Gastanker Schloss Mainau ziet duwstel over het hoofd

De GEFO gastanker Schloss Mainau (110 x 11,45 meter) en het vierbaksduwstel Herkules IV zijn zondagmorgen op de Oude Maas bij Barendrecht in dichte mist kop-op-kop met elkaar in aanvaring gekomen.

Kopschade Schloss Mainau

Het voorschip van de in 2004 gebouwde Schloss Mainau liep forse kopschade op, maar de ladingzone bleef intact en niemand raakte gewond. De tanker was geladen met 1800 ton propyleenoxide, een zeer licht ontvlambare naar ether ruikende vloeistof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • De Herkules IV had trouwens 6 bakken bij zich in de daalvaart… Niet 4…. 😉

    Er waren in ieder geval wel 4 van de 6 duwbakken dusdanig beschadigd dat ze droog moesten. Ze zijn alle 4 naar verschillende werven gegaan.

    De Veerhaven 23 lag in het droogdok bij Van Brink in de Eemhaven. Jammer dat we geen foto’s kunnen upbeamen hier want ik heb er nogal wat…

    Geplaatst door: Nijlpaard op
  • Dit ongeluk is gebeurd omdat de 2de kapitein die aan het varen was te druk was met bellen en daardoor de marifoon heel zacht had staan en de sector niet heeft gehoord.
    daarbij was hij zo druk in zijn telefoongesprek dat hij niet echt meer op aan het letten was en dus het duwstel dat afvarig was met 4 bakken totaal niet heeft opgemerkt.
    De schloss mainau voer op het moment circa 8 kmpu en omdat het vierbaksduwstel nog achteruit heeft gedraaid is de klap relatief meegevallen.
    Is er een aan boord die nu een gebroken vinger heeft en de stuurman die ook in de stuurhut aanwezig was had last van wat blauwe plekken en wat kneuzingen.
    Gelukkig allemaal alleen materiële schade maar zo zie je maar wat 1 telefoontje voor grote schade kan aanrichten.

    Geplaatst door: G. Kuiper op
  • ja hans goed lezen voor je iets schrijft en staat verder in reactie’s werd wel op geroepen maar gaf niet thuis somige kijken niet verder dan radermast had zelf ook zón mafketel achter mij
    ook uit voormalig oostblok maar goed komt helemaal goed met ons

    Geplaatst door: maik op
  • de beste stuurlui staan deze keer niet aan de wal
    maar op de andere schepen.Respect voor sector heerjansdam .

    Geplaatst door: hitsert.j op
  • ik heb zelf ook gevaren bij de gefo
    heb daar nooit een tv gezien

    Geplaatst door: harold op
  • gezellig hier -(

    Geplaatst door: rhm op
  • @ Hans
    ff goed lezen hij ging er ene voorbij en kwam er ene tegen.

    Geplaatst door: martin op
  • @Nijlpaard,

    FF t stukje goed lezen; die Schloss Mainau ging die duwer niet voorbij, hij kwam m tegen!
    Kik maar naar de foto van z’n kop, dat lukt je niet als je iemand voorbij loopt hoor!

    Geplaatst door: hans op
  • Het kunnen zoveel dingen zijn… Radio te hard waardoor de marifoon niet meer te horen was, slechte commucatie omdat er één niet goed mee kon komen in de nederlandse of duitse taal of oververmoeidheid… Het onderzoek was de waterpolitie zal dit uitwijzen… Vooralsnog was het een ongelukkige situatie, naar mijn inziens wel degelijk de fout van de schloss mainau want een bocht als Heerjansdam is nou eenmaal geen bocht waar je makkelijl iemand voorbij kan varen… Zeker geen duwer, en al helemaal niet in de mist. Bij Puttershoek had deze man alle gelegenheid gehad om er voorbij te komen… Maar goed, de andere factoren zullen binnenkort wel duidelijk worden wanneer het onderzoek is afgerond.

    Geplaatst door: Nijlpaard op
  • Het getuigd van weinig respect voor elkaar zoals hier gereageerd wordt
    Kennen we alle feiten al? nee denk ik dan.
    Oordeel dan niet over iets waarvan je niet zeker weet hoe het gegaan is.
    En mijnheer Edje, die mensen op die duwboten kunnen echt wel varen,er gebeuren bar weinig ongelukken hoor met deze combinaties en dat geld ook voor die gefotankers.
    Het blijkt bij de laatse ongelukken die er gebeurd zijn hoever de binnenvaart in het algemeen verdeeld is en nooit eens gezamelijk iets kan doen of wil doen.
    Mensen doe eens normaal,alsof je door tv kijken een aanvaring veroorzaakt. Echt niet daar ligt het niet aan.
    En ga eens een beetje met meer respect met elkaar om,met dat gespeculeer en persoonlijk aanvallen schiet je echt niks mee op en kom je er ook niet achter wat er werkelijk gebeurd is.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • edje, ik begrijp de strekking van jou verhaal niet helemaal.
    Ikzelf vaar al jaren op koppelverbanden en moet eerlijk zeggen dat ik op krappe stukken liever een 4 of 6 baks duwstel tegen kom dan bepaalde andere, kleinere schepen.

    Een voorbeeld, (moet eerlijk zeggen dat dit ook alles sloeg hoor…)
    Vorig jaar ergens kom ik met lengte afvarig, voor stroom de bocht van Esch om (dat haakse bochtje)
    Windkracht 6, lager wal.
    Toen ik de kop om de hoek had zag ik een kleine echo aan mijn kant van het vaarwater en roep de beste man op wat de bedoeling is.
    Ik krijg als antwoord dat hij veel last van de wind heeft!

    Nu kom je daar over het algemeen geen veerhaven e.d. tegen maar deze situatie zal je met een 6 baks duwstel niet snel tegen komen!

    Geplaatst door: Koppelverbandman? op
  • als ze de tv afpakke , dan gaan er pas accidenten gebeuren denk ik , uit verveling , wij zij daar mee opgegroeid en zonder zal mij ni meer lukken .

    Geplaatst door: andré op
  • misschien: Ich weiss nicht ich verstehe nicht

    Geplaatst door: Frank op
  • de slimste mens van de waterwegen ? dat zou een leuke programma worden . want ieder van jullie weet het beter .maar neem wel een paar box handschoenen mee dan ben ik de eerste die elke aflevering zie hoe jullie elkaar in de haren vliegen . en nog iets ieder maak vroeg of laat ook fouten

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • er wordt wel niet gesproken hoeveel bakken de voorbij gelopen duwboot bij had
    ik denk 6 en dat is niet normaal zonder koproeren
    maar ja groot kapitaal mag alles

    Geplaatst door: edje op
  • Als er dan geen tv in de hut is/was wat was je dan aan het doen dat je een duwer met 4 of 6 bakken over het hooft ziet>??????????????????

    Geplaatst door: Arjan op
  • ze geen tv op de schloss mainau in de stuur hut want ik ken de kapitein / en de 2e was aan het varen

    Geplaatst door: gast15 op
  • eind 2003 was op de Slos Zuylen geen tv dat weten we

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Die Daniel is helemaal slim!!!

    Geplaatst door: Arno M op
  • Op de slot zuylen hadden we wel tv in de stuurhut vraag maar aan karel anders ging we er niet werken.

    Geplaatst door: daniel op
  • gas(t)13, Dat dit schip geen TV in de stuurhut had ging inderdaad nergens over en heb je gelijk in.
    Nu kun je vervolgens net als die TV zeuren dingen zoeken die fout geschreven waren en daarmee blijk geven dat jij wel goed op de hoogte bent maar vergeet niet dat je hiermee net zoveel afwijkt als de eerder genoemde TV zeuren.

    Waar het in dit geval om gaat is dat er door menselijk falen, en zelfs een grotere fout dan over TV’s beginnen of de verkeerde lading benoemen een nare klapper is ontstaan.

    En natuurlijk doet deze schipper zoiets echt niet met opzet of maakt hem dat per definitie een slechte schipper maar misschien is het wel wijs om hier met zijn allen lering uit te trekken in plaats van zeuren over Tv’s, verkeerd vermelde ladingen, weer eens een tanker of wat dan ook….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • De reden dat er weer een tanker betrokken is….Omdat WIJ wel varen 😉

    Geplaatst door: tankerboy op
  • bovendien vervoerde de Schloss Mainau geen propaangas maar propyleenoxide. Eerst ff de feiten op een rijtje en dan pas jammeren mensen

    Geplaatst door: gas(t)13 op
  • ik zal gelijk ff deze onzinnige reacties ontkrachten.Op de bewuste gastanker is geen tv id stuurhut aanwezig.

    Geplaatst door: gas(t)13 op
  • Wat zitten er verstandige reacties bij en wat een vreselijk domme reacties. Wat een discussie over wel of geen tv in de stuurhut, terwijl dat hier waarschijnlijk niet aan de orde is.
    Wat ik erger vind is dat er blijkbaar niet gereageerd is op oproepen van de verkeerspost en van de andere schepen, als dat dan de oorzaak is van de aanvaring is dat een groter probleem.

    Geplaatst door: E.M op
  • Er word gelijk gegeneraliseerd. Dat is dan jammer. Ook al staat het los van deze aanvaring. Vaar ook al jaren met licht en tv aan. Wat er gezegd word, in de mist zie je ook niks. Het deert ons niet.
    Ieder ze keuze en ieder ze ding.

    Als mijn eigen ouwe mee gaat, gaat al het licht en beeldschermen uit in de hut. Anders vind die het ook maar niks.
    Wij zijn opgegroeid met al die beeldschermen en weet dat een radar niet liegt!

    Niemand is hetzelfde, ieder heeft ze keuze, niet iedereen kan de dicipline opbrengen om het meeste op varen te letten ipv de film.

    Geplaatst door: Henk op
  • @Dennis
    Als het een spannende film is dan ben je toch behoorlijk afgeleid.
    Je kijk vervolgens een fractie van een seconde op je radarbeeld en gelijk kijk je weer terug naar je tv.
    En dan kom je na een halve min. tot je schrik, er achter dat je veel te diep de bocht ben in gevaren en vervolgens boze vragen krijgt van de tegenvaart”WAT BEN JIJ VAN PLAN”
    Ik heb deze situaties meerdere malen mee gemaakt.

    Geplaatst door: dirk op
  • Anton,
    AIS is inderdaad niet verplicht, mee eens.
    Je kunt, en mag daarom niet volledig vertrouwen op AIS, ook mee eens.

    Maar… BEIDE schepen voeren met AIS dus enkel een blik op je beeldscherm had in dat geval al voldoende geweest om die tegemoet komende duwer op te merken.

    Ik denk dat (goed) gebruik van de communicatieve middelen aan boord in dit geval een aanvaring had kunnen voorkomen.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Geachte overige lezers en schrijvers:

    TV’s, overige beeldschermen en verlichting is naar mijn mening niet de oorzaak. Ik vaar met alle voorgenoemde lichtgevende apparaten aan en weet dat je dan weinig tot niets ziet buiten. Als mensen dit een bezwaar vinden dan zou dat inhouden dat ze het dan in de dichte mist wel héél moeilijk zullen krijgen. Het zou hoogstens voor de wél goede radarvaarders onder ons voor afleiding kunnen zorgen. Alleen lijkt me dat eerder een gebrek aan discipline dan onkunde. En breng die ambtenaren en politici die allemaal zo opgewonden worden van allerlei zinloze regeltjes nu niet op ideeen alstublieft, ik zou van gekkigheid niet meer weten wat ik moest als ik geen tv meer kan kijken tijdens de vaart.

    Geplaatst door: Dennis op
  • Niet goed op ais gekeken
    De duwvaart heb nl allemaal AIS

    Geplaatst door: Arjan op
  • ligt = licht sorry 2 jaar lagere school toen maar gaan varen

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Als je niets weet van de lading en de omstandigheden waarin deze aanvaring gebeurd is kun je beter je mond houden. Ik heb op gefogastankers nog nooit een tv in de stuurhut gezien.

    Geplaatst door: E.M op
  • iedere beeldbuis of monitor in de stuurhut verbieden.al dat ligt leid alleen maar af toch.
    Hou is op met dat gezeik over die tv of wat dan ook je kan varen of je kan het niet als je niet kan varen met een tv aan heb je niks in de stuurhut te zoeken

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • We leren er veel van. We zijn weer eens op de feiten gedrukt.
    Varen is geen kinderspel en vereist opperste concentratie. Juist als je ervaren bent of het denkt te zijn.
    Wordt het geen tijd om bijv. TV’s in de stuurhut te gaan verbieden?

    Geplaatst door: stuurman op
  • Weer een voorbeeld van gemakzucht en niet serieus met je werk bezig zijn.

    Geplaatst door: A3. V. op
  • Meneer, Tankerman.
    AIS is nog niet verplicht dus kun je er nog veel tegenkomen zonder AIS.
    Beslissingen nemen op informatie via AIS is mijns inziens daarom niet veilig.

    Geplaatst door: Anton op
  • Zo… nu zijn er iig weer een aantal mensen die gespreksstof hebben naar aanleiding van mijn naam!
    Jammer dat er eigenlijk maar 2 inhoudelijke reacties zijn over dit onderwerp en mensen als Jaap, Robin en Edmacava dingen roepen wat nergens over gaat.

    Wat ik mijzelf eigenlijk een beetje af vraag maar misschien heb ik het verkeerd….

    Als ik in de mist vaar zorg ik dat ik niets mis over de marifoon, loop ik ook wel duwers voorbij maar doe dit in overleg en gebruik ik communicatieve middelen als Radar en AIS om er verzekerd van te zijn dat ik ook de gelegenheid heb om voorbij te lopen.

    Let echter wel, ik zal de laatste zijn die zegt dat dit mij niet zal overkomen maar in de 39 jaar dat ik vaar heb ik dit gelukkig nooit hoeven meemaken.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Als der iemand goed heeft gehandeld dan is het wel sector heerjansdam die heeft het schip meerderen malen opgeroepen nog voor dat die met de inhaal acties begon maar het schip gaf geen antwoord dat en toen die het wel deed zat die ook meteen kop op kop met de afvaart. wij waren het duwstel ook net voorbij dus vandaar dat we alles goed gevolcht hebben

    Geplaatst door: A op
  • zal de gasdampen de hersens hebben aangetast?? in de mist een duwstel voorbij lopen moet nog kunnen vind ik…. maar een afvarig duwstel niet goed opgemerkt dan let je niet op terwijl met mist toch conentratie vereist is!!en hoe zit het met onze vrienden van sector heerjansdam….is het ook niet de bedoeling dat die ook meekijken op radar en indien nodig advies geven?? of was het weer bijkomen van het weekend. inderdaad gelukkig geen gewonden terwijl met gas het ook heel anders had kunnen aflopen!!

    Geplaatst door: opper stamper! op
  • @ anoniem:

    Je kan het misschien niet met hem eens zijn maar hij heeft wel gelijk! De laatste aanvaringen of ongevallen waren vrijwel allemaal met een tanker…

    Geplaatst door: Robin op
  • @ jaap

    jij vaart zeker droge lading door zo af te geven op tankers

    Geplaatst door: anoniem op
  • !800 ton propaangas in een binnenvaartgastanker is wel heel erg veel, heb het vermoeden dat het maximaal 1300 ton zal zijn.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Fijn he! die overhangende voorschepen.
    Gelukkig geen persoonlijke ongelukken maar alleen materiaal (had anders gekund)

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Gastanker Schloss Mainau ziet duwstel over het hoofd | Schuttevaer.nl

Gastanker Schloss Mainau ziet duwstel over het hoofd

De GEFO gastanker Schloss Mainau (110 x 11,45 meter) en het vierbaksduwstel Herkules IV zijn zondagmorgen op de Oude Maas bij Barendrecht in dichte mist kop-op-kop met elkaar in aanvaring gekomen.

Kopschade Schloss Mainau

Het voorschip van de in 2004 gebouwde Schloss Mainau liep forse kopschade op, maar de ladingzone bleef intact en niemand raakte gewond. De tanker was geladen met 1800 ton propyleenoxide, een zeer licht ontvlambare naar ether ruikende vloeistof.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • De Herkules IV had trouwens 6 bakken bij zich in de daalvaart… Niet 4…. 😉

    Er waren in ieder geval wel 4 van de 6 duwbakken dusdanig beschadigd dat ze droog moesten. Ze zijn alle 4 naar verschillende werven gegaan.

    De Veerhaven 23 lag in het droogdok bij Van Brink in de Eemhaven. Jammer dat we geen foto’s kunnen upbeamen hier want ik heb er nogal wat…

    Geplaatst door: Nijlpaard op
  • Dit ongeluk is gebeurd omdat de 2de kapitein die aan het varen was te druk was met bellen en daardoor de marifoon heel zacht had staan en de sector niet heeft gehoord.
    daarbij was hij zo druk in zijn telefoongesprek dat hij niet echt meer op aan het letten was en dus het duwstel dat afvarig was met 4 bakken totaal niet heeft opgemerkt.
    De schloss mainau voer op het moment circa 8 kmpu en omdat het vierbaksduwstel nog achteruit heeft gedraaid is de klap relatief meegevallen.
    Is er een aan boord die nu een gebroken vinger heeft en de stuurman die ook in de stuurhut aanwezig was had last van wat blauwe plekken en wat kneuzingen.
    Gelukkig allemaal alleen materiële schade maar zo zie je maar wat 1 telefoontje voor grote schade kan aanrichten.

    Geplaatst door: G. Kuiper op
  • ja hans goed lezen voor je iets schrijft en staat verder in reactie’s werd wel op geroepen maar gaf niet thuis somige kijken niet verder dan radermast had zelf ook zón mafketel achter mij
    ook uit voormalig oostblok maar goed komt helemaal goed met ons

    Geplaatst door: maik op
  • de beste stuurlui staan deze keer niet aan de wal
    maar op de andere schepen.Respect voor sector heerjansdam .

    Geplaatst door: hitsert.j op
  • ik heb zelf ook gevaren bij de gefo
    heb daar nooit een tv gezien

    Geplaatst door: harold op
  • gezellig hier -(

    Geplaatst door: rhm op
  • @ Hans
    ff goed lezen hij ging er ene voorbij en kwam er ene tegen.

    Geplaatst door: martin op
  • @Nijlpaard,

    FF t stukje goed lezen; die Schloss Mainau ging die duwer niet voorbij, hij kwam m tegen!
    Kik maar naar de foto van z’n kop, dat lukt je niet als je iemand voorbij loopt hoor!

    Geplaatst door: hans op
  • Het kunnen zoveel dingen zijn… Radio te hard waardoor de marifoon niet meer te horen was, slechte commucatie omdat er één niet goed mee kon komen in de nederlandse of duitse taal of oververmoeidheid… Het onderzoek was de waterpolitie zal dit uitwijzen… Vooralsnog was het een ongelukkige situatie, naar mijn inziens wel degelijk de fout van de schloss mainau want een bocht als Heerjansdam is nou eenmaal geen bocht waar je makkelijl iemand voorbij kan varen… Zeker geen duwer, en al helemaal niet in de mist. Bij Puttershoek had deze man alle gelegenheid gehad om er voorbij te komen… Maar goed, de andere factoren zullen binnenkort wel duidelijk worden wanneer het onderzoek is afgerond.

    Geplaatst door: Nijlpaard op
  • Het getuigd van weinig respect voor elkaar zoals hier gereageerd wordt
    Kennen we alle feiten al? nee denk ik dan.
    Oordeel dan niet over iets waarvan je niet zeker weet hoe het gegaan is.
    En mijnheer Edje, die mensen op die duwboten kunnen echt wel varen,er gebeuren bar weinig ongelukken hoor met deze combinaties en dat geld ook voor die gefotankers.
    Het blijkt bij de laatse ongelukken die er gebeurd zijn hoever de binnenvaart in het algemeen verdeeld is en nooit eens gezamelijk iets kan doen of wil doen.
    Mensen doe eens normaal,alsof je door tv kijken een aanvaring veroorzaakt. Echt niet daar ligt het niet aan.
    En ga eens een beetje met meer respect met elkaar om,met dat gespeculeer en persoonlijk aanvallen schiet je echt niks mee op en kom je er ook niet achter wat er werkelijk gebeurd is.

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • edje, ik begrijp de strekking van jou verhaal niet helemaal.
    Ikzelf vaar al jaren op koppelverbanden en moet eerlijk zeggen dat ik op krappe stukken liever een 4 of 6 baks duwstel tegen kom dan bepaalde andere, kleinere schepen.

    Een voorbeeld, (moet eerlijk zeggen dat dit ook alles sloeg hoor…)
    Vorig jaar ergens kom ik met lengte afvarig, voor stroom de bocht van Esch om (dat haakse bochtje)
    Windkracht 6, lager wal.
    Toen ik de kop om de hoek had zag ik een kleine echo aan mijn kant van het vaarwater en roep de beste man op wat de bedoeling is.
    Ik krijg als antwoord dat hij veel last van de wind heeft!

    Nu kom je daar over het algemeen geen veerhaven e.d. tegen maar deze situatie zal je met een 6 baks duwstel niet snel tegen komen!

    Geplaatst door: Koppelverbandman? op
  • als ze de tv afpakke , dan gaan er pas accidenten gebeuren denk ik , uit verveling , wij zij daar mee opgegroeid en zonder zal mij ni meer lukken .

    Geplaatst door: andré op
  • misschien: Ich weiss nicht ich verstehe nicht

    Geplaatst door: Frank op
  • de slimste mens van de waterwegen ? dat zou een leuke programma worden . want ieder van jullie weet het beter .maar neem wel een paar box handschoenen mee dan ben ik de eerste die elke aflevering zie hoe jullie elkaar in de haren vliegen . en nog iets ieder maak vroeg of laat ook fouten

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • er wordt wel niet gesproken hoeveel bakken de voorbij gelopen duwboot bij had
    ik denk 6 en dat is niet normaal zonder koproeren
    maar ja groot kapitaal mag alles

    Geplaatst door: edje op
  • Als er dan geen tv in de hut is/was wat was je dan aan het doen dat je een duwer met 4 of 6 bakken over het hooft ziet>??????????????????

    Geplaatst door: Arjan op
  • ze geen tv op de schloss mainau in de stuur hut want ik ken de kapitein / en de 2e was aan het varen

    Geplaatst door: gast15 op
  • eind 2003 was op de Slos Zuylen geen tv dat weten we

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Die Daniel is helemaal slim!!!

    Geplaatst door: Arno M op
  • Op de slot zuylen hadden we wel tv in de stuurhut vraag maar aan karel anders ging we er niet werken.

    Geplaatst door: daniel op
  • gas(t)13, Dat dit schip geen TV in de stuurhut had ging inderdaad nergens over en heb je gelijk in.
    Nu kun je vervolgens net als die TV zeuren dingen zoeken die fout geschreven waren en daarmee blijk geven dat jij wel goed op de hoogte bent maar vergeet niet dat je hiermee net zoveel afwijkt als de eerder genoemde TV zeuren.

    Waar het in dit geval om gaat is dat er door menselijk falen, en zelfs een grotere fout dan over TV’s beginnen of de verkeerde lading benoemen een nare klapper is ontstaan.

    En natuurlijk doet deze schipper zoiets echt niet met opzet of maakt hem dat per definitie een slechte schipper maar misschien is het wel wijs om hier met zijn allen lering uit te trekken in plaats van zeuren over Tv’s, verkeerd vermelde ladingen, weer eens een tanker of wat dan ook….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • De reden dat er weer een tanker betrokken is….Omdat WIJ wel varen 😉

    Geplaatst door: tankerboy op
  • bovendien vervoerde de Schloss Mainau geen propaangas maar propyleenoxide. Eerst ff de feiten op een rijtje en dan pas jammeren mensen

    Geplaatst door: gas(t)13 op
  • ik zal gelijk ff deze onzinnige reacties ontkrachten.Op de bewuste gastanker is geen tv id stuurhut aanwezig.

    Geplaatst door: gas(t)13 op
  • Wat zitten er verstandige reacties bij en wat een vreselijk domme reacties. Wat een discussie over wel of geen tv in de stuurhut, terwijl dat hier waarschijnlijk niet aan de orde is.
    Wat ik erger vind is dat er blijkbaar niet gereageerd is op oproepen van de verkeerspost en van de andere schepen, als dat dan de oorzaak is van de aanvaring is dat een groter probleem.

    Geplaatst door: E.M op
  • Er word gelijk gegeneraliseerd. Dat is dan jammer. Ook al staat het los van deze aanvaring. Vaar ook al jaren met licht en tv aan. Wat er gezegd word, in de mist zie je ook niks. Het deert ons niet.
    Ieder ze keuze en ieder ze ding.

    Als mijn eigen ouwe mee gaat, gaat al het licht en beeldschermen uit in de hut. Anders vind die het ook maar niks.
    Wij zijn opgegroeid met al die beeldschermen en weet dat een radar niet liegt!

    Niemand is hetzelfde, ieder heeft ze keuze, niet iedereen kan de dicipline opbrengen om het meeste op varen te letten ipv de film.

    Geplaatst door: Henk op
  • @Dennis
    Als het een spannende film is dan ben je toch behoorlijk afgeleid.
    Je kijk vervolgens een fractie van een seconde op je radarbeeld en gelijk kijk je weer terug naar je tv.
    En dan kom je na een halve min. tot je schrik, er achter dat je veel te diep de bocht ben in gevaren en vervolgens boze vragen krijgt van de tegenvaart”WAT BEN JIJ VAN PLAN”
    Ik heb deze situaties meerdere malen mee gemaakt.

    Geplaatst door: dirk op
  • Anton,
    AIS is inderdaad niet verplicht, mee eens.
    Je kunt, en mag daarom niet volledig vertrouwen op AIS, ook mee eens.

    Maar… BEIDE schepen voeren met AIS dus enkel een blik op je beeldscherm had in dat geval al voldoende geweest om die tegemoet komende duwer op te merken.

    Ik denk dat (goed) gebruik van de communicatieve middelen aan boord in dit geval een aanvaring had kunnen voorkomen.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Geachte overige lezers en schrijvers:

    TV’s, overige beeldschermen en verlichting is naar mijn mening niet de oorzaak. Ik vaar met alle voorgenoemde lichtgevende apparaten aan en weet dat je dan weinig tot niets ziet buiten. Als mensen dit een bezwaar vinden dan zou dat inhouden dat ze het dan in de dichte mist wel héél moeilijk zullen krijgen. Het zou hoogstens voor de wél goede radarvaarders onder ons voor afleiding kunnen zorgen. Alleen lijkt me dat eerder een gebrek aan discipline dan onkunde. En breng die ambtenaren en politici die allemaal zo opgewonden worden van allerlei zinloze regeltjes nu niet op ideeen alstublieft, ik zou van gekkigheid niet meer weten wat ik moest als ik geen tv meer kan kijken tijdens de vaart.

    Geplaatst door: Dennis op
  • Niet goed op ais gekeken
    De duwvaart heb nl allemaal AIS

    Geplaatst door: Arjan op
  • ligt = licht sorry 2 jaar lagere school toen maar gaan varen

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Als je niets weet van de lading en de omstandigheden waarin deze aanvaring gebeurd is kun je beter je mond houden. Ik heb op gefogastankers nog nooit een tv in de stuurhut gezien.

    Geplaatst door: E.M op
  • iedere beeldbuis of monitor in de stuurhut verbieden.al dat ligt leid alleen maar af toch.
    Hou is op met dat gezeik over die tv of wat dan ook je kan varen of je kan het niet als je niet kan varen met een tv aan heb je niks in de stuurhut te zoeken

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • We leren er veel van. We zijn weer eens op de feiten gedrukt.
    Varen is geen kinderspel en vereist opperste concentratie. Juist als je ervaren bent of het denkt te zijn.
    Wordt het geen tijd om bijv. TV’s in de stuurhut te gaan verbieden?

    Geplaatst door: stuurman op
  • Weer een voorbeeld van gemakzucht en niet serieus met je werk bezig zijn.

    Geplaatst door: A3. V. op
  • Meneer, Tankerman.
    AIS is nog niet verplicht dus kun je er nog veel tegenkomen zonder AIS.
    Beslissingen nemen op informatie via AIS is mijns inziens daarom niet veilig.

    Geplaatst door: Anton op
  • Zo… nu zijn er iig weer een aantal mensen die gespreksstof hebben naar aanleiding van mijn naam!
    Jammer dat er eigenlijk maar 2 inhoudelijke reacties zijn over dit onderwerp en mensen als Jaap, Robin en Edmacava dingen roepen wat nergens over gaat.

    Wat ik mijzelf eigenlijk een beetje af vraag maar misschien heb ik het verkeerd….

    Als ik in de mist vaar zorg ik dat ik niets mis over de marifoon, loop ik ook wel duwers voorbij maar doe dit in overleg en gebruik ik communicatieve middelen als Radar en AIS om er verzekerd van te zijn dat ik ook de gelegenheid heb om voorbij te lopen.

    Let echter wel, ik zal de laatste zijn die zegt dat dit mij niet zal overkomen maar in de 39 jaar dat ik vaar heb ik dit gelukkig nooit hoeven meemaken.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Als der iemand goed heeft gehandeld dan is het wel sector heerjansdam die heeft het schip meerderen malen opgeroepen nog voor dat die met de inhaal acties begon maar het schip gaf geen antwoord dat en toen die het wel deed zat die ook meteen kop op kop met de afvaart. wij waren het duwstel ook net voorbij dus vandaar dat we alles goed gevolcht hebben

    Geplaatst door: A op
  • zal de gasdampen de hersens hebben aangetast?? in de mist een duwstel voorbij lopen moet nog kunnen vind ik…. maar een afvarig duwstel niet goed opgemerkt dan let je niet op terwijl met mist toch conentratie vereist is!!en hoe zit het met onze vrienden van sector heerjansdam….is het ook niet de bedoeling dat die ook meekijken op radar en indien nodig advies geven?? of was het weer bijkomen van het weekend. inderdaad gelukkig geen gewonden terwijl met gas het ook heel anders had kunnen aflopen!!

    Geplaatst door: opper stamper! op
  • @ anoniem:

    Je kan het misschien niet met hem eens zijn maar hij heeft wel gelijk! De laatste aanvaringen of ongevallen waren vrijwel allemaal met een tanker…

    Geplaatst door: Robin op
  • @ jaap

    jij vaart zeker droge lading door zo af te geven op tankers

    Geplaatst door: anoniem op
  • !800 ton propaangas in een binnenvaartgastanker is wel heel erg veel, heb het vermoeden dat het maximaal 1300 ton zal zijn.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Fijn he! die overhangende voorschepen.
    Gelukkig geen persoonlijke ongelukken maar alleen materiaal (had anders gekund)

    Geplaatst door: schipper op

Reageer