Zand- en grindvaart in de verdrukking

Het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenvaartschip wordt bedreigd doordat gemeenten andere belangen zwaarder laten wegen. Bedrijven langs het water, waaronder betoncentrales, moeten wijken voor woningbouw en dat kan ertoe leiden dat veel bouwstoffen straks over de weg worden vervoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) en onderzoeksinstituut NEA, dat binnenkort verschijnt.

Door Erik van Huizen
EICB en NEA deden het onderzoek in opdracht van de handelaren, producenten en vervoerders van bouwgrondstoffen op grond van ‘serieuze signalen’ dat een aanzienlijk deel van de overslaglocaties langs de vaarwegen wordt bedreigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zand- en grindvaart in de verdrukking | Schuttevaer.nl

Zand- en grindvaart in de verdrukking

Het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenvaartschip wordt bedreigd doordat gemeenten andere belangen zwaarder laten wegen. Bedrijven langs het water, waaronder betoncentrales, moeten wijken voor woningbouw en dat kan ertoe leiden dat veel bouwstoffen straks over de weg worden vervoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) en onderzoeksinstituut NEA, dat binnenkort verschijnt.

Door

Erik van Huizen

EICB en NEA deden het onderzoek in opdracht van de handelaren, producenten en vervoerders van bouwgrondstoffen op grond van ‘serieuze signalen’ dat een aanzienlijk deel van de overslaglocaties langs de vaarwegen wordt bedreigd.

  • Vooral gemeentelijk beleid leidt tot meer vervoer over de weg
  • ‘In de randstad dreigt zeven miljoen ton lading naar de weg te gaan’

Ook eerder onderzoek toonde al aan dat het gevaar van ‘reversed modal shift’, het verdwijnen van goederenvervoer over water naar de weg, niet denkbeeldig was. Alleen al in de randstad bestaat het risico dat zeven miljoen ton bouwgrondstoffen van het water naar de weg gaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer