Centrale vervoersautoriteit moet transportinfarct voorkomen

Wanneer het fileprobleem niet voortvarender wordt aangepakt raakt Nederland zijn beweeglijkheid kwijt en dat gaat ten koste van de economische dynamiek en ontwikkeling. Dat stelde directeur Menno Menist op de nieuwjaarsbijeenkomst van het vervoers-economisch onderzoeksinstituut NEA in Zoetermeer. Menist hield een pleidooi voor een centrale vervoersautoriteit met ruime bevoegdheden.

Door Hans Heynen
‘Er is een regisserende sterke partij nodig om te komen tot een slimmere benutting van de logistieke infrastructuur.’ Daarbij gaat het om het stimuleren van intermodaal transport. Daarnaast moeten innovatieve projecten zo sneller van de grond komen.’
Menist noemde China als voorbeeld van een land waar innovaties en grote projecten wel in snel tempo worden uitgevoerd. ‘We stellen uiteraard niet voor om het Chinese model te kopiëren, maar het maakt ons wel duidelijk dat regie nodig is om besluitvorming te versnellen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Centrale vervoersautoriteit moet transportinfarct voorkomen | Schuttevaer.nl

Centrale vervoersautoriteit moet transportinfarct voorkomen

Wanneer het fileprobleem niet voortvarender wordt aangepakt raakt Nederland zijn beweeglijkheid kwijt en dat gaat ten koste van de economische dynamiek en ontwikkeling. Dat stelde directeur Menno Menist op de nieuwjaarsbijeenkomst van het vervoers-economisch onderzoeksinstituut NEA in Zoetermeer. Menist hield een pleidooi voor een centrale vervoersautoriteit met ruime bevoegdheden.

Door

Hans Heynen

‘Er is een regisserende sterke partij nodig om te komen tot een slimmere benutting van de logistieke infrastructuur.’ Daarbij gaat het om het stimuleren van intermodaal transport. Daarnaast moeten innovatieve projecten zo sneller van de grond komen.’
Menist noemde China als voorbeeld van een land waar innovaties en grote projecten wel in snel tempo worden uitgevoerd. ‘We stellen uiteraard niet voor om het Chinese model te kopiëren, maar het maakt ons wel duidelijk dat regie nodig is om besluitvorming te versnellen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer