Nautilus hekelt ‘slavernij’ met Filippijnse matrozen

‘In feite is er niks gebeurd’, zegt Jan Wennekes van Commando Holding in Zwijndrecht, eigenaar en exploitant van de binnenvaarttanker Admiral, die zeeschepen bunkert in de haven van Zeebrugge. Hij reageert verbolgen op het artikel ‘Moderne slavernij op de Nederlandse binnenvaart?’ in de Telegraph, het blad van vakbond Nautilus International, over twee Filippijnse matrozen die in december uitgeput van boord werden gehaald door Gyron Crew. Wennekes begrijpt de vakbond niet en hij heeft het intussen helemaal gehad met het uitzendbureau; dat laatste blijkt wederzijds.

Door Lies Russel
Volgens voorzitter Marcel van den Broek van NautilusNL kunnen goedkope Filippijnse matrozen, die volgens de Nederlandse wettelijke regels worden onderbetaald, de binnenvaart de das omdoen. Je ziet steeds meer Filippijnen in de binnenvaart, waardoor er straks mogelijk geen plaats meer is voor Europese werknemers. Daardoor loopt ook het binnenvaartonderwijs in Europa gevaar en zullen schippers minder snel in een werknemer ook een bedrijfsopvolger kunnen zien, meent Van den Broek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • het ligt gewoon allemaal aan de ondernemers zelf alle particulieren bij elkaar klagen over te lage prijzen enz enz je hoort ze niet anders als klagen steek eens de koppen bij elkaar gooi alles eens stil iedereen en iedereen die toch probeert te varen tot stoppen dwingen en dwing dan eens hogere prijzen af daarbij sluit ik me erbij aan dat een hele hoop (ondernemers) hoe je ze ook wilt noemen perse een nieuw schip van een vijf a zes miljoen wilt hebben alles luxe en beter als de buurman en dan nog fatsoenlijk willen eten ook haha die rekensom is makkelijk gemaakt je bent en blijft slaaf van je schip en de bank maar goed kun je wel interesant doen in de sluis laten zien wie de bigboy is.en dan hebben we de (kapiteins)van een jaar of twintig met een eigen schip die verdomme nog niet de helft weten hoe het er allemaal werkelijk aan toe gaat heb er ook eens met een gewerkt die kon zn eigen schip nog niet eens vast maken zette alle touwen naar een kant nou als dat een ondernemer moet worden kun je beter je schip verkopen en je tas in pakken en nog maar een jaar of wat als deksman gaan varen de mensen verzieken het voor zichzelf hoor word tijd dat de binnenvaart een weekje of wat compleet plat gaat en er eens oplossingen gaan komen

    Geplaatst door: bruce op
  • Hoor iedereen hier klagen, maar niemand komt met een oplossing aan dragen.
    Ik heb natuurlijk ook niet het ei van Columbus uitgevonden, maar het zou de heren die in Straatsburg het personeeelsbeleid bepalen voor het internationaal vervoer is sieren als ze naar de bedrijfstak luisteren i.p.v. andersom.
    Waarom van Deksman naar Stuurman klimmen met dienstjaren en studeren, denken ze nu echt dat we zelf geen mensen op kunnen leiden aan boord.
    Denk eerst bijv. 3 maanden op een opleidinsschip om de kneepjes van het vak te leren zoals ankeren en met de trossen om gaan, ook in de sluizen, en niet alleen in Nederland maar ook diepe sluizen zonder drijvende bolders, daarna een klein examen door onafhankelijke examinatoren, en gelijk aantekening Volmatroos zodat je genoeg instromers hebt en het personeel een juist salaris kan bieden, tenslotte tellen ze mee.
    En een CAO het is toch een schande dat deze er nog niet is, en dan wel een Europese CAO.
    Vaar zelf al 8 jaar met dezelfde Volmatroos deze is tevreden en het schip ziet er netjes uit, hij weet ook donders goed dat die bij een ander meer kan verdienen en een vrije tijdsregeling kan krijgen.
    Probeer maar te zeggen ze zijn er heus nog wel maar het is een beetje geven en nemen en je moet niet altijd op je strepen staan.
    In de Zeevaart moest alles goedkoper je ziet wat er nu van gekomen is, wil zeker de Buitenlandse matrozen niet afvallen, lig wel eens naast een schip met Fillipijns personeel, de mensen zijn zeer gewillig en beleefd.
    Dus wilt u dat er wat gebeurd sluit u aan bij een organisatie en zorg ervoor dat deze zich laat horen in Straatsburg, niet goedschiks dan kwaadschiks, desnoods moet men het via Brussel spelen, het is nu nog vijf voor twaalf wacht niet tot het te laat is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Je ziet het al bijna goed walman.
    Deze was je nog vergeten: Boekhouder bij de bevrachter, 200 euro handgeld per week van boekhouder, gasolie via de bevrachter, kan geen sommetje maken bij de adnr-cursus maar is wel EIGENnaar van 2x een 135m.
    Geloof me, er wordt alleen maar verdiend aan de binnenvaart, maar heel weinig IN de Binnenvaart.

    De goeie niet te na gesproken en voor de rest:
    Vaarse hé, tot het geld écht op is.

    Geplaatst door: ……. op
  • schippers kunnen niet tellen de branche loopt 50 jaar achter
    voor kost pryzen varen .
    De helft is het niet waard ondernemer te zijn
    als prsoneel krygt wat ze verdient is binnenvaart voor 80 % naar de kloten .

    Tel voor de gein de uren die je met een reis bezig ben,
    en bedoel alles ruim vegen ,vegen boenen etc
    deel dit door de vracht
    een 135 m ca 168 euro per uur eigen olie
    hoe durven deze sukkels die zich ondernemer noemen en over de rug van personeel de schijn hoog te houden.

    Geplaatst door: walman op
  • Wie gaat dat betalen wie heeft zo veel geld. Want als de Cao niet meer telt gaat de financiering van de vakscholen op nul. Kun je de stagere zelf de opleiding bekostigen met een werkgevers aandeel van meerdere duizend Euro per jaar. Zullen ook de buitenlandse scholen voor Nederlanderse binnenvaart op slot gaan. Tenzij de Eu er tegen in opstand komt. Ik ben er niet zeker van of die dat ook doen want wij hebben de problemen in Nederland veroorzaakt in de binnenvaart. Je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt en dat kan veel duurder zijn dan niet een Cao afspreken met ons allen.

    Geplaatst door: Harr op
  • Een ondernemer pakt de mogelijkheden die hem geboden worden. In de zeevaart worden de bemanningsleden betaald naar de maatstaven van hun land volgens ITF, dat is naar onze maatstaven niet veel. En niet alle buitenlandse matrozen tonen nederigheid voor ‘hun blanke weldoener’. Welkom in de echte wereld. van den Broek trapt een open deur in, het zijn niet de buitenlandse matrozen die de binnenvaart de das om doen, het is de binnenvaart zelf. sinds jaar en dag geen bindende CAO? Achterblijven van loon en arbeidsvoorwaarden tov de wal? geen werving door de binnenvaarscholen of het moeten jongens of meisjes zijn die in een een of ander sociaal traject zitten. Overigens geen probleem als het een klein gedeelte zou zijn.
    Het is al een poosje aan de gang en binnenkort gaat de prijs betaald moeten worden. Ben benieuwd of de binnenvaart het overleeft of laatste keus in het vervoer wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • En dan dat gezanik dat nederlands personeel zo veel kost en niet wil werken…
    gaatje in je hoofd?

    Ik d8 dat het normaal was dat je als zeevarende een goed loon hebt ten opzichte van aan de wal te werken. Lang van huis… lange dagen… enz.
    Maar aan de wal kan ik zonder diploma’s makkelijk hetzelfde verdienen..

    daar wel eens over nagedacht?
    Zou een mooie boel worden als het bedrijfsleven hetzelfde ging doen als nu op de vaart gebeurt.

    Geld verdienen over de rug van je personeel met veel te dure schip onder je reed die je niet kunt opbrengen… draag ligt het probleem.
    Maar dan maken we het tog gewoon het probleem van je bemanningg…. Yeah right!!!!!!!!

    Geplaatst door: Fred op
  • Eerst verneuken ze de zeevaart en nu de binnevaart.

    Ik als jonge nederlandse matroos op de zeevaart kan nergens een baan krijgen. De enige die met nederlandse matrozen varen zijn overheids instellingen.

    Ik word er schijtziek van!

    Geplaatst door: Fred op
  • Goedemorgen allemaal, ik vaar op een schip van 90 meter lang en is 1600 ton met een filippijnse matroos. Een schip van 135 meter met 4000 ton mag met zelfde personeel rondvaren. Kom ik nu ook in het nieuws, of moet je daar een arme Filippijn voor zijn?

    Geplaatst door: M.Klinkenberg op
  • @evdv
    En het personeel durft ook nog een flinke duit te vragen? hoe bedoel je?
    Wil jij iemand 7 dagen per week aan boord hebben voor 800 Euro?

    Het probleem is gewoon je vraagt of krijgt te weinig voor je vracht dus kan je geen normaal personeel betalen.

    Ja en een nederlandse jongen gaat geen 7 dagen in de week met een dekwas slang in z’n handen staan daar heb je wel weer gelijk in.

    Geplaatst door: Dokus op
  • Zoals de bevrachter van dit schip beaamt ‘It’s time for change’

    Geplaatst door: Flip op
  • Dat Dolf Kornet zich niet schaamt, hij weet heel goed dat hij de boel loopt te flessen. En toch zijn er mensen die met hem in zee gaan !! Is niet te begrijpen, moet je eens kijken wat voor stukken er in de schuttevaer staan alleen van GYRON CREW. En het gaat gewoon door, MAAR, ze hebben toch hun “mensen” meer moeten gaan betalen. Maar praten over “onze mensen” haha, ze trekken een blik nieuwe flippen open als ze je niet aan staan. Zo word er bij een bezoek aan boord gesproken door Dolf Kornet. En nu praat hij over `onze mensen´ Waar het hem om gaat is ALLEEN geld.

    Geplaatst door: Kapitein !!! op
  • Heb zelf dik jaar bij die mensen gewerkt, en nog nooit meegemaakt dat matrozen op enigerlei slecht of onbehoorlijk behandeld werden.
    Zal me niets verbazen als G.C. de boel gewoon weer oplicht.
    Langs de andere kant zie ik zelf ook liever Europese matrozen, zeker voor de communicatie aan boord.

    Jan en Richard succes met het zuiveren van jullie naam.

    Geplaatst door: Jorg op
  • Aan de andere kant is het soms ook een beetje overdreven dat je 2 matrozen in dienst moet hebben terwijl je er maar 1 nodig hebt. En het personeel durft ook nog een flinke duit te vragen, waarna je nog moet afwachten of ze wel willen werken.

    Geplaatst door: evdv op
  • Klagende schippers over bevrachters, die hen uitkleden. Maar diezelfde schippers proberen op zo manier hun verlies goed te maken over de rug van mensen die geen kant uit kunnen.
    Ik geef ze mischien nog geen eens ongelijk, maar hier moet keihard tegen opgetreden worden. Dit is concurentie vervalsing. En net als altijd Werkendam de lachende derde!

    Geplaatst door: niets nieuws onder de zon. op

Reageer

Nautilus hekelt ‘slavernij’ met Filippijnse matrozen | Schuttevaer.nl

Nautilus hekelt ‘slavernij’ met Filippijnse matrozen

‘In feite is er niks gebeurd’, zegt Jan Wennekes van Commando Holding in Zwijndrecht, eigenaar en exploitant van de binnenvaarttanker Admiral, die zeeschepen bunkert in de haven van Zeebrugge. Hij reageert verbolgen op het artikel ‘Moderne slavernij op de Nederlandse binnenvaart?’ in de Telegraph, het blad van vakbond Nautilus International, over twee Filippijnse matrozen die in december uitgeput van boord werden gehaald door Gyron Crew. Wennekes begrijpt de vakbond niet en hij heeft het intussen helemaal gehad met het uitzendbureau; dat laatste blijkt wederzijds.

Door

Lies Russel

Volgens voorzitter Marcel van den Broek van NautilusNL kunnen goedkope Filippijnse matrozen, die volgens de Nederlandse wettelijke regels worden onderbetaald, de binnenvaart de das omdoen. Je ziet steeds meer Filippijnen in de binnenvaart, waardoor er straks mogelijk geen plaats meer is voor Europese werknemers. Daardoor loopt ook het binnenvaartonderwijs in Europa gevaar en zullen schippers minder snel in een werknemer ook een bedrijfsopvolger kunnen zien, meent Van den Broek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • het ligt gewoon allemaal aan de ondernemers zelf alle particulieren bij elkaar klagen over te lage prijzen enz enz je hoort ze niet anders als klagen steek eens de koppen bij elkaar gooi alles eens stil iedereen en iedereen die toch probeert te varen tot stoppen dwingen en dwing dan eens hogere prijzen af daarbij sluit ik me erbij aan dat een hele hoop (ondernemers) hoe je ze ook wilt noemen perse een nieuw schip van een vijf a zes miljoen wilt hebben alles luxe en beter als de buurman en dan nog fatsoenlijk willen eten ook haha die rekensom is makkelijk gemaakt je bent en blijft slaaf van je schip en de bank maar goed kun je wel interesant doen in de sluis laten zien wie de bigboy is.en dan hebben we de (kapiteins)van een jaar of twintig met een eigen schip die verdomme nog niet de helft weten hoe het er allemaal werkelijk aan toe gaat heb er ook eens met een gewerkt die kon zn eigen schip nog niet eens vast maken zette alle touwen naar een kant nou als dat een ondernemer moet worden kun je beter je schip verkopen en je tas in pakken en nog maar een jaar of wat als deksman gaan varen de mensen verzieken het voor zichzelf hoor word tijd dat de binnenvaart een weekje of wat compleet plat gaat en er eens oplossingen gaan komen

    Geplaatst door: bruce op
  • Hoor iedereen hier klagen, maar niemand komt met een oplossing aan dragen.
    Ik heb natuurlijk ook niet het ei van Columbus uitgevonden, maar het zou de heren die in Straatsburg het personeeelsbeleid bepalen voor het internationaal vervoer is sieren als ze naar de bedrijfstak luisteren i.p.v. andersom.
    Waarom van Deksman naar Stuurman klimmen met dienstjaren en studeren, denken ze nu echt dat we zelf geen mensen op kunnen leiden aan boord.
    Denk eerst bijv. 3 maanden op een opleidinsschip om de kneepjes van het vak te leren zoals ankeren en met de trossen om gaan, ook in de sluizen, en niet alleen in Nederland maar ook diepe sluizen zonder drijvende bolders, daarna een klein examen door onafhankelijke examinatoren, en gelijk aantekening Volmatroos zodat je genoeg instromers hebt en het personeel een juist salaris kan bieden, tenslotte tellen ze mee.
    En een CAO het is toch een schande dat deze er nog niet is, en dan wel een Europese CAO.
    Vaar zelf al 8 jaar met dezelfde Volmatroos deze is tevreden en het schip ziet er netjes uit, hij weet ook donders goed dat die bij een ander meer kan verdienen en een vrije tijdsregeling kan krijgen.
    Probeer maar te zeggen ze zijn er heus nog wel maar het is een beetje geven en nemen en je moet niet altijd op je strepen staan.
    In de Zeevaart moest alles goedkoper je ziet wat er nu van gekomen is, wil zeker de Buitenlandse matrozen niet afvallen, lig wel eens naast een schip met Fillipijns personeel, de mensen zijn zeer gewillig en beleefd.
    Dus wilt u dat er wat gebeurd sluit u aan bij een organisatie en zorg ervoor dat deze zich laat horen in Straatsburg, niet goedschiks dan kwaadschiks, desnoods moet men het via Brussel spelen, het is nu nog vijf voor twaalf wacht niet tot het te laat is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Je ziet het al bijna goed walman.
    Deze was je nog vergeten: Boekhouder bij de bevrachter, 200 euro handgeld per week van boekhouder, gasolie via de bevrachter, kan geen sommetje maken bij de adnr-cursus maar is wel EIGENnaar van 2x een 135m.
    Geloof me, er wordt alleen maar verdiend aan de binnenvaart, maar heel weinig IN de Binnenvaart.

    De goeie niet te na gesproken en voor de rest:
    Vaarse hé, tot het geld écht op is.

    Geplaatst door: ……. op
  • schippers kunnen niet tellen de branche loopt 50 jaar achter
    voor kost pryzen varen .
    De helft is het niet waard ondernemer te zijn
    als prsoneel krygt wat ze verdient is binnenvaart voor 80 % naar de kloten .

    Tel voor de gein de uren die je met een reis bezig ben,
    en bedoel alles ruim vegen ,vegen boenen etc
    deel dit door de vracht
    een 135 m ca 168 euro per uur eigen olie
    hoe durven deze sukkels die zich ondernemer noemen en over de rug van personeel de schijn hoog te houden.

    Geplaatst door: walman op
  • Wie gaat dat betalen wie heeft zo veel geld. Want als de Cao niet meer telt gaat de financiering van de vakscholen op nul. Kun je de stagere zelf de opleiding bekostigen met een werkgevers aandeel van meerdere duizend Euro per jaar. Zullen ook de buitenlandse scholen voor Nederlanderse binnenvaart op slot gaan. Tenzij de Eu er tegen in opstand komt. Ik ben er niet zeker van of die dat ook doen want wij hebben de problemen in Nederland veroorzaakt in de binnenvaart. Je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt en dat kan veel duurder zijn dan niet een Cao afspreken met ons allen.

    Geplaatst door: Harr op
  • Een ondernemer pakt de mogelijkheden die hem geboden worden. In de zeevaart worden de bemanningsleden betaald naar de maatstaven van hun land volgens ITF, dat is naar onze maatstaven niet veel. En niet alle buitenlandse matrozen tonen nederigheid voor ‘hun blanke weldoener’. Welkom in de echte wereld. van den Broek trapt een open deur in, het zijn niet de buitenlandse matrozen die de binnenvaart de das om doen, het is de binnenvaart zelf. sinds jaar en dag geen bindende CAO? Achterblijven van loon en arbeidsvoorwaarden tov de wal? geen werving door de binnenvaarscholen of het moeten jongens of meisjes zijn die in een een of ander sociaal traject zitten. Overigens geen probleem als het een klein gedeelte zou zijn.
    Het is al een poosje aan de gang en binnenkort gaat de prijs betaald moeten worden. Ben benieuwd of de binnenvaart het overleeft of laatste keus in het vervoer wordt.

    Geplaatst door: Duh! op
  • En dan dat gezanik dat nederlands personeel zo veel kost en niet wil werken…
    gaatje in je hoofd?

    Ik d8 dat het normaal was dat je als zeevarende een goed loon hebt ten opzichte van aan de wal te werken. Lang van huis… lange dagen… enz.
    Maar aan de wal kan ik zonder diploma’s makkelijk hetzelfde verdienen..

    daar wel eens over nagedacht?
    Zou een mooie boel worden als het bedrijfsleven hetzelfde ging doen als nu op de vaart gebeurt.

    Geld verdienen over de rug van je personeel met veel te dure schip onder je reed die je niet kunt opbrengen… draag ligt het probleem.
    Maar dan maken we het tog gewoon het probleem van je bemanningg…. Yeah right!!!!!!!!

    Geplaatst door: Fred op
  • Eerst verneuken ze de zeevaart en nu de binnevaart.

    Ik als jonge nederlandse matroos op de zeevaart kan nergens een baan krijgen. De enige die met nederlandse matrozen varen zijn overheids instellingen.

    Ik word er schijtziek van!

    Geplaatst door: Fred op
  • Goedemorgen allemaal, ik vaar op een schip van 90 meter lang en is 1600 ton met een filippijnse matroos. Een schip van 135 meter met 4000 ton mag met zelfde personeel rondvaren. Kom ik nu ook in het nieuws, of moet je daar een arme Filippijn voor zijn?

    Geplaatst door: M.Klinkenberg op
  • @evdv
    En het personeel durft ook nog een flinke duit te vragen? hoe bedoel je?
    Wil jij iemand 7 dagen per week aan boord hebben voor 800 Euro?

    Het probleem is gewoon je vraagt of krijgt te weinig voor je vracht dus kan je geen normaal personeel betalen.

    Ja en een nederlandse jongen gaat geen 7 dagen in de week met een dekwas slang in z’n handen staan daar heb je wel weer gelijk in.

    Geplaatst door: Dokus op
  • Zoals de bevrachter van dit schip beaamt ‘It’s time for change’

    Geplaatst door: Flip op
  • Dat Dolf Kornet zich niet schaamt, hij weet heel goed dat hij de boel loopt te flessen. En toch zijn er mensen die met hem in zee gaan !! Is niet te begrijpen, moet je eens kijken wat voor stukken er in de schuttevaer staan alleen van GYRON CREW. En het gaat gewoon door, MAAR, ze hebben toch hun “mensen” meer moeten gaan betalen. Maar praten over “onze mensen” haha, ze trekken een blik nieuwe flippen open als ze je niet aan staan. Zo word er bij een bezoek aan boord gesproken door Dolf Kornet. En nu praat hij over `onze mensen´ Waar het hem om gaat is ALLEEN geld.

    Geplaatst door: Kapitein !!! op
  • Heb zelf dik jaar bij die mensen gewerkt, en nog nooit meegemaakt dat matrozen op enigerlei slecht of onbehoorlijk behandeld werden.
    Zal me niets verbazen als G.C. de boel gewoon weer oplicht.
    Langs de andere kant zie ik zelf ook liever Europese matrozen, zeker voor de communicatie aan boord.

    Jan en Richard succes met het zuiveren van jullie naam.

    Geplaatst door: Jorg op
  • Aan de andere kant is het soms ook een beetje overdreven dat je 2 matrozen in dienst moet hebben terwijl je er maar 1 nodig hebt. En het personeel durft ook nog een flinke duit te vragen, waarna je nog moet afwachten of ze wel willen werken.

    Geplaatst door: evdv op
  • Klagende schippers over bevrachters, die hen uitkleden. Maar diezelfde schippers proberen op zo manier hun verlies goed te maken over de rug van mensen die geen kant uit kunnen.
    Ik geef ze mischien nog geen eens ongelijk, maar hier moet keihard tegen opgetreden worden. Dit is concurentie vervalsing. En net als altijd Werkendam de lachende derde!

    Geplaatst door: niets nieuws onder de zon. op

Reageer