Bedenkelijke rol ‘Gele Politie’

Koninklijke Schuttevaer gaat een fundamenteel onderzoek instellen naar de vraag of het bevorderen van vlot en veilig scheepvaartverkeer door Rijkswaterstaat wel samengaat met de handhavende taak die de ‘Gele Politie’ sinds begin dit jaar heeft. Handhavers geven zelf ook toe dat sprake is van een ‘spagaat’, die veroorzaakt is door politieke keuzes.

Door Dirk van der Meulen
Dat bleek vorige week donderdag tijdens het Schuttevaer-congres in Ouderkerk aan de IJssel, waar de themadiscussie ‘AIS & Privacy’ uitliep in de vaststelling dat het fout gaat zodra AIS-informatie wordt gebruikt bij de handhaving.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Dat er Handhaving moet zijn, daar zal iedereen het erover eens zijn, AIS is bedoeld voor navigatie doeleindden, NU worden AIS gebruikers bevoordeeld in het verkrijgen van boetes, het is toch iedereen gelijk voor de wet, de niet AIS gebruikers moet men op andere wijze controleren, dit zou duiden op meten met 2 waardes, ik vrees dat een rechter hiermee niet accoord zal gaan, en de boete geseponeerd zal worden. De AIS gebruikers word zo wel een heel gemakkelijke prooi. Men kan zich niet schuilhouden achter het europees recht (vrijheid van nieuwgaring) Indien de informatie voor commercieele doelen (boetes) gebruikt word.

    Geplaatst door: AIS & RF Adviser op
  • Zo’n 30 jaar terug konden de baken,sluis-en riviermeesters ook al bekeuringen uitschrijven dat is op zich niets nieuws. Deze mensen spraken toen nog de taal van het water.(thans ook daar een uitstervend ras heb ik zo al eens vernomen….).
    Het kwam bijna nooit zo ver, je moest het toch vrij bont maken voordat de man met de pet zij dat er nu toch echt geschreven werd.(risico van het spel..) Dat was toch blijkbaar een doorn in het oog van leken en buro-ambtenaren die vervolgens de mensen die nog een beetje gevoel in hun werk legden, zonder ze direct als makke broeders te willen beschrijven,constant lijken “op te jutten” om met meer proces-verbalen thuis te komen….
    Laat ze daar nu eerst maar eens zorgen dat ze echt weten waar ze het over hebben voordat je bij mij aan de hut aankloppen met een heel verhaal waar geen hout van klopt…

    Geplaatst door: jazeker op
  • Even mijn gemaakte punt van “Gele” politie verduidelijken:

    RWS heeft vele oud-bakenmeesters op de cursus B.O.A. (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) gestuurd. En wie Verbaaltjes mag schrijven, die moet al snel 20 a 25 verbaaltjes(p.p.) inleveren per maand. (toch?)

    Wat nu als genoemde BOA ook sluismeester en/of (mobiel-)verkeersleider Diensten moet gaan draaien. Dan ligt genoemde ambtenaar (figuurlijk?!?) al snel tussen wal en schip met zijn meerdere petten die hij op de kapstok heeft liggen; is hij nu bediener/verkeersleider of toch ook tegelijk toezichthouder(een gele politieman m/v).

    Persoonlijk altijd gedacht dat RWS een Beheer-, behouds- en onderhoudsdienst was. Bediening en verkeersleiding waren toch de Core-business van RWS.

    Laat het politiewerk a.u.b. aan de mannen(m/v) in het blauwe uniform, op de blauwe boten. Deze mensen hebben er immers minstens 3 jaar voor op school gezeten, en worden niet op de binnenvaart losgelaten,na een cursusje van 8(?) dagjes.
    Ik begin ook de communicatie “Meer Geel op het water” nu veel beter te begrijpen. Maar daarnaast ben ik overigens van mening dat deze weeffout, ontstaan op basis van foute politieke keuzes A.S.A.P. moet worden teruggedraaid.
    Wellicht dat het personeel op de blauwe boten hier ook weer wat vrolijker van wordt, met weer wat meer arbeidsvreugde tijdens de dienst. Zulke geluiden had ik namelijk wel begrepen, in het gangboord.

    Goede vaart,

    Geplaatst door: G. Vermeulen, Lexmond op
  • Ga er maar vanuit dat elke havenstad gewoon zijn eigen weg gaat, Er word gezegd Antwerpen,Rotterdam,Rostock. Hoeveel westerse binnenvaart komt er is Rostock? Maar wat denk u van Hamburg? Veertien dagen geleden kwam bij mij de Hafenverwaltung, met een bootje opzij, en vroeg of ik AIS had en vertelde dat het volgend jaar in Hamburg verplicht wordt en hij weest mij ook nog op de subsidieregeling. Dus een europeese invoering, daar geloof ik niet in.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik heb zelf ook ais,vindt dit reuze handig vooral als iedereen dit heeft, vraag mij dan wel eens af hoe weet ik nog wie wie is in een haven als Rotterdam waar het soms druk is, dit terzijde heeft de overheid ons beloofd dat de ais alleen maar gebruikt zal worden voor de nautische veiligheid en niet voor controle.
    Nu is het gegeven ook dat de N.L. overheid niet zo betrouwbaar is in haar afspraken, tenslotte zijn er sites in de lucht waarmee anderen kunnen zien waar ik ben, persoonlijk intereseert mij dit niet maar afspraak is afspraak en niet verschuilen dat je die sites niet aan kan pakken, want die waren er natuurlijk al voordat ais voor binnenvaart in de picture kwam.
    Nu zie ik de handhaving van R.W.S. ook niet zo scherp zitten tenslotte vandaag is het een overheidsinstantie en in het volgende kabinet (en deze volgen zich soms rapper op dan u lief is ) is het geprivatiseerd en moeten ze zich bekostigen van de opbrengsten van de boetes, denk maar aan de parkeerwachters en tenslotte was de auto ook niet uitgevonden als melkkoe.
    Heb ik nog een voorbeeld, heb je een electronische kaart met gprs kan de politie na een aanvaring zien wat je goed of fout deed, heeft de tegenpartij dit niet kunnen ze daar alleen maar van verklaringen uitgaan, natuurlijk kan de GPRS in je voordeel uitkomen maar ook in je nadeel.
    Kortom moraal van het verhaal: Big Brother is Watching You

    Geplaatst door: Hagens op
  • Eigenlijk heb ik maar een opmerking:
    Schoenmaker houd je bij je leest; Opsporing en handhaving hoort bij de politie thuis…

    Geplaatst door: Lukas op
  • @ Bas

    gezien je reactie, een ontkennende ambtenaar van RWS ?

    dat de inkomsten naar RWS gaan , wordt door jullie zelf lekkende organisatie intern wel gecommuniseert, dat het niet naar buiten mag komen is bekent,
    dat het RWS niet tegen scherpe kritiek ook

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Wat ik zo vreemd vind is dan de Nederlandse staat helderziend is…
    Immers bekeuren moet ter bevordering van de veiligheid op het water en op de weg.
    Echter stelt men vantevoren vast hoeveel bekeuringen er gegeven moeten worden en hebben de ambtenaarlingen dit maar uit te voeren.
    Iets in mij zegt dat hier eigenlijk iets totaal niet klopt!

    o ja…. sorry voor de ambtenaren welke het wel allemaal goed bedoelen en liever niet met een big smile een schipper komen pesten…

    Geplaatst door: Tsja… op
  • Tookitor, dat is niet correct.
    Rijkswaterstaat heeft handhavingstaken, eigenlijk gemandateerd door IVW. Deze heeft een boetebureau, waar op grond van AWB boetes aan de hand van rapporten worden opgemaakt.
    De lijn die ingezet is is dus wel dat de beslissing of er een boete opgemaakt wordt dus niet meer zozeer bij de controlerend toezichthouder zit.
    Dat is zeker iets wat een discussie waard is, formeel betekend in veel gevallen een tweede overtreding een (hoge) boete.
    Maar dat het geld in de kassa van RWS verdwijnt is ongefundeerde stennismakerij.

    Het doel is de controles neer te leggen bij de gezaghebbende instantie, om efficienter te kunnen werken t.a.v. bv binnenvaartwet.

    Mits RWS haar rol in haar taken als vaarwegbeheerder kan borgen, dat in gedachte houdt, kan handhaving hieraan gerelateerd zijn.
    Immers op vingerende wetgeving consequent de regels aan de laars lappen werkt concurentievervalsing in de hand en draagt niet bij aan een veilige en efficiente vaart en goed ‘water’ beheer.

    Dat men bij RWS formeel eigenlijk niet redelijkscriteria kan toetsen omdat het uitgeven aan boetes in feite bij boetebureau IVW ligt is discussiewaardig.

    Bart Cornelissen
    bootservice@gmail.com

    Geplaatst door: Bart Cornelissen op
  • Ik volg de hele AIS discussie een beetje. Er is niets nieuws onder de zon; Als je je in de zeevaart bv niet de tankerroutering houdt, dan wordt een plot gemaakt van de afgelegde route en op grond daarvan wordt proces-verbaal opgemaakt.

    Geplaatst door: Henk op
  • Wist u dat het controlerend personeel van RWS training krijgen waar er allemaal op beboet mag worden met vaak hoge boete bedragen.
    En wist u ook dat RWS dat geld zelf mag gebruiken in de organisatie en het dus niet hoeft af te dragen aan het Rijk
    en dat er geen geld genoeg is en bezuinigd moet worden !!
    u kunt dus zelf wel de conclusie trekken wat dit in gaat houden……………

    Geplaatst door: tokkitor op

Reageer

Bedenkelijke rol ‘Gele Politie’ | Schuttevaer.nl

Bedenkelijke rol ‘Gele Politie’

Koninklijke Schuttevaer gaat een fundamenteel onderzoek instellen naar de vraag of het bevorderen van vlot en veilig scheepvaartverkeer door Rijkswaterstaat wel samengaat met de handhavende taak die de ‘Gele Politie’ sinds begin dit jaar heeft. Handhavers geven zelf ook toe dat sprake is van een ‘spagaat’, die veroorzaakt is door politieke keuzes.

Door

Dirk van der Meulen

Dat bleek vorige week donderdag tijdens het Schuttevaer-congres in Ouderkerk aan de IJssel, waar de themadiscussie ‘AIS & Privacy’ uitliep in de vaststelling dat het fout gaat zodra AIS-informatie wordt gebruikt bij de handhaving.

  • Koninklijke Schuttevaer gaat fundamenteel onderzoek doen
  • Jorritsma: ‘Zonder salamitactieken weten waarop gehandhaafd wordt’

Voorzitter Annemarie Jorritsma-Lebbink: ‘We moeten goed kijken of wat is afgesproken in de nieuwe Binnenvaartwet wel past binnen het Nederlandse rechtssysteem. Vanuit mijn bestuurlijke ervaring (Jorritsma is burgemeester van Almere, was Tweede Kamerlid en minister – red.) ben ik ervan overtuigd dat dat niet zo is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Dat er Handhaving moet zijn, daar zal iedereen het erover eens zijn, AIS is bedoeld voor navigatie doeleindden, NU worden AIS gebruikers bevoordeeld in het verkrijgen van boetes, het is toch iedereen gelijk voor de wet, de niet AIS gebruikers moet men op andere wijze controleren, dit zou duiden op meten met 2 waardes, ik vrees dat een rechter hiermee niet accoord zal gaan, en de boete geseponeerd zal worden. De AIS gebruikers word zo wel een heel gemakkelijke prooi. Men kan zich niet schuilhouden achter het europees recht (vrijheid van nieuwgaring) Indien de informatie voor commercieele doelen (boetes) gebruikt word.

    Geplaatst door: AIS & RF Adviser op
  • Zo’n 30 jaar terug konden de baken,sluis-en riviermeesters ook al bekeuringen uitschrijven dat is op zich niets nieuws. Deze mensen spraken toen nog de taal van het water.(thans ook daar een uitstervend ras heb ik zo al eens vernomen….).
    Het kwam bijna nooit zo ver, je moest het toch vrij bont maken voordat de man met de pet zij dat er nu toch echt geschreven werd.(risico van het spel..) Dat was toch blijkbaar een doorn in het oog van leken en buro-ambtenaren die vervolgens de mensen die nog een beetje gevoel in hun werk legden, zonder ze direct als makke broeders te willen beschrijven,constant lijken “op te jutten” om met meer proces-verbalen thuis te komen….
    Laat ze daar nu eerst maar eens zorgen dat ze echt weten waar ze het over hebben voordat je bij mij aan de hut aankloppen met een heel verhaal waar geen hout van klopt…

    Geplaatst door: jazeker op
  • Even mijn gemaakte punt van “Gele” politie verduidelijken:

    RWS heeft vele oud-bakenmeesters op de cursus B.O.A. (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) gestuurd. En wie Verbaaltjes mag schrijven, die moet al snel 20 a 25 verbaaltjes(p.p.) inleveren per maand. (toch?)

    Wat nu als genoemde BOA ook sluismeester en/of (mobiel-)verkeersleider Diensten moet gaan draaien. Dan ligt genoemde ambtenaar (figuurlijk?!?) al snel tussen wal en schip met zijn meerdere petten die hij op de kapstok heeft liggen; is hij nu bediener/verkeersleider of toch ook tegelijk toezichthouder(een gele politieman m/v).

    Persoonlijk altijd gedacht dat RWS een Beheer-, behouds- en onderhoudsdienst was. Bediening en verkeersleiding waren toch de Core-business van RWS.

    Laat het politiewerk a.u.b. aan de mannen(m/v) in het blauwe uniform, op de blauwe boten. Deze mensen hebben er immers minstens 3 jaar voor op school gezeten, en worden niet op de binnenvaart losgelaten,na een cursusje van 8(?) dagjes.
    Ik begin ook de communicatie “Meer Geel op het water” nu veel beter te begrijpen. Maar daarnaast ben ik overigens van mening dat deze weeffout, ontstaan op basis van foute politieke keuzes A.S.A.P. moet worden teruggedraaid.
    Wellicht dat het personeel op de blauwe boten hier ook weer wat vrolijker van wordt, met weer wat meer arbeidsvreugde tijdens de dienst. Zulke geluiden had ik namelijk wel begrepen, in het gangboord.

    Goede vaart,

    Geplaatst door: G. Vermeulen, Lexmond op
  • Ga er maar vanuit dat elke havenstad gewoon zijn eigen weg gaat, Er word gezegd Antwerpen,Rotterdam,Rostock. Hoeveel westerse binnenvaart komt er is Rostock? Maar wat denk u van Hamburg? Veertien dagen geleden kwam bij mij de Hafenverwaltung, met een bootje opzij, en vroeg of ik AIS had en vertelde dat het volgend jaar in Hamburg verplicht wordt en hij weest mij ook nog op de subsidieregeling. Dus een europeese invoering, daar geloof ik niet in.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik heb zelf ook ais,vindt dit reuze handig vooral als iedereen dit heeft, vraag mij dan wel eens af hoe weet ik nog wie wie is in een haven als Rotterdam waar het soms druk is, dit terzijde heeft de overheid ons beloofd dat de ais alleen maar gebruikt zal worden voor de nautische veiligheid en niet voor controle.
    Nu is het gegeven ook dat de N.L. overheid niet zo betrouwbaar is in haar afspraken, tenslotte zijn er sites in de lucht waarmee anderen kunnen zien waar ik ben, persoonlijk intereseert mij dit niet maar afspraak is afspraak en niet verschuilen dat je die sites niet aan kan pakken, want die waren er natuurlijk al voordat ais voor binnenvaart in de picture kwam.
    Nu zie ik de handhaving van R.W.S. ook niet zo scherp zitten tenslotte vandaag is het een overheidsinstantie en in het volgende kabinet (en deze volgen zich soms rapper op dan u lief is ) is het geprivatiseerd en moeten ze zich bekostigen van de opbrengsten van de boetes, denk maar aan de parkeerwachters en tenslotte was de auto ook niet uitgevonden als melkkoe.
    Heb ik nog een voorbeeld, heb je een electronische kaart met gprs kan de politie na een aanvaring zien wat je goed of fout deed, heeft de tegenpartij dit niet kunnen ze daar alleen maar van verklaringen uitgaan, natuurlijk kan de GPRS in je voordeel uitkomen maar ook in je nadeel.
    Kortom moraal van het verhaal: Big Brother is Watching You

    Geplaatst door: Hagens op
  • Eigenlijk heb ik maar een opmerking:
    Schoenmaker houd je bij je leest; Opsporing en handhaving hoort bij de politie thuis…

    Geplaatst door: Lukas op
  • @ Bas

    gezien je reactie, een ontkennende ambtenaar van RWS ?

    dat de inkomsten naar RWS gaan , wordt door jullie zelf lekkende organisatie intern wel gecommuniseert, dat het niet naar buiten mag komen is bekent,
    dat het RWS niet tegen scherpe kritiek ook

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Wat ik zo vreemd vind is dan de Nederlandse staat helderziend is…
    Immers bekeuren moet ter bevordering van de veiligheid op het water en op de weg.
    Echter stelt men vantevoren vast hoeveel bekeuringen er gegeven moeten worden en hebben de ambtenaarlingen dit maar uit te voeren.
    Iets in mij zegt dat hier eigenlijk iets totaal niet klopt!

    o ja…. sorry voor de ambtenaren welke het wel allemaal goed bedoelen en liever niet met een big smile een schipper komen pesten…

    Geplaatst door: Tsja… op
  • Tookitor, dat is niet correct.
    Rijkswaterstaat heeft handhavingstaken, eigenlijk gemandateerd door IVW. Deze heeft een boetebureau, waar op grond van AWB boetes aan de hand van rapporten worden opgemaakt.
    De lijn die ingezet is is dus wel dat de beslissing of er een boete opgemaakt wordt dus niet meer zozeer bij de controlerend toezichthouder zit.
    Dat is zeker iets wat een discussie waard is, formeel betekend in veel gevallen een tweede overtreding een (hoge) boete.
    Maar dat het geld in de kassa van RWS verdwijnt is ongefundeerde stennismakerij.

    Het doel is de controles neer te leggen bij de gezaghebbende instantie, om efficienter te kunnen werken t.a.v. bv binnenvaartwet.

    Mits RWS haar rol in haar taken als vaarwegbeheerder kan borgen, dat in gedachte houdt, kan handhaving hieraan gerelateerd zijn.
    Immers op vingerende wetgeving consequent de regels aan de laars lappen werkt concurentievervalsing in de hand en draagt niet bij aan een veilige en efficiente vaart en goed ‘water’ beheer.

    Dat men bij RWS formeel eigenlijk niet redelijkscriteria kan toetsen omdat het uitgeven aan boetes in feite bij boetebureau IVW ligt is discussiewaardig.

    Bart Cornelissen
    bootservice@gmail.com

    Geplaatst door: Bart Cornelissen op
  • Ik volg de hele AIS discussie een beetje. Er is niets nieuws onder de zon; Als je je in de zeevaart bv niet de tankerroutering houdt, dan wordt een plot gemaakt van de afgelegde route en op grond daarvan wordt proces-verbaal opgemaakt.

    Geplaatst door: Henk op
  • Wist u dat het controlerend personeel van RWS training krijgen waar er allemaal op beboet mag worden met vaak hoge boete bedragen.
    En wist u ook dat RWS dat geld zelf mag gebruiken in de organisatie en het dus niet hoeft af te dragen aan het Rijk
    en dat er geen geld genoeg is en bezuinigd moet worden !!
    u kunt dus zelf wel de conclusie trekken wat dit in gaat houden……………

    Geplaatst door: tokkitor op

Reageer