Agentschap Telecom stelt tot nu toe 240 AIS-overtredingen vast

Verkeerd gebruik van AIS-installaties kan worden bekeurd. Dat zegt Agentschap Telecom in Groningen. Sinds januari 2009 heeft het agentschap 240 overtredingen gesignaleerd. ‘Wij controleren op correcte registratie en identificatie van AIS-systemen en op technische parameters’, zegt woordvoerder Gernant Deekens.

‘Identificatie gebeurt door middel van het MMSI-nummer, de scheepsnaam, de radioroepnaam, voor de binnenvaart het ENI-nummer en voor de zeevaart het IMO-nummer. Wij controleren deze gegevens. Kloppen ze niet dan leggen wij sancties op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • @ harry

    over welke schepen gaat het die niet gezien worden.
    dan kan ik dat specifiek onderzoeken.

    de lijst met niet werkende transponders word dagelijks groter.

    een greep uit die lijst: de volgende schepen hebben GEEN correct werkende AIS transponder aan boord.

    Laura H merwede 18 paxi
    cona more virage 246273000
    mercator 244070355
    pharos manhattan 244670620

    controle datum 13-09-2010 15:41:25 UTC

    AIS & RF adviser
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Ing berry van der Looij op
  • Beste Harry.

    Ik heb intussen de kwestie onderzocht, vaak zijn dat installatiefouten, en/of combinatie van apparatuur wat welliswaar door CCR gecertificeerd is, toch niet voldoen aan de technische eisen die men voor de binnevaart zou moeten stellen.
    Deze problemathiek is door mij gemeld aan het IVW/SVC/AT/CCR/BTB

    Ing Berry van der Looij
    AIS & RF Adviser voor de scheepvaart

    Geplaatst door: Ing berry van der Looij op
  • @Harry @iedereen

    Dit soort vreemde zaken ben ik zeker in geinteresseerd, gaarne meer info op onderstaand adres. Dan kan ik contact opnemen met de schipper.

    Op zich kan een MMSI niet veranderen of verdwijnen daar dit achter een installatie paswoord MOET zitten. scheepsnaam/callsign/mmsi
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Ik heb tijdens afgelopen maand al tweekeer meegemaakt dat bij derde hun Ais signaal wegvalt omdat er ergens een storing optreed. Bij de een was het nadat hij constateerde dat hij niet meer zichtbaar was bij zijn buren een reparateur bijgehaald die constateerde dat het apparaat het MMSI niet meer zag. Hij wist pas zeker dat hij fout zag nadat er sluizen hem erop aan sprak in oosterijk.Ik vind boetes wel erg gemakkelijk voor een zón gevoelig voor storingen apparaat. Wie zegt dat err ook geen andere niet verwachte wijzigingen optreed in het apparaat.

    Geplaatst door: Harrie van Laak op
  • Het enige irritante wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat diverse schepen het scheepstype verkeerd in hun AIS hebben ingevoerd. Dan komt hij bij mij als een tanker op het scherm, en dan blijkt het toch een normaal schip te zijn…

    Geplaatst door: Klaas op
  • Berichtgeving kustwacht omtrend.

    De schipper moet dan wel zijn SRM lezen.
    De intensitievitijd zal wel verder worden opgedreven, mogelijk opgelegd door het IVW; POB, navigatie status en de statische parameters moeten juis zijn, gps ofsett kan juist door sluiswachter goed gezien worden, mogelijke sanctie zouden kunnen zijn dat ge de sluis niet in komt indien uw AIS niet in orde is. Bij een eerste controle 21 jullie bleek van de 85 schepen er geen enkel schip in orde was, dus het probleem is nu al niet meer te overzien. Dat beseft het IVW nu pas ook.

    @belasting betaler en derden
    Tja als met het probleem zo zwaar onderschat heeft, en krijgt dan ineens alle min punten van het systeem en handhavings problematiek, en andere logistieke zaken in 1 telefoon gesprek op je dak, gestaafd met eerst nog alle andere partijen gehoord te hebben, en ivw belde mij dus hij was voorbereid op het gesprek ik had geen gesprek verwacht, dan had de beste man echt wel bezinktijd nodig, hihihihi het is hem vergeven, het probleem ligt ook niet alleen bij IVW alsook RWS AT en natuurlijk ook bij het CCR, ook op CCR nivo moeten en aanpassingen komen, het is niet voor niets dat Belgie de kat uit de boom kijkt. Ik heb gisteren nog geproken met het BIPT met betrekking tot AIS)

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • de lokale overheden zoals AT en BIPT vallen onder de EBU op europees nivo en wereldwijd is dat de ITU geadviseerd word door de ARRL. IMO en het CCR heeft ook de aanbevelingen van het ITU te volgen.
    Dus uiteindelijk heeft het ITU het laatste woord.
    De voor iedereen herkenbare ITU bepaalde regelgeving zijn de prefixen in de calsign, vb in Nederland zul je geen officiele callsign tegen komen buiten de door de ITU bepaalde prefix reeks PA tot PJ waarbij PJ zelf niet voorkomt. De landen mogen een voorstel (aan ITU) doen voor een prefix indien die nog niet uitgegeven is aan een ander land, in het verleden is geregeld gebleken dat het verzoek is afgewezen. Dit om de macht van het ITU duidelijk te maken.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Wie controleert Agentschap Telecom?

    Geplaatst door: Jip op
  • vind ik ook..

    Geplaatst door: Jip op
  • Woordvoeder IVW zei op het eind van het tel. gesprek citaat “ik denk dat ik half uurtje nodig heb om de zaak te laten bezinken” te veel informatie op korte tijd, voor die beste man.:) IK ZOU ZEGGEN WEER EEN HALF UUR GEMEENSCHAPS GELD ERDOORHEEN GEJAAGD

    Geplaatst door: belastingbetaler op
  • @ Barry,

    Ik heb nog nooit een bericht van de kustwacht gehad over mijn ETA en Bestemming. Volgens het Solas, de zeevaart regelement ben je helemaal niet verplicht om je bestemming en eta uit te zenden, vul dus helemaal niks in, want dat slaat nergens op.

    Geplaatst door: Skipper op
  • dat zal nog spannend worden. Eta op een bunkerboot,of een duwboot in het havenwerk,containerschepen in de havens overal dozen op pikken.

    Dat ais waarsch over paar jaar niet meer weg te denken is, vind ik goed. En statische gegevens moeten ook kloppen. Maar dinamisch is niet in alle gevallen reeel

    mvg

    Geplaatst door: hobbybob op
  • Agentschap Telecom zegt te hebben waargenomen dat dynamische gegevens, zoals ETA, bij de binnenvaart ontbreken. Dat is zo niet gek. Tussen overheid en binnenvaartsector is immers afgesproken (Convenant 2006) dat uitsluitend positie en identificatie zal worden uitgezonden met AIS. Alle andere informatie wordt -liefst via BICS- aan de vaarwegbeheerder doorgegeven.

    De kustwacht stuurt wel SRM rond met verzoek om schippers een bestemming en ETA navigatie status correct in de vullen.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • AT IVW RWS en BTB erkennen nu dat het probleem zwaar onderschat is. IVW onderzoekt of er een gemeenschappelijke vergadering mogelijk is met de andere partijen (RWS AT mogelijk BTB) en mij als deskundig adviseur, het staat als een paal boven water dat beleid drastisch zal aangepast moeten worden. Hoe dit aan te kleden is nog niet duidelijk. Woordvoeder IVW zei op het eind van het tel. gesprek citaat “ik denk dat ik half uurtje nodig heb om de zaak te laten bezinken” te veel informatie op korte tijd, voor die beste man.:) Nick van Haag BTB Staat ook open voor dialoog. Deekens AT, ook hij ziet de noodzaak van betere handhaving, maar verklaarde uitdrukkelijk dat AT alleen op MMSI Callsign Scheepsnaam en imo/eni (kortom registratie indentificatie) te willen controleren verklaarde hij in telefonisch gesprek heden, overige handhavingszaken is voor RWS/IVW volgens Deekens AT

    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Dit artikel bevat enkele merkwaardige uitspraken.
    Gernant Deekens van Agentschap Telecom stelt dat het Agentschap voor controle op afstand gebruik maakt van de website AISlive. Dit is vreemd, want het is nog maar de vraag of AISlive
    legaal is, zoals Peter Kluytenaar in zijn reactie terecht vaststelt.

    Vervolgens is het de vraag wat Agentschap met de informatie van AISlive doet. Er is immers geen enkele garantie dat het door AISlive opgevangen AIS-bericht toebehoort aan het schip dat het (via zijn AIS) ‘zegt te zijn’. Het is immers niet zo ingewikkeld om een AIS in werking te stellen, die gegevens uitzendt die niet bij een schip behoren. Met andere woorden, je kunt makkelijk de identiteit van een ander voorwenden. Volstrekt illegaal, maar bepaald geen technisch hoogstandje.
    Dit houdt in dat een dergelijke overtreding feitelijk alleen maar ter plekke (bij het AIS apparaat aan boord) met zekerheid kan worden vastgesteld.

    Agentschap Telecom zegt te hebben waargenomen dat dynamische gegevens, zoals ETA, bij de binnenvaart ontbreken. Dat is zo niet gek. Tussen overheid en binnenvaartsector is immers afgesproken (Convenant 2006) dat uitsluitend positie en identificatie zal worden uitgezonden met AIS. Alle andere informatie wordt -liefst via BICS- aan de vaarwegbeheerder doorgegeven.

    Geplaatst door: Nick van Haag, Bureau Telematica Binnenvaart op
  • Op z’n minst interessant dat Agentschap Telecom hiervoor gebruik maakt van een medium (AISLIve) waarvan de legaliteit aan twijfel onderhevig is….

    Geplaatst door: Peter Kluytenaar op

Reageer

Agentschap Telecom stelt tot nu toe 240 AIS-overtredingen vast | Schuttevaer.nl

Agentschap Telecom stelt tot nu toe 240 AIS-overtredingen vast

Verkeerd gebruik van AIS-installaties kan worden bekeurd. Dat zegt Agentschap Telecom in Groningen. Sinds januari 2009 heeft het agentschap 240 overtredingen gesignaleerd. ‘Wij controleren op correcte registratie en identificatie van AIS-systemen en op technische parameters’, zegt woordvoerder Gernant Deekens.

‘Identificatie gebeurt door middel van het MMSI-nummer, de scheepsnaam, de radioroepnaam, voor de binnenvaart het ENI-nummer en voor de zeevaart het IMO-nummer. Wij controleren deze gegevens. Kloppen ze niet dan leggen wij sancties op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • @ harry

    over welke schepen gaat het die niet gezien worden.
    dan kan ik dat specifiek onderzoeken.

    de lijst met niet werkende transponders word dagelijks groter.

    een greep uit die lijst: de volgende schepen hebben GEEN correct werkende AIS transponder aan boord.

    Laura H merwede 18 paxi
    cona more virage 246273000
    mercator 244070355
    pharos manhattan 244670620

    controle datum 13-09-2010 15:41:25 UTC

    AIS & RF adviser
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Ing berry van der Looij op
  • Beste Harry.

    Ik heb intussen de kwestie onderzocht, vaak zijn dat installatiefouten, en/of combinatie van apparatuur wat welliswaar door CCR gecertificeerd is, toch niet voldoen aan de technische eisen die men voor de binnevaart zou moeten stellen.
    Deze problemathiek is door mij gemeld aan het IVW/SVC/AT/CCR/BTB

    Ing Berry van der Looij
    AIS & RF Adviser voor de scheepvaart

    Geplaatst door: Ing berry van der Looij op
  • @Harry @iedereen

    Dit soort vreemde zaken ben ik zeker in geinteresseerd, gaarne meer info op onderstaand adres. Dan kan ik contact opnemen met de schipper.

    Op zich kan een MMSI niet veranderen of verdwijnen daar dit achter een installatie paswoord MOET zitten. scheepsnaam/callsign/mmsi
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Ik heb tijdens afgelopen maand al tweekeer meegemaakt dat bij derde hun Ais signaal wegvalt omdat er ergens een storing optreed. Bij de een was het nadat hij constateerde dat hij niet meer zichtbaar was bij zijn buren een reparateur bijgehaald die constateerde dat het apparaat het MMSI niet meer zag. Hij wist pas zeker dat hij fout zag nadat er sluizen hem erop aan sprak in oosterijk.Ik vind boetes wel erg gemakkelijk voor een zón gevoelig voor storingen apparaat. Wie zegt dat err ook geen andere niet verwachte wijzigingen optreed in het apparaat.

    Geplaatst door: Harrie van Laak op
  • Het enige irritante wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat diverse schepen het scheepstype verkeerd in hun AIS hebben ingevoerd. Dan komt hij bij mij als een tanker op het scherm, en dan blijkt het toch een normaal schip te zijn…

    Geplaatst door: Klaas op
  • Berichtgeving kustwacht omtrend.

    De schipper moet dan wel zijn SRM lezen.
    De intensitievitijd zal wel verder worden opgedreven, mogelijk opgelegd door het IVW; POB, navigatie status en de statische parameters moeten juis zijn, gps ofsett kan juist door sluiswachter goed gezien worden, mogelijke sanctie zouden kunnen zijn dat ge de sluis niet in komt indien uw AIS niet in orde is. Bij een eerste controle 21 jullie bleek van de 85 schepen er geen enkel schip in orde was, dus het probleem is nu al niet meer te overzien. Dat beseft het IVW nu pas ook.

    @belasting betaler en derden
    Tja als met het probleem zo zwaar onderschat heeft, en krijgt dan ineens alle min punten van het systeem en handhavings problematiek, en andere logistieke zaken in 1 telefoon gesprek op je dak, gestaafd met eerst nog alle andere partijen gehoord te hebben, en ivw belde mij dus hij was voorbereid op het gesprek ik had geen gesprek verwacht, dan had de beste man echt wel bezinktijd nodig, hihihihi het is hem vergeven, het probleem ligt ook niet alleen bij IVW alsook RWS AT en natuurlijk ook bij het CCR, ook op CCR nivo moeten en aanpassingen komen, het is niet voor niets dat Belgie de kat uit de boom kijkt. Ik heb gisteren nog geproken met het BIPT met betrekking tot AIS)

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • de lokale overheden zoals AT en BIPT vallen onder de EBU op europees nivo en wereldwijd is dat de ITU geadviseerd word door de ARRL. IMO en het CCR heeft ook de aanbevelingen van het ITU te volgen.
    Dus uiteindelijk heeft het ITU het laatste woord.
    De voor iedereen herkenbare ITU bepaalde regelgeving zijn de prefixen in de calsign, vb in Nederland zul je geen officiele callsign tegen komen buiten de door de ITU bepaalde prefix reeks PA tot PJ waarbij PJ zelf niet voorkomt. De landen mogen een voorstel (aan ITU) doen voor een prefix indien die nog niet uitgegeven is aan een ander land, in het verleden is geregeld gebleken dat het verzoek is afgewezen. Dit om de macht van het ITU duidelijk te maken.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Wie controleert Agentschap Telecom?

    Geplaatst door: Jip op
  • vind ik ook..

    Geplaatst door: Jip op
  • Woordvoeder IVW zei op het eind van het tel. gesprek citaat “ik denk dat ik half uurtje nodig heb om de zaak te laten bezinken” te veel informatie op korte tijd, voor die beste man.:) IK ZOU ZEGGEN WEER EEN HALF UUR GEMEENSCHAPS GELD ERDOORHEEN GEJAAGD

    Geplaatst door: belastingbetaler op
  • @ Barry,

    Ik heb nog nooit een bericht van de kustwacht gehad over mijn ETA en Bestemming. Volgens het Solas, de zeevaart regelement ben je helemaal niet verplicht om je bestemming en eta uit te zenden, vul dus helemaal niks in, want dat slaat nergens op.

    Geplaatst door: Skipper op
  • dat zal nog spannend worden. Eta op een bunkerboot,of een duwboot in het havenwerk,containerschepen in de havens overal dozen op pikken.

    Dat ais waarsch over paar jaar niet meer weg te denken is, vind ik goed. En statische gegevens moeten ook kloppen. Maar dinamisch is niet in alle gevallen reeel

    mvg

    Geplaatst door: hobbybob op
  • Agentschap Telecom zegt te hebben waargenomen dat dynamische gegevens, zoals ETA, bij de binnenvaart ontbreken. Dat is zo niet gek. Tussen overheid en binnenvaartsector is immers afgesproken (Convenant 2006) dat uitsluitend positie en identificatie zal worden uitgezonden met AIS. Alle andere informatie wordt -liefst via BICS- aan de vaarwegbeheerder doorgegeven.

    De kustwacht stuurt wel SRM rond met verzoek om schippers een bestemming en ETA navigatie status correct in de vullen.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • AT IVW RWS en BTB erkennen nu dat het probleem zwaar onderschat is. IVW onderzoekt of er een gemeenschappelijke vergadering mogelijk is met de andere partijen (RWS AT mogelijk BTB) en mij als deskundig adviseur, het staat als een paal boven water dat beleid drastisch zal aangepast moeten worden. Hoe dit aan te kleden is nog niet duidelijk. Woordvoeder IVW zei op het eind van het tel. gesprek citaat “ik denk dat ik half uurtje nodig heb om de zaak te laten bezinken” te veel informatie op korte tijd, voor die beste man.:) Nick van Haag BTB Staat ook open voor dialoog. Deekens AT, ook hij ziet de noodzaak van betere handhaving, maar verklaarde uitdrukkelijk dat AT alleen op MMSI Callsign Scheepsnaam en imo/eni (kortom registratie indentificatie) te willen controleren verklaarde hij in telefonisch gesprek heden, overige handhavingszaken is voor RWS/IVW volgens Deekens AT

    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • Dit artikel bevat enkele merkwaardige uitspraken.
    Gernant Deekens van Agentschap Telecom stelt dat het Agentschap voor controle op afstand gebruik maakt van de website AISlive. Dit is vreemd, want het is nog maar de vraag of AISlive
    legaal is, zoals Peter Kluytenaar in zijn reactie terecht vaststelt.

    Vervolgens is het de vraag wat Agentschap met de informatie van AISlive doet. Er is immers geen enkele garantie dat het door AISlive opgevangen AIS-bericht toebehoort aan het schip dat het (via zijn AIS) ‘zegt te zijn’. Het is immers niet zo ingewikkeld om een AIS in werking te stellen, die gegevens uitzendt die niet bij een schip behoren. Met andere woorden, je kunt makkelijk de identiteit van een ander voorwenden. Volstrekt illegaal, maar bepaald geen technisch hoogstandje.
    Dit houdt in dat een dergelijke overtreding feitelijk alleen maar ter plekke (bij het AIS apparaat aan boord) met zekerheid kan worden vastgesteld.

    Agentschap Telecom zegt te hebben waargenomen dat dynamische gegevens, zoals ETA, bij de binnenvaart ontbreken. Dat is zo niet gek. Tussen overheid en binnenvaartsector is immers afgesproken (Convenant 2006) dat uitsluitend positie en identificatie zal worden uitgezonden met AIS. Alle andere informatie wordt -liefst via BICS- aan de vaarwegbeheerder doorgegeven.

    Geplaatst door: Nick van Haag, Bureau Telematica Binnenvaart op
  • Op z’n minst interessant dat Agentschap Telecom hiervoor gebruik maakt van een medium (AISLIve) waarvan de legaliteit aan twijfel onderhevig is….

    Geplaatst door: Peter Kluytenaar op

Reageer