Casco’s gedwongen in uitverkoop

Hendricks Scheepbouw zet in Gorinchem de activiteiten voort van het 21 april failliet verklaarde Hendricks Scheepvaart. De naam Hendricks Scheepvaart werd kort voor het faillissement veranderd in Titanic Scheepvaart. ‘Een duidelijke omschrijving’, zegt eigenaar Peter Hendricks die in een openhartig gesprek zijn visie geeft over de gebeurtenissen die tot het faillissement hebben geleid.

Door Hans Heynen
‘Een aantal van onze klanten kon vorig jaar de rekeningen voor bij ons bestelde schepen niet meer betalen’, zegt Hendricks. ‘Zij hadden destijds wel aanbetalingen gedaan, maar kregen de verdere financiering bij de banken niet meer rond, hoewel banken wel financieringen hadden toegezegd. De casco’s waren inmiddels gebouwd en naar Nederland verscheept. Later kregen bijna alle klanten problemen met de financiering. Financieringen die de bank in juni had toegezegd werden in december weer ingetrokken. We hebben klanten die geen geld meer konden lenen geholpen met eigen middelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Casco’s gedwongen in uitverkoop | Schuttevaer.nl

Casco’s gedwongen in uitverkoop

Hendricks Scheepbouw zet in Gorinchem de activiteiten voort van het 21 april failliet verklaarde Hendricks Scheepvaart. De naam Hendricks Scheepvaart werd kort voor het faillissement veranderd in Titanic Scheepvaart. ‘Een duidelijke omschrijving’, zegt eigenaar Peter Hendricks die in een openhartig gesprek zijn visie geeft over de gebeurtenissen die tot het faillissement hebben geleid.

Door

Hans Heynen

‘Een aantal van onze klanten kon vorig jaar de rekeningen voor bij ons bestelde schepen niet meer betalen’, zegt Hendricks. ‘Zij hadden destijds wel aanbetalingen gedaan, maar kregen de verdere financiering bij de banken niet meer rond, hoewel banken wel financieringen hadden toegezegd. De casco’s waren inmiddels gebouwd en naar Nederland verscheept. Later kregen bijna alle klanten problemen met de financiering. Financieringen die de bank in juni had toegezegd werden in december weer ingetrokken. We hebben klanten die geen geld meer konden lenen geholpen met eigen middelen.

  • Hendricks Scheepvaart failliet en verder als Hendricks Scheepsbouw
  • Doorstart na faillissement

‘Op een gegeven moment hadden we een groot bedrag aan rekeningen openstaan door de situatie waarin onze klanten terecht waren gekomen. Een deel van de schuldeisers wilde nog wel met ons meegaan. Wij waren toen bezig klanten te helpen die de schepen wilden kopen en in de vaart brengen, waarbij de prijs 500.000 tot 1.000.000 euro omlaag moest. Wij namen daarbij twee tot drie ton verlies per schip. Ze zijn tegen bodemprijzen verkocht.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer