Kantoor Binnenvaart doet juridisch onderzoek naar tarieven walstroom

Kantoor Binnenvaart doet een juridisch onderzoek naar de juistheid van het generatorverbod en de tarieven voor walstroom in de Amsterdamse en Rotterdamse haven. Volgens Kantoor Binnenvaart loopt het met de walstroomtarieven zo langzamerhand ‘de spuigaten uit’.

Het Amsterdamse Havenbedrijf kondigde vorige week aan om met ingang van afgelopen maandag binnenvaart- en passagierschepen te verplichten gebruik te maken van walstroom indien aanwezig. Dit is volgens het Havenbedrijf nodig om de Amsterdamse haven in 2020 één van de meest duurzame havens te laten zijn. Behalve het verminderen van de uitstoot van stofdeeltjes, stikstofoxide en CO2, zorgt walstroom ook minder geluidsoverlast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kantoor Binnenvaart doet juridisch onderzoek naar tarieven walstroom | Schuttevaer.nl

Kantoor Binnenvaart doet juridisch onderzoek naar tarieven walstroom

Kantoor Binnenvaart doet een juridisch onderzoek naar de juistheid van het generatorverbod en de tarieven voor walstroom in de Amsterdamse en Rotterdamse haven. Volgens Kantoor Binnenvaart loopt het met de walstroomtarieven zo langzamerhand ‘de spuigaten uit’.

Het Amsterdamse Havenbedrijf kondigde vorige week aan om met ingang van afgelopen maandag binnenvaart- en passagierschepen te verplichten gebruik te maken van walstroom indien aanwezig. Dit is volgens het Havenbedrijf nodig om de Amsterdamse haven in 2020 één van de meest duurzame havens te laten zijn. Behalve het verminderen van de uitstoot van stofdeeltjes, stikstofoxide en CO2, zorgt walstroom ook minder geluidsoverlast.

  • ‘Rekening ligt wel erg eenzijdig bij de schipper’
  • Generatorverbod voor havens omwonenden en gemeentes 

Eerder stelde het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) in de Rotterdamse haven walstroom al verplicht voor de binnenvaart. Nadat het HbR in juli bekend maakte dat de tarieven voor walstroom in de Rotterdamse haven werden verhoogd van 0,24 naar 0,27 euro per KWh was bij Kantoor Binnenvaart de maat vol en werd bezwaar gemaakt. Volgens het HbR was de verhoging nodig om de walstroom kostendekkend te maken en verwees Kantoor Binnenvaart door naar de energieleverancier.
CBOB’er Henk van der Velde sloot juridische stappen toen al niet langer uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer