Tankvaart klaagt over trage betalingen

Het aantal tankvaartondernemers dat grote vorderingen heeft op bevrachters groeit. Dat zegt advocaat mr Richard van ’t Zelfde, van het in transport-, zee- en binnenvaartrecht gespecialiseerde kantoor Van der Wiel Advocaten in Rotterdam. ‘Wij hebben een groeiend aantal dossiers van in tijdbevrachting varende tankvaartondernemers die niet of te laat betaald krijgen.’

Tankvaart bij Duisburg

Door Hans Heynen
Ook uit de markt komen berichten over te late betalingen aan in tijdbevrachting varende schepen. Het gaat daarbij vooral om dubbelwandige tankers waarmee al voor de recessie contracten zijn gesloten die ver boven de huidige marktprijs liggen. Schepen die voor de huidige tarieven werken krijgen hun geld meestal wel redelijk op tijd. ‘Ik vaar al 20 jaar voor Tankfracht en van te late betaling is bij mij geen sprake’, stelt een van hen. ‘Maar het gaat natuurlijk wel slecht in de tankvaart, al geeft niemand dat graag toe.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Die 11000 verdien ik al lang,ik krijg ze alleen niet !!!

    Geplaatst door: jaaa op
  • Waar kun je die 11000 verdienen???

    Geplaatst door: martin op
  • Dit jaar hou je minder over dan je kapitein , al die vette jaren vergeet je voor het gemak .
    En als je dacht het met een enkelwandige goed voor elkaar te hebben dan heb je toch echt de laatste 10 jaar niet opgelet hoor , want het is al een poosje bekend dat alles dubbelwandig zou worden! Stilstand is achteruitgang , maar dat hebben de meeste eigenaren met een oud schip niet door gehad, en nu schelden op die jochies van 25 die dat wel doorhadden , dan heb je echt de Boot gemist!

    Geplaatst door: Huh op
  • al 24jaar ja en ik hou minder over dan mijn kaptein ja, maar ja je moet iets he. de banken krijgen hulp als ze op hun bek gaan. bevrachters mogen ook niet aangepakt worden als ze achterlopen, dus wie is de lul.de ondernemer die er al 24jaar op heeft zitten en met een enkelwandige tanker zijn zaakjes goed voormekaar heeft maar ja het kon niet op met die dubbelwandigheid met jongentjes van amper 25jaar die dachten dat ze het wel effe konden met een contrakje en nu piepen dat het niet gaat. niet lullen jongens de bank blijft jullie trouw steunen
    tot je er bij neer valt wand ook jou dubbelwandig ding is anderhalf miljoen minder waard.

    Geplaatst door: john op
  • ik ben 24 jaar zelfstandig en ben net zo ver als mn maat die 24 jaar in loondienst is dus het is geen goed idee om zelfstandig te worden je werkt meer en je houd minder over alleen met geluk hebben div schippers er geld aan overgehouden maar dit is al heel lang bekend en in de tankvaart zijn maar weing ondernemers?? die wat te vertellen hebben volgens een bevrachter ongeveer 2% en als je je schaamt voor wat je zecht zet er dan je naam er niet onder
    jan tuik mts ingrit

    Geplaatst door: jan tuik op
  • Nee he, niet weer dat gezeik over die eubi of hoe het ook heten mag, het was net zo lekker rustig.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Frits.
    Als al die tankerschippers lid worden hebben we wel genoeg geld om ook nog extra personeel aan te nemen.
    Tot nu toe is het een beperkte groep schippers die bereid zijn er geld aan uit te geven om het kantoor draaiende te houden,en als het dan eens wat lang duurt dat er een mailtje beantwoord wordt lijkt me dat vrij logisch,ze hebben ook wel wat anders te doen.
    Als je lid bent sorry,indien niet dan weet je wat je te doen staat.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Dhr de Vette…u weet zeker dat de EUBO wel wil helpen?? laat me niet lachen! de organisatie daaro lijkt nu al nergens op..communicatie is NUL en word na 2 weken ook eens antwoord gegeven op een mail, kortom ze hebben nu al een organisatorisch probleem!!!

    Geplaatst door: frits op
  • Maatje.
    Op zich zou dat helemaal niet zo’n slecht idee zijn,en ik ben zeker dat de eubo hen daar nog wel bij zou willen helpen ook,maar in de tankvaart is nog een bijkomend probleem dat vele schepen mede gefinancierd zijn door de bevrachters en rederijen,en de ondernemers dus weinig andere keus hebben dan voor die bevrachter verder te varen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Zullen we een EUTO op gaan richten of zo,?een clubje van tanker owners.
    Groet en wijsheid.

    Geplaatst door: maatje op
  • wie niet steelt of erft
    zal werken tot hij sterft

    Geplaatst door: pietje puk op
  • Ik begrijp iets niet helemaal….Waarom mag je niet je geld eisen…en zal het schadelijk zijn als deze bevrachter om valt….Ik geloof dat vroeg of laat deze bevrachter alsnog om zal vallen EN dan NOG meer slachtoffers mee zal nemen…of mis ik iets of zie ik dit verkeerd en is dat juist de bedoeling om de overcapaciteit weg te werken…..
    Zulke mensen mogen niet verder handelen wetende dat het verkeert af gaat lopen want helaas mensen we staan met z’n allen nog maar aan het begin….

    Geplaatst door: . op
  • Ik heb in 40 jaar nog nooit 7 vette jaren achter erkaar gezien. Als het in de scheepvaart vet werd was het altijd op het moment dat ander sectoren weer krimp vertoonden. En als het daar beter gaat blijven wij weer ver achter. De havens brullen dat het weer zo goed gaat. Ik merk er nog weinig van

    Geplaatst door: johan d op
  • Je kan nu die banken wel de schuld geven en de droge lading, maar volgens mij konden voor 3 jaar terug de bomen niet hoog genoeg richting hemel groeien, voorts is het de ondernemer die naar de bank stapt en niet andersom, natuurlijk wil die bank geld verdienen zij zijn ook ondernemer.
    Voorts stonden de oliemaatschappijen te schreeuwen dat alles dubbelwandig moest, en wat moet je dan als jonge kerel die verder wil en dan ook nog is een mooi sluitend contract in je handen.
    Wees toch eerlijk deze malaise had toch niemand verwacht, of denk je dat Rotterdam voor de grap een 2 de Maasvlakte bouwt,
    Vergeet voorts niet dat de economie nu niet meer zoals vroeger om import en export uit Engelan en Frankrijk, Duitsland en Belgie draait, mar alles uit verre landen als CHina en Korea, japan enz. komt dus er is meer te transporteren.
    Natuurlijk had iemand er een rem op moeten zetten, alleen wie bepaalt wanneer en bij wie.
    Waar ik het wel mee eens ben is dat men een groter eigen kapitaal moet hebben, en men het besef moet hebben dat het niet altijd goed gaat.
    Maar ja 7 magere en 7 vette jaren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ondanks het slechte voorbeeld uit de droge lading is er gewoon lekker doorgebouwd zuur voor de “normale” ondernemers voor de opportunisten veel succes in je rol als moderne lijf slaaf van een van de grote banken

    Geplaatst door: harm op
  • “wil jij niet voor je zelf beginnen? jij zit nu al zo lang in de tankvaart en je weet wel hoe het werkt.” is mij een jaartje of twee/drie gevraagd. “nee, ik blijf wel in loondienst en neem genoegen met € 55000- per jaar, ga lekker op vakantie en dat in de week op/ week af. en ik heb nog een sociaal leven aan de wal ook” toen kreeg ik een hoop gelach te horen. dat ik niet durfde en dat ik zo ook nooit rijk zou worden. maar diegene die dat zei ligt nu wel te jammeren dat het slecht gaat. ik blijf lachen.
    maar voor al die mensen die mij toen uit lachte, succes met je verdere carrière. ik heb er nog steeds geen spijt van. en rijk word je toch nooit in de binnenvaart, mits je niet steelt…..

    Geplaatst door: loonslaaf op
  • Volgens mij heeft het probleem van de overmatige nieuwbouw te maken met de hebzucht van banken …. De ondernemers zelf kan je hooguit een ondermatig inzicht toerekenen.

    Dit is een complexe materie met heel veel verschillende belangen. Het levert een zieke markt op en die markt is zelf niet in staat dit op korte termijn op te lossen. Dus …. crisis. Dit vraagt om ingrijpen van hogerhand anders heeft dit duurzame gevolgen die voor geen van de betrokken partijen (banken, bevrachters, scheepseigenaren, loondienstpersoneel, toeleveranciers, verzekeringmaatschappijen enz enz) goed zal zijn. Iedereen veel sterkte de komende tijd.

    Enne, een algemene opmerking voor de oliemaatschappijen: ook jullie hebben hier een enorme verantwoordelijkheid in. Hier kun je niet aan de zijlijn staan en je schouders ophalen.

    Arend (in loondienst maar ik ondervind veel problemen in de dagelijkse uitvoering van mijn functie ….)

    Geplaatst door: arend op
  • Ja ja we weten het nu wel,nmiemand heeft medelijden met elkaar,en ierdereen weet het toch beter dan de ander,zeik nou gewoon niet zo,neem je verantwoordelijkheden overal voor,en zorg er met zn allen voor dat we er sterker uit komen,in plaats van te lopen ouwehoeren over wiens schuld het nu wel en niet is!!

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Ja dat komt er nou van als je dik 90 dubbelwanders per jaar in de markt gooit,werd al jaren voor gewaarschuwd en nu zijn we er.Bedankt voor het kapotmaken van de tankvaart.

    Geplaatst door: henk op
  • ik heb geen compassie, laatst hebben ze mijn bemanning afgekocht voor 8000 euro 14/14, en een kapitein voor 11000 euro 3/1 … maar het gaat slecht in de tankvaart. t zal wel.

    Geplaatst door: gedupeerde op
  • hallo kan ik nog effe een nieuwe laten bouwen ik werk graag 160 uur in de week 2 uur slapen
    per dag is eigenlijk al te veel dus mag het ook 165 uur zijn
    ps mijn profiel is
    ik ben schipper
    niet al te hoge scholing gehad
    neem geld mee
    ga graag naar de klote
    en ben gek op rente vooral als het hard er bij komt
    o ja ik denk ook altijd maar weer dat ik rijk ga worden
    en wordt niet ouder dan een jaar of 60 dus ook goed voor de aow

    geef mijn een lening en ik werk mijn kapot
    dank u

    Geplaatst door: leteffeop op

Reageer

Tankvaart klaagt over trage betalingen | Schuttevaer.nl

Tankvaart klaagt over trage betalingen

Het aantal tankvaartondernemers dat grote vorderingen heeft op bevrachters groeit. Dat zegt advocaat mr Richard van ’t Zelfde, van het in transport-, zee- en binnenvaartrecht gespecialiseerde kantoor Van der Wiel Advocaten in Rotterdam. ‘Wij hebben een groeiend aantal dossiers van in tijdbevrachting varende tankvaartondernemers die niet of te laat betaald krijgen.’

Tankvaart bij Duisburg

Door

Hans Heynen

Ook uit de markt komen berichten over te late betalingen aan in tijdbevrachting varende schepen. Het gaat daarbij vooral om dubbelwandige tankers waarmee al voor de recessie contracten zijn gesloten die ver boven de huidige marktprijs liggen. Schepen die voor de huidige tarieven werken krijgen hun geld meestal wel redelijk op tijd. ‘Ik vaar al 20 jaar voor Tankfracht en van te late betaling is bij mij geen sprake’, stelt een van hen. ‘Maar het gaat natuurlijk wel slecht in de tankvaart, al geeft niemand dat graag toe.’

  • Advocaat adviseert faillissement bevrachter te voorkomen
  • Contracten voor tijdbevrachting uit goede tijd breken bevrachter nu op

Van ’t Zelfde behandelt op dit moment zes zaken van tankvaartschippers die tonnen aan vorderingen open hebben staan bij een bevrachter die dreigt om te vallen. ‘Ik kan de naam niet noemen, maar één tankvaartondernemer heeft het faillissement van de bevrachter aangevraagd. Een tweede schuldeiser is bereid de benodigde steunvordering af te geven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Die 11000 verdien ik al lang,ik krijg ze alleen niet !!!

    Geplaatst door: jaaa op
  • Waar kun je die 11000 verdienen???

    Geplaatst door: martin op
  • Dit jaar hou je minder over dan je kapitein , al die vette jaren vergeet je voor het gemak .
    En als je dacht het met een enkelwandige goed voor elkaar te hebben dan heb je toch echt de laatste 10 jaar niet opgelet hoor , want het is al een poosje bekend dat alles dubbelwandig zou worden! Stilstand is achteruitgang , maar dat hebben de meeste eigenaren met een oud schip niet door gehad, en nu schelden op die jochies van 25 die dat wel doorhadden , dan heb je echt de Boot gemist!

    Geplaatst door: Huh op
  • al 24jaar ja en ik hou minder over dan mijn kaptein ja, maar ja je moet iets he. de banken krijgen hulp als ze op hun bek gaan. bevrachters mogen ook niet aangepakt worden als ze achterlopen, dus wie is de lul.de ondernemer die er al 24jaar op heeft zitten en met een enkelwandige tanker zijn zaakjes goed voormekaar heeft maar ja het kon niet op met die dubbelwandigheid met jongentjes van amper 25jaar die dachten dat ze het wel effe konden met een contrakje en nu piepen dat het niet gaat. niet lullen jongens de bank blijft jullie trouw steunen
    tot je er bij neer valt wand ook jou dubbelwandig ding is anderhalf miljoen minder waard.

    Geplaatst door: john op
  • ik ben 24 jaar zelfstandig en ben net zo ver als mn maat die 24 jaar in loondienst is dus het is geen goed idee om zelfstandig te worden je werkt meer en je houd minder over alleen met geluk hebben div schippers er geld aan overgehouden maar dit is al heel lang bekend en in de tankvaart zijn maar weing ondernemers?? die wat te vertellen hebben volgens een bevrachter ongeveer 2% en als je je schaamt voor wat je zecht zet er dan je naam er niet onder
    jan tuik mts ingrit

    Geplaatst door: jan tuik op
  • Nee he, niet weer dat gezeik over die eubi of hoe het ook heten mag, het was net zo lekker rustig.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Frits.
    Als al die tankerschippers lid worden hebben we wel genoeg geld om ook nog extra personeel aan te nemen.
    Tot nu toe is het een beperkte groep schippers die bereid zijn er geld aan uit te geven om het kantoor draaiende te houden,en als het dan eens wat lang duurt dat er een mailtje beantwoord wordt lijkt me dat vrij logisch,ze hebben ook wel wat anders te doen.
    Als je lid bent sorry,indien niet dan weet je wat je te doen staat.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Dhr de Vette…u weet zeker dat de EUBO wel wil helpen?? laat me niet lachen! de organisatie daaro lijkt nu al nergens op..communicatie is NUL en word na 2 weken ook eens antwoord gegeven op een mail, kortom ze hebben nu al een organisatorisch probleem!!!

    Geplaatst door: frits op
  • Maatje.
    Op zich zou dat helemaal niet zo’n slecht idee zijn,en ik ben zeker dat de eubo hen daar nog wel bij zou willen helpen ook,maar in de tankvaart is nog een bijkomend probleem dat vele schepen mede gefinancierd zijn door de bevrachters en rederijen,en de ondernemers dus weinig andere keus hebben dan voor die bevrachter verder te varen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Zullen we een EUTO op gaan richten of zo,?een clubje van tanker owners.
    Groet en wijsheid.

    Geplaatst door: maatje op
  • wie niet steelt of erft
    zal werken tot hij sterft

    Geplaatst door: pietje puk op
  • Ik begrijp iets niet helemaal….Waarom mag je niet je geld eisen…en zal het schadelijk zijn als deze bevrachter om valt….Ik geloof dat vroeg of laat deze bevrachter alsnog om zal vallen EN dan NOG meer slachtoffers mee zal nemen…of mis ik iets of zie ik dit verkeerd en is dat juist de bedoeling om de overcapaciteit weg te werken…..
    Zulke mensen mogen niet verder handelen wetende dat het verkeert af gaat lopen want helaas mensen we staan met z’n allen nog maar aan het begin….

    Geplaatst door: . op
  • Ik heb in 40 jaar nog nooit 7 vette jaren achter erkaar gezien. Als het in de scheepvaart vet werd was het altijd op het moment dat ander sectoren weer krimp vertoonden. En als het daar beter gaat blijven wij weer ver achter. De havens brullen dat het weer zo goed gaat. Ik merk er nog weinig van

    Geplaatst door: johan d op
  • Je kan nu die banken wel de schuld geven en de droge lading, maar volgens mij konden voor 3 jaar terug de bomen niet hoog genoeg richting hemel groeien, voorts is het de ondernemer die naar de bank stapt en niet andersom, natuurlijk wil die bank geld verdienen zij zijn ook ondernemer.
    Voorts stonden de oliemaatschappijen te schreeuwen dat alles dubbelwandig moest, en wat moet je dan als jonge kerel die verder wil en dan ook nog is een mooi sluitend contract in je handen.
    Wees toch eerlijk deze malaise had toch niemand verwacht, of denk je dat Rotterdam voor de grap een 2 de Maasvlakte bouwt,
    Vergeet voorts niet dat de economie nu niet meer zoals vroeger om import en export uit Engelan en Frankrijk, Duitsland en Belgie draait, mar alles uit verre landen als CHina en Korea, japan enz. komt dus er is meer te transporteren.
    Natuurlijk had iemand er een rem op moeten zetten, alleen wie bepaalt wanneer en bij wie.
    Waar ik het wel mee eens ben is dat men een groter eigen kapitaal moet hebben, en men het besef moet hebben dat het niet altijd goed gaat.
    Maar ja 7 magere en 7 vette jaren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • ondanks het slechte voorbeeld uit de droge lading is er gewoon lekker doorgebouwd zuur voor de “normale” ondernemers voor de opportunisten veel succes in je rol als moderne lijf slaaf van een van de grote banken

    Geplaatst door: harm op
  • “wil jij niet voor je zelf beginnen? jij zit nu al zo lang in de tankvaart en je weet wel hoe het werkt.” is mij een jaartje of twee/drie gevraagd. “nee, ik blijf wel in loondienst en neem genoegen met € 55000- per jaar, ga lekker op vakantie en dat in de week op/ week af. en ik heb nog een sociaal leven aan de wal ook” toen kreeg ik een hoop gelach te horen. dat ik niet durfde en dat ik zo ook nooit rijk zou worden. maar diegene die dat zei ligt nu wel te jammeren dat het slecht gaat. ik blijf lachen.
    maar voor al die mensen die mij toen uit lachte, succes met je verdere carrière. ik heb er nog steeds geen spijt van. en rijk word je toch nooit in de binnenvaart, mits je niet steelt…..

    Geplaatst door: loonslaaf op
  • Volgens mij heeft het probleem van de overmatige nieuwbouw te maken met de hebzucht van banken …. De ondernemers zelf kan je hooguit een ondermatig inzicht toerekenen.

    Dit is een complexe materie met heel veel verschillende belangen. Het levert een zieke markt op en die markt is zelf niet in staat dit op korte termijn op te lossen. Dus …. crisis. Dit vraagt om ingrijpen van hogerhand anders heeft dit duurzame gevolgen die voor geen van de betrokken partijen (banken, bevrachters, scheepseigenaren, loondienstpersoneel, toeleveranciers, verzekeringmaatschappijen enz enz) goed zal zijn. Iedereen veel sterkte de komende tijd.

    Enne, een algemene opmerking voor de oliemaatschappijen: ook jullie hebben hier een enorme verantwoordelijkheid in. Hier kun je niet aan de zijlijn staan en je schouders ophalen.

    Arend (in loondienst maar ik ondervind veel problemen in de dagelijkse uitvoering van mijn functie ….)

    Geplaatst door: arend op
  • Ja ja we weten het nu wel,nmiemand heeft medelijden met elkaar,en ierdereen weet het toch beter dan de ander,zeik nou gewoon niet zo,neem je verantwoordelijkheden overal voor,en zorg er met zn allen voor dat we er sterker uit komen,in plaats van te lopen ouwehoeren over wiens schuld het nu wel en niet is!!

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Ja dat komt er nou van als je dik 90 dubbelwanders per jaar in de markt gooit,werd al jaren voor gewaarschuwd en nu zijn we er.Bedankt voor het kapotmaken van de tankvaart.

    Geplaatst door: henk op
  • ik heb geen compassie, laatst hebben ze mijn bemanning afgekocht voor 8000 euro 14/14, en een kapitein voor 11000 euro 3/1 … maar het gaat slecht in de tankvaart. t zal wel.

    Geplaatst door: gedupeerde op
  • hallo kan ik nog effe een nieuwe laten bouwen ik werk graag 160 uur in de week 2 uur slapen
    per dag is eigenlijk al te veel dus mag het ook 165 uur zijn
    ps mijn profiel is
    ik ben schipper
    niet al te hoge scholing gehad
    neem geld mee
    ga graag naar de klote
    en ben gek op rente vooral als het hard er bij komt
    o ja ik denk ook altijd maar weer dat ik rijk ga worden
    en wordt niet ouder dan een jaar of 60 dus ook goed voor de aow

    geef mijn een lening en ik werk mijn kapot
    dank u

    Geplaatst door: leteffeop op

Reageer