IJsbreken met Muller verloopt ‘heel behoorlijk’

Het was even wennen voor de binnenvaart, sinds jaar en dag gewend aan dezelfde vaste ijsbrekers op het IJsselmeer. Maar volgens Rijkswaterstaat, verantwoordelijke partij voor het ijsbreken, loopt alles ‘heel behoorlijk’ met de nieuwe partij, Muller uit Dordrecht. Kritiek is er ook, van schippers en van concurrent Koninklijke Van der Wees Transport Groep.

Sirius

Door

Marja de Vet

Na de konvooivaart van eind vorige week was het begin deze week rustig met intensieve scheepvaartbegeleiding. Maar het ijs is nog niet weg en draaiende wind kan zomaar weer zorgen voor veel overlast bij het varen en tot opnieuw konvooivaart.

  • Strenge winter wordt probleem, denkt Van der Wees
  • 93 schepen op één dag

Maandag was er overdag intensieve scheepvaartbegeleiding en van 19 tot 7 uur een vaarverbod. ‘Bij de Rotterdamse Hoek is het echt heel zwaar’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Vooral daar zijn nog steeds veel ijsdammen en grote brokken ijs. We zitten als RWS bovenop het ijsbreken. We willen een zo goed mogelijke en zo veilig mogelijke vaart, waarbij schepen en objecten niet worden beschadigd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • Nou lijkt erop dat de oprechte bezorgheid van Van der Wees (kuch) toch ongegrond was. Tis allemaal weer prima verlopen.

    Geplaatst door: piet op
  • In de tijd dat de Riny is gebouwd werden er geen series dezelfde particulieren binnen-boten gebouwd. Van het type Riny zijn er 2. Een uitzondering.
    Denk dat het RWS gaat om het werk zo goedkoop mogelijk te laten uitvoeren. Door welke boten het wordt gedaan is van ondergeschikt belang. Uit de reactie’s blijkt wel dat iedereen het daar min of meer over eens is!
    Gr. Bazz

    Geplaatst door: bazz op
  • Het pakket van de Riny is goed staat in voorgaande berichten waar gaar het nou over dan
    over boten die het vroeger verpruts hebben en nu een goed pakket hebben en zich aanbieden terwijl ze zelf niet bij de inschrijving aan de orde kwamen? gun nou een ander ook maar eens wat en als ze over echte ijsbrekers willen praten neem dan een voorbeeld aan bijvoorbeeld de WALVIS of en Jamaica die zijn er teminste voor gebouwd
    vroeger werden de ijsbrekers nog gekeurd en moesten droog tegen woordig wordt er van alles in het ijs gegooid en breken maar
    gr M B

    Geplaatst door: jacob op
  • daarom is er maar 1 van gebouwd zoals de riny
    als het zo,n super boot is of was waarom zijn er dan geen meerdere van gebouwd en als hij echt nou zo,n beste breker is waarom is hij dan niet gesignaleerd de laaste 20 jaar
    gr jaap

    Geplaatst door: jaap op
  • Het is misschien wel erg lang terug, maar in de winter van 1979 heeft de Riny 3 weken ijs gebroken op het IJsselmeer. Van 3 januari tot 23 januari diverse convooien (14) geassisteerd, meerpalen Schellingwoude, haven Flevocentrale, vrijgebroken Dit samen met Coby,Alfons W sr en Catharina W in soms zeer zwaar ijs. 1 Maal gerepareerd aan een koelwaterpomp. Dat de Riny later een keer is weggestuurd had te maken met een vastgelopen tanker waar schade aan is ontstaan bij het “losbreken” en naar Amsterdam slepen.
    Dat de 973 pk van de Tyfoon meer brengen dan een moderne 1100 of 1200 heeft natuurlijk heel veel te maken met het hele pakket van onderwaterschip, schroef, aanstroom van het water. Het zusterschip van de Riny heeft nooit hetzelfde getrokken dan de Riny. Ook tegenwoordig ziet men hele grote verschillen. De Mustang van Bouwman trekt met hetzelfde vermogen (6080 pk) ruim 10 ton meer dan de Viking van Koerts. Er is echter een groot verschil in onderwaterschepen/wateraanstroom.
    Het pakket van de Tyfoon(Riny) is simpelweg goed te noemen en zal het van menig kleinere boot met meer pk’s gaan winnen.
    Gr. Bazz

    Geplaatst door: BAZZ op
  • Ja dat kan wel kloppen oudeschipper. De boot die toendertijd veruit het beste brak was de Cobi van Auke Kaptein. Ging veel beter dan de Catharina W. (nu Louise)en de Alphons W. (nu Sirius).
    Bovendien nam de Cobi als het moeilijk ging een schip op sleeptouw, de anderen hadden daar een grondige hekel aan.
    De Catharina en de Alphons waren toen echt niet al te goede brekers en nu moeten ze het meer hebben van het vermogen dan van de rompvorm.

    Geplaatst door: daan op
  • Dat klopt Daan,het moet in 1986 zijn geweest.De Rini is toendertijd weggestuurd volgens mij.
    En Bazz ik denk dat een 810 pk MWM uit 1958 niet sterker is dan een Caterpillar of Bam-Deutz van rond de 1200 pk hoor. Ik heb het even nagekeken op internet en die Husky heeft 1298pk Caterpillar, de Buizerd en Johannes J hebben beiden een Deutz van 1124 pk, en de Sirius 1070 pk Caterpillar.
    Die bootjes zullen het toch wel aardig doen denk ik.

    Geplaatst door: oudeschipper op
  • De Rini en de Calypso hebben 20-30 jaar geleden ook een of twee dagen gebroken op het IJsselmeer en zijn er toen snel mee gestopt. De oorzaak was toen het steeds weer vollopen met ijs van de tunnel van de Rini.

    Geplaatst door: daan op
  • De Riny heeft idd wel een ander onderwaterschip als de andere v/d Belt boten. Maar met zn “bolle kop”, grote (als gewenst) diepstekende schroef wel uitermate geschikt voor het breken van ijs. Er is geen verschil in ijs van nu en 20-30 jaar geleden. In Lulea heeft ze 2 winters behoorlijk gebroken.
    Er zullen niet veel boten zijn met meer “moderne pk’s” die het van de Tyfoon winnen. Van de brekers van nu zal dit alleen de Louise zijn.

    Geplaatst door: BAZZ op
  • De oude Rini is misschien op de zelfde werf gebouwd als de Alfons W sr. en de Catharina W. maar is qua onderwaterschip natuurlijk totaal anders.De laatste twee zijn echte kielschepen,als je ze droog laat vallen rollen ze om, terwijl de ex Rini kaarsrecht is in de zijden, bovendien denk ik dat ze in deze tijd wat pk’s te kort komt.

    Geplaatst door: IJskonijn op
  • Vroeger zaten de boten naast elkaar heel kort (50 meter) voor de schepen, de schepen zaten ook dicht bij elkaar,van veel vermogen naar minder vermogen,lege schepen zaten soms ook aan elkaar vast. Dat ging heel effectief. Momenteel varen de boten wel 500-1000 meter vooruit en ontstaan er grote gaten tussen de schepen,hierdoor loopt het geultje heel snel dicht en gaat de gang er uit.
    Ja en dan moet je als boot wel vaker terug komen en dat is minder effectief.

    Geplaatst door: Daan op
  • jammer dat we ook in de sleepboten/ijsbrekers elkaar in de haren zitten we zijn met zo weinig maar dit is een deel van een plan van rws. na afloop komt men misschien met boetes.over goede ijsbrekers kan men discuseren ik had graag gezien dat er een mooie ploeg gevormd werd van de boten welke zich al bewezen hebben zoals de grote 3nl.louise sirius tyfoon en dan enkele voormalige duitse boten nl johannes en husky met daarbij de broers kaptein jammer dat we geen vuist konden maken en dat het niet lukt om samen iets moois neer te zetten ps tyfoon heeft in het verleden al op de poolcircel ijsgebroken. fijne dagen allemaal en ik leg startklaar groet tyfoon.

    Geplaatst door: gerard de ruiter op
  • Jaren geleden werd het ijsselmeer open gehouden door 3 ijsbrekers. de Catarina W (nu Louise), Alfons W sr (nu Sirius) en de Riny (nu Tyfoon). Alle 3 gebouwd bij vd Belt. Deze rasijsbrekers hebben hu sporen al verdiend op het ijsselmeer.

    Geplaatst door: rinus op
  • jullie lijken wel een stel kleine kinderen die een beetje anderen afzeiken laat iedereen nou bij zijn eigen houden en blij zij dat de vaar geul open gehouden word want als ze een maand leggen dan zijn ze gelijk failiet noemen jullie dit nou ijs dan die paar stukjes die er nou leggen van een paar centimeter vorig jaar lag er 15-60 centimeter wat zeg ik nog wel meer maar dat is natuurlijk al te lang geleden niemand van jullie soort kan nog van een maand geleden zeggen wat ie gedaan heeft dus van daar al die stomme opmerkingen nou er is maar 1 ijsbreker en dat is de johannes j van van slooten groep uit rotterdam
    die neemt straks als hij klaar is 20 schepen op zijn alleen mee door het vaste ijs

    Geplaatst door: jack op
  • Als ex piet smitter heb ik met Muller in 1956 al ijsgebroken en dat ging prima.Dus aan ervaring geen gebrek.Die heipalen vervoerder moet niet zeuren,in dat vervoer waren zij een specialist.
    Wat te denken als muller de voormalige Wilton boten inzet?Dan schuiven ze zelf Urk van de Kaart.Succes mannen

    Geplaatst door: jh vd horst op
  • ankers mogen wel weg en dat heeft ook elke ijsbreker dus ik snap niet waar over word gediscuseerd en die banden dat scheelt helemaal niks of ze nou wel of niet weg zijn..

    en als ik het goed heb is het dit jaar ook door een urker geregeld via een samenwerking met muller..
    en de konvooileider van dit jaar is ook de zelfde als van afgelopen jaar!!

    Geplaatst door: P K op
  • Dat is wel zo Dennis maar vorig jaar waren de ankers bij de ijsbrekers toch weg voor de kop ,misschien wel met toestemming dat weet ik niet

    Geplaatst door: jansen op
  • ankers mogen niet eens weggehaald worden zijn de regels

    Geplaatst door: dennis op
  • Weet je wat ook een hoop scheelt geen banden buitenboord laten hangen en de ankers voor de kop weg dat deed vorig jaar de Urkse ploeg inieder geval wel Voor de rest veel succes

    Geplaatst door: Jansen op
  • stelletje oude wijven bla bla bla

    Geplaatst door: kitty op
  • louise was een mooie boot.
    na wat verbouwingen is het er niet knapper op geworden.
    vroeger had je mooie boten

    Geplaatst door: rosser op
  • een goed ijsbreker heeft geen pk,s nodig.

    john

    15-12-2010 op 21:14

    idd johny stoomboot maar een goede bouw van de romp

    Geplaatst door: dennis op
  • Voor de liefhebbersvan vroeger:
    Louise ex. Catharina W.23×6.5×2.1 ex 800 pk
    Sirius ex. Alphons W. 21×6.0x1.8 ex.630 pk

    Veruit de allerbeste breker in die tijd was de Cobi van Auke Kaptein.Ook was het Auke die altijd een schip dat moeizaam vooruit kwam wel vast maakte. De anderen waren daar bepaald geen liefhebber van.

    De Alphons W. had het vaak wel erg moeilijk de Catharina W. ging wat beter.

    Geplaatst door: jaap op
  • een goed ijsbreker heeft geen pk,s nodig.

    Geplaatst door: john op
  • ja door 4 meter ijsduinen dan houd het toch wel op als je na gaat dat het water maar om en nabij de 3.5 a 6 meter is ja een beetje een te verwachten reactie van een slechte verliezer

    Geplaatst door: Antonie op
  • Wat een slechte verliezer zeg! Die meneer Elias Ott…en dat een direkteur van een koninklijk bedrijf zich tot zo iets verlaagd!! Sportiever was geweest Muller te feliciteren!!

    Geplaatst door: ijsbrekertje op
  • De Louise van der Wees en Sirius zijn zusterschepen. De Louise is een vergrootte versie van de Sirius. Beiden zijn in de tijd nieuw gebouwd door de gebr. Wilson…

    En ik durf te zeggen dat de Louise van der Wees (met al die kracht 2200 pk en maar 19 ton BP!!!), niet of maar ietsjes sterker is dan de Husky.

    Ik weet zeker dat de Louise en Sirius niet de ‘aller beste’ ijsbrekers zijn.

    Geplaatst door: Andre op
  • Als ze maar niet beginnen te piepen komend voorjaar dat er geld bij moet na een strenge winter en de reperaties. Goedkoop aannemen is geen kunst. De enigste ervaren ijsbrekers zijn de Urkers en nog een enkeling,die doen dit al jaar en dag.

    Geplaatst door: Pietje op
  • Louise is inderdaad een mooi schip, maja als je hem niet wilt inzetten omdat de verf eraf gaat dan is het snel gedaan natuurlijk. Kan me nog herinneren dat de Louise vorig jaar ook enkele keren stilstond in het ijs. Dus tis geen wonderboot.

    Geplaatst door: piet op
  • wel stoer van die mega-legoblokken op je achterschip (foto)

    Geplaatst door: mark op
  • De Louise van van der Wees is wel de mooiste ijsbreker van Nederland, eerlijk is eerlijk.
    Als de nood hoog is breekt de Louise er door heen, maar je moet een ander ook wat gunnen en niet alleen kritiek leveren. Van der Wees al enkele jaren en nu Muller enkele jaren enz

    Geplaatst door: zeesleper op
  • even ter info.
    kracht is niet alles.
    met ervaring heb je geen kracht nodig maar kunde.

    Geplaatst door: rosser op
  • Meneer Elias Ott U gedraagt zich niet KONINKLIJK!
    Mag U wel jokken meneer Ott?
    Verliezen is nooit leuk maar blijf sportief en schrijf geen onzin, ook Uw schepen zijn niet perfect.
    Muller en volgens U “dubieuze” onderaannemers uit Urk zouden nu kunnen reageren en UW vuile was buiten kunnen hangen maar zij hebben meer niveau en gedragen zich meer koninklijk dan U.

    Geplaatst door: ijskonijn op
  • Tot zover heb ik alleen maar lof over de manier waarop RWS (en haar aannemers) bezig zijn m.b.t. het ijs. Het is voor mij niet zo belangrijk wie de partij is, zolang men maar weet waar men over praat. En hier ook naar handelt. Want praten kunnen we allemaal goed op internet, maar 93 schepen schadevrij vervoeren op 1 dag (in konvooi) is in volgens mij nog nooit eerder voorgekomen. De ijsbrekers (vooral hun kapiteinen dan natuurlijk) lijken mij capabel en de meesten hebben al jarem ervaring omdat ze al vaker hebben gebroken.

    Geplaatst door: piet op
  • Wat een kinesine als je de inschrijving verliest.
    van der Wees, spring als het echt nodig is dan kun je laten zien dat je “onmisbaar” bent

    Geplaatst door: ton op
  • Tja.. Van elkaar leren en elkaar wat gunnen.. Afgelopen weken was de begeleiding prima.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Vreemd dat toen ik voer met konvooivaart nooit van die problemen had. NU moet ik er bij zeggen dat de goeie ouwe Urkers en Wilson met zijn boot ook prima werk leverden.

    Geplaatst door: IJstanker op
  • en het parade paardje van muller: sirius was gelijk al lek ???

    Geplaatst door: p h op

Reageer

IJsbreken met Muller verloopt ‘heel behoorlijk’ | Schuttevaer.nl

IJsbreken met Muller verloopt ‘heel behoorlijk’

Het was even wennen voor de binnenvaart, sinds jaar en dag gewend aan dezelfde vaste ijsbrekers op het IJsselmeer. Maar volgens Rijkswaterstaat, verantwoordelijke partij voor het ijsbreken, loopt alles ‘heel behoorlijk’ met de nieuwe partij, Muller uit Dordrecht. Kritiek is er ook, van schippers en van concurrent Koninklijke Van der Wees Transport Groep.

Sirius

Door

Marja de Vet

Na de konvooivaart van eind vorige week was het begin deze week rustig met intensieve scheepvaartbegeleiding. Maar het ijs is nog niet weg en draaiende wind kan zomaar weer zorgen voor veel overlast bij het varen en tot opnieuw konvooivaart.

  • Strenge winter wordt probleem, denkt Van der Wees
  • 93 schepen op één dag

Maandag was er overdag intensieve scheepvaartbegeleiding en van 19 tot 7 uur een vaarverbod. ‘Bij de Rotterdamse Hoek is het echt heel zwaar’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Vooral daar zijn nog steeds veel ijsdammen en grote brokken ijs. We zitten als RWS bovenop het ijsbreken. We willen een zo goed mogelijke en zo veilig mogelijke vaart, waarbij schepen en objecten niet worden beschadigd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • Nou lijkt erop dat de oprechte bezorgheid van Van der Wees (kuch) toch ongegrond was. Tis allemaal weer prima verlopen.

    Geplaatst door: piet op
  • In de tijd dat de Riny is gebouwd werden er geen series dezelfde particulieren binnen-boten gebouwd. Van het type Riny zijn er 2. Een uitzondering.
    Denk dat het RWS gaat om het werk zo goedkoop mogelijk te laten uitvoeren. Door welke boten het wordt gedaan is van ondergeschikt belang. Uit de reactie’s blijkt wel dat iedereen het daar min of meer over eens is!
    Gr. Bazz

    Geplaatst door: bazz op
  • Het pakket van de Riny is goed staat in voorgaande berichten waar gaar het nou over dan
    over boten die het vroeger verpruts hebben en nu een goed pakket hebben en zich aanbieden terwijl ze zelf niet bij de inschrijving aan de orde kwamen? gun nou een ander ook maar eens wat en als ze over echte ijsbrekers willen praten neem dan een voorbeeld aan bijvoorbeeld de WALVIS of en Jamaica die zijn er teminste voor gebouwd
    vroeger werden de ijsbrekers nog gekeurd en moesten droog tegen woordig wordt er van alles in het ijs gegooid en breken maar
    gr M B

    Geplaatst door: jacob op
  • daarom is er maar 1 van gebouwd zoals de riny
    als het zo,n super boot is of was waarom zijn er dan geen meerdere van gebouwd en als hij echt nou zo,n beste breker is waarom is hij dan niet gesignaleerd de laaste 20 jaar
    gr jaap

    Geplaatst door: jaap op
  • Het is misschien wel erg lang terug, maar in de winter van 1979 heeft de Riny 3 weken ijs gebroken op het IJsselmeer. Van 3 januari tot 23 januari diverse convooien (14) geassisteerd, meerpalen Schellingwoude, haven Flevocentrale, vrijgebroken Dit samen met Coby,Alfons W sr en Catharina W in soms zeer zwaar ijs. 1 Maal gerepareerd aan een koelwaterpomp. Dat de Riny later een keer is weggestuurd had te maken met een vastgelopen tanker waar schade aan is ontstaan bij het “losbreken” en naar Amsterdam slepen.
    Dat de 973 pk van de Tyfoon meer brengen dan een moderne 1100 of 1200 heeft natuurlijk heel veel te maken met het hele pakket van onderwaterschip, schroef, aanstroom van het water. Het zusterschip van de Riny heeft nooit hetzelfde getrokken dan de Riny. Ook tegenwoordig ziet men hele grote verschillen. De Mustang van Bouwman trekt met hetzelfde vermogen (6080 pk) ruim 10 ton meer dan de Viking van Koerts. Er is echter een groot verschil in onderwaterschepen/wateraanstroom.
    Het pakket van de Tyfoon(Riny) is simpelweg goed te noemen en zal het van menig kleinere boot met meer pk’s gaan winnen.
    Gr. Bazz

    Geplaatst door: BAZZ op
  • Ja dat kan wel kloppen oudeschipper. De boot die toendertijd veruit het beste brak was de Cobi van Auke Kaptein. Ging veel beter dan de Catharina W. (nu Louise)en de Alphons W. (nu Sirius).
    Bovendien nam de Cobi als het moeilijk ging een schip op sleeptouw, de anderen hadden daar een grondige hekel aan.
    De Catharina en de Alphons waren toen echt niet al te goede brekers en nu moeten ze het meer hebben van het vermogen dan van de rompvorm.

    Geplaatst door: daan op
  • Dat klopt Daan,het moet in 1986 zijn geweest.De Rini is toendertijd weggestuurd volgens mij.
    En Bazz ik denk dat een 810 pk MWM uit 1958 niet sterker is dan een Caterpillar of Bam-Deutz van rond de 1200 pk hoor. Ik heb het even nagekeken op internet en die Husky heeft 1298pk Caterpillar, de Buizerd en Johannes J hebben beiden een Deutz van 1124 pk, en de Sirius 1070 pk Caterpillar.
    Die bootjes zullen het toch wel aardig doen denk ik.

    Geplaatst door: oudeschipper op
  • De Rini en de Calypso hebben 20-30 jaar geleden ook een of twee dagen gebroken op het IJsselmeer en zijn er toen snel mee gestopt. De oorzaak was toen het steeds weer vollopen met ijs van de tunnel van de Rini.

    Geplaatst door: daan op
  • De Riny heeft idd wel een ander onderwaterschip als de andere v/d Belt boten. Maar met zn “bolle kop”, grote (als gewenst) diepstekende schroef wel uitermate geschikt voor het breken van ijs. Er is geen verschil in ijs van nu en 20-30 jaar geleden. In Lulea heeft ze 2 winters behoorlijk gebroken.
    Er zullen niet veel boten zijn met meer “moderne pk’s” die het van de Tyfoon winnen. Van de brekers van nu zal dit alleen de Louise zijn.

    Geplaatst door: BAZZ op
  • De oude Rini is misschien op de zelfde werf gebouwd als de Alfons W sr. en de Catharina W. maar is qua onderwaterschip natuurlijk totaal anders.De laatste twee zijn echte kielschepen,als je ze droog laat vallen rollen ze om, terwijl de ex Rini kaarsrecht is in de zijden, bovendien denk ik dat ze in deze tijd wat pk’s te kort komt.

    Geplaatst door: IJskonijn op
  • Vroeger zaten de boten naast elkaar heel kort (50 meter) voor de schepen, de schepen zaten ook dicht bij elkaar,van veel vermogen naar minder vermogen,lege schepen zaten soms ook aan elkaar vast. Dat ging heel effectief. Momenteel varen de boten wel 500-1000 meter vooruit en ontstaan er grote gaten tussen de schepen,hierdoor loopt het geultje heel snel dicht en gaat de gang er uit.
    Ja en dan moet je als boot wel vaker terug komen en dat is minder effectief.

    Geplaatst door: Daan op
  • jammer dat we ook in de sleepboten/ijsbrekers elkaar in de haren zitten we zijn met zo weinig maar dit is een deel van een plan van rws. na afloop komt men misschien met boetes.over goede ijsbrekers kan men discuseren ik had graag gezien dat er een mooie ploeg gevormd werd van de boten welke zich al bewezen hebben zoals de grote 3nl.louise sirius tyfoon en dan enkele voormalige duitse boten nl johannes en husky met daarbij de broers kaptein jammer dat we geen vuist konden maken en dat het niet lukt om samen iets moois neer te zetten ps tyfoon heeft in het verleden al op de poolcircel ijsgebroken. fijne dagen allemaal en ik leg startklaar groet tyfoon.

    Geplaatst door: gerard de ruiter op
  • Jaren geleden werd het ijsselmeer open gehouden door 3 ijsbrekers. de Catarina W (nu Louise), Alfons W sr (nu Sirius) en de Riny (nu Tyfoon). Alle 3 gebouwd bij vd Belt. Deze rasijsbrekers hebben hu sporen al verdiend op het ijsselmeer.

    Geplaatst door: rinus op
  • jullie lijken wel een stel kleine kinderen die een beetje anderen afzeiken laat iedereen nou bij zijn eigen houden en blij zij dat de vaar geul open gehouden word want als ze een maand leggen dan zijn ze gelijk failiet noemen jullie dit nou ijs dan die paar stukjes die er nou leggen van een paar centimeter vorig jaar lag er 15-60 centimeter wat zeg ik nog wel meer maar dat is natuurlijk al te lang geleden niemand van jullie soort kan nog van een maand geleden zeggen wat ie gedaan heeft dus van daar al die stomme opmerkingen nou er is maar 1 ijsbreker en dat is de johannes j van van slooten groep uit rotterdam
    die neemt straks als hij klaar is 20 schepen op zijn alleen mee door het vaste ijs

    Geplaatst door: jack op
  • Als ex piet smitter heb ik met Muller in 1956 al ijsgebroken en dat ging prima.Dus aan ervaring geen gebrek.Die heipalen vervoerder moet niet zeuren,in dat vervoer waren zij een specialist.
    Wat te denken als muller de voormalige Wilton boten inzet?Dan schuiven ze zelf Urk van de Kaart.Succes mannen

    Geplaatst door: jh vd horst op
  • ankers mogen wel weg en dat heeft ook elke ijsbreker dus ik snap niet waar over word gediscuseerd en die banden dat scheelt helemaal niks of ze nou wel of niet weg zijn..

    en als ik het goed heb is het dit jaar ook door een urker geregeld via een samenwerking met muller..
    en de konvooileider van dit jaar is ook de zelfde als van afgelopen jaar!!

    Geplaatst door: P K op
  • Dat is wel zo Dennis maar vorig jaar waren de ankers bij de ijsbrekers toch weg voor de kop ,misschien wel met toestemming dat weet ik niet

    Geplaatst door: jansen op
  • ankers mogen niet eens weggehaald worden zijn de regels

    Geplaatst door: dennis op
  • Weet je wat ook een hoop scheelt geen banden buitenboord laten hangen en de ankers voor de kop weg dat deed vorig jaar de Urkse ploeg inieder geval wel Voor de rest veel succes

    Geplaatst door: Jansen op
  • stelletje oude wijven bla bla bla

    Geplaatst door: kitty op
  • louise was een mooie boot.
    na wat verbouwingen is het er niet knapper op geworden.
    vroeger had je mooie boten

    Geplaatst door: rosser op
  • een goed ijsbreker heeft geen pk,s nodig.

    john

    15-12-2010 op 21:14

    idd johny stoomboot maar een goede bouw van de romp

    Geplaatst door: dennis op
  • Voor de liefhebbersvan vroeger:
    Louise ex. Catharina W.23×6.5×2.1 ex 800 pk
    Sirius ex. Alphons W. 21×6.0x1.8 ex.630 pk

    Veruit de allerbeste breker in die tijd was de Cobi van Auke Kaptein.Ook was het Auke die altijd een schip dat moeizaam vooruit kwam wel vast maakte. De anderen waren daar bepaald geen liefhebber van.

    De Alphons W. had het vaak wel erg moeilijk de Catharina W. ging wat beter.

    Geplaatst door: jaap op
  • een goed ijsbreker heeft geen pk,s nodig.

    Geplaatst door: john op
  • ja door 4 meter ijsduinen dan houd het toch wel op als je na gaat dat het water maar om en nabij de 3.5 a 6 meter is ja een beetje een te verwachten reactie van een slechte verliezer

    Geplaatst door: Antonie op
  • Wat een slechte verliezer zeg! Die meneer Elias Ott…en dat een direkteur van een koninklijk bedrijf zich tot zo iets verlaagd!! Sportiever was geweest Muller te feliciteren!!

    Geplaatst door: ijsbrekertje op
  • De Louise van der Wees en Sirius zijn zusterschepen. De Louise is een vergrootte versie van de Sirius. Beiden zijn in de tijd nieuw gebouwd door de gebr. Wilson…

    En ik durf te zeggen dat de Louise van der Wees (met al die kracht 2200 pk en maar 19 ton BP!!!), niet of maar ietsjes sterker is dan de Husky.

    Ik weet zeker dat de Louise en Sirius niet de ‘aller beste’ ijsbrekers zijn.

    Geplaatst door: Andre op
  • Als ze maar niet beginnen te piepen komend voorjaar dat er geld bij moet na een strenge winter en de reperaties. Goedkoop aannemen is geen kunst. De enigste ervaren ijsbrekers zijn de Urkers en nog een enkeling,die doen dit al jaar en dag.

    Geplaatst door: Pietje op
  • Louise is inderdaad een mooi schip, maja als je hem niet wilt inzetten omdat de verf eraf gaat dan is het snel gedaan natuurlijk. Kan me nog herinneren dat de Louise vorig jaar ook enkele keren stilstond in het ijs. Dus tis geen wonderboot.

    Geplaatst door: piet op
  • wel stoer van die mega-legoblokken op je achterschip (foto)

    Geplaatst door: mark op
  • De Louise van van der Wees is wel de mooiste ijsbreker van Nederland, eerlijk is eerlijk.
    Als de nood hoog is breekt de Louise er door heen, maar je moet een ander ook wat gunnen en niet alleen kritiek leveren. Van der Wees al enkele jaren en nu Muller enkele jaren enz

    Geplaatst door: zeesleper op
  • even ter info.
    kracht is niet alles.
    met ervaring heb je geen kracht nodig maar kunde.

    Geplaatst door: rosser op
  • Meneer Elias Ott U gedraagt zich niet KONINKLIJK!
    Mag U wel jokken meneer Ott?
    Verliezen is nooit leuk maar blijf sportief en schrijf geen onzin, ook Uw schepen zijn niet perfect.
    Muller en volgens U “dubieuze” onderaannemers uit Urk zouden nu kunnen reageren en UW vuile was buiten kunnen hangen maar zij hebben meer niveau en gedragen zich meer koninklijk dan U.

    Geplaatst door: ijskonijn op
  • Tot zover heb ik alleen maar lof over de manier waarop RWS (en haar aannemers) bezig zijn m.b.t. het ijs. Het is voor mij niet zo belangrijk wie de partij is, zolang men maar weet waar men over praat. En hier ook naar handelt. Want praten kunnen we allemaal goed op internet, maar 93 schepen schadevrij vervoeren op 1 dag (in konvooi) is in volgens mij nog nooit eerder voorgekomen. De ijsbrekers (vooral hun kapiteinen dan natuurlijk) lijken mij capabel en de meesten hebben al jarem ervaring omdat ze al vaker hebben gebroken.

    Geplaatst door: piet op
  • Wat een kinesine als je de inschrijving verliest.
    van der Wees, spring als het echt nodig is dan kun je laten zien dat je “onmisbaar” bent

    Geplaatst door: ton op
  • Tja.. Van elkaar leren en elkaar wat gunnen.. Afgelopen weken was de begeleiding prima.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Vreemd dat toen ik voer met konvooivaart nooit van die problemen had. NU moet ik er bij zeggen dat de goeie ouwe Urkers en Wilson met zijn boot ook prima werk leverden.

    Geplaatst door: IJstanker op
  • en het parade paardje van muller: sirius was gelijk al lek ???

    Geplaatst door: p h op

Reageer