Rabobank-topman bepleit duurzame vervoersrelaties

Rabobank, de belangrijkste financier van de binnenvaart, gaat grote industrieën aanspreken op meer duurzaamheid in de vervoersrelaties over water. Die taak ziet directeur drs ing. Dirk Duijzer van Rabobank MKB Sectormanagement weggelegd voor de banken om te komen tot ‘verbetering van de verstandhoudingen’ in de binnenvaart.

Door Dirk van der Meulen
‘Zo kan het niet langer’, zegt hij in het blad ‘Op Koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken, en hij roept de hulp in van zowel schippers als verladers en bevrachters. ‘Het is de uitdaging waar de sector voor staat; elkaar niet uit te spelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • nma kijk hier eens na,

    U heeft het over 20 mensen met een nieuwe Mercedes, dit is natuurlijk spreekwoordelijk, als het echter om 20 schepen ging hadden wij dnu dit probleem niet. Maar ik garandeer U, en dat weet U zelf ook het gaat hier om honderden over gefinancieerde schepen. En daar heeft schipper volkomen gelijk in. En de bank denkt niet aan U maar aan zich zelf. U denkt toch ook niet als de U bunkert en er een tientje van af lult of die olieboer nog wat verdient.

    Geplaatst door: pietje op
  • Beste Duijzer
    gaat u nu ook bemoeien met de bevrachtingen triest triest

    Geplaatst door: schipper op
  • mijnheer,dyzer
    waarom gooie u olie op het vuur,als ik jou was zou ik u schamen,als u uw werk goed geregeld had dan had de binnenvaart niet z’oon problemen gehad ,u had de binnenvaart kunnen redden als u de eubo dat geld geleent had,ik hoop van ganser harte dat u ook zo veel mizerie mee maakt zoals de binnenscheepvaart waar u uw steentje bij gedragen hebt,schande,schande,schande

    Geplaatst door: sjaak op
  • Beste meneer Duijser,

    Ook RaBo is NIET in staat gebleken deze risico´s voldoende in te schatten; dat mag ook deze bank zich aanrekenen.

    Immers een bank behoort te weten “wat de toekomst brengt” of althans daar alle moeite voor te doen en dat wist men niet; zeker niet de ongebrijdelde groei van de capaciteit, waarop men geen enkel zicht had, terwijl dat nou juist WEL van belang was voor een meer zorgvuldige beoordeling.
    , die je van een bank mag verwachten.

    Er waren kennelijk slechts “€-tekens” in “bank-s” ogen, bij ook een aantal zgn “gespecialiseerde RaBo kantoren en dat ten koste van hun KLANTEN.

    Nu kun je natuurlijk zeggen: klant dan JIJ beter uit je doppen moeten kijken, maar dat is wat kort door de bocht.

    Waar immers is hier de “zorgplicht” van banken gebleven en in de “sliptream” van accountants/adm. kantoren.

    De taak om goed “mee te denken” en “te kijken naar de toekomst”??? Juist ja: hoe,wat/waarom, wanneer??

    Dat is wat ik meneer Duijzer NIET hoor zeggen.

    Hij blijft “op de vlakte” en dat is bankiers eigen, MITS hij WEL maatregelen neemt om dit soort “bancaire uitspattingen” te voorkomen in de toekomst. Tot op heden is dat niet gebleken!

    Ik ben wel benieuwd naar de interne maatregelen richting die kantoren “met specialisten” die het kennelijk NIET wisten en WEL het totale vermogen van hun cliëntele mede in de waagschaal mikten!!

    Ik wens hem wijsheid en doortastenheid, want veranderen MOET, ook door de ondernemers zelf overigens

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Als de heer Duijzer thee gaat drinken komt het vast goed!!!!!! Droom lekker verder.Zolang de scheepvaart het toelaat word deze uitgebuit!Zolang de ontvanger (met hulp van de EVO) zijn lading voor de wal komt valt er niet te onderhandelen! Stoppen met vervoeren lijkt de enigste oplossing?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ik stel voor om met zn allen geen meter meer te varen,zowel vrachtvaart als tankvaart.Dit kan toch zo niet verder.Wat je in 20 jaar opgebouwd hebt ben je nou allemaal kwijt omdat je eerst je kapitaal op moet eten en dan pas kan praten over uitstel van rente en aflossing.Denk je dat je nog wat heb voor je ouwe dag,niet dus.

    Geplaatst door: rob op
  • Beste schipper,

    Ik snap wel je reactie alleen moet je het andersom bekijken.
    Ik schrijf hier een verhaal over de manier van werken van banken.
    Wat uw nu aangeef daar zit ook mede mijn probleem,
    eerst de ondernemers helpen zelfs met vreemd vermogen en nu de handen wassen in onschuld daar gaat het om.
    Maar als ze die ondernemers uit de markt hadden getrokken dan had het probleem nu niet zo groot geweest en daar zit het pijnpunt.
    Tuurlijk zijn er ondernemers geweest die met veel te veel hypotheek van de kant gingen maar dat hebben de banken aan mee gedaan.
    En nu 2 jaar hebben hier de (normale) geinvesteerde ondernemers ook last van omdat je de kost met 40% eigen vermogen nog niet kan verdienen.
    Sterker nog je kosteplaatje wordt alleen maar duurder door deze banken gezien de oneerlijke rentebeleid en voorwaarde,s van de banken.
    Dan wordt er gezegd gezien de recessie zijn we genoodzaakt om de rente relatief hoog te houden omdat er meer inkomsten moet komen vanwege deze overgefinancierde schepen.
    Je aflossing stopzetten kost je een rente opslag van 0,25% over de gehele lening waardoor je maar beter met je rekening courant in het rood moet gaan werken en steeds verder.
    En dat is nu het punt het is mede mogelijk gemaakt door de banken maar nu gewoon deze schepen laten varen en het geld terug halen op de overgebleven groep die het nog enigsinds opvaren zonder nieuwe mercedes want dat vind ik zo flauwe kul 20 binnenvaartondernemers kopen een nieuwe mercedes en de gehele vloot heeft hiet zo genaamd aan mee gedaan, wat een onzin dat noemen ze kort door de bocht om in autotermen te blijven.
    En deze werkwijze zal nog even voort blijven bestaan waardoor de vroegere gezonde ondernemers ook een ongezonde worden, begrijp u het nu of is er bij u niets aan de hand en als je motor in elkaar draait dan weet je opeens wat ik bedoelde want als je geld krijgt moet je maar zien tegen welke rente! Is de investering(met eventuele hypotheek) groter als de waarde van het schip wordt er nu niets gedaan en zo maak je de markt nog verder naar de knoppen.

    Geplaatst door: NMA kijk hier eens na op
  • wanneer komen binnenvaartondernemers tot besef dat dit verkeerd komt,moeten we echt tot akties komen en elkaar uit de weg ruimen ? Hebben jullie geinvesteerd om tenonder te gaan? Er zijn niet veel schepen nodig om alle waterwegen te blokeren,er is toch geen oplossing in zicht

    Geplaatst door: niet van belang op
  • Niks aan de hand mensen, gewon doorvaren!
    Zodra uw schip weer meer waard is dan uw hypotheek, gaat u alsnog failliet. Zo wordt de bank niet de dupe van domme beslissingen van schippers die zich ondernemer wanen.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • EVEN NADENKEN!

    Hebben we de banken ook bedankt in 2007/2008 toen we dankzij het vertrouwen dat ze in ons hadden (topleningen), met een rendabel schip konden varen? En we allemaal een nieuwe Mercedes Benz achterop konden zetten?

    Volgens mij hoorde we toen helemaal niemand over ‘foute’ topleningen, we waren er juist erg blij mee!
    Hoe was destijds de volgorde:
    1. Wij wilden een nieuw schip en hadden geen geld, de bank hielp ons aan een financiering om dat wijnvat wilden. Of,
    2. De bank moest perse financieren en dwong ons een nieuw schip te kopen?

    Ik denk dat het antwoord daarop voor iedereen duidelijk is. De oorzaak ligt toch echt bij onze eigen wil naar ‘groot en groter’.

    Zo zonde dat er nu zoveel geklaagd wordt over alle banken. Degene die ons mooie vak mogelijk hebbben gemaakt.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Bedoelt u zoiets, Pippo?
    http://www.fd.nl/artikel/21175039/buitensporige-expansie-binnenvaart-komt-sector-crisistijd-duur-staan
    Er wordt al heel veel over de binnenvaart geschreven, maar niet iedere schipper leest dat.

    Geplaatst door: Mamalou op
  • Goede avond collega’s,

    Hoe kan meneer Duijzer zo naïef zijn, als ik de bevrachter bel voor een reis dan komt het van bevrachter A, maar afrekenen bij bevrachter B tijdens de reis een paar klachten, bevrachter C lost dit wel op. Shit 15% weg van mijn vracht en dan had ik nog bijgekregen.

    Meneer Duijzer krijgt schrik dat zijn bank het niet meer zal halen door al de faissementen die bij hun voor de deur staan. Begin 2008 zijn wij bij de RABO bank gaan horen voor de overzet van onze lening. Toen vertelde een persoon daar dat er al schepen bij waren die nog aflos nog intrest konden betalen. weet niet wie er dan goed bezig is.
    Het zou beter zijn dat de media hier ook eens van hoort en niet enkel de scheepvaartkranten maar ook de dagelijkse kranten die alle mensen kunnen lezen.

    Geplaatst door: pippo op
  • Dat het niet langer zo kan wisten wij al even,en als de heer Duijzer woord had gehouden en zijn oren niet naar de bevrachters had laten hangen was het probleem allang uit de wereld geweest en hadden we gewoon voor fatsoenlijke prijzen gevaren.
    En nu een beroep te doen op industrie en bevrachters is ronduit naïef,en eerlijk gezegd geloof ik niet dat de geer Duijzer zo naïef is.
    Het is dus gewoon een zoethoudertje voor de binnenvaart ondernemers,zodat de mensen ergens hoop uit kunnen putten.
    Sorry,maar volgens mij werkt u gewoon met een dubbele agenda,en interesseert het u hoegenaamd niets wat er met “uw” ondernemers gebeurd,zolang ze maar betalen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ha ha MVO en dan mogen schippers meerdere casco’s bestellen. Of gewoon een ondernemersplan maken, zonder aflossing?? Want de nieuwbouw wordt toch weer door verkocht!!

    Laten we nu niemand de schuld geven, maar de passieve houding van de banken, vind ik niet netjes.
    Zeg gewoon tegen je klanten: “wat staat er in je ondernemers plan? Daar moet je aan voldoen, die dagopbrengst moet je halen punt. Daaronder hoef je van ons geen reis aan te nemen, kom je daardoor tegen de dijk, krijg je uitstel en medewerking waar nodig. Maar vaar je voor te weinig is het einde verhaal. Dit kan morgen zo beginnen. Want kijk naar de cijfers werk genoeg.

    Ik zeg altijd hoe het simpel.
    En ja, had de Eubo iets meer geholpen,en vul rest zelf maar in.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Mvo???????, nog ff, jullie weten de schippers mooi in een positie te manouvreren zodat je ze mooi het nekkie om kan draaien. We bekijken elke ondernemer individueel word er altijd gezegd,dus wat nou mvo? succes

    Geplaatst door: pieter op
  • DEe RABO zal het wel even regellen.De RABO is 1 van de verantwoordelijk voor crisis de binnenvaart met hun over de top leningen.
    Waarom niet met z’n alleen het gewenste tarieven lijstje van paar terug boven water halen en geen namen er aan verbinden zodat de NMA ons niks kan maken.
    Het NMA Kijkt nu ook niet naar de banken die lenen voor de 1,5% en lenen het uit voor rond 5%. Ze doen het allemaal dus gewoon prijsafspraken

    Dus FUCK de NMA

    Geplaatst door: kees op
  • Mijn advies naar kantoor binnenvaart of andere bonden zou zijn:

    Schrijf een brief naar alle leden wat hun bevinden zijn over de banken.
    De rente,s percentage aflossingen opslagen en de behandeling tegen over de klanten.
    Dan zullen we zien dat het schandalig is en dan kunnen een van deze bonden liefst gezamelijk het onder de aandacht brengen bij een NMA want het zijn boeve streken.
    Ik hoop dat hier de bonden hun bijdrage kunnen doen

    Geplaatst door: allen succes gewenst op
  • We mogen hierop reageren zoveel we willen maar zonder een flinke actie vanuit de branche zelf zal het niet lukken om ING/RABO en andere instellingen + garantie verlenende overheden + bepaalde bevrachters te doen stoppen met deze wanpraktijken!
    Trouwens is het normaal dat een bevrachter aan 5% commissie zoveel verdiend dat ze zelf schepen mede financieren? Nog te zwijgen over bevrachters die zelf low-cost schepen bestellen voor bv 4,5milj. en slachtoffers zoeken voor 5,5milj.welke dan financieel worden geholpen met 500.000,-)Eur. met daarbovenop een wurgcontract van 10 jaar!
    Sorry maar dergelijke toestanden moeten gestopt worden en failliete schepen met 100% hypotheek moeten voor mijn part terug worden gesloopt.
    Risico van de banken en overheden.

    Geplaatst door: EC op
  • Wat de nma doet is enkel de scheepvaart tegen werken heb ook al een klacht bij de nma ingedient ivm de werking van vooral de nederlandse banken. maar daar steken ze hun tijd niet in. wel als de binnenvaart verschillende dingen probeert om er bovenop te komen,dan staan ze met een vergrootglas te kijken. De schepen die midden 2008 al niet degelijk konden betalen hadden ze al lang tegen de kant moeten gooien, maar dat doen ze niet want ze hebben teveel verlies. Als het zo verder gaat varen er binnenkort nkel nog nieuwere schepen rond en ligt al de rest tegen de kant.
    Wij moeten nu een nieuwe motor zetten. dikke twee jaar terug konden we zo een rebuild cat betalen zonder lening nu moeten we alles gaan lenen. de gezonde schepen worden van al die nieuwbouw shit de dupe.

    Geplaatst door: ras lid op
  • Weer de bekende woorden zonder enige inhoud.

    Waarom niet de schepen uit de vaart nemen die hun rente niet meer opvaren???
    In deze trend doorgaan heeft geen enkele zin meer voor vele collega,s je loop achter de feiten aan en je blijft achter de feiten lopen.
    Al was de markt iets in elkaar gezakt geen probleem maar in deze mate is het voor een schip boven de 2000 ton bijna niet meer bovenop te komen. Er zijn schippers die nu 2 jaar niet meer hebben afgelost met als gevolg dat hun rente,s van 4 a 5% nu 6% zijn middels de opslagen.
    Want de risico profiel van deze bedrijven is toegenomen dus opslagen van 0,5 tot 1,5%
    Deze schepen zijn inmiddels niets meer waard +2 jaar afschrijving die niet is opgevaren dus tel maar uit 1 miljoen tot 1,5 miljoen weg of te wel 25 tot 30% in ze,n achteruit
    De markt zal dit jaar niet veel beter zijn 2012 stijgende en 2013 varen deze schepen misschien alles weer op.
    Dan is er inmiddels een plaatje ontstaan wat niet meer op te varen is.
    Waarschijnlijk hebben deze ondernemers 4 tot 5 jaar niet afgelost laat in 2013 de rekeningcourant weer normaal te staan dan heb je inmiddels een achterstand van 5 jaar in geld uitgedrukt 500.000,- euro
    Inmiddels zijn deze schepen bij de waarde gebleven van nu door de leeftijd van het schip.
    Ook het opvaren van de vaste lasten is inmiddels niet meer te doen omdat inmiddels de rente zo is opgelopen dat het inmiddels niet meer te doen is.
    En laten we het maar niet over de reperatie,s hebben die inmiddels boven water komen.
    Mensen de binnenvaart is echt een bedrijfstak wat voor 50% kapot is.
    Een ding is zeker vele +2000 ton schepen zitten nu in een cirkeltje waar ze nooit meer uit komen.
    Of ze worden over een 3 tot 5 jaar bedankt voor de moeite en worden als nog failliet verklaard.
    En zoals gisteren op teletekst rtl 7 pagina 511 dat de vraag en aanbod van schepen en werk verhouding pas in 2015 hersteld is dan willen we het helemaal niet weten.
    Er ligt hier ook een taak voor uw als bank en dat missen we de laatste 2 jaar.
    Uw klanten met rente opslagen om de oren gooien en de aflossingen opschorten is geen manier werken.
    Uw als bank zal schepen uit de markt moeten nemen om enig sinds herstel te krijgen maar dit is nu al een jaar te laat en worden waarschijnlijk meer jaren als er niet ingegrepen wordt.
    De Rabobank en overige banken doen net of hun er niets aan kunnen doen maar dit zie ik geheel anders.
    U maakt het voor de (gezonde) schippers/ondernemers een niet te voorkomen probleem.
    Dus maak eens een beleid waar overige ondernemers ook iets aan hebben het is in mijn ogen ongelooflijk dat de banken zulke rente,s mogen hanteren losse rente Rabobank nu 3,35% zonder opslagen want we zijn nog aan het aflossen.
    Dit is een enorme rente vergeleken de rente markt.
    Het zal bij de overige banken precies hetzelfde zijn maar een NMA mag hier wel eens naar kijken want het is in mijn beleving niet normaal.
    Ik weet nu al dat 2011 een enorm goed jaar wordt voor de banken maar hun klanten zitten hierdoor wel op de afgrond.
    Rabobank en overige banken bedankt vanuit de klanten die nu mede door uw toe doen er nooit meer boven op zullen komen.Lees wel mede, want ik begrijp het woordje recessie ook wel.
    Alleen het beleid wat jullie voeren heeft het effect nog versterkt en het lijkt erop dat jullie hier gewoon mee door gaan. Aflossing opschorten/Enorme rente,s handhaven/eigenlijk failliete ondernemers gewoon door laten varen voor een loon/ en je handen maar blijven wassen in onschuld bah,bah,bah

    Geplaatst door: NMA kijk hier eens na op
  • Hallo,

    Je weet een beetje , hoe een schipper in elkaar zit, Had dan gewoon die 5 milj geleend aan de EUBO, desnoods tegen een woeker rente, Dan hadden er niet zoveel schippers afgehaakt en hadden we nu met RaS gewoon tegen normaal tarief gevaren.
    Ook de bijkantoren van ING Rabo laten/ moeten de schippers doorvaren om het verlies te beperken.

    En dan nog in de krant zetten onbegrijpelijk. Ja ik zeg onbegrijpelijk.

    Geplaatst door: subaru outback rijder op

Reageer

Rabobank-topman bepleit duurzame vervoersrelaties | Schuttevaer.nl

Rabobank-topman bepleit duurzame vervoersrelaties

Rabobank, de belangrijkste financier van de binnenvaart, gaat grote industrieën aanspreken op meer duurzaamheid in de vervoersrelaties over water. Die taak ziet directeur drs ing. Dirk Duijzer van Rabobank MKB Sectormanagement weggelegd voor de banken om te komen tot ‘verbetering van de verstandhoudingen’ in de binnenvaart.

Door

Dirk van der Meulen

‘Zo kan het niet langer’, zegt hij in het blad ‘Op Koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken, en hij roept de hulp in van zowel schippers als verladers en bevrachters. ‘Het is de uitdaging waar de sector voor staat; elkaar niet uit te spelen.

  • MKB-directeur Dirk Duijzer: ‘Zo kan het niet langer’
  • ‘Betere verhoudingen met grote industrieën’

Duurzaamheid – in de zin van verhoudingen, contracten en prijzen – moet nog eens goed worden besproken. De eindklant moet zich mengen in die discussie. Dat kan tot een doorbraak leiden’, meent Duijzer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • nma kijk hier eens na,

    U heeft het over 20 mensen met een nieuwe Mercedes, dit is natuurlijk spreekwoordelijk, als het echter om 20 schepen ging hadden wij dnu dit probleem niet. Maar ik garandeer U, en dat weet U zelf ook het gaat hier om honderden over gefinancieerde schepen. En daar heeft schipper volkomen gelijk in. En de bank denkt niet aan U maar aan zich zelf. U denkt toch ook niet als de U bunkert en er een tientje van af lult of die olieboer nog wat verdient.

    Geplaatst door: pietje op
  • Beste Duijzer
    gaat u nu ook bemoeien met de bevrachtingen triest triest

    Geplaatst door: schipper op
  • mijnheer,dyzer
    waarom gooie u olie op het vuur,als ik jou was zou ik u schamen,als u uw werk goed geregeld had dan had de binnenvaart niet z’oon problemen gehad ,u had de binnenvaart kunnen redden als u de eubo dat geld geleent had,ik hoop van ganser harte dat u ook zo veel mizerie mee maakt zoals de binnenscheepvaart waar u uw steentje bij gedragen hebt,schande,schande,schande

    Geplaatst door: sjaak op
  • Beste meneer Duijser,

    Ook RaBo is NIET in staat gebleken deze risico´s voldoende in te schatten; dat mag ook deze bank zich aanrekenen.

    Immers een bank behoort te weten “wat de toekomst brengt” of althans daar alle moeite voor te doen en dat wist men niet; zeker niet de ongebrijdelde groei van de capaciteit, waarop men geen enkel zicht had, terwijl dat nou juist WEL van belang was voor een meer zorgvuldige beoordeling.
    , die je van een bank mag verwachten.

    Er waren kennelijk slechts “€-tekens” in “bank-s” ogen, bij ook een aantal zgn “gespecialiseerde RaBo kantoren en dat ten koste van hun KLANTEN.

    Nu kun je natuurlijk zeggen: klant dan JIJ beter uit je doppen moeten kijken, maar dat is wat kort door de bocht.

    Waar immers is hier de “zorgplicht” van banken gebleven en in de “sliptream” van accountants/adm. kantoren.

    De taak om goed “mee te denken” en “te kijken naar de toekomst”??? Juist ja: hoe,wat/waarom, wanneer??

    Dat is wat ik meneer Duijzer NIET hoor zeggen.

    Hij blijft “op de vlakte” en dat is bankiers eigen, MITS hij WEL maatregelen neemt om dit soort “bancaire uitspattingen” te voorkomen in de toekomst. Tot op heden is dat niet gebleken!

    Ik ben wel benieuwd naar de interne maatregelen richting die kantoren “met specialisten” die het kennelijk NIET wisten en WEL het totale vermogen van hun cliëntele mede in de waagschaal mikten!!

    Ik wens hem wijsheid en doortastenheid, want veranderen MOET, ook door de ondernemers zelf overigens

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Als de heer Duijzer thee gaat drinken komt het vast goed!!!!!! Droom lekker verder.Zolang de scheepvaart het toelaat word deze uitgebuit!Zolang de ontvanger (met hulp van de EVO) zijn lading voor de wal komt valt er niet te onderhandelen! Stoppen met vervoeren lijkt de enigste oplossing?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ik stel voor om met zn allen geen meter meer te varen,zowel vrachtvaart als tankvaart.Dit kan toch zo niet verder.Wat je in 20 jaar opgebouwd hebt ben je nou allemaal kwijt omdat je eerst je kapitaal op moet eten en dan pas kan praten over uitstel van rente en aflossing.Denk je dat je nog wat heb voor je ouwe dag,niet dus.

    Geplaatst door: rob op
  • Beste schipper,

    Ik snap wel je reactie alleen moet je het andersom bekijken.
    Ik schrijf hier een verhaal over de manier van werken van banken.
    Wat uw nu aangeef daar zit ook mede mijn probleem,
    eerst de ondernemers helpen zelfs met vreemd vermogen en nu de handen wassen in onschuld daar gaat het om.
    Maar als ze die ondernemers uit de markt hadden getrokken dan had het probleem nu niet zo groot geweest en daar zit het pijnpunt.
    Tuurlijk zijn er ondernemers geweest die met veel te veel hypotheek van de kant gingen maar dat hebben de banken aan mee gedaan.
    En nu 2 jaar hebben hier de (normale) geinvesteerde ondernemers ook last van omdat je de kost met 40% eigen vermogen nog niet kan verdienen.
    Sterker nog je kosteplaatje wordt alleen maar duurder door deze banken gezien de oneerlijke rentebeleid en voorwaarde,s van de banken.
    Dan wordt er gezegd gezien de recessie zijn we genoodzaakt om de rente relatief hoog te houden omdat er meer inkomsten moet komen vanwege deze overgefinancierde schepen.
    Je aflossing stopzetten kost je een rente opslag van 0,25% over de gehele lening waardoor je maar beter met je rekening courant in het rood moet gaan werken en steeds verder.
    En dat is nu het punt het is mede mogelijk gemaakt door de banken maar nu gewoon deze schepen laten varen en het geld terug halen op de overgebleven groep die het nog enigsinds opvaren zonder nieuwe mercedes want dat vind ik zo flauwe kul 20 binnenvaartondernemers kopen een nieuwe mercedes en de gehele vloot heeft hiet zo genaamd aan mee gedaan, wat een onzin dat noemen ze kort door de bocht om in autotermen te blijven.
    En deze werkwijze zal nog even voort blijven bestaan waardoor de vroegere gezonde ondernemers ook een ongezonde worden, begrijp u het nu of is er bij u niets aan de hand en als je motor in elkaar draait dan weet je opeens wat ik bedoelde want als je geld krijgt moet je maar zien tegen welke rente! Is de investering(met eventuele hypotheek) groter als de waarde van het schip wordt er nu niets gedaan en zo maak je de markt nog verder naar de knoppen.

    Geplaatst door: NMA kijk hier eens na op
  • wanneer komen binnenvaartondernemers tot besef dat dit verkeerd komt,moeten we echt tot akties komen en elkaar uit de weg ruimen ? Hebben jullie geinvesteerd om tenonder te gaan? Er zijn niet veel schepen nodig om alle waterwegen te blokeren,er is toch geen oplossing in zicht

    Geplaatst door: niet van belang op
  • Niks aan de hand mensen, gewon doorvaren!
    Zodra uw schip weer meer waard is dan uw hypotheek, gaat u alsnog failliet. Zo wordt de bank niet de dupe van domme beslissingen van schippers die zich ondernemer wanen.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • EVEN NADENKEN!

    Hebben we de banken ook bedankt in 2007/2008 toen we dankzij het vertrouwen dat ze in ons hadden (topleningen), met een rendabel schip konden varen? En we allemaal een nieuwe Mercedes Benz achterop konden zetten?

    Volgens mij hoorde we toen helemaal niemand over ‘foute’ topleningen, we waren er juist erg blij mee!
    Hoe was destijds de volgorde:
    1. Wij wilden een nieuw schip en hadden geen geld, de bank hielp ons aan een financiering om dat wijnvat wilden. Of,
    2. De bank moest perse financieren en dwong ons een nieuw schip te kopen?

    Ik denk dat het antwoord daarop voor iedereen duidelijk is. De oorzaak ligt toch echt bij onze eigen wil naar ‘groot en groter’.

    Zo zonde dat er nu zoveel geklaagd wordt over alle banken. Degene die ons mooie vak mogelijk hebbben gemaakt.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Bedoelt u zoiets, Pippo?
    http://www.fd.nl/artikel/21175039/buitensporige-expansie-binnenvaart-komt-sector-crisistijd-duur-staan
    Er wordt al heel veel over de binnenvaart geschreven, maar niet iedere schipper leest dat.

    Geplaatst door: Mamalou op
  • Goede avond collega’s,

    Hoe kan meneer Duijzer zo naïef zijn, als ik de bevrachter bel voor een reis dan komt het van bevrachter A, maar afrekenen bij bevrachter B tijdens de reis een paar klachten, bevrachter C lost dit wel op. Shit 15% weg van mijn vracht en dan had ik nog bijgekregen.

    Meneer Duijzer krijgt schrik dat zijn bank het niet meer zal halen door al de faissementen die bij hun voor de deur staan. Begin 2008 zijn wij bij de RABO bank gaan horen voor de overzet van onze lening. Toen vertelde een persoon daar dat er al schepen bij waren die nog aflos nog intrest konden betalen. weet niet wie er dan goed bezig is.
    Het zou beter zijn dat de media hier ook eens van hoort en niet enkel de scheepvaartkranten maar ook de dagelijkse kranten die alle mensen kunnen lezen.

    Geplaatst door: pippo op
  • Dat het niet langer zo kan wisten wij al even,en als de heer Duijzer woord had gehouden en zijn oren niet naar de bevrachters had laten hangen was het probleem allang uit de wereld geweest en hadden we gewoon voor fatsoenlijke prijzen gevaren.
    En nu een beroep te doen op industrie en bevrachters is ronduit naïef,en eerlijk gezegd geloof ik niet dat de geer Duijzer zo naïef is.
    Het is dus gewoon een zoethoudertje voor de binnenvaart ondernemers,zodat de mensen ergens hoop uit kunnen putten.
    Sorry,maar volgens mij werkt u gewoon met een dubbele agenda,en interesseert het u hoegenaamd niets wat er met “uw” ondernemers gebeurd,zolang ze maar betalen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ha ha MVO en dan mogen schippers meerdere casco’s bestellen. Of gewoon een ondernemersplan maken, zonder aflossing?? Want de nieuwbouw wordt toch weer door verkocht!!

    Laten we nu niemand de schuld geven, maar de passieve houding van de banken, vind ik niet netjes.
    Zeg gewoon tegen je klanten: “wat staat er in je ondernemers plan? Daar moet je aan voldoen, die dagopbrengst moet je halen punt. Daaronder hoef je van ons geen reis aan te nemen, kom je daardoor tegen de dijk, krijg je uitstel en medewerking waar nodig. Maar vaar je voor te weinig is het einde verhaal. Dit kan morgen zo beginnen. Want kijk naar de cijfers werk genoeg.

    Ik zeg altijd hoe het simpel.
    En ja, had de Eubo iets meer geholpen,en vul rest zelf maar in.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Mvo???????, nog ff, jullie weten de schippers mooi in een positie te manouvreren zodat je ze mooi het nekkie om kan draaien. We bekijken elke ondernemer individueel word er altijd gezegd,dus wat nou mvo? succes

    Geplaatst door: pieter op
  • DEe RABO zal het wel even regellen.De RABO is 1 van de verantwoordelijk voor crisis de binnenvaart met hun over de top leningen.
    Waarom niet met z’n alleen het gewenste tarieven lijstje van paar terug boven water halen en geen namen er aan verbinden zodat de NMA ons niks kan maken.
    Het NMA Kijkt nu ook niet naar de banken die lenen voor de 1,5% en lenen het uit voor rond 5%. Ze doen het allemaal dus gewoon prijsafspraken

    Dus FUCK de NMA

    Geplaatst door: kees op
  • Mijn advies naar kantoor binnenvaart of andere bonden zou zijn:

    Schrijf een brief naar alle leden wat hun bevinden zijn over de banken.
    De rente,s percentage aflossingen opslagen en de behandeling tegen over de klanten.
    Dan zullen we zien dat het schandalig is en dan kunnen een van deze bonden liefst gezamelijk het onder de aandacht brengen bij een NMA want het zijn boeve streken.
    Ik hoop dat hier de bonden hun bijdrage kunnen doen

    Geplaatst door: allen succes gewenst op
  • We mogen hierop reageren zoveel we willen maar zonder een flinke actie vanuit de branche zelf zal het niet lukken om ING/RABO en andere instellingen + garantie verlenende overheden + bepaalde bevrachters te doen stoppen met deze wanpraktijken!
    Trouwens is het normaal dat een bevrachter aan 5% commissie zoveel verdiend dat ze zelf schepen mede financieren? Nog te zwijgen over bevrachters die zelf low-cost schepen bestellen voor bv 4,5milj. en slachtoffers zoeken voor 5,5milj.welke dan financieel worden geholpen met 500.000,-)Eur. met daarbovenop een wurgcontract van 10 jaar!
    Sorry maar dergelijke toestanden moeten gestopt worden en failliete schepen met 100% hypotheek moeten voor mijn part terug worden gesloopt.
    Risico van de banken en overheden.

    Geplaatst door: EC op
  • Wat de nma doet is enkel de scheepvaart tegen werken heb ook al een klacht bij de nma ingedient ivm de werking van vooral de nederlandse banken. maar daar steken ze hun tijd niet in. wel als de binnenvaart verschillende dingen probeert om er bovenop te komen,dan staan ze met een vergrootglas te kijken. De schepen die midden 2008 al niet degelijk konden betalen hadden ze al lang tegen de kant moeten gooien, maar dat doen ze niet want ze hebben teveel verlies. Als het zo verder gaat varen er binnenkort nkel nog nieuwere schepen rond en ligt al de rest tegen de kant.
    Wij moeten nu een nieuwe motor zetten. dikke twee jaar terug konden we zo een rebuild cat betalen zonder lening nu moeten we alles gaan lenen. de gezonde schepen worden van al die nieuwbouw shit de dupe.

    Geplaatst door: ras lid op
  • Weer de bekende woorden zonder enige inhoud.

    Waarom niet de schepen uit de vaart nemen die hun rente niet meer opvaren???
    In deze trend doorgaan heeft geen enkele zin meer voor vele collega,s je loop achter de feiten aan en je blijft achter de feiten lopen.
    Al was de markt iets in elkaar gezakt geen probleem maar in deze mate is het voor een schip boven de 2000 ton bijna niet meer bovenop te komen. Er zijn schippers die nu 2 jaar niet meer hebben afgelost met als gevolg dat hun rente,s van 4 a 5% nu 6% zijn middels de opslagen.
    Want de risico profiel van deze bedrijven is toegenomen dus opslagen van 0,5 tot 1,5%
    Deze schepen zijn inmiddels niets meer waard +2 jaar afschrijving die niet is opgevaren dus tel maar uit 1 miljoen tot 1,5 miljoen weg of te wel 25 tot 30% in ze,n achteruit
    De markt zal dit jaar niet veel beter zijn 2012 stijgende en 2013 varen deze schepen misschien alles weer op.
    Dan is er inmiddels een plaatje ontstaan wat niet meer op te varen is.
    Waarschijnlijk hebben deze ondernemers 4 tot 5 jaar niet afgelost laat in 2013 de rekeningcourant weer normaal te staan dan heb je inmiddels een achterstand van 5 jaar in geld uitgedrukt 500.000,- euro
    Inmiddels zijn deze schepen bij de waarde gebleven van nu door de leeftijd van het schip.
    Ook het opvaren van de vaste lasten is inmiddels niet meer te doen omdat inmiddels de rente zo is opgelopen dat het inmiddels niet meer te doen is.
    En laten we het maar niet over de reperatie,s hebben die inmiddels boven water komen.
    Mensen de binnenvaart is echt een bedrijfstak wat voor 50% kapot is.
    Een ding is zeker vele +2000 ton schepen zitten nu in een cirkeltje waar ze nooit meer uit komen.
    Of ze worden over een 3 tot 5 jaar bedankt voor de moeite en worden als nog failliet verklaard.
    En zoals gisteren op teletekst rtl 7 pagina 511 dat de vraag en aanbod van schepen en werk verhouding pas in 2015 hersteld is dan willen we het helemaal niet weten.
    Er ligt hier ook een taak voor uw als bank en dat missen we de laatste 2 jaar.
    Uw klanten met rente opslagen om de oren gooien en de aflossingen opschorten is geen manier werken.
    Uw als bank zal schepen uit de markt moeten nemen om enig sinds herstel te krijgen maar dit is nu al een jaar te laat en worden waarschijnlijk meer jaren als er niet ingegrepen wordt.
    De Rabobank en overige banken doen net of hun er niets aan kunnen doen maar dit zie ik geheel anders.
    U maakt het voor de (gezonde) schippers/ondernemers een niet te voorkomen probleem.
    Dus maak eens een beleid waar overige ondernemers ook iets aan hebben het is in mijn ogen ongelooflijk dat de banken zulke rente,s mogen hanteren losse rente Rabobank nu 3,35% zonder opslagen want we zijn nog aan het aflossen.
    Dit is een enorme rente vergeleken de rente markt.
    Het zal bij de overige banken precies hetzelfde zijn maar een NMA mag hier wel eens naar kijken want het is in mijn beleving niet normaal.
    Ik weet nu al dat 2011 een enorm goed jaar wordt voor de banken maar hun klanten zitten hierdoor wel op de afgrond.
    Rabobank en overige banken bedankt vanuit de klanten die nu mede door uw toe doen er nooit meer boven op zullen komen.Lees wel mede, want ik begrijp het woordje recessie ook wel.
    Alleen het beleid wat jullie voeren heeft het effect nog versterkt en het lijkt erop dat jullie hier gewoon mee door gaan. Aflossing opschorten/Enorme rente,s handhaven/eigenlijk failliete ondernemers gewoon door laten varen voor een loon/ en je handen maar blijven wassen in onschuld bah,bah,bah

    Geplaatst door: NMA kijk hier eens na op
  • Hallo,

    Je weet een beetje , hoe een schipper in elkaar zit, Had dan gewoon die 5 milj geleend aan de EUBO, desnoods tegen een woeker rente, Dan hadden er niet zoveel schippers afgehaakt en hadden we nu met RaS gewoon tegen normaal tarief gevaren.
    Ook de bijkantoren van ING Rabo laten/ moeten de schippers doorvaren om het verlies te beperken.

    En dan nog in de krant zetten onbegrijpelijk. Ja ik zeg onbegrijpelijk.

    Geplaatst door: subaru outback rijder op

Reageer