Europese scheepsbouw dringt aan op noodplan

Dertig belangrijke Europese scheepsbouwregio’s hebben 8 april in een verklaring aangedrongen op crisismaatregelen om de positie van de Europese scheepsbouw te versterken. De verklaring is overhandigd aan Jerzy Buzek, de president van het Europees Parlement.

Door Hans Heynen
Vanuit Nederland hadden de provincies Groningen, Friesland, Zeeland en Zuid-Holland zich aangesloten bij de verklaring. In de verklaring wordt erop gewezen dat de scheepsbouwcluster in veel Europese regio’s een cruciale rol economische speelt, die door de wereldwijde economische crisis onder grote druk staat. De Europese instanties moeten daarom snel met een noodplan komen. De scheepsbouwregio’s dringen erop aan alle toegestane maatregelen te nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Europese scheepsbouw dringt aan op noodplan | Schuttevaer.nl

Europese scheepsbouw dringt aan op noodplan

Dertig belangrijke Europese scheepsbouwregio’s hebben 8 april in een verklaring aangedrongen op crisismaatregelen om de positie van de Europese scheepsbouw te versterken. De verklaring is overhandigd aan Jerzy Buzek, de president van het Europees Parlement.

Door

Hans Heynen

Vanuit Nederland hadden de provincies Groningen, Friesland, Zeeland en Zuid-Holland zich aangesloten bij de verklaring. In de verklaring wordt erop gewezen dat de scheepsbouwcluster in veel Europese regio’s een cruciale rol economische speelt, die door de wereldwijde economische crisis onder grote druk staat. De Europese instanties moeten daarom snel met een noodplan komen. De scheepsbouwregio’s dringen erop aan alle toegestane maatregelen te nemen.

  • ‘Innovatie stimuleren en financiering versoepelen’

‘Dan moet je denken aan het stimuleren van innovatie en onderzoek en het zorgen voor betere financieringsfaciliteiten’, zegt voorzitter Sjef van Dooremalen van Scheepsbouw Nederland. ‘Daarnaast moet de Europese overheid zorgen voor een wereldwijd gelijk speelveld (level playing field) door er scherp op toe te zien dat werven in opkomende scheepsbouwlanden, zoals China, en grote scheepsbouwlanden zoals Korea, geen ongeoorloofde staatssteun ontvangen. ‘In Nederland denken we dan ook nog aan het naar voren halen van opdrachten voor vervangingsinvesteringen door het rijk.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer