Zwavelarme brandstof prijst kustvaart in 2015 uit markt

Wanneer de shortsea-vloot in 2015 op de Noord- en Oostzee moet overschakelen van zware stookolie (HFO) op zwavelarme gasolie (0,1%), verliest de sector door de veel hogere brandstofkosten 14 tot 20% van het ladingvolume aan het wegvervoer. Dat blijkt uit een onderzoek dat logistieke specialisten van de Antwerpse en Leuvense Universiteit hebben gedaan in opdracht van de Europese redersvereniging ECSA.

Door Hans Heynen
Dit middel om de scheepsemissies te laten dalen lijkt daarmee erger dan de kwaal. De uitstoot die de toename van het wegvervoer veroorzaakt doet de milieuwinst van de schonere brandstof namelijk meer dan teniet. Bovendien verslechtert de concurrentiepositie van de Baltische staten in de EU ten opzichte van Europese landen die aan een zee liggen waar deze eisen niet gelden, zoals de Ierse, de Zwarte en de Middellandse Zee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zwavelarme brandstof prijst kustvaart in 2015 uit markt | Schuttevaer.nl

Zwavelarme brandstof prijst kustvaart in 2015 uit markt

Wanneer de shortsea-vloot in 2015 op de Noord- en Oostzee moet overschakelen van zware stookolie (HFO) op zwavelarme gasolie (0,1%), verliest de sector door de veel hogere brandstofkosten 14 tot 20% van het ladingvolume aan het wegvervoer. Dat blijkt uit een onderzoek dat logistieke specialisten van de Antwerpse en Leuvense Universiteit hebben gedaan in opdracht van de Europese redersvereniging ECSA.

Door

Hans Heynen

Dit middel om de scheepsemissies te laten dalen lijkt daarmee erger dan de kwaal. De uitstoot die de toename van het wegvervoer veroorzaakt doet de milieuwinst van de schonere brandstof namelijk meer dan teniet. Bovendien verslechtert de concurrentiepositie van de Baltische staten in de EU ten opzichte van Europese landen die aan een zee liggen waar deze eisen niet gelden, zoals de Ierse, de Zwarte en de Middellandse Zee.

  • SMM-congres legt vinger op zere plek milieubeleid
  • Middel lijkt erger dan de kwaal

De invloed die deze en andere milieuregels hebben op de maritieme sector wordt uitgebreid besproken op het eerste Global Maritime Environmental Congress (GMEC), dat 7 en 8 september tijdens de maritieme beurs SMM 2010 in Hamburg wordt gehouden. Het congres wil komen tot een betere coördinatie van de vele locale maritieme milieumaatregelen, zodat op milieugebied wereldwijd een gelijk speelveld ontstaat voor de sector. Bondskanselier Angela Merkel fungeert als beschermvrouw van het congres, dat wordt geopend door secretaris-generaal Efthimios Mitropoulos van de International Maritime Organization (IMO).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer