Na Sail generatorverbod in Amsterdam

De Amsterdamse haven moet in 2020 één van de meest duurzame havens zijn. Dat is de ambitie van het Amsterdams havenbedrijf. Eén van de projecten om dit te realiseren is de aanleg van walstroom voor binnenvaart en riviercruise aan kades en steigers in Amsterdam. Binnenvaart- en passagiersschepen zijn daarom met ingang van 23 augustus 2010 verplicht om, bij het afmeren aan kades waar walstroom beschikbaar is, hier ook daadwerkelijk gebruik van te maken.

Het is niet meer toegestaan om een generator te laten draaien. Hierdoor zal  er  minder uitstoot van stofdeeltjes, stikstofoxide en Co2 plaatsvinden.  Dit is goed voor het milieu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • we krijgen geen industrieprijzen aangeboden dus zijn we”particuliere”klanten
    en volgens mijn weten bepalen particuliere klanten wie de stroom levert en niet de haven Amsterdam of Rotterdam
    denk dat het in een rechtzaak geen steek houdt wat de havens willen

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Voor bewoners is dit echt een oplossing tegen fijnsof en geluidsoverlast. Hopelijk worden de problemen voor de schippers ook goed opgelost. Wonen aan een haven is leuk als die haven ‘leeft’.

    Geplaatst door: Stefan op
  • @johan,

    Interessant, die rol. Ik heb wel een paar vragen, miscchien is het genoeg om een linkje naar het apparaat te posten.
    – Werkt die rol met sleepcontacten, en zo ja, is dat dan explosieveilig?
    – Is de rol beveiligd tegen oververhitting, of moet je als je direct op het steiger ligt ook de hele lengte uitrollen om smelten van de isolatie te voorkomen?
    – hoe los je het probleem op als je geladen naast een leeg schip legt en de kabel meters omhoog moet trekken (en bij die daarbinnen ligt weer naar beneden, dan weer omhoog bij de binnenste en tenslotte weer naar beneden naar de stroomkast)?

    Groet, CJ

    PS. ik ben niet principeel tegen walstroom, maar wel tegen ondoordachte maatregelen. Hoeveel vieze dieselkranen hebben urenlang gegraven om die kabels en stroomkasten daar te krijgen? Wat is de CO2-terugverdientijd van zo’n walstroominstallatie? Zou de binnenvaart hun generatorstroom ‘groen’ kunnen maken door bijv. per draaiuur voor de wal bomen te ‘kopen’ op dezelfde manier als dat voor vliegtickets kan? Wat zijn dan nog de argumenten voor walstroom?

    Geplaatst door: CJ op
  • Omdat het arbo technisch met meer dan 2 schepen naast elkaar niet te doen is gaan de havens natuurlijk overal steigers bij bouwen zodat men niet breder komt te liggen dan 2 schepen,ze zijn immers duurzaam bezig dus moeten ze er ook wat voor over hebben

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Loop allemaal s niet te zeiken,willen we als binnenvaart nog een beetje serieus overkomen?of willen we bekend blijven staan om de ouwe dieselgestookte generators met een hoop herrie,hoe schoner,hoe stiller hoe beter,mond op mond reclame gaat snel op deze manier.

    Ik heb een grote rol besteld, bij een firma in het zuiden des lands,deze werkt elektrisch magnetisch ( automatisch )

    Deze rol kan 250k opbergen,waaronder dus makkelijk een walstroomkabel,ik laat m in mn erf je voor de woning plaatsen,met een ronder uitvoer,die ik dicht kan maken met een dop van rubber,dus walstroom nodig,ruk ik die kabel uit de erf vandaan er trek ik m zo een paaar tientallen meters over dek heen.Probleem opgelost

    mvG Kempi

    Geplaatst door: johan op
  • Hebben de bedenkers van dit idee wel nagedacht over de veiligheid van de schippers die elke keer die kabel moeten uitleggen ! Weer of geen weer sneeuw , ijzel of wat dan ook die kabel moet aan de wal want de generator moet uit ! En wat mag je tillen volgens de arbo wet ? Ik
    Meen iets van 20 kg . Volgens mij is een goede kabel al gauw een beetje zwaarder dus
    Verboden om mee te sjouwen volgens de arbo . Ik vind het al helemaal een achterlijk idee dat
    Je verplicht bent om de generator uit de zetten en walstroom moet nemen om het schip van stroom te voorzien . Kabel aansluiten , schip er tussenuit kabel weer aan boord tegen de wal kabel weer aansluiten . Dan gaat de telefoon kom maar laden kabel weer aanboord ben je vol weer naar de kant en kabel weer aansluiten . Wat een dag je hebt de stroomkabel nog vaker in je hand dan je jonge heer .

    Geplaatst door: ~~~~ Stroom ~~~~ op
  • Zolang de havendienst en het binnenvaartkantoor het niet eens kunnen worden met de prijs is het nog niet verplicht.
    Werd vandaag tegen ons gezegd en dus draaien wij nog gewoon met de fluistergenerator in maashaven waalhaven maar ook in Adam.

    Geplaatst door: Linda op
  • waarom na sail??
    nee Amsterdam:als je lef hebt begin je tijdens sail maar daar is waarschijnlijk teveel grote tegenstand.

    Geplaatst door: gjw op
  • Hoe moet de tankvaart (zonder kegel) aansluiten?
    De havenmeester komt aan boord en zegt dat je moet aansluiten, een uurtje later komt de Patrouilleboot van de politie langsvaren en maakt een prent omdat er kabels over dek liggen
    naar de walstroomkast.

    Geplaatst door: karel verberght op
  • kunnen ze de red bull race in rotjeknor ook niet op walstroom doen , lekker stil !!!???

    Geplaatst door: cees op
  • hallo
    walstroom is veel te duur heb het in rotterdam geprobeerd kost 90 euro per dag plus havengeld
    ik sluit dus echt niet meer aan

    Geplaatst door: stephan op
  • punt1: in Rotterdam is het wel Eneco wat de stroom levert
    punt2: groene stroom is zoveel mogelijk groen aangevuld met stroom uit kolencentrales(onderzoeken hebben dit aangetoond)
    punt3: ik mag gewoon zelf bepalen wie mijn stroom leverd hoor en niet de haven Rotterdam,ik denk dat dit maar eens getotst moet worden bij de rechter.
    en ik vind sowieso de mensen die zoveel klagen aan de waterkant,kom op zeg met een knettergenerator heb je helemaal gelijk maar met fluistergenerators die aan de ccr2 norm voldoen(schoner als de meeste autos) heb je niks te klagen.
    ik heb laatst ook in de maashaven gelegen 3dagen en ik draai gewoon met de eigen generator,wat de havendienst ook zegt,dan mag eerst het havengeld naar beneden anders blijven wij maar betalen,wij hoeven toch niet de haven rijker te maken

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Opzich werkt het systeem wel goed voor ons schip.Vindt alleen de prijs veels te duur.Voor anderhalve dag 8,85 euro.Das 62 euro aant eind van de week.En dan heb ik nog geeneens pompen aangehad en zijn alle overbodige lichten uitgezet.Batalen ze aan het eind van de maand ook zoveel aan de wal?Denk dat ik met mijn generator toch wel iets goedkoper draait.

    Geplaatst door: kees van erdam op
  • schande alle mensen die aan de waterkant wonen dachten die echt dat er geen bedrijvigheid is op het water .
    maak de scheepvaart maar kapot kun je straks van maandagmorgen tot vrijdagmiddag aan gaan schuiven in je toyota prius lekker schoon alleen je komt er nergens meer mee.
    nedeland het land van onbegrensde wetten en domkoppen

    Geplaatst door: p op
  • In antwoord op bovenstaande opmerking over de stroomleverancier:

    Elke haven bepaalt zelf de leverancier, in Amsterdam (en vele andere plaatsen) is dit niet Eneco. Vergelijk het met een camping-model, daar zal de caravan ook de stroom afnemen die de eigenaar van de camping inkoopt.

    Voor walstroom wordt op zo ongeveer alle plekken groene stroom geleverd, dus geen stroom van kolencentrales. Er is dus wel degelijk een milieu-voordeel.

    Geplaatst door: Bert de Graaf op
  • De schippers zijn best wel wakker …maar ook de bonden hebben liggen slapen….en nu ….hopen dat er eens geluisterd gaat worden OF lering uit het verleden genomen wordt…. ben bang dat….
    Maar goed er zijn ook grote aantallen schippers die ook wel zien waar het schip letterlijk strand Die willen niet strijdend ten onder gaan Wel schoppen maar niets op willen lossen
    Als ik niet die reis aanneemt, neemt “mijn buurman” wel aan Ik steek mijn stekker niet in die stroom-kast maar “mijn buurman” doet het wel omdat… Er zijn altijd een 10-tal aan excuses Maar met alles is eendracht maakt macht…Maar daar gelooft oa ook de binnenvaart “ondernemer” niet in Kijk maar wat graag naar een ander Dus waarom zal een ambtenaar iets van een ander aannemen Zijn ook mensen …als wij
    Ben wel benieuwd hoe ze dat in de havens van Amsterdam gaan doen In sommige havens staan maar 2 wacht-palen voor de schepen….
    Vaak lig je getolereerd bij een bedrijf voor de deur te wachten totdat je mag gaan laden

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • En als je dan bereid bent een contract af te sluiten voor walstroom wordt je wel verplicht dit via automatische incasso te doen,iets dat mij voor buitenlanders al lastig lijkt en waar ik als bedrijf 5 dagen krijg om deze terug te laten storten als er fouten gemaakt zijn.
    Als we dus een paar dagen buiten internet bereik zijn en de rekening niet kunnen controleren,zullen we naar de rechter moeten stappen om het recht te laten trekken.
    Goh,we zijn zo klantvriendelijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ik weet niet waar dit allemaal op slaat walstroom en emmissiesprookjes enzovoort. Volgens mij komt de stroom van de walstroom kasten ook niet zomaar uit de lucht vallen of aanwaaien dus is dit een verhaal wat wederom nergens op slaat.Valt onder schippertje pesten. Hierbij komt nog dat havenregels nooit het ADR kunnen over-rulen als die kabel niet in de ladingzone mag liggen mag dat ook niet als een havenbeambte of politieagent zegt dat het wel mag.

    Geplaatst door: Fred Lindsen op
  • Dacht dat juist de bewoners van de Maaskade veelal schippers of ex schippers zijn, en zij zijn het die het meeste klagen.
    20 jaar geleden draaide deze ex schippers met hun Petter als de wasmachine gebruikt moest worden.
    Deze generator was op kilometers ver te horen.
    En nu met de moderne fluisterstille havensets weet men niet hoe snel men moet klagen
    Wel een beetje tegenstrijdig

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Genst, ik woon op de Maashavenkade en ben erg blij met Walstroom. Begrijp de problemen wel die opgelost moeten. Maar inwoners zijn heel blij.

    Geplaatst door: Peter Anson op
  • De gemeentes moeten een narekenen wat ze aan havengeld missen met aldat electro gedoe
    ik blijf in ieder geval zolang mogelijk buiten rotterdam en vele met mij.

    Geplaatst door: s de vries op
  • Wat een zooitje allemaal mensen.
    Maar wat dacht u van het volgende nu we toch bezig zijn:Ik ben al een paar keer met lange tussenpozen in Rotterdam geweest in de Maashaven.
    Lekker stroom aangesloten wat geen probleem opleverde,alles ging perfect en ik had geluk zelf op een steiger te lioggen met de stroomkast op 3 meter van mijn aansluiting.
    Maar nu komt het…….allebei de keren liep ik langs het Metrostation Rijnhaven,en mijn mond viel open van verbazing want daar stond een heeele grote generatorset van zo’n slordige 75 KVA midden in een woongebied te draaien,en bij controle zelfs dag en nacht.
    Misschien staat ie daar nog steeds en anders is ie nog maar pas weg.
    Daar wordt niks over gezegd natuurlijk,dat mag.
    En waar komt uw stroom vandaan die U ons aanbied meneer Haven Rotterdam? misschien wel van een prachtige Kolencentrale.
    Jaja Schone stroom,en al die brommers en auto’s in uw stad maar lekker verder pruttelen met al die rokende uitlaten.
    Ik heb daar ook een idee voor…..
    Vanaf nu gaan alle ambtenaren te voet of met de fiets naar hun werk,ja en die opgeblazen meneer Hoofd van de havendiest ook,Met zijn een beetje te hoge dunk van zich zelf.
    Groeten Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Buiten dat zijn we in nederland vrij om onze stroomleverancier te kiezen(NMA) dus ik ga er niet mee accoord dat eneco mijn stroom levert (te duur)
    Hoe gaan we dit probleem oplossen dan?
    te veel vraagtekens om een kabel te trekkken hoor(en da havendienst maar zakken vullen vanwege contracten met eneco)

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Schippers Eigenaren wordt is Wakker!!
    Nu ook in Amsteram wie volgt??

    Onderwerp:Walstroom te Rotterdam
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op

Reageer

Na Sail generatorverbod in Amsterdam | Schuttevaer.nl

Na Sail generatorverbod in Amsterdam

De Amsterdamse haven moet in 2020 één van de meest duurzame havens zijn. Dat is de ambitie van het Amsterdams havenbedrijf. Eén van de projecten om dit te realiseren is de aanleg van walstroom voor binnenvaart en riviercruise aan kades en steigers in Amsterdam. Binnenvaart- en passagiersschepen zijn daarom met ingang van 23 augustus 2010 verplicht om, bij het afmeren aan kades waar walstroom beschikbaar is, hier ook daadwerkelijk gebruik van te maken.

Het is niet meer toegestaan om een generator te laten draaien. Hierdoor zal  er  minder uitstoot van stofdeeltjes, stikstofoxide en Co2 plaatsvinden.  Dit is goed voor het milieu.

  • Walstroom beschikbaar voor de binnenvaart

Bovendien wordt door het afzetten van de motoren mogelijk  geluidsoverlast weggenomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • we krijgen geen industrieprijzen aangeboden dus zijn we”particuliere”klanten
    en volgens mijn weten bepalen particuliere klanten wie de stroom levert en niet de haven Amsterdam of Rotterdam
    denk dat het in een rechtzaak geen steek houdt wat de havens willen

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Voor bewoners is dit echt een oplossing tegen fijnsof en geluidsoverlast. Hopelijk worden de problemen voor de schippers ook goed opgelost. Wonen aan een haven is leuk als die haven ‘leeft’.

    Geplaatst door: Stefan op
  • @johan,

    Interessant, die rol. Ik heb wel een paar vragen, miscchien is het genoeg om een linkje naar het apparaat te posten.
    – Werkt die rol met sleepcontacten, en zo ja, is dat dan explosieveilig?
    – Is de rol beveiligd tegen oververhitting, of moet je als je direct op het steiger ligt ook de hele lengte uitrollen om smelten van de isolatie te voorkomen?
    – hoe los je het probleem op als je geladen naast een leeg schip legt en de kabel meters omhoog moet trekken (en bij die daarbinnen ligt weer naar beneden, dan weer omhoog bij de binnenste en tenslotte weer naar beneden naar de stroomkast)?

    Groet, CJ

    PS. ik ben niet principeel tegen walstroom, maar wel tegen ondoordachte maatregelen. Hoeveel vieze dieselkranen hebben urenlang gegraven om die kabels en stroomkasten daar te krijgen? Wat is de CO2-terugverdientijd van zo’n walstroominstallatie? Zou de binnenvaart hun generatorstroom ‘groen’ kunnen maken door bijv. per draaiuur voor de wal bomen te ‘kopen’ op dezelfde manier als dat voor vliegtickets kan? Wat zijn dan nog de argumenten voor walstroom?

    Geplaatst door: CJ op
  • Omdat het arbo technisch met meer dan 2 schepen naast elkaar niet te doen is gaan de havens natuurlijk overal steigers bij bouwen zodat men niet breder komt te liggen dan 2 schepen,ze zijn immers duurzaam bezig dus moeten ze er ook wat voor over hebben

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Loop allemaal s niet te zeiken,willen we als binnenvaart nog een beetje serieus overkomen?of willen we bekend blijven staan om de ouwe dieselgestookte generators met een hoop herrie,hoe schoner,hoe stiller hoe beter,mond op mond reclame gaat snel op deze manier.

    Ik heb een grote rol besteld, bij een firma in het zuiden des lands,deze werkt elektrisch magnetisch ( automatisch )

    Deze rol kan 250k opbergen,waaronder dus makkelijk een walstroomkabel,ik laat m in mn erf je voor de woning plaatsen,met een ronder uitvoer,die ik dicht kan maken met een dop van rubber,dus walstroom nodig,ruk ik die kabel uit de erf vandaan er trek ik m zo een paaar tientallen meters over dek heen.Probleem opgelost

    mvG Kempi

    Geplaatst door: johan op
  • Hebben de bedenkers van dit idee wel nagedacht over de veiligheid van de schippers die elke keer die kabel moeten uitleggen ! Weer of geen weer sneeuw , ijzel of wat dan ook die kabel moet aan de wal want de generator moet uit ! En wat mag je tillen volgens de arbo wet ? Ik
    Meen iets van 20 kg . Volgens mij is een goede kabel al gauw een beetje zwaarder dus
    Verboden om mee te sjouwen volgens de arbo . Ik vind het al helemaal een achterlijk idee dat
    Je verplicht bent om de generator uit de zetten en walstroom moet nemen om het schip van stroom te voorzien . Kabel aansluiten , schip er tussenuit kabel weer aan boord tegen de wal kabel weer aansluiten . Dan gaat de telefoon kom maar laden kabel weer aanboord ben je vol weer naar de kant en kabel weer aansluiten . Wat een dag je hebt de stroomkabel nog vaker in je hand dan je jonge heer .

    Geplaatst door: ~~~~ Stroom ~~~~ op
  • Zolang de havendienst en het binnenvaartkantoor het niet eens kunnen worden met de prijs is het nog niet verplicht.
    Werd vandaag tegen ons gezegd en dus draaien wij nog gewoon met de fluistergenerator in maashaven waalhaven maar ook in Adam.

    Geplaatst door: Linda op
  • waarom na sail??
    nee Amsterdam:als je lef hebt begin je tijdens sail maar daar is waarschijnlijk teveel grote tegenstand.

    Geplaatst door: gjw op
  • Hoe moet de tankvaart (zonder kegel) aansluiten?
    De havenmeester komt aan boord en zegt dat je moet aansluiten, een uurtje later komt de Patrouilleboot van de politie langsvaren en maakt een prent omdat er kabels over dek liggen
    naar de walstroomkast.

    Geplaatst door: karel verberght op
  • kunnen ze de red bull race in rotjeknor ook niet op walstroom doen , lekker stil !!!???

    Geplaatst door: cees op
  • hallo
    walstroom is veel te duur heb het in rotterdam geprobeerd kost 90 euro per dag plus havengeld
    ik sluit dus echt niet meer aan

    Geplaatst door: stephan op
  • punt1: in Rotterdam is het wel Eneco wat de stroom levert
    punt2: groene stroom is zoveel mogelijk groen aangevuld met stroom uit kolencentrales(onderzoeken hebben dit aangetoond)
    punt3: ik mag gewoon zelf bepalen wie mijn stroom leverd hoor en niet de haven Rotterdam,ik denk dat dit maar eens getotst moet worden bij de rechter.
    en ik vind sowieso de mensen die zoveel klagen aan de waterkant,kom op zeg met een knettergenerator heb je helemaal gelijk maar met fluistergenerators die aan de ccr2 norm voldoen(schoner als de meeste autos) heb je niks te klagen.
    ik heb laatst ook in de maashaven gelegen 3dagen en ik draai gewoon met de eigen generator,wat de havendienst ook zegt,dan mag eerst het havengeld naar beneden anders blijven wij maar betalen,wij hoeven toch niet de haven rijker te maken

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Opzich werkt het systeem wel goed voor ons schip.Vindt alleen de prijs veels te duur.Voor anderhalve dag 8,85 euro.Das 62 euro aant eind van de week.En dan heb ik nog geeneens pompen aangehad en zijn alle overbodige lichten uitgezet.Batalen ze aan het eind van de maand ook zoveel aan de wal?Denk dat ik met mijn generator toch wel iets goedkoper draait.

    Geplaatst door: kees van erdam op
  • schande alle mensen die aan de waterkant wonen dachten die echt dat er geen bedrijvigheid is op het water .
    maak de scheepvaart maar kapot kun je straks van maandagmorgen tot vrijdagmiddag aan gaan schuiven in je toyota prius lekker schoon alleen je komt er nergens meer mee.
    nedeland het land van onbegrensde wetten en domkoppen

    Geplaatst door: p op
  • In antwoord op bovenstaande opmerking over de stroomleverancier:

    Elke haven bepaalt zelf de leverancier, in Amsterdam (en vele andere plaatsen) is dit niet Eneco. Vergelijk het met een camping-model, daar zal de caravan ook de stroom afnemen die de eigenaar van de camping inkoopt.

    Voor walstroom wordt op zo ongeveer alle plekken groene stroom geleverd, dus geen stroom van kolencentrales. Er is dus wel degelijk een milieu-voordeel.

    Geplaatst door: Bert de Graaf op
  • De schippers zijn best wel wakker …maar ook de bonden hebben liggen slapen….en nu ….hopen dat er eens geluisterd gaat worden OF lering uit het verleden genomen wordt…. ben bang dat….
    Maar goed er zijn ook grote aantallen schippers die ook wel zien waar het schip letterlijk strand Die willen niet strijdend ten onder gaan Wel schoppen maar niets op willen lossen
    Als ik niet die reis aanneemt, neemt “mijn buurman” wel aan Ik steek mijn stekker niet in die stroom-kast maar “mijn buurman” doet het wel omdat… Er zijn altijd een 10-tal aan excuses Maar met alles is eendracht maakt macht…Maar daar gelooft oa ook de binnenvaart “ondernemer” niet in Kijk maar wat graag naar een ander Dus waarom zal een ambtenaar iets van een ander aannemen Zijn ook mensen …als wij
    Ben wel benieuwd hoe ze dat in de havens van Amsterdam gaan doen In sommige havens staan maar 2 wacht-palen voor de schepen….
    Vaak lig je getolereerd bij een bedrijf voor de deur te wachten totdat je mag gaan laden

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • En als je dan bereid bent een contract af te sluiten voor walstroom wordt je wel verplicht dit via automatische incasso te doen,iets dat mij voor buitenlanders al lastig lijkt en waar ik als bedrijf 5 dagen krijg om deze terug te laten storten als er fouten gemaakt zijn.
    Als we dus een paar dagen buiten internet bereik zijn en de rekening niet kunnen controleren,zullen we naar de rechter moeten stappen om het recht te laten trekken.
    Goh,we zijn zo klantvriendelijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ik weet niet waar dit allemaal op slaat walstroom en emmissiesprookjes enzovoort. Volgens mij komt de stroom van de walstroom kasten ook niet zomaar uit de lucht vallen of aanwaaien dus is dit een verhaal wat wederom nergens op slaat.Valt onder schippertje pesten. Hierbij komt nog dat havenregels nooit het ADR kunnen over-rulen als die kabel niet in de ladingzone mag liggen mag dat ook niet als een havenbeambte of politieagent zegt dat het wel mag.

    Geplaatst door: Fred Lindsen op
  • Dacht dat juist de bewoners van de Maaskade veelal schippers of ex schippers zijn, en zij zijn het die het meeste klagen.
    20 jaar geleden draaide deze ex schippers met hun Petter als de wasmachine gebruikt moest worden.
    Deze generator was op kilometers ver te horen.
    En nu met de moderne fluisterstille havensets weet men niet hoe snel men moet klagen
    Wel een beetje tegenstrijdig

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Genst, ik woon op de Maashavenkade en ben erg blij met Walstroom. Begrijp de problemen wel die opgelost moeten. Maar inwoners zijn heel blij.

    Geplaatst door: Peter Anson op
  • De gemeentes moeten een narekenen wat ze aan havengeld missen met aldat electro gedoe
    ik blijf in ieder geval zolang mogelijk buiten rotterdam en vele met mij.

    Geplaatst door: s de vries op
  • Wat een zooitje allemaal mensen.
    Maar wat dacht u van het volgende nu we toch bezig zijn:Ik ben al een paar keer met lange tussenpozen in Rotterdam geweest in de Maashaven.
    Lekker stroom aangesloten wat geen probleem opleverde,alles ging perfect en ik had geluk zelf op een steiger te lioggen met de stroomkast op 3 meter van mijn aansluiting.
    Maar nu komt het…….allebei de keren liep ik langs het Metrostation Rijnhaven,en mijn mond viel open van verbazing want daar stond een heeele grote generatorset van zo’n slordige 75 KVA midden in een woongebied te draaien,en bij controle zelfs dag en nacht.
    Misschien staat ie daar nog steeds en anders is ie nog maar pas weg.
    Daar wordt niks over gezegd natuurlijk,dat mag.
    En waar komt uw stroom vandaan die U ons aanbied meneer Haven Rotterdam? misschien wel van een prachtige Kolencentrale.
    Jaja Schone stroom,en al die brommers en auto’s in uw stad maar lekker verder pruttelen met al die rokende uitlaten.
    Ik heb daar ook een idee voor…..
    Vanaf nu gaan alle ambtenaren te voet of met de fiets naar hun werk,ja en die opgeblazen meneer Hoofd van de havendiest ook,Met zijn een beetje te hoge dunk van zich zelf.
    Groeten Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Buiten dat zijn we in nederland vrij om onze stroomleverancier te kiezen(NMA) dus ik ga er niet mee accoord dat eneco mijn stroom levert (te duur)
    Hoe gaan we dit probleem oplossen dan?
    te veel vraagtekens om een kabel te trekkken hoor(en da havendienst maar zakken vullen vanwege contracten met eneco)

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Schippers Eigenaren wordt is Wakker!!
    Nu ook in Amsteram wie volgt??

    Onderwerp:Walstroom te Rotterdam
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op

Reageer