Doorberekening externe kosten heeft hoogste prioriteit EU-voorzitter België

EU-voorzitter België heeft de doorberekening van de externe kosten (infrastructuur en vervuiling) van het vrachtvervoer over de weg als hoogste prioriteit gesteld. De verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden dat dan naar alle vervoersmodaliteiten moet worden gekeken en niet alleen naar het wegverkeer. Maar dat lijkt niet haalbaar.

Volgens directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer gaat dat in elk geval voor de binnenvaart niet lukken. ‘De Akte van Mannheim verbiedt dat. Als ze het willen, zal er eerst aan de Akte moeten worden gesleuteld en dat zie ik er voorlopig niet van komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Doorberekening externe kosten heeft hoogste prioriteit EU-voorzitter België | Schuttevaer.nl

Doorberekening externe kosten heeft hoogste prioriteit EU-voorzitter België

EU-voorzitter België heeft de doorberekening van de externe kosten (infrastructuur en vervuiling) van het vrachtvervoer over de weg als hoogste prioriteit gesteld. De verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden dat dan naar alle vervoersmodaliteiten moet worden gekeken en niet alleen naar het wegverkeer. Maar dat lijkt niet haalbaar.

Volgens directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer gaat dat in elk geval voor de binnenvaart niet lukken. ‘De Akte van Mannheim verbiedt dat. Als ze het willen, zal er eerst aan de Akte moeten worden gesleuteld en dat zie ik er voorlopig niet van komen.

  • Akte van Mannheim houdt binnenvaart buiten schot

De Akte is het oudste verdrag tussen staten over vrij handelsverkeer, daar moet je zuinig op zijn. Het is niet voor niets dat ze er van over de hele wereld naar kijken, het is gewoon een goede afspraak tussen landen. De EU kan de Akte niet zomaar overrulen. EVO en TLN roepen al 20 jaar dat de binnenvaart ook zijn externe kosten moet gaan betalen en ik voorspel dat ze het over 20 jaar nog wel roepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer