Per 1-1-2011: Met Ecocard betalen voor scheepsafvalstoffen

Vanaf 1 januari 2011 betalen schippers een verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudende afvalstoffen. Zij dienen daarvoor in het bezit te zijn van een internationale ecocard, meldt Rijkswaterstaat.

De eigen bijdrage die
schippers nu betalen via opcenten op havengelden en de directe betaling
bij afgifte van oliehoudende afvalstoffen komen te vervallen.
Uitgangspunt is dat de vervuiler de kosten draagt die verbonden zijn aan
het inzamelen, bewerken of verwerken van afval.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Goedendag

    Berekening ik vaar met een sleepbootje met een bilge inhoud van 350liter die laat ik 1 keer in het jaar leeg zuigen was ik hooguit 100euro kwijt.
    Aangezien ik toch 1000 pk heb verdraaien wij 4kuub gasolie in de week x 40weken dat ik vaar in het jaar is dat 160kuub x 7.5 euro dat is dus 1200euro daar wordt ik dus niet blij van kansloos verzonnen.

    Geplaatst door: sleepboot op
  • en we verdienen al zo veel we worden allemaal leeg geplukt

    Geplaatst door: stephan op
  • we hebben veel geld uitgegeven voor een drooge machinekamer. nu word je voor de inverstering nogmaals gepakt. tinus.

    Geplaatst door: tinus op
  • Doe ik aan boord alles apart verzamelen.
    Komt de bilge boot langs gooit alles op een hoop,
    En pomp mijn apart verzamelde olie en bilgewater gewoon in de zelfde tank. zeg moet dat niet apart nee hoor wordt later weer gescheiden.
    Nou daar zit je met je goede gedrag

    Geplaatst door: Willem op
  • Ik heb in het verleden vele malen verhalen gehoord over het feit dat de meters van bilgeboten niet kloppen. Dan stond er in een bilgeboekje dat er bijvoorbeeld 8 ton bilge uit de machinekamer kwam terwijl de schipper riep, als er 8 ton in staat komt het boven de platen dus dat kan nooit.

    Iedere ton bilge is handel voor een bilgeboot. Hoe meer bilge hoe meer handel en hoe meer verdiensten. Dat er anno 2010 nog steeds geen meters zijn met een verzegeling en ijking is dan ook ronduit belachelijk. Dit is fraude in de hand werken.

    Verder kun je wel roepen, de vervuiler betaald maar dit heeft een heel groot nadeel. Ik kan je verzekeren dat de rivieren vol liggen met olie zodra het mistig is en dan is het goede imago van de scheepvaart op milieu gebied heel snel om zeep. Betalen per ton bilge is wel veel eerlijker maar kent dus wel grote gevaren voor het imago.

    Geplaatst door: Erik op
  • niks wordt toch niet geplaatst

    Geplaatst door: ieke op
  • Nou daar we weer met zijn allen,eerst laagzwavelig bunkeren(ook niet voor niets)plus 7.50 per cuub meer.Het varen wordt een grote april grap.

    Geplaatst door: moet weer betalen op
  • dit zijn gewoon extra inkomsten voor de staat bv geld voor asielzoekers of leeflonen want afval is ook inkomsten voor de verwerker want uit afvalolie of filters halen ze terug goeie producten hoor dit is geen liefdadigheid

    Geplaatst door: k op
  • @iemand.

    Uw bewering dat het afgeven van bilgewater een waterdicht systeem is wil ik niet zo laten staan.
    Ten eerste is het voor de schipper bijna niet te doen om na te gaan hoeveel eruit gegaan is.
    Ten tweede beslist de inzamelaar hoeveel het was,bij onenigheid is het woord van de ontvanger beslissend.
    Ten derde zal het gedeeltelijk meebetalen voor het bilgewater nu weer verdwijnen waardoor het voor niemand direct meer interessant is om de afgifte hoeveelheid te controleren.
    Er zijn ook gevallen bekend waarbij de inzamelaar een hoeveelheid opschreef waarna de schipper zich beklaagde dat zijn bilge helemaal niet groot genoeg was om de aangegeven hoeveelheid te kunnen bevatten,waarna er gewoon weer even 2 cbm vanaf getrokken werd.
    Dit is het soort fraude die men met geijkte meters een stuk zou kunnen verminderen.
    En ik vind het belachelijk de de overheid ons enerzijds niet vertrouwt, het bilgewater eerlijk betaalt af te geven,maar gelijktijdig de inzamelaars wel vertrouwt,immers elke cub meer is extra inkomen,en wel van onze bijdrage welke dan beslist het volgende jaar verhoogt zal worden.
    Weet men trouwens,dat elke aanvaart van de bilgeboot extra betaalt wordt,dus als u even een paar lege verfblikken afgeeft omdat de boot sowieso langsdrijft,kost dat de algemeenheid een keer aanvaartgeld.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Allereerst is de €7,50 niet bedoeld als vervanging van de bijdrage voor het afgeven van bilgewater. Dit bedrag is voor alle olie-houdend afval zoals bilgewater, afgewerkte olie, lek gasolie,filters,poetslappen, emballage enz. De overheid heeft hier jarenlang vele miljoenen voor betaald. De schipper had jaren lang mazzel want die hoefde niks voor deze rotzooi te betalen terwijl een bedrijf aan de wal zicht scheel betaald aan gemeentelijke heffingen. Het is niet meer dan normaal dat iedereen bijdraagt voor het afval probleem op alle fronten. Of het systeem, waarbij iedereen €7,50 moeten betalen, eerlijk is staat niet ter discussie,het is ook niet eerlijk. De bonden zijn dan ook druk bezig om een op lossing te zoeken voor een variabel systeem waarbij gekeken wat een schipper doet om zijn afval te beperken. Tot die tijd zal iedereen helaas zijn deel moeten betalen. Verder is de controle op de inzamelaars wat betreft bilgewater al die jaren waterdicht geweest. Daar hebben zij geen geeikte meters voor nodig want iedereen die bilgewater afgaf moest daarvoor betalen. Het aantal liters werd ingevoerd in betaal terminal waarmee de schipper akkoord ging. Dit is te zien in het systeem van de SAB en word vergelijkt met wat de inzamelaar iedere maand moet opgeven. Dus als een inzamelaar 50 kuub opgeeft en er is maar voor 40 kuub betaald door de eco-kaart dan mist er 10 kuub en die word dan ook niet betaald door de overheid.
    Als je weigert te betalen vanaf 1 janauri word er een sticker geplakt op je bunkerverklaring amar er word ook melding van gemaakt door de bunkerstations. Dit zijn zij verplicht anders klopt hun afgegeven liters niet meer met wat ze bij de douane opgeven en riskeren zij een boete.

    Mensen kunnen soms zo kortzichtig en steken hun energie in het zeuren over dit geheel. Dit is een verplichting, je komt er niet onder uit! Steek je energie met het helpen van de bonden met het zoeken van een oplossing voor een variable afvalbeheersbijdrage.

    Geplaatst door: Iemand op
  • voor 7,50 kun je aardig wat dreft kopen….

    Geplaatst door: harm op
  • Oké, de vervuiler betaalt. Maar dan hadden ze taksen op de smeerolie en smeervetten moeten heffen. Want dat zijn de produkten die men afgeeft en niet de gasolie .
    Er zijn genoeg ondernemingen die investeerde in speciale filters om langer met de smeerolie te draaien, of in schroef – en roerasafdichtingen, of in een retourvetcircuit om het smeervet te herbruiken, of in water – en oliegesmeerde schroefassen.

    Geplaatst door: M op
  • Marten.
    Wij mogen niet per keer bilgen betalen omdat de overheid ons niet vertrouwt,men gaat er van uit dat dan weer veel schippers het bilgewater overboord pompen,en eerlijk gezegd begrijp ik de overheid wat dat betreft wel.
    Wat ik echter niet begrijp is het naieve vertrouwen dat de overheid in de bilgebedrijven heeft.
    Er is geen werkelijke controle op de hoeveelheid ingenomen bilgewater,er is immers niemand die de tank van de bilgeboot voor en na het bilgen werkelijk controleert,en dat werkt dus fraude in de hand.
    Ik pleit er dan ook al jaren bij de SAB voor geijkte meters te verplichten op de boten.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • waarom kan je gewoon niet met contanten betalen als je gaat bilgen?
    Waarom wordt het zo bureaucratisch gemaakt?
    Waarom zoveel papierwerk?
    Waarom kan het gewoonweg niet simpeler.
    Waarom niet het SAB afschaffen?

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Als ze nou eens die ecokaart opsturen zou het wel eens fijn zijn en dan nog voor 1 januari, zit er al een half jaar op te wachten als het niet langer is.

    Dat sab ,mag van mij opgehangen worden

    Geplaatst door: Ronald op
  • Wanneer je in het bezit bent van een eco card zou je denken dat je kunt bilgen. Mooi niet , want naast je ecocard moet je ook een groene bilgekaart hebben anderes lukt het nog niet.

    Geplaatst door: J.Blonk op
  • Ik heb aan ons bunkerstation gevraagd of hun er problemen mee krijgen als ik niet wil betalen…
    Antwoord was, nee dat krijgen we niet we plakken alleen een sticker op je bunkerverklaring.
    We zouden natuurlij met zn allen massaal kunnen weigeren om te betalen om toch nog eens onder de aandacht te brengen dat deze regeling nergens op lijkt.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Nu heb ik redelijk geinvesteerd in mijn MK, maar ga weer betalen voor de smeerpoetsen onder ons, tenminste dat heeft t SAB mij uitgelegd.
    Maar dat gaat op termijn weer veranderen??? zeggen ze.
    Weet ik ook dat er collega’s zijn die nog schoner zijn dan mijn MK, dus die betalen weer deels voor mij, maar ik vind: de vervuiler betaald voor zijn EIGEN vuil.

    Geplaatst door: hans op
  • Als er nu eindelijk een verplichting tot een geijkte meter met afdruk van het verwijderde water op de bilgeboten zou komen zoals het bij de bunkerboten normaal is,zou de hoeveelheid afgegeven water nog weleens kunnen halveren denk ik.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als er nog zoveel afgegeven werd als een aantal jaren terug zou de bijdrage nu nog veel meer moeten zijn, dat is wel gewonnen met die vele /droge/machinekamers. Enne tja het milieu speelt dat dan niet mee ?

    Geplaatst door: Jammer dat die niet meer lekt op
  • Karel,

    Zo ist maar net.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Heb ik spijt dat ik geinvesteerd heb in allerlei maatregelen die mijn machinekamer schoon en droog houden….moet straks ook meebetalen voor degene die 12 keer per jaar moeten bilgen

    Geplaatst door: Karel op

Reageer

Per 1-1-2011: Met Ecocard betalen voor scheepsafvalstoffen | Schuttevaer.nl

Per 1-1-2011: Met Ecocard betalen voor scheepsafvalstoffen

Vanaf 1 januari 2011 betalen schippers een verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudende afvalstoffen. Zij dienen daarvoor in het bezit te zijn van een internationale ecocard, meldt Rijkswaterstaat.

De eigen bijdrage die
schippers nu betalen via opcenten op havengelden en de directe betaling
bij afgifte van oliehoudende afvalstoffen komen te vervallen.
Uitgangspunt is dat de vervuiler de kosten draagt die verbonden zijn aan
het inzamelen, bewerken of verwerken van afval.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Goedendag

    Berekening ik vaar met een sleepbootje met een bilge inhoud van 350liter die laat ik 1 keer in het jaar leeg zuigen was ik hooguit 100euro kwijt.
    Aangezien ik toch 1000 pk heb verdraaien wij 4kuub gasolie in de week x 40weken dat ik vaar in het jaar is dat 160kuub x 7.5 euro dat is dus 1200euro daar wordt ik dus niet blij van kansloos verzonnen.

    Geplaatst door: sleepboot op
  • en we verdienen al zo veel we worden allemaal leeg geplukt

    Geplaatst door: stephan op
  • we hebben veel geld uitgegeven voor een drooge machinekamer. nu word je voor de inverstering nogmaals gepakt. tinus.

    Geplaatst door: tinus op
  • Doe ik aan boord alles apart verzamelen.
    Komt de bilge boot langs gooit alles op een hoop,
    En pomp mijn apart verzamelde olie en bilgewater gewoon in de zelfde tank. zeg moet dat niet apart nee hoor wordt later weer gescheiden.
    Nou daar zit je met je goede gedrag

    Geplaatst door: Willem op
  • Ik heb in het verleden vele malen verhalen gehoord over het feit dat de meters van bilgeboten niet kloppen. Dan stond er in een bilgeboekje dat er bijvoorbeeld 8 ton bilge uit de machinekamer kwam terwijl de schipper riep, als er 8 ton in staat komt het boven de platen dus dat kan nooit.

    Iedere ton bilge is handel voor een bilgeboot. Hoe meer bilge hoe meer handel en hoe meer verdiensten. Dat er anno 2010 nog steeds geen meters zijn met een verzegeling en ijking is dan ook ronduit belachelijk. Dit is fraude in de hand werken.

    Verder kun je wel roepen, de vervuiler betaald maar dit heeft een heel groot nadeel. Ik kan je verzekeren dat de rivieren vol liggen met olie zodra het mistig is en dan is het goede imago van de scheepvaart op milieu gebied heel snel om zeep. Betalen per ton bilge is wel veel eerlijker maar kent dus wel grote gevaren voor het imago.

    Geplaatst door: Erik op
  • niks wordt toch niet geplaatst

    Geplaatst door: ieke op
  • Nou daar we weer met zijn allen,eerst laagzwavelig bunkeren(ook niet voor niets)plus 7.50 per cuub meer.Het varen wordt een grote april grap.

    Geplaatst door: moet weer betalen op
  • dit zijn gewoon extra inkomsten voor de staat bv geld voor asielzoekers of leeflonen want afval is ook inkomsten voor de verwerker want uit afvalolie of filters halen ze terug goeie producten hoor dit is geen liefdadigheid

    Geplaatst door: k op
  • @iemand.

    Uw bewering dat het afgeven van bilgewater een waterdicht systeem is wil ik niet zo laten staan.
    Ten eerste is het voor de schipper bijna niet te doen om na te gaan hoeveel eruit gegaan is.
    Ten tweede beslist de inzamelaar hoeveel het was,bij onenigheid is het woord van de ontvanger beslissend.
    Ten derde zal het gedeeltelijk meebetalen voor het bilgewater nu weer verdwijnen waardoor het voor niemand direct meer interessant is om de afgifte hoeveelheid te controleren.
    Er zijn ook gevallen bekend waarbij de inzamelaar een hoeveelheid opschreef waarna de schipper zich beklaagde dat zijn bilge helemaal niet groot genoeg was om de aangegeven hoeveelheid te kunnen bevatten,waarna er gewoon weer even 2 cbm vanaf getrokken werd.
    Dit is het soort fraude die men met geijkte meters een stuk zou kunnen verminderen.
    En ik vind het belachelijk de de overheid ons enerzijds niet vertrouwt, het bilgewater eerlijk betaalt af te geven,maar gelijktijdig de inzamelaars wel vertrouwt,immers elke cub meer is extra inkomen,en wel van onze bijdrage welke dan beslist het volgende jaar verhoogt zal worden.
    Weet men trouwens,dat elke aanvaart van de bilgeboot extra betaalt wordt,dus als u even een paar lege verfblikken afgeeft omdat de boot sowieso langsdrijft,kost dat de algemeenheid een keer aanvaartgeld.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Allereerst is de €7,50 niet bedoeld als vervanging van de bijdrage voor het afgeven van bilgewater. Dit bedrag is voor alle olie-houdend afval zoals bilgewater, afgewerkte olie, lek gasolie,filters,poetslappen, emballage enz. De overheid heeft hier jarenlang vele miljoenen voor betaald. De schipper had jaren lang mazzel want die hoefde niks voor deze rotzooi te betalen terwijl een bedrijf aan de wal zicht scheel betaald aan gemeentelijke heffingen. Het is niet meer dan normaal dat iedereen bijdraagt voor het afval probleem op alle fronten. Of het systeem, waarbij iedereen €7,50 moeten betalen, eerlijk is staat niet ter discussie,het is ook niet eerlijk. De bonden zijn dan ook druk bezig om een op lossing te zoeken voor een variabel systeem waarbij gekeken wat een schipper doet om zijn afval te beperken. Tot die tijd zal iedereen helaas zijn deel moeten betalen. Verder is de controle op de inzamelaars wat betreft bilgewater al die jaren waterdicht geweest. Daar hebben zij geen geeikte meters voor nodig want iedereen die bilgewater afgaf moest daarvoor betalen. Het aantal liters werd ingevoerd in betaal terminal waarmee de schipper akkoord ging. Dit is te zien in het systeem van de SAB en word vergelijkt met wat de inzamelaar iedere maand moet opgeven. Dus als een inzamelaar 50 kuub opgeeft en er is maar voor 40 kuub betaald door de eco-kaart dan mist er 10 kuub en die word dan ook niet betaald door de overheid.
    Als je weigert te betalen vanaf 1 janauri word er een sticker geplakt op je bunkerverklaring amar er word ook melding van gemaakt door de bunkerstations. Dit zijn zij verplicht anders klopt hun afgegeven liters niet meer met wat ze bij de douane opgeven en riskeren zij een boete.

    Mensen kunnen soms zo kortzichtig en steken hun energie in het zeuren over dit geheel. Dit is een verplichting, je komt er niet onder uit! Steek je energie met het helpen van de bonden met het zoeken van een oplossing voor een variable afvalbeheersbijdrage.

    Geplaatst door: Iemand op
  • voor 7,50 kun je aardig wat dreft kopen….

    Geplaatst door: harm op
  • Oké, de vervuiler betaalt. Maar dan hadden ze taksen op de smeerolie en smeervetten moeten heffen. Want dat zijn de produkten die men afgeeft en niet de gasolie .
    Er zijn genoeg ondernemingen die investeerde in speciale filters om langer met de smeerolie te draaien, of in schroef – en roerasafdichtingen, of in een retourvetcircuit om het smeervet te herbruiken, of in water – en oliegesmeerde schroefassen.

    Geplaatst door: M op
  • Marten.
    Wij mogen niet per keer bilgen betalen omdat de overheid ons niet vertrouwt,men gaat er van uit dat dan weer veel schippers het bilgewater overboord pompen,en eerlijk gezegd begrijp ik de overheid wat dat betreft wel.
    Wat ik echter niet begrijp is het naieve vertrouwen dat de overheid in de bilgebedrijven heeft.
    Er is geen werkelijke controle op de hoeveelheid ingenomen bilgewater,er is immers niemand die de tank van de bilgeboot voor en na het bilgen werkelijk controleert,en dat werkt dus fraude in de hand.
    Ik pleit er dan ook al jaren bij de SAB voor geijkte meters te verplichten op de boten.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • waarom kan je gewoon niet met contanten betalen als je gaat bilgen?
    Waarom wordt het zo bureaucratisch gemaakt?
    Waarom zoveel papierwerk?
    Waarom kan het gewoonweg niet simpeler.
    Waarom niet het SAB afschaffen?

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Als ze nou eens die ecokaart opsturen zou het wel eens fijn zijn en dan nog voor 1 januari, zit er al een half jaar op te wachten als het niet langer is.

    Dat sab ,mag van mij opgehangen worden

    Geplaatst door: Ronald op
  • Wanneer je in het bezit bent van een eco card zou je denken dat je kunt bilgen. Mooi niet , want naast je ecocard moet je ook een groene bilgekaart hebben anderes lukt het nog niet.

    Geplaatst door: J.Blonk op
  • Ik heb aan ons bunkerstation gevraagd of hun er problemen mee krijgen als ik niet wil betalen…
    Antwoord was, nee dat krijgen we niet we plakken alleen een sticker op je bunkerverklaring.
    We zouden natuurlij met zn allen massaal kunnen weigeren om te betalen om toch nog eens onder de aandacht te brengen dat deze regeling nergens op lijkt.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Nu heb ik redelijk geinvesteerd in mijn MK, maar ga weer betalen voor de smeerpoetsen onder ons, tenminste dat heeft t SAB mij uitgelegd.
    Maar dat gaat op termijn weer veranderen??? zeggen ze.
    Weet ik ook dat er collega’s zijn die nog schoner zijn dan mijn MK, dus die betalen weer deels voor mij, maar ik vind: de vervuiler betaald voor zijn EIGEN vuil.

    Geplaatst door: hans op
  • Als er nu eindelijk een verplichting tot een geijkte meter met afdruk van het verwijderde water op de bilgeboten zou komen zoals het bij de bunkerboten normaal is,zou de hoeveelheid afgegeven water nog weleens kunnen halveren denk ik.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als er nog zoveel afgegeven werd als een aantal jaren terug zou de bijdrage nu nog veel meer moeten zijn, dat is wel gewonnen met die vele /droge/machinekamers. Enne tja het milieu speelt dat dan niet mee ?

    Geplaatst door: Jammer dat die niet meer lekt op
  • Karel,

    Zo ist maar net.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Heb ik spijt dat ik geinvesteerd heb in allerlei maatregelen die mijn machinekamer schoon en droog houden….moet straks ook meebetalen voor degene die 12 keer per jaar moeten bilgen

    Geplaatst door: Karel op

Reageer