weleens wacht dienstengedraaid? 2 keer 5 uur slaap is heel wat anders als 1 keer 8 uurtjes, daar moet je in het begin toch even aan wennen. Als je 6 op 6 af loopt wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk 12 uur slaapt. Je moet in die tijd ook eten, ontspannen en opfrissen, dus met die rugpijn valt het allemaal wel mee

    Geplaatst door: Martijn op
  • Dit mag nooit gebeuren zegt iemand in deze reactie’s.Laten wij wel zijn,een mens blijft een
    mens. Te lang door varen heeft zo zijn complicaties.Deze kunnen soms verstrekende gevolgen hebben.

    Geplaatst door: Kees op
  • 007, Waar werk jij?
    Dat soort diensten ken ik maar maak ik zelden mee om eerlijk te zijn.
    Of moet ik nu weer voor rederijen gaan aflossen?

    Geplaatst door: Leek…. op
  • @007 Dan kun je dus 12 uur per dag slapen/rusten. Dat is idd een aanslag op je rug, al dat liggen!!

    Geplaatst door: linda op
  • @ martien,

    Heb je wel in de gaten dat er in de scheepvaart aan boord wachten worden gelopen van 6 uur op 6 uur af. Of 8 uur op 8 uur af. En dat 14 dagen achter elkaar. Dit natuurlijk wel een slijtage slag en zeker als je wat ouder wordt. Ik bedoel maar te zeggen het is niet zo mooi geregeld als op de wal.

    Geplaatst door: 007 op
  • nou dat is wel heel goed van jou jos,groetjes aan edgar.

    Geplaatst door: storm op
  • Ik werk ook bij een een semi overheid maar bij ons moet je ook gewoon nachten werken tot aan ons pensioen.
    Dus theo voordat je een reactie plaats zorg dan wel dat je weet waarover je het hebt.

    Je kan er alleen maar respect voor hebben dat de schipper een eerlijke verklaring geeft.
    Kunnen veel mensen nog wat van leren!

    Geplaatst door: Martien. op
  • zo vaak hoef je nie onder die slangen door vopakker,het zijn al slaapers bij jullie natuurlijk.

    Geplaatst door: TvD op
  • de fout die hier gemaakt is is dat hij zijn collega niet heeft geroepen, je merk als je moei ben en weg zak laat het niet zo ver komen en roep er iemand bij

    Geplaatst door: Fred op
  • Zou het evt. ook een loods geweest kunnen zijn?
    Dat zijn ook mensen die ook slaap kunnen krijgen.
    Het is in ieder geval geen schipper/eigenaar, gezien de foto’s die er over gepubliceerd zijn.
    Eén ding is wel zeker, de persoon in kwestie durft in ieder geval wel te zeggen dat hij in slaap is gevallen.

    Geplaatst door: A.C.B.M. op
  • Ik ben het met a eens, dit had iedereen kunnen overkomen, of je nu 25 ben of 65.
    Hij zegt het nog eerlijk, een ander zegt gewoon dat zijn stuurwerk is uitgevallen.
    Ja en waar zijn we dan mee bezig!!!!!!

    Geplaatst door: la op
  • Ook in de tankopslag mag je tot je 65e in de volcontinu onder de slangen blijven lopen, maar ja
    die mannen doen geen zwaar werk volgens veel varend personeel.

    Geplaatst door: vopakker op
  • Theo, mag ik je even uit je dromen helpen. Ik werk bij de semi-overheid en hier moet je gewoon tot je 65e s’ nachts werken. Als er gezondheidsproblemen komen wordt er een oplossing voor je gezocht en niet eerder.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • @theo er is maar 1 reden en dat is geen goeie. Het zijn ambtenaren!

    Geplaatst door: linda op
  • Op ieder binnenvaartschip wachtalarm verplichten. Eenvoudig en niet al te duur.

    Geplaatst door: bram op
  • Voorop gesteld dat ik geen oordeel uitspreek over de schipper op het duwstel. Wel dat ik zelf meemaakte tijdens een busreis dat de chauffeur gewisseld werd wegens de rijtijdenwet maar wel met zijn eigen auto al 700 km. gereden had om er te komen en de afgeloste chauffeur met zijn auto weer naar Nederland reed. Hoeveel continu-werkers hebben er geen baantje bij na de nachtdiensten of tijdens de vrije dagen? U kan ongestoord van het ene object op het andere stappen als de papieren van het schip of auto maar juist zijn ingevuld. Mazen in de wet? Het is eigen verantwoordelijkheid nemen.

    Geplaatst door: A.G op
  • Wat een onzin hier weer allemaal, Ik ben 32 jaar en mij kan dat ook overkomen, niemand is hier vrij van.
    Nu is die man eerlijk en zegt gewoon dat hem in’t slaap is gevallen en niet stuuruitval, motoruitval etc… en nu zitten ze weer op ze’n kap omdat hij te oud is

    Geplaatst door: a op
  • sorry foutje 56 geen 65 natuurlijk sorry

    Geplaatst door: theo op
  • Ik hoop super JOS dat jij geen fouten maakt voor dat je 65 bent en nooit in slaap zult vallen.
    Maar het is wel zo dat bij de gemeentes en het rijk de mensen ouder dan 65jaar geen nacht diensten meer hoeven te draaien.
    En dat zal best wel een goede reden hebben.

    Geplaatst door: theo op
  • Dit mag inderdaad niet gebeuren. Maakt niet uit hoe oud je bent. Als je moe bent en dreigt in slaap te vallen, dan moet je of er iemand bij roepen of ten anker gaan. Nu weet ik wel dat het laatste nooit zal gebeuren en/of geaccepteerd zal worden door reders/bevrachters, maar je kan maar doen wat je kan doen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • P: koppelverband zeg je…. Ik hoop niet dat dit grapje 4 jaar geleden is en dat je deze man maar aangenomen hebt als schipper..

    Geplaatst door: qwerty op
  • pas op wat je zegt. wij adverteerden een keer voor een matroos op een koppelverband, kregen van het uwv een man van 60 .toen ik zei zo,n man kan je niet met koppeldraden laten sjouwen, kreeg ik een berisping wegens leeftijd discriminatie

    Geplaatst door: p op
  • Ach Jos,

    Waarom denk je dat er op de wal in de continue uit geballanseerde systemen zijn. In de zeevaart is er een hele studie geweest naar oververmoeidheid. In een normaal continue bedrijf worden oudere mensen ontzien met zgn oude lullen dagen. Ik vindt het niet vreemd dat het gebeurd is en ja ook als ondernemer mag je er best weleens bij stil staan dat de mens geen machine is, die maar aan en af kunt zetten. En pas op Jos stratenmaker is ook een zwaar beroep ook die mensen houden het niet vol tot hun pension.

    Geplaatst door: 007 op
  • @ wvl & 007:

    dan wordt je toch lekker stratenmaker, kun je tot je 67ste op je knietjes timmeren,
    maar wel overdag hoor!

    Dit mag nooit gebeuren als je kapitein zegt te zijn, niet als je 22 bent, en ook niet als je 60 bent.
    Neem je verantwoording als je ‘snachts gaat varen!
    (doe ik ook)

    Geplaatst door: Jos op
  • Scherp gezien wvl. en dan het liefst nog 14 dagen achter elkaar. Het is gewoon te gek voor worden. Het is jammer dat het gebeurd is je wens het niemand.

    Geplaatst door: 007 op
  • Alleen in de rijn en binnenvaart moet je na je 60 verjaardag nog nachtdiensten werken dat dit niet erg veilig is blijkt door dit incident.

    Geplaatst door: wvl op

Reageer

In slaap gevallen: containerschip bij Karlsruhe omhoog | Schuttevaer.nl

In slaap gevallen: containerschip bij Karlsruhe omhoog

Een 178 meter lang koppelverband, geladen met 109 containers, is in de nacht van zaterdag op zondag op de Rijn bij Karlsruhe omhoog gevaren. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor, een paar containers raakten verschoven. De schade beloopt naar verluidt zo’n 100.000 euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (49)

  • Kan iedereen overkomen of je nu jong of oud bent!
    En kwa 2 man in de hut in de nachtelijke uren is zeker geen overbodige luxe, ze praten allemaal welover eenmanbediening maar seint die ook een ander aan boord van hij valt in slaap denk het niet.
    En betereft die wachten 6/6 en 8/8 zie je het al voor je heb dat nog nooit mee gemaakt en al zeker niet op die nieuwbouw vloot die lui voelen hun eigen te goed wachten te lopen wand stel je voort dat je eens net zoveel moet werken als de rest van je maatjes (personeel zoals ze voor die mensen beschouwd worden aan boord en je vrouwtje alleen moet laten in de nacht.
    Met die arrogantie die er heerst tegenwoordig en jaloezie zien de meeste niet in dat dit iedereen kan overkomen.

    Geplaatst door: MattB op
  • Binnenkort krijgen we weer een dag van 25 uur,kunnen jullie de verloren tijd inhalen.

    Geplaatst door: Bertus op
  • Sorry, er overheen gelezen,het is `s nachts gebeurd,maar er zijn meer zware momenten.

    Geplaatst door: bla op
  • Waar staat dat het `s nachts is gebeurd???
    verder ben ik het met a en la eens, het kan iedereen gebeuren het heeft vaak niet eens met slaap te maken,verveling of `s middags na het warme eten of de warme zon op het raam.
    Ik vind het geweldig dat deze schipper eerlijk heeft gezegt dat hij in slaap is gevallen, want we hebben al zoveel onzinnige wetgeving door alle smoesjes ( roeruitval, blackout enz.) die vertelt zijn bij het onderzoek naar het ongeluk, oud en jong en blaaskaken, dat is gewoon niet mooi meer.
    Verder blijf wakker en een behouden vaart aan allen.

    Geplaatst door: Bla op
  • In slaap vallen tijdens de vaart heeft niets met leeftijd te maken! Heb het zelf al 3x meegemaakt met schippers/stuurlui jonger dan 25 jaar. Het was wél op maandag, na het weekend.

    Geplaatst door: lonelycaptain op
  • Er is altijd een moment van de dienst tussen 5 u. en 6.3u dat men in slaap kan vallen.
    Dat heeft NIETS met leeftijd te maken.
    In die tijd gebeuren ook de meeste ongevallen

    Geplaatst door: bartje op
  • Dat er mensen zijn die van der baas niet op dr bed komen vind ik wel een sterk verhaal.
    Anderzeids snap ik soms ook niet waar die exeptioneel hoge salarissen vandaan komen voor een half jaartje werken per jaar.
    Het moet ergens vandaan komen.

    Gelukkig kan ik zeggen dat bij onze schepen iedereen fatsoenlijk 8 uurtjes rust geniet.
    Misschien betalen we wel te weinig…

    Geplaatst door: Ingrid op
  • Dag linda, hebben jullie nog een stuurman met patent nodig..? Heb namelijk in me 6 jarige carriere nog nooit op een schip gewerkt die goed bemand is. Ook bij vrienden klasgenoten ex-collega’s is het een puinhoop. Als ik twee weken aan boord ben zie ik MAXIMAAL 6 uur me bed per dag. Dit zal voor velen herkenbaar zijn.

    Geplaatst door: barry op
  • Alleen al een stukje verantwoordingsgevoel of plichtsbesef zou al voldoende moeten zijn om je doppes 6 of 8 uurtjes open te houden,,en als je dat niet kunt dan ga maar in de supermarkt werken.

    Geplaatst door: raymond op
  • wat n onzin,met zijn 2e in de hut.blijf dan lekker liggen als je het niet kan.heet toch niet voor niets EENMANSBEDIENING.weltrusten

    Geplaatst door: TvD op
  • @ 007.

    Ik heb zeker in de gaten hoe het er aan boord aan toe gaat.
    Ik heb ook zelf gevaren en wij liepen geen 8 op 8 of iets dergelijks.
    En wij waren altijd aan boord dus ook geen 14 op 14 af.
    Moet ik wel bij vermelden dat wij nachten deden varen maar niet alle nachten.
    Dus ik weet dat het een aanslag kan zijn op je lichaam als je te weinig nachtrust hebt en zeker als je daarbij nog de gehele nacht in een stuurhut aan het varen bent en stil zit en dan hadden wij nog een heleboel herrie om ons heen van de motoren ed.

    Het is gewoon een feit dat de nachten werken meer van een mens vergt als dat je alleen maar van 8 tot 5 werkt.
    Ook naarmate je ouder wordt vergt s’nachts werken meer van je lichaam en heeft je lichaam meer tijd nodig om te herstellen dan een jongere collegea’s.
    Helaas moet ik toegeven dat bij mij persoonlijk 14 jaar geleden nachten werken minder zwaar vielen dan nu.

    Het is ook wetenschappelijk aangetoond dat nachten werken zwaarder is.

    Ik ben het gedeeltelijk met Dhr Hagens eens dat het veiliger is om in de nacht met 2 personen in de stuurhut te zitten alleen hier hangt een kostenplaatje aan.
    Alleen dat je s’nachts meer in je opneemt met een rustige rivier ben ik het niet mee eens want ook als je iets wil leren zul je fit en fris moeten zijn en dat is volgens mij in de nacht toch minder dan op de dag.

    Geplaatst door: Martien. op
  • @Linda.

    dus als je na je uren aan dek de jongens wat leert en misschien zelfs even helpt ben je een ezel.
    je kunt het ook hart voor de zaak noemen en niet dat gezeik van ben in loondienst mijn uren zitten erop dus doei, wat een instelling en mentaliteit.
    en ja ik ben een loonslaaf die in jou ogen dus een ezel is, maar doe het met liefde en toewijding

    Geplaatst door: Karel op
  • @niettegeloven ik vind het varen zelf veel te leuk, dus ik draai gewoon mee in die vreselijk zware diensten!

    Geplaatst door: linda op
  • Ik vind dit gewoon geen fout,…dit is vrij menselijk wat hier gebeurt is, tis die beste man overkomen.
    Maar wie mist er wel vaker eens een stukje?
    Haal eerst die balk uit eigen ogen…….

    Geplaatst door: rhm op
  • dit is een logisch gevolg van veiligheid die niet meer kan gegarandeerd worden door het varen aan veel te lage tarieven waardoor men geen fatsoenlijk personeel meer kan betalen en dan moet overschakelen naar 2 de rangs kapiteins ik hoop bij deze dat container vervoerders is eindelijk gaan zien dat het aan de huidige tarieven de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd . En inderdaad in slaap vallen kan iedereen overkomen maar de stomste eerst. ROEP DAN TOCH IEMAND WAKKER !!!!!

    Geplaatst door: d.o op
  • @Linda…

    Echt werken is wel iets meer dan alleen maar orders uitdelen aan je medewerkers.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Het was een loods..

    Geplaatst door: 008 op
  • wij zijn idd vol bemand en geen loonslaaf. ik spreek dus wel uit ervaring. zolang we met mensen te maken hebben, kun je alleen deze dingen nooit uitsluiten, maar wel zoveel mogelijk beperken.

    Geplaatst door: linda op
  • Ik lees opmerkingen die kant nog wal raken (figuurlijk , denk dat het verstandiger is om met oplossingen te komen, denk persoonlijk hierbij om vanaf 22.00 uur 2 man in de hut te hebben, waarbij de 2 de man een leerlingstuurman of volmatroos mag zijn dit i.v.m. dat je onder en bepaalde leeftijd niet in de nacht mag werken.
    Deze persoon zal dus gelijk beter leren varen in de nacht is de rivier rustiger en je neemt meer in je op, vergeet hierbij zeker niet dat een leerling niet zo duur is als u denkt, en tenslotte heb je doorstroming nodig.
    Ook ik vindt dat deze man op zijn leeftijd ontzien moest worden en aan had moeten geven dat het hem te zwaar was, maar misschien heeft die dit wel gedaan, en verder, als je zegt dat je stuuruitval hebt zit het snor, en val je in slaap krijg je ook het gezeur over je heen.
    Denk niet dat dit alleen in de scheepvaart gebeurd, of denkt u dat er voor niets een dodemansknop in de trein zit, of dat een vrachtwagenchauffer nooit naast de streep rijd of erger.
    Wat ik ook persoonlijk vindt: ieder schip een tachograaf, zal je zien dat de vrachtprijs omhoog gaat tenslotte zie je deze met hoog of laagwater fluctureren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • hoevaak komen die boven rijn loodsen niet van het ene schip op het andere dan weer door naar de volgende? biete grosse kanne cafe und all lampen an und radiop laut….

    Geplaatst door: loods op
  • het feit is dat je echt uitgerust naar huis gaat bij 8 op 8 af en dan twee weken de tijd om bij te komen thuis, wat een zwaar leven zeg,
    het is kut als je in slaap valt, maar dan moet je misschien toch maar andere baan zoeken als je daar niet tegen kunt of lekker als matroos blijven varen.
    of misschien bij de overheid beetje kaartje leggen achter de dijk om de beurt slapen tijdens je 8 uur dienst

    Geplaatst door: leegcontinu op
  • hoe vervelend ook, maar die man is in slaap gevallen, kan gebeuren. Maar ga hier nou niet een potje zielig lopen doen over de dag en nachtvaart. Op een normaal bemand schip, heb je in de continu vele malen meer rust, dan op een normaal bemand a1 varend schip. Velen willen zichzelf of hun omgeving wijsmaken, dat het zo zwaar is, maar als je baas zich aan de regels houdt, heb je als personeel een bereleven. En als je voor een baas de regels overtreedt en te weinig rust neemt, ben je een ezel.

    Geplaatst door: linda op
  • @Linda

    Het klinkt gek maar de mens is nu eenmaal geen machine die aan en afzet. Je moet slapen je moet waker zijn, alles staat op zijn kop, hoe ouder je wordt hoe moeilijker het is. En dat verhaal van een rederij daar werk ik dus niet. Ik hoop dat er alleen eens naar wordt gedacht over het hele onregelmatige leven op schepen.

    Geplaatst door: 007 op
  • Ja dat was ik die dat zei en daar blijf ik bij. Je moet verwachten dat degene die stuurt fris is en er op vertrouwen als hij dat niet is, dat hij/zij iemand erbij roept. Leeftijd speelt hierbij geen rol.
    @Linda, heb je weleens wacht dienstengedraaid? 2 keer 5 uur slaap is heel wat anders als 1 keer 8 uurtjes, daar moet je in het begin toch even aan wennen. Als je 6 op 6 af loopt wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk 12 uur slaapt. Je moet in die tijd ook eten, ontspannen en opfrissen, dus met die rugpijn valt het allemaal wel mee

    Geplaatst door: Martijn op
  • Dit mag nooit gebeuren zegt iemand in deze reactie’s.Laten wij wel zijn,een mens blijft een
    mens. Te lang door varen heeft zo zijn complicaties.Deze kunnen soms verstrekende gevolgen hebben.

    Geplaatst door: Kees op
  • 007, Waar werk jij?
    Dat soort diensten ken ik maar maak ik zelden mee om eerlijk te zijn.
    Of moet ik nu weer voor rederijen gaan aflossen?

    Geplaatst door: Leek…. op
  • @007 Dan kun je dus 12 uur per dag slapen/rusten. Dat is idd een aanslag op je rug, al dat liggen!!

    Geplaatst door: linda op
  • @ martien,

    Heb je wel in de gaten dat er in de scheepvaart aan boord wachten worden gelopen van 6 uur op 6 uur af. Of 8 uur op 8 uur af. En dat 14 dagen achter elkaar. Dit natuurlijk wel een slijtage slag en zeker als je wat ouder wordt. Ik bedoel maar te zeggen het is niet zo mooi geregeld als op de wal.

    Geplaatst door: 007 op
  • nou dat is wel heel goed van jou jos,groetjes aan edgar.

    Geplaatst door: storm op
  • Ik werk ook bij een een semi overheid maar bij ons moet je ook gewoon nachten werken tot aan ons pensioen.
    Dus theo voordat je een reactie plaats zorg dan wel dat je weet waarover je het hebt.

    Je kan er alleen maar respect voor hebben dat de schipper een eerlijke verklaring geeft.
    Kunnen veel mensen nog wat van leren!

    Geplaatst door: Martien. op
  • zo vaak hoef je nie onder die slangen door vopakker,het zijn al slaapers bij jullie natuurlijk.

    Geplaatst door: TvD op
  • de fout die hier gemaakt is is dat hij zijn collega niet heeft geroepen, je merk als je moei ben en weg zak laat het niet zo ver komen en roep er iemand bij

    Geplaatst door: Fred op
  • Zou het evt. ook een loods geweest kunnen zijn?
    Dat zijn ook mensen die ook slaap kunnen krijgen.
    Het is in ieder geval geen schipper/eigenaar, gezien de foto’s die er over gepubliceerd zijn.
    Eén ding is wel zeker, de persoon in kwestie durft in ieder geval wel te zeggen dat hij in slaap is gevallen.

    Geplaatst door: A.C.B.M. op
  • Ik ben het met a eens, dit had iedereen kunnen overkomen, of je nu 25 ben of 65.
    Hij zegt het nog eerlijk, een ander zegt gewoon dat zijn stuurwerk is uitgevallen.
    Ja en waar zijn we dan mee bezig!!!!!!

    Geplaatst door: la op
  • Ook in de tankopslag mag je tot je 65e in de volcontinu onder de slangen blijven lopen, maar ja
    die mannen doen geen zwaar werk volgens veel varend personeel.

    Geplaatst door: vopakker op
  • Theo, mag ik je even uit je dromen helpen. Ik werk bij de semi-overheid en hier moet je gewoon tot je 65e s’ nachts werken. Als er gezondheidsproblemen komen wordt er een oplossing voor je gezocht en niet eerder.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • @theo er is maar 1 reden en dat is geen goeie. Het zijn ambtenaren!

    Geplaatst door: linda op
  • Op ieder binnenvaartschip wachtalarm verplichten. Eenvoudig en niet al te duur.

    Geplaatst door: bram op
  • Voorop gesteld dat ik geen oordeel uitspreek over de schipper op het duwstel. Wel dat ik zelf meemaakte tijdens een busreis dat de chauffeur gewisseld werd wegens de rijtijdenwet maar wel met zijn eigen auto al 700 km. gereden had om er te komen en de afgeloste chauffeur met zijn auto weer naar Nederland reed. Hoeveel continu-werkers hebben er geen baantje bij na de nachtdiensten of tijdens de vrije dagen? U kan ongestoord van het ene object op het andere stappen als de papieren van het schip of auto maar juist zijn ingevuld. Mazen in de wet? Het is eigen verantwoordelijkheid nemen.

    Geplaatst door: A.G op
  • Wat een onzin hier weer allemaal, Ik ben 32 jaar en mij kan dat ook overkomen, niemand is hier vrij van.
    Nu is die man eerlijk en zegt gewoon dat hem in’t slaap is gevallen en niet stuuruitval, motoruitval etc… en nu zitten ze weer op ze’n kap omdat hij te oud is

    Geplaatst door: a op
  • sorry foutje 56 geen 65 natuurlijk sorry

    Geplaatst door: theo op
  • Ik hoop super JOS dat jij geen fouten maakt voor dat je 65 bent en nooit in slaap zult vallen.
    Maar het is wel zo dat bij de gemeentes en het rijk de mensen ouder dan 65jaar geen nacht diensten meer hoeven te draaien.
    En dat zal best wel een goede reden hebben.

    Geplaatst door: theo op
  • Dit mag inderdaad niet gebeuren. Maakt niet uit hoe oud je bent. Als je moe bent en dreigt in slaap te vallen, dan moet je of er iemand bij roepen of ten anker gaan. Nu weet ik wel dat het laatste nooit zal gebeuren en/of geaccepteerd zal worden door reders/bevrachters, maar je kan maar doen wat je kan doen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • P: koppelverband zeg je…. Ik hoop niet dat dit grapje 4 jaar geleden is en dat je deze man maar aangenomen hebt als schipper..

    Geplaatst door: qwerty op
  • pas op wat je zegt. wij adverteerden een keer voor een matroos op een koppelverband, kregen van het uwv een man van 60 .toen ik zei zo,n man kan je niet met koppeldraden laten sjouwen, kreeg ik een berisping wegens leeftijd discriminatie

    Geplaatst door: p op
  • Ach Jos,

    Waarom denk je dat er op de wal in de continue uit geballanseerde systemen zijn. In de zeevaart is er een hele studie geweest naar oververmoeidheid. In een normaal continue bedrijf worden oudere mensen ontzien met zgn oude lullen dagen. Ik vindt het niet vreemd dat het gebeurd is en ja ook als ondernemer mag je er best weleens bij stil staan dat de mens geen machine is, die maar aan en af kunt zetten. En pas op Jos stratenmaker is ook een zwaar beroep ook die mensen houden het niet vol tot hun pension.

    Geplaatst door: 007 op
  • @ wvl & 007:

    dan wordt je toch lekker stratenmaker, kun je tot je 67ste op je knietjes timmeren,
    maar wel overdag hoor!

    Dit mag nooit gebeuren als je kapitein zegt te zijn, niet als je 22 bent, en ook niet als je 60 bent.
    Neem je verantwoording als je ‘snachts gaat varen!
    (doe ik ook)

    Geplaatst door: Jos op
  • Scherp gezien wvl. en dan het liefst nog 14 dagen achter elkaar. Het is gewoon te gek voor worden. Het is jammer dat het gebeurd is je wens het niemand.

    Geplaatst door: 007 op
  • Alleen in de rijn en binnenvaart moet je na je 60 verjaardag nog nachtdiensten werken dat dit niet erg veilig is blijkt door dit incident.

    Geplaatst door: wvl op

Reageer