Nieuwe veiligheidsrichtlijnen voor binnentankvaart

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft 8 juni in Brussel de International Safety Guidelines for Inland Navigation Tank-barges and Terminals (Isgintt) gepresenteerd. Het is een ruim 600 pagina’s tellende internationale handleiding met veiligheidsrichtlijnen voor de binnentankvaart en de door de binnentankvaart gebruikte terminals.

Door Hans Heynen
Het handboek is samengesteld door een stuurgroep van leden en experts van de Europese binnenvaartorganisaties, de petrochemische bedrijfsorganisatie OCIMF en andere industriële bedrijfsverenigingen die bij het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Europese binnenwateren zijn betrokken en de CCR. Zij hebben, onder voorzitterschap van dr. Gunther Jaegers, bijna vier jaar aan het handboek gewerkt. Bedoeling is, dat het op den duur wereldwijd wordt gebruikt in de binnentankvaart en zo de veiligheid van het vervoer en de overslag van gevaarlijke stoffen verhoogt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe veiligheidsrichtlijnen voor binnentankvaart | Schuttevaer.nl

Nieuwe veiligheidsrichtlijnen voor binnentankvaart

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft 8 juni in Brussel de International Safety Guidelines for Inland Navigation Tank-barges and Terminals (Isgintt) gepresenteerd. Het is een ruim 600 pagina’s tellende internationale handleiding met veiligheidsrichtlijnen voor de binnentankvaart en de door de binnentankvaart gebruikte terminals.

Door

Hans Heynen

Het handboek is samengesteld door een stuurgroep van leden en experts van de Europese binnenvaartorganisaties, de petrochemische bedrijfsorganisatie OCIMF en andere industriële bedrijfsverenigingen die bij het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Europese binnenwateren zijn betrokken en de CCR. Zij hebben, onder voorzitterschap van dr. Gunther Jaegers, bijna vier jaar aan het handboek gewerkt. Bedoeling is, dat het op den duur wereldwijd wordt gebruikt in de binnentankvaart en zo de veiligheid van het vervoer en de overslag van gevaarlijke stoffen verhoogt.

  • Geen overeenstemming over sanctiebeleid

De richtlijnen volgen de beste praktijken op veiligheidsgebied uit de sector en liggen daardoor vaak op een hoger niveau als de ADN-regels. ‘De richtlijnen zijn vooralsnog alleen in het Engels verkrijgbaar’, zegt secretaris-generaal Jean Marie Woehrling van de CCR. ‘Bedoeling is dat er in de toekomst Nederlandse, Duitse en Franse versies komen. Het handboek goed vertalen is echter niet eenvoudig en duur. Daarvoor ontbreken op dit moment de financiële middelen, daar zoeken we nog naar.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer