NMa positief over advies binnenvaartambassadeur

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) spreekt haar waardering uit over het advies dat binnenvaartambassadeur Arie Verberk vorige week uitbracht aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu).

‘De binnenvaartambassadeur heeft onlangs een helder advies uitgebracht’, zegt Henk Don, lid van de Raad van Bestuur, in een reactie op het advies. ‘De NMa spreekt hiervoor haar waardering uit.
Ik ben ervan overtuigd dat het advies een goede opmaat kan vormen voor
een verdere professionalisering van de binnenvaart. Die maakt de sector
sterker, en houdt ook goed rekening met de belangen van de consument.’
Don:
‘De binnenvaartambassadeur concludeert dat het niet wenselijk is om
capaciteitsbeperkende crisismaatregelen te treffen, zoals een
oplegregeling. Met deze conclusie ben ik blij, niet voor niets had de
NMa de oplegregeling eerder na een grondige analyse afgekeurd. De meeste
actiepunten die de binnenvaartambassadeur in zijn advies noemt, zijn
zonder meer verstandig en verenigbaar met de Nederlandse en Europese
mededingingsregels.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste “Iets om over na te denken”
    U bent blijkbaar beter geinformeerd als ik.
    Waar is dat geld gebleven?[€250.000,-]
    Ik ben daar toch zo nieuwschierig naar.
    Heeft u het antwoord?

    Mvg
    Falco Schoenmakers/m.s.Revisio,dus niet annoniem.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • lees in de binnenvaartkrant van 29 november maar eens het stukje van michel gonlag steken onder water. deze man met een zeer grote kennis van de binnenvaart slaat hier de spijker recht op zijn kop.
    als het allemaal zo makkelijk was als de heer Verberk schrijft konden we het probleem zelf wel oplossen. het is toch wel typisch dat elke keer als het wat minder gaat er weer geschreeuwd wordt om samenwerking. de jaren voor de crisis hoorde je daar niemand over.
    overigens wordt er door de heer Verberk enorm gegeneraliseerd. er wordt altijd gezegt als er 1000 schippers zijn heb je 1001 meningen, hoe kun je nu dan iedereen over een kam scheren. overigens ken ik niemand die om zijn mening heeft gevraagd. en als de branchorganisaties dat wel hebben gedaan, zoals hij zelf schrijft die vertegenwoordigen nog geen 35% van de binnenvaart.
    het wordt nu weer beter het werk trekt aan en de vrachten stijgen, over een jaar hoor je niemand meer over samenwerking. dit rapport komt ook als mosterd na de maaltijd. er was een prachtig plan om de crisis normaal door te komen en dat was de oplegregeling, maar ja door diverse hogere belangen werd dat afgewezen. van het geld dat dit onderzoek heeft gekost had je een leuke start kunnen maken met de oplegregeling.

    Geplaatst door: iets om over na te denken op
  • Het zit gewoon structureel fout, dat is historisch zo gegroeid, bevrachters kunnen gemakkelijk met elkaar concureren, het is immers met onze winstmarge (als die er al is) dat ze dat doen. Met eubo kunnen ze ook met elkaar concureren, maar dan met HUN winstmarge. Hoog tijd voor een mentaliteitsverandering!

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Nou maar even een Sinterklaas gedichtje

    Sint zat eens de denken wat hij de schippers zou schenken.
    Hij ging de NMA bellen om het proces te versnellen.
    Die mensen wisten het ook niet dus hij ging verder naar een bank piet.
    Die zij laat ze maar gaan want der is toch geen houden meer aan.
    De Sint kan het niet geloven varen ze voor zo,n k*t prijs naar boven!
    Toen wis sint een gepast iets een rekenmachine dan varen ze misschien niet voor niets.
    De bevrachters begonnen Sint te bellen want eerst Anton en nu begin Sint weer de boel te beknellen.
    Na overleg met verschillende schippers gaf de Sint maar een paar knikkers.
    Dit was voor de kindjes dan hadden ze toch nog iets.
    Dit heeft Sint maar geschonken om volgend jaar de schippers naar EUBO te lonken.
    Omdat ze dan mischien lego kunnen kopen maar dat is waarschijnlijk maar hopen.

    Voor de rest jammer dat we niet kunnen samenwerken er is nu werk genoeg om met een groep(minimaal 200) mensen de prijs te bepalen.
    Nu zal het nog jaren duren om ons voor deze prijzen te verhuren.

    Geplaatst door: Sint Paul op
  • Iedereen heeft het over veel te veel schepen. Kijk wat er nu gebeurd is met opstart RaS.
    Er lagen 75 grotere schepen stil. Van de 750 ??grotere schepen.

    Ik denk dat de tonnenmaat boven de 1600 ton nog wel meer is als 750. maar voor het gemak houden we die 75-750 aan.

    En er was/is druk op de markt. De schepen die doorvoeren hadden 30-40 % vracht verhoging.

    Dat wil zeggen van de 10 grote maat schepen is er één te veel. Wanneer die 9 vaarschepen 4 cent/ton/dag in een pot doen. 4 x 9 = 36 cent. Kan één stilliger 36 cent/ton/dag uitgekeerd krijgen.

    Nu met een voorbeeld:
    wanneer iedereen vaart kun je 5 euri/ton krijgen.
    Leg je 1 op de 10 schepen tegen de kant gaat de vracht 30% omhoog. Hebben we net gezien in november 2010.
    De 9 schepen varen voor 5 + 30% = 6,50 per ton. Gemiddeld 7 dagen over een reis.
    6,50 minus (7 x 4 cent) hou je 6,22 over.

    En kijk de stilligger is ook betaald!! Hoe de NMA hierover denkt weet ik niet, ha ha

    Geplaatst door: subaru outback rijder op
  • http://www.nmanet.nl/nederlands/home/Bedrijven/Clementie/Biecht_uw_kartel_op.asp

    Vind u de situatie in de binnenvaart ook te erg worden? Help ons dan uit het dal en voorkom schade bij uzelf!

    Geplaatst door: anonieme tipgever op
  • er zijn gewoon teveel schepen en te groot voor een dalend transportmarkt.
    in de tankvaart gaat zich nu het dramma vormen wat eerst in de vrachtvaart zijn ellende heeft aangericht.
    Denk dat de enige redding is voor de markt timecharters met grote partijen zodat de rotte kleine appels verwijdert worden dit ook uit het oog van veiligheid en milleuregels op de binnenvaartwegen.
    Een rotte appel heb het al niet overleeft nu de rest zou ik zeggen zodat het ladingaanbod evenwichtiger wordt zodat contract partners een normale boterham kunnen verdienen en mensen die op de bonnefooi een schip beginnen geweert worden.
    De makelaars zullen daar wel niet blij mee zijn maar ja dat zijn dan ook echt de rotte appels in deze problematiek

    Geplaatst door: h leegwater op
  • geen wonder dat ze positief zijn.
    er stond niks in.

    Geplaatst door: x op
  • De Nma laat hier duidelijk nog eens zien aan welke kant ze staan. Wat moeten we hierover denken ? Ik vind het ongepast dat de Nma, een overheidsintantie, publieklijk een mening geeft.

    Geplaatst door: x op
  • Wij van WC Eend adviseren WC eend…..

    Geplaatst door: Eldert op
  • En bert ben je een zijlijn schreeuwer of draag je ook iets bij aan een oplossing. hoe profesioneel ben jij Bert? Lid van een branche organiatie of alleen lid van jezelf. En waar haal je je wijsheid vandaan Bert. En Bert “vaar ze” veel succes en geluk verder.

    Geplaatst door: hendrika op
  • hoi,

    ben benieuwd wat de bevrachtig dit heeft gekost dat nma dit gaat zeggen want dat de bevrachters aan kartel vorming doen zegt nma niks van

    Geplaatst door: bert op

Reageer

NMa positief over advies binnenvaartambassadeur | Schuttevaer.nl

NMa positief over advies binnenvaartambassadeur

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) spreekt haar waardering uit over het advies dat binnenvaartambassadeur Arie Verberk vorige week uitbracht aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu).

‘De binnenvaartambassadeur heeft onlangs een helder advies uitgebracht’, zegt Henk Don, lid van de Raad van Bestuur, in een reactie op het advies. ‘De NMa spreekt hiervoor haar waardering uit.
Ik ben ervan overtuigd dat het advies een goede opmaat kan vormen voor
een verdere professionalisering van de binnenvaart. Die maakt de sector
sterker, en houdt ook goed rekening met de belangen van de consument.’
Don:
‘De binnenvaartambassadeur concludeert dat het niet wenselijk is om
capaciteitsbeperkende crisismaatregelen te treffen, zoals een
oplegregeling. Met deze conclusie ben ik blij, niet voor niets had de
NMa de oplegregeling eerder na een grondige analyse afgekeurd. De meeste
actiepunten die de binnenvaartambassadeur in zijn advies noemt, zijn
zonder meer verstandig en verenigbaar met de Nederlandse en Europese
mededingingsregels.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste “Iets om over na te denken”
    U bent blijkbaar beter geinformeerd als ik.
    Waar is dat geld gebleven?[€250.000,-]
    Ik ben daar toch zo nieuwschierig naar.
    Heeft u het antwoord?

    Mvg
    Falco Schoenmakers/m.s.Revisio,dus niet annoniem.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • lees in de binnenvaartkrant van 29 november maar eens het stukje van michel gonlag steken onder water. deze man met een zeer grote kennis van de binnenvaart slaat hier de spijker recht op zijn kop.
    als het allemaal zo makkelijk was als de heer Verberk schrijft konden we het probleem zelf wel oplossen. het is toch wel typisch dat elke keer als het wat minder gaat er weer geschreeuwd wordt om samenwerking. de jaren voor de crisis hoorde je daar niemand over.
    overigens wordt er door de heer Verberk enorm gegeneraliseerd. er wordt altijd gezegt als er 1000 schippers zijn heb je 1001 meningen, hoe kun je nu dan iedereen over een kam scheren. overigens ken ik niemand die om zijn mening heeft gevraagd. en als de branchorganisaties dat wel hebben gedaan, zoals hij zelf schrijft die vertegenwoordigen nog geen 35% van de binnenvaart.
    het wordt nu weer beter het werk trekt aan en de vrachten stijgen, over een jaar hoor je niemand meer over samenwerking. dit rapport komt ook als mosterd na de maaltijd. er was een prachtig plan om de crisis normaal door te komen en dat was de oplegregeling, maar ja door diverse hogere belangen werd dat afgewezen. van het geld dat dit onderzoek heeft gekost had je een leuke start kunnen maken met de oplegregeling.

    Geplaatst door: iets om over na te denken op
  • Het zit gewoon structureel fout, dat is historisch zo gegroeid, bevrachters kunnen gemakkelijk met elkaar concureren, het is immers met onze winstmarge (als die er al is) dat ze dat doen. Met eubo kunnen ze ook met elkaar concureren, maar dan met HUN winstmarge. Hoog tijd voor een mentaliteitsverandering!

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Nou maar even een Sinterklaas gedichtje

    Sint zat eens de denken wat hij de schippers zou schenken.
    Hij ging de NMA bellen om het proces te versnellen.
    Die mensen wisten het ook niet dus hij ging verder naar een bank piet.
    Die zij laat ze maar gaan want der is toch geen houden meer aan.
    De Sint kan het niet geloven varen ze voor zo,n k*t prijs naar boven!
    Toen wis sint een gepast iets een rekenmachine dan varen ze misschien niet voor niets.
    De bevrachters begonnen Sint te bellen want eerst Anton en nu begin Sint weer de boel te beknellen.
    Na overleg met verschillende schippers gaf de Sint maar een paar knikkers.
    Dit was voor de kindjes dan hadden ze toch nog iets.
    Dit heeft Sint maar geschonken om volgend jaar de schippers naar EUBO te lonken.
    Omdat ze dan mischien lego kunnen kopen maar dat is waarschijnlijk maar hopen.

    Voor de rest jammer dat we niet kunnen samenwerken er is nu werk genoeg om met een groep(minimaal 200) mensen de prijs te bepalen.
    Nu zal het nog jaren duren om ons voor deze prijzen te verhuren.

    Geplaatst door: Sint Paul op
  • Iedereen heeft het over veel te veel schepen. Kijk wat er nu gebeurd is met opstart RaS.
    Er lagen 75 grotere schepen stil. Van de 750 ??grotere schepen.

    Ik denk dat de tonnenmaat boven de 1600 ton nog wel meer is als 750. maar voor het gemak houden we die 75-750 aan.

    En er was/is druk op de markt. De schepen die doorvoeren hadden 30-40 % vracht verhoging.

    Dat wil zeggen van de 10 grote maat schepen is er één te veel. Wanneer die 9 vaarschepen 4 cent/ton/dag in een pot doen. 4 x 9 = 36 cent. Kan één stilliger 36 cent/ton/dag uitgekeerd krijgen.

    Nu met een voorbeeld:
    wanneer iedereen vaart kun je 5 euri/ton krijgen.
    Leg je 1 op de 10 schepen tegen de kant gaat de vracht 30% omhoog. Hebben we net gezien in november 2010.
    De 9 schepen varen voor 5 + 30% = 6,50 per ton. Gemiddeld 7 dagen over een reis.
    6,50 minus (7 x 4 cent) hou je 6,22 over.

    En kijk de stilligger is ook betaald!! Hoe de NMA hierover denkt weet ik niet, ha ha

    Geplaatst door: subaru outback rijder op
  • http://www.nmanet.nl/nederlands/home/Bedrijven/Clementie/Biecht_uw_kartel_op.asp

    Vind u de situatie in de binnenvaart ook te erg worden? Help ons dan uit het dal en voorkom schade bij uzelf!

    Geplaatst door: anonieme tipgever op
  • er zijn gewoon teveel schepen en te groot voor een dalend transportmarkt.
    in de tankvaart gaat zich nu het dramma vormen wat eerst in de vrachtvaart zijn ellende heeft aangericht.
    Denk dat de enige redding is voor de markt timecharters met grote partijen zodat de rotte kleine appels verwijdert worden dit ook uit het oog van veiligheid en milleuregels op de binnenvaartwegen.
    Een rotte appel heb het al niet overleeft nu de rest zou ik zeggen zodat het ladingaanbod evenwichtiger wordt zodat contract partners een normale boterham kunnen verdienen en mensen die op de bonnefooi een schip beginnen geweert worden.
    De makelaars zullen daar wel niet blij mee zijn maar ja dat zijn dan ook echt de rotte appels in deze problematiek

    Geplaatst door: h leegwater op
  • geen wonder dat ze positief zijn.
    er stond niks in.

    Geplaatst door: x op
  • De Nma laat hier duidelijk nog eens zien aan welke kant ze staan. Wat moeten we hierover denken ? Ik vind het ongepast dat de Nma, een overheidsintantie, publieklijk een mening geeft.

    Geplaatst door: x op
  • Wij van WC Eend adviseren WC eend…..

    Geplaatst door: Eldert op
  • En bert ben je een zijlijn schreeuwer of draag je ook iets bij aan een oplossing. hoe profesioneel ben jij Bert? Lid van een branche organiatie of alleen lid van jezelf. En waar haal je je wijsheid vandaan Bert. En Bert “vaar ze” veel succes en geluk verder.

    Geplaatst door: hendrika op
  • hoi,

    ben benieuwd wat de bevrachtig dit heeft gekost dat nma dit gaat zeggen want dat de bevrachters aan kartel vorming doen zegt nma niks van

    Geplaatst door: bert op

Reageer