Parlevinker herleeft op Maasvlakte

Maersk-schepen aan de Maasvlakte worden voortaan over water bevoorraad. Logistieke dienstverlener Estron heeft hiervoor, samen met de Waalhaven Groep en Companero BV, de nieuwe onderneming Eswaco opgezet. Dit bedrijf gaat de zeeschepen via de binnenvaart bevoorraden vanaf de Waalhaven Botlek Terminal. Estron vermijdt zo de drukke A15.

Parlevinker herleeft op Maasvlakte

Door Tobias Pieffers
Estron ontwikkelde het concept na problemen met de levering van goederen via de A15. De files veroorzaakten vertragingen in de levertijden. Toeleveranciers kunnen hun goederen voortaan afleveren bij het distributiecentrum van Estron in het Botlekgebied, waar de lading in containers, zogenoemde ‘flatracks’, worden overgezet. Buurman Waalhaven Groep zet deze containers vervolgens op de Botlekterminal aan boord van het speciaal voor dit project omgebouwde binnenvaartschip BOW 1, dat de lading naar de Maasvlakte vaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Parlevinker herleeft op Maasvlakte | Schuttevaer.nl

Parlevinker herleeft op Maasvlakte

Maersk-schepen aan de Maasvlakte worden voortaan over water bevoorraad. Logistieke dienstverlener Estron heeft hiervoor, samen met de Waalhaven Groep en Companero BV, de nieuwe onderneming Eswaco opgezet. Dit bedrijf gaat de zeeschepen via de binnenvaart bevoorraden vanaf de Waalhaven Botlek Terminal. Estron vermijdt zo de drukke A15.

Parlevinker herleeft op Maasvlakte

Door

Tobias Pieffers

Estron ontwikkelde het concept na problemen met de levering van goederen via de A15. De files veroorzaakten vertragingen in de levertijden. Toeleveranciers kunnen hun goederen voortaan afleveren bij het distributiecentrum van Estron in het Botlekgebied, waar de lading in containers, zogenoemde ‘flatracks’, worden overgezet. Buurman Waalhaven Groep zet deze containers vervolgens op de Botlekterminal aan boord van het speciaal voor dit project omgebouwde binnenvaartschip BOW 1, dat de lading naar de Maasvlakte vaart.

  • Nieuw transport voor bevoorrading Maersk-schepen

‘Wij hebben dit concept afgelopen februari aan Maersk gepresenteerd en kregen een positieve reactie. Wat het zeer aantrekkelijk maakt voor Maersk is het stukje rendement, in de vorm van meer betrouwbare levering en het financiële voordeel dat wij op deze manier kunnen geven. Vandaar dat we het concept dus ook op korte termijn hebben uitgevoerd’, zegt Robert van Brakel, logistics manager van Estron Group.
Een ander voordeel voor Maersk is, dat zij voortaan één leverancier voor de bevoorrading van hun schepen hebben in plaats van verschillende. Eswaco gaat niet alleen alle scheepsbenodigdheden, zowel food als non-food, bezorgen, maar neemt ook retourladingen, zoals bijvoorbeeld scheepsafval, mee terug.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer